LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spaarloon regeling

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
wilbuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2010 15:44

spaarloon regeling

Ongelezen bericht door wilbuis »

Hallo ook ik zit met een vraag .

Mijn vrouw en ik hebben allebij een spaarloon regeling lang geleden afgesloten .
, toen ook de verzekerings maatschappijen lucht kregen dat veel mensen hier aan mee deden kwamen zij als vliegen op de stroop af .
Gouden bergen werden belooft dus zijn we er met veel mensen ingetrapt .
De waarheid is dat je blij mag zijn als je inleg overblijft .
Maar het wordt nog leuker nu onze fijne regering ook nog gaat stoppen met deze regeling nu moet je het spaarloon bedrag geheel zelf ophoesten .
Wij dachten nou dan stoppen we er maar mee , maar dan zegt RVS oke maar dan ga je wel een boete betalen want dan moet je de polis afkopen .
Dus kortom twee keer genaaid .
Graag reactie wat jullie hier van vinden .

Met vriendelijke groet Wil Buis .

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Gooi je niet een paar zaken door elkaar ?

Een spaarloon regeling is niet anders dan een bruto in houding op je loon wat wordt overgemaakt naar een geblokkeerde spaarrekening bij een bank. Als de blokkade periode is verstreken, ( of nu door verandering van de regels voor iedereen per 1 januari 2012) mag je het bedrag netto van de spaarrekening halen. Het verschil tussen bruto en netto is je voordeel

Dit is alles .. :mrgreen:

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door henk51 »

Wat TS waarschijnlijk bedoelt is dat zijn spaarloon direct doorgeboekt werd naar zijn verzekerings maatschappij,dat is bij een beperkt aantal verzekeringsvormen wettelijk toegestaan. Nu moet hij het belasting voordeel dat hij had, erbij leggen om tot dezelfde storting te komen. Het dubbele belasting voordeel is door onze regering ingetrokken. Hij is nu 40-50 % meer premie kwijt.


gr Henk

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door Emcede »

Aan je polis verandert niets c.q. hoeft niets te veranderen. Je moet - net als in de reeds voorbije jaren - gewoon je premie betalen. Alleen kon je dat in het verleden van je brutoloon en nu dus van je nettoloon door de afschaffing van de spaarloonregeling.

Kortom: het is niet de verzekeraar die je hier 'naait' maar de regering.

Ik ben het zeker met je eens dat het heel vervelend is dat de regeling wordt afgeschaft, maar hou het wel in perspectief: dat de regeling wordt afgeschaft, daar heeft geen enkele verzekeraar invloed op.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door Martijn T »

als ik het lees denk ik dat TS een lijfrente polis heeft.
De boete die hij bedoelt heeft dus met de belastingdienst te maken en niet met de verzekeraar.

Indien een lijfrente verzekering afgekocht wordt, moet de verzekeraar 20% revisierente (boete) berekenen (opgelegd door de belastingdienst, de verzekeraar incasseert alleen). Daarnaast dient over de gehele waarde de hoogste belastingschijf berekend te worden. (52%) Het evt. te veel berekende kan dan bij de belastingaangifte weer teruggevraagd worden. Maar de helft ben je sowieso kwijt. En dat heeft dus met het genoten belastingvoordeel te maken wat je genoten hebt.

Je moet dus in de premie ook rekening houden met je teruggaaf waar je als het goed is recht op hebt. Dus je netto premie per jaar is eigenlijk een stukje lager doordat je aftrek geniet. (hoeveel hangt af van het inkomen)

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Kortom: het is niet de verzekeraar die je hier 'naait' maar de regering.

Ik ben het zeker met je eens dat het heel vervelend is dat de regeling wordt afgeschaft, maar hou het wel in perspectief: dat de regeling wordt afgeschaft, daar heeft geen enkele verzekeraar invloed op.
Het is een belastingvoordeel wat vervalt, niet meer en niet minder.

Als je met het geld van de spaarloon een bepaalde lijfrente hebt afgesloten is dat je eigen keuze, en zul je nu (voor het eerst) de normale premie voor deze lijfrente moeten betalen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dit voorbeeld toont vooral aan wat de risico's zijn om langlopende verplichtingen aan te gaan op basis van overheidsbeleid. Geen enkele organisatie is immer zo onbetrouwbaar als de overheid.

Fredomannski
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2011 22:01

Re: spaarloon regeling

Ongelezen bericht door Fredomannski »

:?:
Ik heb jaren geleden mijn spaarloonbedrag (destijds gestopt, zowel met werken als met sparen) als beginbedrag gestort in een levensverz.polis. Het premiebedrag dat ik nu jaarlijks zelf betaal is nog steeds aftrekbaar van de belasting ! Het is voor een deel door de FBTO belegd dus dat deel is de afgelopen tijd behoorlijk gekelderd maar de waarde van de polis is nog steeds meer dan mijn totale inleg ! De uiteindelijke opbrengst is dus behoorlijk afhankelijk van wat de beurzen de komende tijd gaan doen ! Als ik nu afkoop en daarmee ga banksparen (met of zonder premie betaling) dan ontvang ik de rente (!?). Er is niets meer aftrekbaar !? en bij uitbetaling/opname ga ik belasting betalen !?
Ik weet het nu even niet meer waar ik goed aan doe ?

Gesloten