In december expireert een koopsompolis. Toen ik deze in 1990 afsloot was ik blijkbaar te optimistisch over mijn pensioendatum. Gelet op de belabberde rendementen van mijn koopsompolissen (mede door hoge kosten) zie ik mij de eerste 10 jaar nog niet met pensioen gaan. De lijfrente moet dus worden uitgesteld.
De verzekeringsmaatschappijen bieden mij nu de mogelijkheid de uitkering uit te stellen in combinatie met een levensverzekering. Verzekeren doe je je tegen risico's en ik vraag mij af welk risico nu gedekt wordt. Het enige wat ik wil is dat het kapitaal pas over 10 jaar wordt uitgekeerd. Dat schijnt alleen te kunnen in combinatie met een af te sluiten verzekering (koppelverkoop?), met als gevolg dat een groot deel van het toch belabberde rendement in de portemonnai van de verzekeraar verdwijnt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een regering, die langer werken promoot? De fiscus kan er toch ook geen baat bij hebben dat mijn inkomen straks lager is, omdat 30% van het rendement bij de verzekeraar blijft hangen? Ben ik de enige met deze frustratie? Kan Radar hier niet eens aandacht aan besteden?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitstellen lijfrente
Re: Uitstellen lijfrente
Met een beetje goede wil (lees: besluitvaardigheid in Den Haag) wordt het voorstel van de kamerleden Depla en De Vries aangenomen: dan kan je lijfrentekapitaal ook op een "lijfrenterekening" zetten. Dan is er geen verzekeringselement. Alternatief lijkt er dus te komen...