LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door janssen »

Ayla:
Onze vacantie is echt geslaagd, ondanks een paar buien, toch ook nog veel zon.
Dan even iets over KIFID.
Ik heb geen enkele klacht over deze instelling, zij hebben mij direct na ontvangst van mijn brieven gevraagd zelf geen contact meer met Yarden tevoeren, dit om verwarring te voorkomen.
Twee weken geleden weer bericht van hen ontvangen dat zij mijn stukken voor nadere informatie naar Yarden hebben gezonden.
En mij tevens gevraagd , als ik nog iets van Yarden hoorde hen dat direct wilde mededelen.
Dus echt wel snel antwoord, de behandeling zelf duurt ongeveer 10 weken.
Wel heb ik bij het inzenden van mijn brieven ook een kopie van mijn ssurantie B.diploma bijgesloten en mijn nummer waaronder ik bij de SER ingeschreven heb gestaan t/m mijn vijfenzestigste jaar .
Of het voordeel geeft weet ik niet. Het kan in ieder geval geen kwaad.

franil
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 jan 2007 22:25

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door franil »

Janssen;
Ik heb precies zo'n brief van Kifid gehad. Ook heb ik mijn klacht gedeponeerd bij de AFM, Authoriteit Financiële Markten. Die hebben mij laatst benaderd, of ze mijn klacht en bijbehorende stukken mochten doorsturen naar De Nederlandse Bank. Uiteraard had ik geen bezwaar, hoe meer instanties op de hoogte zijn van deze zwendel hoe beter. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door overname »

Meteen de bijstandsverzekering inschakelen, lijkt mij het handigst. Die stuurt de brief dan door naar Leeuwarden. En betaalt :wink:
Ik vind ook dat er in zijn algemeenheid aandacht voor de zaak moet zijn. Dus naar wie nog meer een protest brief sturen? :evil:

solight
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jun 2007 07:34

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door solight »

@mcwimpy


ik heb zelf nog geen contact gehad met Van Beilen, maar uit wat ik gelezen heb begrijp ik dat hij voor dat bedrag (98 eur ?) de stukken bekijkt op haalbaarheid, dan een brief stuurt aan Yarden en dan bij negatieve ractie alles doorstuurt naar KIFid en dan houdt hij er mee op. voor verdere actie zijn dan weer kosten !!
Dat betekent dus dat hij deze affaire behandelt als een individuele actie per persoon (of zelfs per dossier) en dat hij dan voor 98 eur steeds weer dezelfde standaard brief naar Yarrrrden atuurt. Hij maakt er dus geen groeps actie van!

lijkt inderdaad enigszins op geldklopperij.
Als hij per persoon gaat procederen wordt dat dan per persoon een forse declaratie die per persoon (of per dossier) op den duur de totale waarde van de verzekering kan overstijgen.
En dan heb je dus een fors bedrag betaald aan advocaat kosten wat je misschien beter opzij had kunnen zetten ?!

franil
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 jan 2007 22:25

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door franil »

Even voor alle duidelijkheid: Beilen rekent dus € 95,20 per polis om precies hetzelfde of misschien zelfs minder te doen dan wat bijna iedereen al zelf gedaan heeft. In mijn gezin hebben we 4 polissen, dus heb ik het ook maar zelf gedaan, bijna € 400,- kan ik straks beter gebruiken bij een eventuele crematie. :roll:

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

@solight:

Klopt helemaal, van Beilen behandelt per individuele polis.

We moeten met een stel de koppen bij elkaar steken en op zoek gaan naar een advokaat die middels een proefproces een uitspraak van de rechter kan uitlokken, die onrechtmatige poliswijzigingen tegenhoud. Dan hebben we resultaat voor 900.000 polishouders :!: :!: :!:

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Daarom is een gezamelijke rechtszaak beter.
Dan is 25 euro per gezin voldoende, bij zo`n Legio Lease stichting betaalde de mensen die meededen eenmalig 25 euro. Wij staan dan ook sterker dan als iedereen op eigen houtje naar het Kifid of naar een advocaat stapt.

