Wordt ik beduveld door leasemaatschappij Ayvens?
-
hountsje58
Wordt ik beduveld door leasemaatschappij Ayvens?
Goedenavond allen,
Ik heb vijf jaar geleden een auto geleased via ANWB bij Ayvens (voorheen Leaseplan). Afgelopen maandag de auto, na vijf jaar, ingeleverd bij mijn dealer. Daar zou in de loop van de dag de auto door Easy Way, ingehuurd door Ayvens, worden opgehaald. Omdat de auto door Easy Way werd opgehaald en pas daarna naar een expertisebedrijf zou worden gebracht, was ik niet bij een laatste check van de auto aanwezig. Vorig weekend nog een paar deukjes door een door Ayvens dag, De Strak In De Lakdag, laten verwijderen. Mooie service en gratis. De auto zag er weer helemaal spik en span uit. Het enige wat krasjes op de bumper (plastic) toegebracht door iemand op een parkeerplaats in Italië waar ik niet bij was. Enfin, dat neem ik op de koop toe. Gelukkig heb ik een filmpje van zowel de binnenkant als de buitenkant van mijn auto bij aflevering gemaakt. De auto nog volgetankt en door de wasstraat gehaald, dus helemaal schoon met 38000 op de teller.
Ik ging ervan uit dat Ayvens wel iets zou zeggen over de krasjes op de bumper maar dat zou toch mogelijk wel onder de acceptabele en verwachtte kleine schade vallen na vijf jaar. Niets is minder waar. Vanochtend een e-mail ontvangen met het bericht dat ik 1345 Euro mag gaan betalen! Ik viel van mijn stoel. Dat van die paar krasjes had ik wel verwacht, er is sprake van 300 Euro eigen risico. Maar een rapport opgesteld door een expertisebedrijf laat zien, en met foto's, dat er een deukje in een deur zat (absoluut niet mogelijk), een paar krassen in de lak (ook absoluut niet zo) en een beschadiging van de lak op de achterklep (deze al helemaal niet). Gelukkig heb ik dus een video gemaakt waarop geen enkele schade te zien is. Ik vrees dat of de transporteur de auto beschadigd heeft of Ayvens probeert mij een poot uit te draaien omdat ik nog geld van hen tegoed heb omdat ik ongeveer 13000 km minder heb gereden dan in het contract staat. Ik ben behoorlijk van slag hierdoor. Zeker omdat Ayvens helemaal niet coulant is. Ik heb (inmiddels bij een andere leasemaatschappij) een nieuwe auto besteld en het duurt lang voordat die geleverd wordt. Omdat ik dit verwachtte heb ik Ayvens gevraagd of ik mijn contract bij hen een paar maanden kon verlengen. Ja hoor, dat kon wel maar ik moest dan wel 50 Euro per maand meer betalen! Heel erg raar, de auto was vijf jaar oud en ik was de enige berijder.. dus waarom meer betalen? Dat heb ik dus niet gedaan. Al met al, ik zit behoorlijk in de stress. Heb inmiddels een officiële klacht ingediend en om opheldering gevraagd. Ik zie op het internet behoorlijk veel dezelfde verhalen over Ayvens. Wat te doen? Ik ben een beetje bang dat Ayvens het geld wat ik nog van hen tegoed heb aan gaat spreken voor die schade, die er absoluut niet was bij aflevering.
Ik heb vijf jaar geleden een auto geleased via ANWB bij Ayvens (voorheen Leaseplan). Afgelopen maandag de auto, na vijf jaar, ingeleverd bij mijn dealer. Daar zou in de loop van de dag de auto door Easy Way, ingehuurd door Ayvens, worden opgehaald. Omdat de auto door Easy Way werd opgehaald en pas daarna naar een expertisebedrijf zou worden gebracht, was ik niet bij een laatste check van de auto aanwezig. Vorig weekend nog een paar deukjes door een door Ayvens dag, De Strak In De Lakdag, laten verwijderen. Mooie service en gratis. De auto zag er weer helemaal spik en span uit. Het enige wat krasjes op de bumper (plastic) toegebracht door iemand op een parkeerplaats in Italië waar ik niet bij was. Enfin, dat neem ik op de koop toe. Gelukkig heb ik een filmpje van zowel de binnenkant als de buitenkant van mijn auto bij aflevering gemaakt. De auto nog volgetankt en door de wasstraat gehaald, dus helemaal schoon met 38000 op de teller.
