Netflix onredelijk over delen account
-
Re: Netflix onredelijk over delen account
Het is interessant om te kijken wat de algemene voorwaarden waren, die golden toen je klant werd.
In mijn geval (feb 2017):
4.2. De Netflix-dienst en de content die via de dienst toegankelijk, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring. Tijdens je Netflix-lidmaatschap verlenen we je een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om toegang te krijgen tot de Netflix-dienst en Netflix-content. Onverminderd het voorgaande wordt er geen recht, eigendom of belang aan jou overgedragen. Je stemt ermee in om de dienst niet te gebruiken voor openbare vertoningen.
https://help.netflix.com/nl/legal/termsofuse?rev=60535
Ik vind dit zelf vrij breed interpreteerbaar; het lijkt vooral te willen voorkomen dat je je account inzet voor commerciële doeleinden of grote groepen laat meekijken.
Daarbij staat er 'huiselijke kring ' en niet 'eigen huishouden '.
Maar algemene voorwaarden mogen gewijzigd worden, en vaak wordt er niet heel duidelijk over gecommuniceerd. En daar zou je over kunnen twisten: is er duidelijk genoeg gecommuniceerd over de nieuwe voorwaarden?
4.2. De Netflix-dienst en de content die via de dienst toegankelijk, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring. Tijdens je Netflix-lidmaatschap verlenen we je een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om toegang te krijgen tot de Netflix-dienst en Netflix-content. Onverminderd het voorgaande wordt er geen recht, eigendom of belang aan jou overgedragen. Je stemt ermee in om de dienst niet te gebruiken voor openbare vertoningen.
https://help.netflix.com/nl/legal/termsofuse?rev=60535
Ik vind dit zelf vrij breed interpreteerbaar; het lijkt vooral te willen voorkomen dat je je account inzet voor commerciële doeleinden of grote groepen laat meekijken.
Daarbij staat er 'huiselijke kring ' en niet 'eigen huishouden '.
Maar algemene voorwaarden mogen gewijzigd worden, en vaak wordt er niet heel duidelijk over gecommuniceerd. En daar zou je over kunnen twisten: is er duidelijk genoeg gecommuniceerd over de nieuwe voorwaarden?
“Vrij breed interpreteerbaar”
Dat valt dus nogal tegen. Lees hier over auteursrecht, huiselijke kring.
https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... 20vrienden.
En die definitie is dus breder dan enkel de leden van het gezin. "Huisvrienden" horen daar ook bijLady1234 schreef: ↑28 mei 2023 10:58“Vrij breed interpreteerbaar”
hbraakhuis
vindt dit leuk
Nou hier heb ik wat aan, dankjewel 16again.16again schreef: ↑28 mei 2023 11:20En die definitie is dus breder dan enkel de leden van het gezin. "Huisvrienden" horen daar ook bijLady1234 schreef: ↑28 mei 2023 10:58“Vrij breed interpreteerbaar”
Het betreft huisvrienden inderdaad en dat zou volgens het auteursrecht geen probleem moeten zijn.
We zijn met z'n vieren en de samenstelling verandert niet.
Tja, huisvrienden. Die IN UW HUIS kijken. Niet in hun eigen huis.
Erthanax
vindt dit leuk
Ja, die huisvrienden mogen dus meekijken. Zo mag bv de eigen dvd ook bij die huisvrienden thuis in de speler stoppen, maar niet in de kroeg.
Bij Netflix gaat het niet om een fysieke drager, maar om de toegang tot de dienst. Met het eigen abo in andermans huis netflixen is geen probleem. Netflix staat dat toe en het blijft een huiselijke kring.
Maar dat anderen met mijn inloggegevens in hun eigen huis netflixen zonder dat ik erbij ben lijkt mij wel een probleem. Ten eerste is het abo niet overdraagbaar en mag ik geen inloggegevens delen (voorwaarden van Netflix). Ten tweede zou het voor de Auteurswet wel eens een nieuwe openbaarmaking kunnen zijn, waarin de contracten van Netflix (met de producent, en met mij) niet voorzien.
Bij Netflix gaat het niet om een fysieke drager, maar om de toegang tot de dienst. Met het eigen abo in andermans huis netflixen is geen probleem. Netflix staat dat toe en het blijft een huiselijke kring.
Maar dat anderen met mijn inloggegevens in hun eigen huis netflixen zonder dat ik erbij ben lijkt mij wel een probleem. Ten eerste is het abo niet overdraagbaar en mag ik geen inloggegevens delen (voorwaarden van Netflix). Ten tweede zou het voor de Auteurswet wel eens een nieuwe openbaarmaking kunnen zijn, waarin de contracten van Netflix (met de producent, en met mij) niet voorzien.
-
Dat stond in het verleden dus nergens. Netflix interpreteerde dit ruim om zoveel mogelijk klanten te scoren. Nu de markt verzadigd lijkt wordt de interpretatie enger om meer geld te genereren
Je link gaat inderdaad over wie er mee mag kijken bij een vertoning. Maar niet op welke locatie.
