Nijogeth schreef:Als we niet genezen, maar verlengen, dan moeten we toch gewoon de dood accepteren?
Dat kan jouw mening zijn, maar daar zullen veel mensen het niet mee eens zijn. Ik gun iemand die zijn benen kwijt raakt bijvoorbeeld nog wel een rolstoel, wat natuurlijk geen methode is om te genezen. Of diegene nou 70 is en zijn benen aan een ziekte kwijtraakt, of 20 en met zijn dronken kop en ongeluk veroorzaakt.
En iemand met astma gun ik zijn 'pufjes', die ook geen genezing bieden maar het leven wel dragelijk maken. Of diegene nou 5 jaar is of 85. Iemand met een allergie mag van mij best een epipen krijgen bij een allergische aanval. In plaats van dat ik hem bij een aanval laat creperen.
Zo zijn er ontzettend veel manieren om het leven te verlengen zonder dat ze kans geven op definitieve genezing. Natuurlijk hangt overal en prijskaartje aan. En je kunt je afvragen hoeveel een behandeling 'mag' kosten. Er zullen dus ook zeker de kosten meespelen. Maar daarbij zullen die kosten vooral ook moeten worden gerelateerd aan hoeveel kwaliteit van leven je ervoor terug krijgt. En dan kun je nooit een zwart witte grens trekken bij een bepaald bedrag. Want waar trek je dan de grens? En hoe dan?
Voorbeeldje, een niertransplantatie is een ontzettend dure operatie, zo'n 80.000 euro. Maar na die operatie kan iemand wel weer min of meer normaal verder leven. Over 25 jaar uitgespreid vallen de kosten dan wel mee. Kijk je dus naar de kosten in dat ene jaar, of kijk je naar de prijs per gewonnen levensjaar? En hoe kun je daarin de gewonnen levenskwaliteit meenemen?
En dat geldt zeker als je het vergelijkt met dialyse, wat zo'n halve ton per jaar kost en in het dagelijks leven van de patiënt veel ingrijpender is. (En bovendien geen 25 jaar door kan blijven gaan.) Moeten we de dialyse dan afschaffen? Vind ik niet, want voor veel mensen is dat de enige manier om de tijd door te komen tot het moment dat er een geschikte donor is. Als er over een jaar een donor zou zijn, dan is dat dure en uitputtende jaar wel de moeite waard. Zo zullen er ook miljarden naar onderzoek gaan. Onderzoek dat in het verleden ertoe heeft geleid dat we nu relatief eenvoudig kunnen transplanteren en tegen een relatief lage prijs per gewonnen levensjaar. Waarbij die levensjaren ook nog eens een hoge kwaliteit hebben.
Dus ja, zorg is voor bepaalde groepen mensen duur en geeft sommigen maar relatief weinig extra levenskwaliteit. Maar je kunt geen harde lijn trekken bij een bepaald budget.