Over de en-bloc clausule.
Die staat in de polis maar de rechter zal oordelen of die redelijk is toegepast. Yarden zou kunnen zeggen koffie moet je voortaan uit de automaat halen en wij draaien alleen muziek uit de uitvaart top 10 om kosten te besparen en na de plechtigheid moet U de kist zelf in de oven stoppen.
Kleine kans dat dat mag, en zo is het ook met de lage waarde op de polis.
Zeer onwaarschijnlijk dat een rechter dit toestaat, want het lijkt op diefstal.

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Kijk, jij hebt hem door: wat vindt een rechter redelijk of billijk. Een rechter kijkt echt wel naar de (te forse) wijziging in de polis en zal ze waarschijnlijk nietig gaan verklaren.

Ik ben heel sterk voorstander voor een proefproces. We gaan eens kijken of daar meer belangstelling voor is.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Karing »

Beste medegedupeerden.

Ik heb een vraag. Stel dat Yarden op wat voor manier dan ook inziet dat ze alles terug moeten draaien hoe dan verder?

Ik heb namelijk geen enkel vertrouwen meer in deze organisatie.
Ik had al heel weinig vertrouwen door een praktijkervaring. Toen mijn moeder overleed kwamen wij erachter dat Yarden maar met een zeer beperkt aantal begrafenisondernemingen overeenkomsten heeft gesloten. Concreet kwam het bij ons erop neer dat wij zaken moesten doen met een begrafenisonderneming 4 plaatsen verder dan onze woonplaats. Ik woon in de randstad en in de directe omgeving zijn wel 20 begrafenisondernemingen maar...................als we daar gebruik van wilden maken moesten we dus heel veel extra betalen. Dus laat je ook niet misleiden door hun leuke kreten dat mits je bij een aangesloten begrafenisondernemer je uitvaart regelt het bedrag van de gewijzigde polis een stuk hoger is. In de praktijk heeft dit hele nare gevolgen.

Nu speelt mee dat ze door alle negatieve publiciteit zeer veel (toekomstige) klanten verliezen. Wat gebeurt er als Yarden over een aantal jaren failliet gaat? Of kan dat niet?

Hoe denken jullie daarover?

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Ze kunnen gewoon een brief sturen ze een fout hebben gemaakt, dat de AVVL polis gehandhaafd blijft en dat de nieuwe voorwaarden alleen gelden voor nieuwe verzekerden.
Wij hebben niet gekozen voor deze nieuwe polis, ze hebben zelf het risico genomen om slecht in de publiciteit te komen.
Waarschijnlijk hebben ze dit voorzien en gaan ze daarom ook via andere kanalen en namen verkopen (Hema en CFP group) zo dat de mensen niet aan Yarden denken.
Het voordeel van de AVVL polis was juist dat je vrij was om de uitvaartondernemer te kiezen, bij Ohra kon dat toen niet en dat was de reden waarom ik geen Ohra uitvaartverzekering heb genomen maar die van de AVVL.
Laatst gewijzigd door Jan9 op 04 jul 2007 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Karing »

Beste Jan,

Ik heb zelf een oud AVVL polis maar mijn man en kinderen zijn later aangesloten (betaal wel al vele jaren premie) dus ik mag hopen dat ze voor iedereen het terug gaan draaien. Wat mij betreft mogen ze iedere dag negatief in het nieuws komen. Maar........weet jij of Yarden failliet kan gaan? Of is er een bescherming voor de klanten van hun ingelegde premies (net als bij banken).

Groetjes,
Karin

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Het probleem gaat overigens met name om de oude AVVL polissen en dat waren er op het moment van fusie ongeveer 400.000. De NUVA polissen waren al waardepolissen.