Ik ging ervan uit dat Ayvens wel iets zou zeggen over de krasjes op de bumper maar dat zou toch mogelijk wel onder de acceptabele en verwachtte kleine schade vallen na vijf jaar. Niets is minder waar. Vanochtend een e-mail ontvangen met het bericht dat ik 1345 Euro mag gaan betalen! Ik viel van mijn stoel. Dat van die paar krasjes had ik wel verwacht, er is sprake van 300 Euro eigen risico. Maar een rapport opgesteld door een expertisebedrijf laat zien, en met foto's, dat er een deukje in een deur zat (absoluut niet mogelijk), een paar krassen in de lak (ook absoluut niet zo) en een beschadiging van de lak op de achterklep (deze al helemaal niet). Gelukkig heb ik dus een video gemaakt waarop geen enkele schade te zien is. Ik vrees dat of de transporteur de auto beschadigd heeft of Ayvens probeert mij een poot uit te draaien omdat ik nog geld van hen tegoed heb omdat ik ongeveer 13000 km minder heb gereden dan in het contract staat. Ik ben behoorlijk van slag hierdoor. Zeker omdat Ayvens helemaal niet coulant is. Ik heb (inmiddels bij een andere leasemaatschappij) een nieuwe auto besteld en het duurt lang voordat die geleverd wordt. Omdat ik dit verwachtte heb ik Ayvens gevraagd of ik mijn contract bij hen een paar maanden kon verlengen. Ja hoor, dat kon wel maar ik moest dan wel 50 Euro per maand meer betalen! Heel erg raar, de auto was vijf jaar oud en ik was de enige berijder.. dus waarom meer betalen? Dat heb ik dus niet gedaan. Al met al, ik zit behoorlijk in de stress. Heb inmiddels een officiële klacht ingediend en om opheldering gevraagd. Ik zie op het internet behoorlijk veel dezelfde verhalen over Ayvens. Wat te doen? Ik ben een beetje bang dat Ayvens het geld wat ik nog van hen tegoed heb aan gaat spreken voor die schade, die er absoluut niet was bij aflevering.
Re: Wordt ik beduveld door leasemaatschappij Ayvens?
Foto's van de schades opvragen.
hountsje58
en wikop
vinden dit leuk
-
hountsje58
Ik heb een rapport met alle schade en foto's daarvan ontvangen. Maar deze komen totaal niet overeen met mijn eigen video/foto's. Al een officiële klacht ingediend en geëist dat ik inzage krijg in alle stukken en dat wij die naast mijn stukken kunnen leggen...
-
NeoDutchio
Ook ik dacht bij mijn laatste autowissel dat de auto er netjes uit zag. Ik zat dan wel bij de keuring, u wilt niet weten hoe precies er gekeken word. Er kwamen diverse schades aan het licht die ik nog nooit eerder gezien had. Om maar aan te geven dat er een verschil zit tussen ons oog en het geoefende oog.
Dat u een filmpje hebt waar niets op te zien is wil niet zeggen dat er ook niets zat. Met ander lichtinval of een andere invalshoek kan je soms meer zien.
Het zal in uw geval een welles-nietes gevalletje worden. Alleen als u echt kan aantonen dat de auto geen schade had op de plekken waar ze nu zouden zitten kunt u een potje breken.
Overigens word bij elke stap (transport of iemand die auto rijdend ergens heen brengt) altijd foto’s gemaakt. Schades vallen dan ook op.
Dat u een filmpje hebt waar niets op te zien is wil niet zeggen dat er ook niets zat. Met ander lichtinval of een andere invalshoek kan je soms meer zien.
Het zal in uw geval een welles-nietes gevalletje worden. Alleen als u echt kan aantonen dat de auto geen schade had op de plekken waar ze nu zouden zitten kunt u een potje breken.
