LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitbetaling schadebedrag (autoverzekering)
Uitbetaling schadebedrag (autoverzekering)
Hallo allemaal,
ik zou graag willen weten wat de gemiddelde tijd is waarin het schadebedrag wordt uitgekeerd, en dan met name bij autoverzekeringen.
Voor de tweede keer heb ik een ongeluk gehad, en voor de tweede keer moet ik tenminste 6 tot 8 weken wachten tot ik het geld krijg waarmee ik een auto moet kopen.
Feiten:
- Ik ben in beide gevallen van achteren aangereden; tegenpartij heeft schuld (en schuld bekend)
- Ik ben WA verzekerd bij Centraal Beheer
- In beide gevallen was de auto total loss
- Ik kan de kosten het huren van een auto voor de duur van 10 dagen claimen bij de verzekering
- Ik heb een rechtsbijstandverzekering (incl. verkeer)
Vragen:
- Is het normaal dat het zelfs in dergelijke zaken zo lang moet duren voor de benadeelde zijn geld krijgt?
- Is het normaal dat je slechts 10 dagen huur kunt claimen terwijl je tenminste 6 tot 8 weken moet wachten op je geld?
- Bestaan er mogelijkheden om een voorschot op het schadebedrag te krijgen?
Onderliggende gedachte:
Ik vind het a-sociaal dat verzekeraars blijkbaar denken dat de gemiddelde consument zo even een paar duizend euro uit de mouw kunnen schudden voor een andere auto, waar ze (net als ik) van afhankelijk zijn voor bijvoorbeeld woon/werk-verkeer.
Nu ben ik zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik op heel eenvoudige wijze een auto kosteloos kan lenen voor langere tijd, maar de overige 95% van de Nederlandse bevolking kan dat niet. Dus die 10 dagen die te claimen zijn, is natuurlijk ook maar een farce!
ik zou graag willen weten wat de gemiddelde tijd is waarin het schadebedrag wordt uitgekeerd, en dan met name bij autoverzekeringen.
Voor de tweede keer heb ik een ongeluk gehad, en voor de tweede keer moet ik tenminste 6 tot 8 weken wachten tot ik het geld krijg waarmee ik een auto moet kopen.
Feiten:
- Ik ben in beide gevallen van achteren aangereden; tegenpartij heeft schuld (en schuld bekend)
- Ik ben WA verzekerd bij Centraal Beheer
- In beide gevallen was de auto total loss
- Ik kan de kosten het huren van een auto voor de duur van 10 dagen claimen bij de verzekering
- Ik heb een rechtsbijstandverzekering (incl. verkeer)
Vragen:
- Is het normaal dat het zelfs in dergelijke zaken zo lang moet duren voor de benadeelde zijn geld krijgt?
- Is het normaal dat je slechts 10 dagen huur kunt claimen terwijl je tenminste 6 tot 8 weken moet wachten op je geld?
- Bestaan er mogelijkheden om een voorschot op het schadebedrag te krijgen?
Onderliggende gedachte:
Ik vind het a-sociaal dat verzekeraars blijkbaar denken dat de gemiddelde consument zo even een paar duizend euro uit de mouw kunnen schudden voor een andere auto, waar ze (net als ik) van afhankelijk zijn voor bijvoorbeeld woon/werk-verkeer.
Nu ben ik zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik op heel eenvoudige wijze een auto kosteloos kan lenen voor langere tijd, maar de overige 95% van de Nederlandse bevolking kan dat niet. Dus die 10 dagen die te claimen zijn, is natuurlijk ook maar een farce!
Re: Uitbetaling schadebedrag (autoverzekering)
Wat gemiddeld is zou ik niet durven zeggen, maar ons streven is 2 a 3 weken. Dit is alleen heel vaak niet haalbaar. Je bent van veel dingen afhankelijk: hoe snel je eigen verzekerde de schade meldt en de hoe snel de expert kan rapporteren. Zeker bij een total loss-zaak kan dit langer duren. De expert doet marktonderzoek en laat opkopers biedingen verrichten. En last but not least ligt het er aan hoe druk de behandelaar het heeft. Mensen denken wel eens dat ze de enige zijn met een schade, maar wij hebben zo'n 2200 schades per persoon per jaar te behandelen en dat zijn zeker niet altijd simpele gevalletjes.
In jouw geval zit er ook nog eens een rechtsbijstandverzekeraar tussen waardoor het kan stagneren. (Daarmee niet gezegd dat ze niet nodig zijn)
Overigens kan je in geval van total loss 14 dagen huren ipv 10 dagen. Je krijgt wel maar 75% van de huurkosten vergoed. Verder is een verzekeraar botweg gezegd geen filantropische- of kredietinstelling. Dat je zelf geen andere auto kan betalen is hun probleem niet.
succes ermee
In jouw geval zit er ook nog eens een rechtsbijstandverzekeraar tussen waardoor het kan stagneren. (Daarmee niet gezegd dat ze niet nodig zijn)
Overigens kan je in geval van total loss 14 dagen huren ipv 10 dagen. Je krijgt wel maar 75% van de huurkosten vergoed. Verder is een verzekeraar botweg gezegd geen filantropische- of kredietinstelling. Dat je zelf geen andere auto kan betalen is hun probleem niet.
succes ermee
Nog even een toevoeging voor wat betreft de huurkosten.
Als het een nieuwe auto was geweest waarbij een lange levertijd geldt (het principe is om aan een gelijkwaardig voertuig te kunnen komen) en je kan dit aantonen, dan kan je die termijn ook claimen.