En de huiselijke kring refereert aan personen , niet locaties:
hbraakhuis schreef: ↑28 mei 2023 10:51Het is interessant om te kijken wat de algemene voorwaarden waren, die golden toen je klant werd.
4.2. De Netflix-dienst en de content die via de dienst toegankelijk, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring.
Zo werkt het gewoon, en dan hun dure series, en films, tja dat kost veel geld, en ze hebben nu flinke concurrentie.J. Deltoer schreef: ↑28 mei 2023 11:45Dat stond in het verleden dus nergens. Netflix interpreteerde dit ruim om zoveel mogelijk klanten te scoren. Nu de markt verzadigd lijkt wordt de interpretatie enger om meer geld te genereren
Als Netflix moeilijk blijft doen zijn er alternatieven van streamingdiensten. Ik denk dat Netflix met vuur speelt door nu problemen te maken en, net als in Spanje, veel mensen het abonnement opzeggen. In Spanje een miljoen van definitieve opstappers, in Nederland zal dat niet anders zijn. Bovendien zijn de tarieven erg hoog. Als alleenwonenden teruggaan naar het basis abonnement scheelt dat ook miljoenen euro's.
Door alle andere streamingdiensten is het aanbod enorm aan films en series en dat kun je toch niet allemaal kijken. En de beste films en series heb ik er al gezien.
Door alle andere streamingdiensten is het aanbod enorm aan films en series en dat kun je toch niet allemaal kijken. En de beste films en series heb ik er al gezien.
Dan had u dus allang kunnen overstappen en uw huisvrienden, plus poly-amoureuze lat-relaties ook.
Er is niets onredelijks aan.
Er is niets onredelijks aan.
-
Dat overstappen zal nu ook massaal gebeuren, daar is niks onredelijks aan.
Doe dat alsjeblieft niet. Dit soort onzin oproepen is de reden dat de Autoriteit Persoonsgegevens een derde van de klachten die ze krijgt niet ontvankelijk verklaart en veel minder tijd overhoudt voor echte klachten.Ancients schreef: ↑28 mei 2023 08:16Een IP valt ook onder persoonlijke gegevens volgens de Europese wetgeving en de Nederlandse AVG wet.
Ik heb Netflix nooit toestemming gegeven om mijn persoonlijke gegeven zoals mijn IP adres te mogen verzamelen en bewaren.
Kan alleen maar de tip geven om net als ik dit te melden bij de
autoriteitpersoonsgegevens
Het verwerken van persoonlijke gegevens moet gebaseerd zijn op een wettelijke grondslag. Toestemming is maar een van de 6 mogelijke grondslagen. Netflix heeft netjes op haar website staan dat voor het doel "fraudebestrijding" helemaal geen gebruik wordt gemaakt van de grondslag "toestemming", maar van de grondslag "gerechtvaardigd belang". Het enige wat je met je melding bereikt is dat er iemand bij de AP tijd kwijt is om de melding weer af te sluiten.
Hier even op inhakend, welke legale alternatieven voor Netflix staan delen expliciet toe in hun voorwaarden.J. Deltoer schreef: ↑26 mei 2023 12:38Erop attenderen dat het Netflix nu menens is met het verbod op delen van de accounts.
Niet slim van Netflix, er zijn zoveel streamingsdiensten, velen zijn veel goedkoper en staan delen wel toe.
Amazon prime volgens mij. Xbox ultimate ook.Cro schreef: ↑28 mei 2023 13:41Hier even op inhakend, welke legale alternatieven voor Netflix staan delen expliciet toe in hun voorwaarden.J. Deltoer schreef: ↑26 mei 2023 12:38Erop attenderen dat het Netflix nu menens is met het verbod op delen van de accounts.
Niet slim van Netflix, er zijn zoveel streamingsdiensten, velen zijn veel goedkoper en staan delen wel toe.
Beiden werken het technisch niet tegen, maar staan het ook niet toe in hun voorwaarden.Onkruid71 schreef: ↑28 mei 2023 13:49Amazon prime volgens mij. Xbox ultimate ook.Cro schreef: ↑28 mei 2023 13:41Hier even op inhakend, welke legale alternatieven voor Netflix staan delen expliciet toe in hun voorwaarden.J. Deltoer schreef: ↑26 mei 2023 12:38
Erop attenderen dat het Netflix nu menens is met het verbod op delen van de accounts.
Tweet van Amazon prime.
https://twitter.com/primevideouk/status ... frame.html
Denk dat ze het daar helemaal toestaan.
Met daarbij de tweet van 2017 van netflix, love is sharing a password.
Onkruid71 schreef: ↑28 mei 2023 14:16Tweet van Amazon prime.
https://twitter.com/primevideouk/status ... frame.html
Denk dat ze het daar helemaal toestaan.
Met daarbij de tweet van 2017 van netflix, love is sharing a password.
Want een tweet uit 2017 zijn de algemene voorwaarden
Nee maar ze hebben het wel degelijk zelf gepromoot. En meerdere malen zelfs.
En dat kan dan een reden zijn om netflix te nemen en natuurlijk ook gelijk 4K dan.
En dat kan dan een reden zijn om netflix te nemen en natuurlijk ook gelijk 4K dan.