Bandenconcurrent DOT code
-
- Berichten: 31953
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Bandenconcurrent DOT code
Inderdaad, TS heeft banden van 8 jaar oud. En het is dus de vraag waar die vandaan zijn getoverd.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Het eenvoudigste is dat de ts zijn orderbevestiging of factuur nakijkt, waarschijnlijk staat de leeftijd van de banden daarop vermeld.
-
- Berichten: 31953
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Bandenconcurrent DOT code
Toch kun je je afvragen waarom dat bedrijf, als ze daadwerkelijk daar vandaan komen, zulke oude banden nog op voorraad heeft en waarom ze dat nog leveren. Juist omdat ze feitelijk al onbruikbaar zijn.
Het is een open vraag waarop niemand hier natuurlijk een antwoord heeft, maar hij mag - en moet - natuurlijk wel gesteld worden.
Het is een open vraag waarop niemand hier natuurlijk een antwoord heeft, maar hij mag - en moet - natuurlijk wel gesteld worden.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Nou, onbruikbaar zijn ze niet. Als je bijvoorbeeld mee gaat doen aan een burnout wedstrijd of gaat driften, dan zijn het prima banden. Goedkoper, dus niet zo erg om die op te roken. Dan kun je met de goede banden vervolgens weer naar huis rijden.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Precies, voor dat soort dingen kan je ze gebruiken. Maar dat betekent dat de banden eigenlijk niet voor gebruik op de openbare weg geschikt zijn - en dat is wél de ondergrens waar de banden aan moeten voldoen om conform te zijn. Uiteraard tenzij er expliciet gemeld is dat de banden niet voor normaal gebruik geschikt zijn, dat spreekt voor zich.
16again
vindt dit leuk
-
- Berichten: 31953
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Bandenconcurrent DOT code
Maar TS doet dus niet mee aan wedstrijden. Kun je voor wedstrijden overigens niet een paar bandjes van de sloop halen? Nog goedkoper, en vaak nog een redelijk profiel ook.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Theoretisch kun je ze gewoon op de weg gebruiken. Ken iemand die zijn winterbanden er 17 jaar op had zitten. Ze pas afgelopen winter vervangen. Zagen er iedere keer goed uit, geen scheuren en voelden nog goed aan. Zomerbanden werden iedere 2 jaar maximaal vervangen.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Ja, op m'n Spider zaten toen ik 'm kreeg ook nog de originele banden van 26 jaar oud. Reed hij gewoon mee - maar ikheb ze toch maar vervangen.
Maar er zit nogal een gap tussen de theorie en de praktijk in dit geval. De kans dat de rechter dit als non-conform zal beoordelen lijkt me zeer groot.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Niet als de banden verkocht zijn als zo oud en daar ga ik nog steeds vanuit. Ook omdat TS duidelijk laat merken niet van DOT te hebben gehoord voor hij bestelde.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Zelfs als de DOT-code erbij heeft gestaan, wat nog maar zeer de vraag is, zou ik zeggen dat geen reden is om de non-conformiteit op te hebben.
8 jaar oude banden als nieuw verkopen is zó extreem dat dat expliciet en ondubbelzinnig duidelijk gemaakt zou moeten worden. En dat lijkt me duidelijk niet gebeurd.
-
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: Bandenconcurrent DOT code
TS heeft zich gewoon laten bedotten.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Ik zie in mijn link 2x een dotcode, een keer het produktiejaar + het wordt genoemd als speciaal kenmerk + er wordt de conditie vermeld.Moneyman schreef: ↑15 aug 2024 16:43Zelfs als de DOT-code erbij heeft gestaan, wat nog maar zeer de vraag is, zou ik zeggen dat geen reden is om de non-conformiteit op te hebben.
8 jaar oude banden als nieuw verkopen is zó extreem dat dat expliciet en ondubbelzinnig duidelijk gemaakt zou moeten worden. En dat lijkt me duidelijk niet gebeurd.
Wat zegt jou dat dat niet duidelijk zou zijn geweest bij die advertentie van een half jaartje terug?
Re: Bandenconcurrent DOT code
Ja, maar als de DOT erbij staat, dan zijn ze dus al niet als nieuw verkocht. Dat is hetzelfde als een PC met Windows XP verkopen. De PC is dan wel nieuw, maar verouderd, echter is dan wel duidelijk dat dat zo is, net als met banden met een oude DOT.