Overigens word bij elke stap (transport of iemand die auto rijdend ergens heen brengt) altijd foto’s gemaakt. Schades vallen dan ook op.
-
J. Deltoer
Dus u zegt: beste hountjes 58, u bent abuis, Ayvens is een goudeerlijk bedrijf en de mensen die er werken zijn ook goudeerlijk. Hoe durft u eigenlijk Ayvens ergens van te beschuldigen. Wacht gewoon rustig de eindnota af en betaal die zonder protest.
Wat is het nut van Ayvens om extra krassen en deuken te maken? Uiteindelijk is de reden van de extra kosten, dat ze die deuken en krassen weer moeten repareren. Als ze er niet zaten, dan scheelde dat een hoop tijd en geld.
Dus als je zelf filmpjes foto's maakt kan de lichtinval iets niet laten zien en als de transporteur of het bedrijf foto's maakt vallen de schades meteen op.....?NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2026 06:45Dat u een filmpje hebt waar niets op te zien is wil niet zeggen dat er ook niets zat. Met ander lichtinval of een andere invalshoek kan je soms meer zien.
Overigens word bij elke stap altijd foto’s gemaakt. Schades vallen dan ook op.
Ik zou er eerder aan denken dat deze controles regelmatig uitgevoerd worden in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes met vaak specifiek uitgevoerde belichting in de ruimte waarbij ze ook nog eens met speciale lampen onder bepaalde hoeken langs de auto gaan om maximaal detail te kunnen constateren.
Dat zijn vaak hele andere omstandigheden dan waarin de berijder een filmpje maakt voor het inleveren, en daardoor is het zeker niet ondenkbaar dat zij andere / meer schade zien als de schade die TS heeft vastgesteld.
Schade.....of gebruikssporen als verdienmodel.Cro schreef: ↑17 sep 2026 10:21Ik zou er eerder aan denken dat deze controles regelmatig uitgevoerd worden in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes met vaak specifiek uitgevoerde belichting in de ruimte waarbij ze ook nog eens met speciale lampen onder bepaalde hoeken langs de auto gaan om maximaal detail te kunnen constateren.
Dat zijn vaak hele andere omstandigheden dan waarin de berijder een filmpje maakt voor het inleveren, en daardoor is het zeker niet ondenkbaar dat zij andere / meer schade zien als de schade die TS heeft vastgesteld.
Als ik zo'n auto zou inleveren , dan wordt er direct samen voor getekend, zodat men niet meer achteraf aan kan komen met schades.
bupaul
vindt dit leuk
En dat zou je dus ook moeten eisen bij inlevering. Het is niet anders dan met de huurauto op vakantie. Laat je die niet aftekenen voor correcte ontvangst en ontvang je daar geen bewijs van, dan wacht vaak een onaangename verrassing bij thuiskomst.
Vanaf het moment van inlevering kan er al schade ontstaan, simpelweg op de parkeerplek bij de dealer, tijdens het transport van Easy Way of zelfs bij de parkeerplek bij het expertisebedrijf voorafgaand aan de controle. Bij de dealer had gewoon een inspectie op zichtbare schade moeten plaatsvinden. Dan kan bij de expertisecontrole nog wel e.e.a. aan het licht komen maar niet iets wat eenvoudig zichtbaar is.
Wat nu nog kan, is het vergelijken van de foto's en filmpjes. Al is het mogelijk dat sommige schade niet altijd zichtbaar is en pas aan het licht komt bij een expert, een deukje in een deur zou eigenlijk wel zichtbaar moeten zijn tenzij die heel subtiel is.
Kortom, een kwestie van foto's vergelijken en bezwaar maken waarbij de eigen foto's / filmpjes bewijs kan leveren.
Op dit moment Ayvens ergens van betichten is mijn inziens niet correct. Als de schade veroorzaakt is bij de dealer, het transportbedrijf of het expertisebedrijf dat de afname doet, dan heeft Ayvens daar geen weet van. Zij ontvangen het expertiserapport en zijn dus afhankelijk van degene die de schade veroorzaakt heeft om dat netjes te melden.
