mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Ik heb een afspraak gemaakt met de garagehouder en die heb ik de opdracht gegeven om de auto te repareren. Na 5 dagen bleek dat hij al op reparatiekosten zat van € 2.300,-. (...) Na nog een week kwam hij met het voorstel dat de reparatie € 3.100,- zou gaan kosten en weer later wilde hij er een nieuwe motor inzetten. Ik ben alleen akkoord gegaan met de reparatie van 2.300,-. Later heeft de garagehouder er € 2.345,- van gemaakt en daar ben ik ook mee akkoord gegaan met dien verstande dat de auto niet gerepareerd was voor dit bedrag en maar op 3 cilinders liep.
Maar waarom werd het steeds duurder? Omdat er toch meer zaken defect waren als van te voren gedacht, of wilde de garagist u een poot uitdraaien?
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Toen kwam de factuur van € 2.936,32 en die stond op naam van het bedrijf. De BTW klopt met het factuurbedrag dus er is iets niet volgens afspraak gegaan. De factuur is nog altijd niet gecrediteerd en staat nog altijd op naam van het bedrijf. Deze factuur heb ik geboekt maar wel heb ik onmiddellijk gevraagd om een creditnota. Maar het was de bedoeling dat ik de € 2.936.32 zou gaan betalen. Zouden jullie dat dan doen?
Waarom zou u een foute factuur op een foute naam voor een auto die niet in bezit is van het bedrijf gaan boeken in uw bedrijf?
En zo te merken heeft de garagist gesproken over een bedrag ex-btw omdat hij er vanuit ging dat het om een zakelijke reparatie gaat. Waarom zou hij hier van uit gaan als het om een privé auto gaat?
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Toen heb ik de Bovag erbij willen halen en die hebben zich geschuild achter de factuur welke op naam staat van een bedrijf en zij doen niets voor bedrijven alleen maar voor particulieren.
Daarna heb ik Klaverblad een email gestuurd voor rechtsbijstand. Zij hebben mij verteld dat de factuur op naam van het bedrijf staat en dat er sprake kan zijn van een bedrijfsauto.
De factuur staat dus niet alleen op naam van het bedrijf, u hebt het ook geboekt in het bedrijf en gebruikt de auto voor het bedrijf.
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Zo wil ik ook weten of de Rechtspraak deze uitspraak mag doen en hierover helemaal niets hoeft te communiceren met de Belastingdienst want wanneer zij onze auto wel tot een bedrijfsauto hebben gemaakt dan ben ik benieuwd op welke gronden.
Een rechter kijkt naar feiten die ingebracht worden. Het is geen dienst die naar derden gaat om iets te controleren of door te geven. Dat is de taak van de eiser of de verweerder. Die moet met bewijzen komen dat iets is zoals het is, of juist niet.
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Waar ligt de grens want wij hebben de auto op een bepaalde wijze in gebruik zodat deze niet onder een bedrijfsauto zou vallen. Dat is allemaal netjes geregeld met de Belastingdienst en de accountant.
Komt hier een nieuwe aap uit de mouw? Er is dus wel degelijk een connectie tussen de auto en het bedrijf. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de auto privé gekocht is, met privé gelden betaald is en een vergoeding vanuit de zaak betaald word voor het zakelijke gebruik. Een soort van huur. Wat voor constructie heeft u?
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Wie weet hier iets van? Jullie zeggen je had ertegen in beroep moeten gaan maar moet ik tegen de Rechtspraak vechten die mij gewoon al 2 x heeft opgelicht door een vonnis uit te spreken dat het wel om een bedrijfsauto zou gaan en de bewijzen dat een en ander anders in elkaar zit terzijde legt en er niets over zegt en ze ook niet weerlegt. Daar heb ik niet veel hoop op.
Zoals al gezegd bent u niet opgelicht, maar dat er meer speelt is nu wel duidelijk. U hebt de reparatie zakelijk in de boeken staan en u hebt een constructie om de auto voor de zaak te gebruiken. Geen wonder dat het als zakelijke auto gezien word.
mermansawl schreef: ↑13 apr 2023 14:46
Zo kun je ook over een incassobureau, een verzekeringsmaatschappij en de Rechtspraak geen klacht indienen bij een onafhankelijke instantie maar alleen bij deze organisaties zelf.
Of wat u kunt doen is het hele en echte verhaal vertellen. In dat geval kan er een advies gegeven worden dat er inderdaad fouten gemaakt zijn of dat u geprobeerd hebt een trucje uit te halen dat mislukt is. Helaas geeft u nergens echt antwoord op. Niet waarom de rekening hoger werd en niet hoe de connectie er is tussen de auto en het bedrijf.