Over een faillissement het volgende: uit zeer betrouwbare bron heb ik begrepen dat Yarden sowieso nooit in de rode cijfers heeft gezeten. De AVVL heeft begin jaren zeventig een mindere periode gehad.
Laatst gewijzigd door ron1872 op 04 jul 2007 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Toezicht op verzekeraars verkleint de kans op een faillissement maar sluit risico’s nooit uit. Dreigt een verzekeraar failliet te gaan, dan probeert DNB bijvoorbeeld de verzekeringsportefeuille over te dragen aan financieel gezonde verzekeringsmaatschappijen.

Voor levensverzekeraars heeft DNB in overleg met het Verbond van Verzekeraars een opvangregeling ontworpen. Deze regeling is erop gericht de verzekeringsportefeuille over te dragen vóórdat een verzekeraar failliet wordt verklaard. Faillissement betekent meestal een korting van de rechten van polishouders.

http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 38-64.html


Wij hebben geen invloed op de bedrijfsvoering.
Als je een verzekering aangaat is dat een kwestie van vertrouwen.

Karing
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mar 2007 18:10

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Karing »

Ook voor mijn man en kinderen heb ik een naturaverzekering afgesloten dus daar heb ik precies dezelfde problemen mee ook al zijn het geen oude Yarden polissen. Aan de ene kant prettig om te horen dat ze er financieel goed voorstaan. Aan de andere kant gun ik ze van harte grote financiele problemen (mits wij er geen last van hebben).

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Ik heb niets tegen Yarden, ik wil alleen mijn eigen polis houden.
Vergelijk het met een fusie van bank A en B.
Die gaan vrijwillig een fusie aan zoals AVVL,CVN en Nuva.
Stel je had een spaarrekening bij bank A en na 5 jaar zeggen ze wij veranderen de voorwaarden.U kan Uw tegoed alleen besteden aan diensten bij onze nieuwe combinatie anders krijgt U 60% van uw inleg retour.
Dat zou niemand accepteren.

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Hier helemaal dezelfde gedachte Karin, maar daar heeft niemand iets aan.

Hier zijn de cijfers over 2006 te vinden:

http://www.yarden.nl/Over-ons/Kopie-vanKerncijfers.htm

Bovenaan de pagina is het jaarverslag 2006 te downloaden. Opmerkelijk is dat ze in 2006 begonnen zijn met de voorbereidingen van het wijzigen van de oude polissen naar waardepolissen in 2007. Als reden wordt opgegeven een verregaande vereenvoudiging in de administratie, ICT-technish wel te verstaan. Er valt ook te lezen dat bestaande afspraken gehandhaafd blijven. Hier spreekt Yarden zichzelf dus tegen :!: :!: :!:

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Jan9 »

Yarden(=AVVL/CVN+Nuva) moet zich gewoon aan de afspraken houden en geen contractbreuk plegen.
Welke voorwaarden ze stellen aan nieuwe verzekerden moeten ze zelf bepalen.
De administratie is uitbesteed dus zowiezo vereenvoudigd :lol:

ron1872
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jun 2007 19:30

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door ron1872 »

Wat is CVN dan Jan? En wat voor polissen hadden die?

rootsap
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jul 2007 15:02

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door rootsap »

dag Maxiem

Hartelijk dank voor de beantwoording van mijn vraag

groeten rootsap

solight
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jun 2007 07:34

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door solight »

Hier, bij Tros radar is wel een aantal mensen aktief, bij yarniek ook nog zo'n 200 à 300, maar de grootste groep van de oud AVVL leden weet waarschijnlijk nog niks omdat een groot deel van die leden mogelijk vol vertrouwen in een bejaarden tehuis of verpleeg inrichting hun laatste dagen slijten.
eigenlijk zou radar hier ook aandacht aan moeten schenken want deze mensen kunnen (!?) niet echt voor dit probleem in actie komen en hun familie weet mogelijk van niets !

het gaat voor de oud AVVL'ers toch om zo'n 400.000 mensen die hier benadeeld worden

Gesloten