Dat 1350 euro veel lijkt, dat begrijp ik echter een schade herstellen is tegenwoordig peperduur. Dus een paar kleine schadegevallen kunnen al snel in de papieren lopen. Het eigen risico geldt per schade, echter als een bepaalde schade minder dan 300 euro zou kosten om te herstellen, valt het bedrag uiteraard lager uit.
Tja, het verschil is groot als je het juiste licht hebt. Ik denk namelijk dat de meeste mensen niet eens een inspectie lamp hebben zoals de gemiddelde autopoetser heeft. Laat staan wat een schade expert aan materiaal heeft.PGros schreef: ↑17 sep 2026 10:00Dus als je zelf filmpjes foto's maakt kan de lichtinval iets niet laten zien en als de transporteur of het bedrijf foto's maakt vallen de schades meteen op.....?NeoDutchio schreef: ↑17 sep 2026 06:45Dat u een filmpje hebt waar niets op te zien is wil niet zeggen dat er ook niets zat. Met ander lichtinval of een andere invalshoek kan je soms meer zien.
Overigens word bij elke stap altijd foto’s gemaakt. Schades vallen dan ook op.
Erthanax
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Het kan ook tijdens opslag en transport gebeurd zijn.
Maakt Easy Way geen foto's?hountsje58 schreef: ↑16 sep 2026 21:18Ik vrees dat of de transporteur de auto beschadigd heeft of Ayvens probeert mij een poot uit te draaien....
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering.
Vraag fotos op vab transporteur.
Mochten jullie niet uitkomen, dan kan je voor een bindend uitspraak naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ate-lease/ indien hun daar zijn aangesloten.
Vraag fotos op vab transporteur.
Mochten jullie niet uitkomen, dan kan je voor een bindend uitspraak naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ate-lease/ indien hun daar zijn aangesloten.
Consumenneke
vindt dit leuk
Dit ook nog eens inderdaad, 1350 euro is inderdaad een fors bedrag, maar bij schade herstel valt dat tegenwoordig best tegen wat je nog gedaan krijgt voor zo'n bedrag. Arbeidsloon is ook in die sector bijvoorbeeld flink duurder geworden de laatste jaren en materialen ook.Speedy123 schreef: ↑17 sep 2026 11:38
Dat 1350 euro veel lijkt, dat begrijp ik echter een schade herstellen is tegenwoordig peperduur. Dus een paar kleine schadegevallen kunnen al snel in de papieren lopen. Het eigen risico geldt per schade, echter als een bepaalde schade minder dan 300 euro zou kosten om te herstellen, valt het bedrag uiteraard lager uit.
De auto is een week er voor nog op door Ayvens georganiseerde Strak In De Lakdag geweest en is op aanwezige schade gecontroleerd, als toen al bleek dat er zichtbare onacceptabele schades waren wist u ook dat die schades bij de eindinspectie aan licht zou komen.
Als u aan kunt tonen dat op die dag de schades niet zichtbaar aanwezig waren staat u wellicht iets sterker in het bezwaar omdat de auto na inlevering bij de dealer een tijd lang buiten beeld is geweest en later door een autotransportbedrijf voor de eindinspectie is afgehaald.
Ayvens geeft zelf aan dat inleveren bij de dealer zorgeloos zou zijn maar ook dat u niet bij de eindinspectie kan zijn en u dus ook niet kunt weten of er bij de eindinspectie fouten zijn gemaakt.
Als u aan kunt tonen dat op die dag de schades niet zichtbaar aanwezig waren staat u wellicht iets sterker in het bezwaar omdat de auto na inlevering bij de dealer een tijd lang buiten beeld is geweest en later door een autotransportbedrijf voor de eindinspectie is afgehaald.
Ayvens geeft zelf aan dat inleveren bij de dealer zorgeloos zou zijn maar ook dat u niet bij de eindinspectie kan zijn en u dus ook niet kunt weten of er bij de eindinspectie fouten zijn gemaakt.
bupaul
vindt dit leuk