Smokey20
vindt dit leuk
Re: Bandenconcurrent DOT code
Volg anders ook de andere gegeven links eens. Dan zie je ook allerlei varianten waar het geen van drieën bij staan.jonis schreef: ↑15 aug 2024 17:16Ik zie in mijn link 2x een dotcode, een keer het produktiejaar + het wordt genoemd als speciaal kenmerk + er wordt de conditie vermeld.Moneyman schreef: ↑15 aug 2024 16:43Zelfs als de DOT-code erbij heeft gestaan, wat nog maar zeer de vraag is, zou ik zeggen dat geen reden is om de non-conformiteit op te hebben.
8 jaar oude banden als nieuw verkopen is zó extreem dat dat expliciet en ondubbelzinnig duidelijk gemaakt zou moeten worden. En dat lijkt me duidelijk niet gebeurd.
Wat zegt jou dat dat niet duidelijk zou zijn geweest bij die advertentie van een half jaartje terug?
Bij de links waar wel een DOT-code of jaartal bij staat, is het meestal ook rond de 4 jaar. Bij TS gaat het heel wat verder: namelijk 8 (!) jaar. Dat als professionele verkoper aan een consument als nieuw verkopen kan echt niet.
Re: Bandenconcurrent DOT code
Re: Bandenconcurrent DOT code
Een verwaarloosbare korting verlaagt natuurlijk nauwelijks het verwachtingspatroon dat de consument heeft van deze "nieuwe" banden.jonis schreef: ↑14 aug 2024 20:57Dat is nog maar eens de vraag of dat er wel of niet bij heeft gestaan.
Bijv;
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 73ddd49c9/
DOT2021 en 1,90 korting tov recente.
Re: Bandenconcurrent DOT code
In dit geval, dot2021, hoef je ook niet minder te verwachten: die banden doen gewoon wat ze doen moeten en staan gewoon al wat langer op voorraad oid.16again schreef: ↑16 aug 2024 08:09Een verwaarloosbare korting verlaagt natuurlijk nauwelijks het verwachtingspatroon dat de consument heeft van deze "nieuwe" banden.jonis schreef: ↑14 aug 2024 20:57Dat is nog maar eens de vraag of dat er wel of niet bij heeft gestaan.
Bijv;
https://www.bandenconcurrent.nl/bandenm ... 73ddd49c9/
DOT2021 en 1,90 korting tov recente.
De korting van ts?
De bandenbrancheorganisatie gaat echter uit van maximaal drie jaar waarbij een band nog als nieuw verkocht én gefactureerd mag worden
https://www.anwb.nl/experts/auto/4/176/ ... 2-jaar-oud
Laatst gewijzigd door jonis op 16 aug 2024 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 31953
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Bandenconcurrent DOT code
Het punt is natuurlijk ook hoeveel je per jaar rijdt. Als je iets van 20.000 tot 25.000 per jaar rijdt is het profiel allang versleten tegen dat de wangen scheuren beginnen te vertonen, ook als die banden een jaar of 4 oud zijn.
Maar als je daarentegen zo'n 5000 per jaar rijdt wordt het een heel ander verhaal. Dan zit er nog volop profiel op, en toch afkeur na een paar jaar. Dan mis je gewoon 4 jaar om dat profiel verder op te rijden.
Hoeveel TS rijdt weten we natuurlijk niet.
Maar als je daarentegen zo'n 5000 per jaar rijdt wordt het een heel ander verhaal. Dan zit er nog volop profiel op, en toch afkeur na een paar jaar. Dan mis je gewoon 4 jaar om dat profiel verder op te rijden.
Hoeveel TS rijdt weten we natuurlijk niet.
Re: Bandenconcurrent DOT code
De bandenboer vindt 10 jaar veilig en acceptabel:
Als lokale kwikfitter en montagepartner zou ik vooral ook op scheurtjes etc wijzen als je de onderdelenmarge mist.
-
- Berichten: 31953
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Bandenconcurrent DOT code
Maar nou is het natuurlijk ook wel zo dat je als klant moet weten van het bestaan van een DOT-code, en wat dat betekent. Ik had er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord - en zou daar dus niet naar gekeken hebben.