Als het een nieuwe auto was geweest waarbij een lange levertijd geldt (het principe is om aan een gelijkwaardig voertuig te kunnen komen) en je kan dit aantonen, dan kan je die termijn ook claimen.
Hallo tERRiON,- Ik ben WA verzekerd bij Centraal Beheer
Ik ben bij dezelfde maatschappij als jij.
Met dat verschil dat ik een WA + beperkte casco verzekering heb. (raad ik je aan om ook te nemen).
Het is een paar euro per maand duurder, maar je hebt er meer voordeel van als er iets is gebeurd.
Daarnaast ben je sterk afhankelijk van de schade expert.
Als hij snel werkt kan voor jou de zaak ook snel rond zijn.
Bij mij werd twee een schade snel uitbetaald.
De eerste maal was mijn auto total loss, uitbetaling binnen 3 weken.
De tweede maal werd mijn auto gestolen. Eerste reactie van de maatschappij was mij voor 30 dagen een leenauto te geven.
Alleen brandstofkosten waren voor mijn rekening.
Na ongeveer 28 dagen kwam de expert voor de waarde bepaling en 35 dagen na de diefstal was de uitbetaling rond.
Denk er eens over na en neem desnoods de beperkte casco erbij.
Succes NAK
Hij/zij heeft niets aan een beperkt-casco-dekking bij een aanrijding.
Aanrijdingsschade is daar ook niet onder gedekt. Alleen onder de gewone cascodekking.
Aanrijdingsschade is daar ook niet onder gedekt. Alleen onder de gewone cascodekking.
Wat ik ik nog niet tegenkom tussen de geplaatste reacties is het feit dat je ook sterk afhankelijk bent van de tegenpartij. Ik lees dat je WA (+rechtsbijstand) bent verzekerd. Dat betekend dat je altijd afhankelijk bent van de maatschappij van de tegenpartij. Als een bestuurder van de tegenpartij schuld bekend, betekent dat niet meteen dat het een snel is afgewikkeld.
De tegenpartij zal altijd proberen om de schade even af te houden zodat ze meer gegevens van de schade bijeen kunnen sprokkelen om de mate van aansprakelijkheid te beoordelen.
De tegenpartij zal altijd proberen om de schade even af te houden zodat ze meer gegevens van de schade bijeen kunnen sprokkelen om de mate van aansprakelijkheid te beoordelen.
???????????
Blijkbaar was het niet voor iedereen duidelijk dat ik berichtte vanuit de postitie van de uitkerende verzekeraar?? (ik heb het over de eigen verzekerde dus tERRiON's tegenpartij!)
Bij een wa of bepca-dekking is dat toch het enige uitgangspunt? Je eigen verzekeraar doet immers niets voor je.
Blijkbaar was het niet voor iedereen duidelijk dat ik berichtte vanuit de postitie van de uitkerende verzekeraar?? (ik heb het over de eigen verzekerde dus tERRiON's tegenpartij!)
Bij een wa of bepca-dekking is dat toch het enige uitgangspunt? Je eigen verzekeraar doet immers niets voor je.
Het kan geen kwaad om te lezen wat er staat.door schadebehandelaar
Hij/zij heeft niets aan een beperkt-casco-dekking bij een aanrijding.
Aanrijdingsschade is daar ook niet onder gedekt. Alleen onder de gewone cascodekking
De eerste maal was mijn auto total loss, uitbetaling binnen 3 weken.
Het kan geen kwaad zelf ook eens te lezen.
Tuurlijk kan het binnen drie weken. Dat is ook het streven, dat schreef ik al, maar hij is afhankelijk van een snelle behandeling van de maatschappij van de tegenpartij (of dit zou toevallig ook CB moeten zijn). Dat is nog steeds degene die moet uitkeren bij een aanrijdingsschade.
De tip om een beperkt-casco-dekking te nemen heeft hier dus niets mee te maken.
Tuurlijk kan het binnen drie weken. Dat is ook het streven, dat schreef ik al, maar hij is afhankelijk van een snelle behandeling van de maatschappij van de tegenpartij (of dit zou toevallig ook CB moeten zijn). Dat is nog steeds degene die moet uitkeren bij een aanrijdingsschade.
De tip om een beperkt-casco-dekking te nemen heeft hier dus niets mee te maken.
Inderdaad ben je afhankelijk van veel (reeds genoemde) factoren.
Daarnaast moet een rechtsbijstandskantoor(/assuradeur) de juridische weg volgen. Stel dat deze de maatij van de tegenpartij aanschrijft en deze op haar beurt informatie opvraagd bij haar verzekerde. Deze laatste zal niet zoveel haast maken. Na 2 weken kan de maatij dan een herindering sturen, waarop zij weer 2 weken moet wachten. Zo ben je al 4 weken verder en is er in feite nog niets gebeurt.
Het blijft dus inderdaad sterk afhankelijk van alle partijen.
Daarnaast moet een rechtsbijstandskantoor(/assuradeur) de juridische weg volgen. Stel dat deze de maatij van de tegenpartij aanschrijft en deze op haar beurt informatie opvraagd bij haar verzekerde. Deze laatste zal niet zoveel haast maken. Na 2 weken kan de maatij dan een herindering sturen, waarop zij weer 2 weken moet wachten. Zo ben je al 4 weken verder en is er in feite nog niets gebeurt.
Het blijft dus inderdaad sterk afhankelijk van alle partijen.