Vetbollen voor vogels: goed of niet goed?

Andere onderwerpen over dieren

Zo maak ik vogels blij in de winter

Ik koop kantenklare producten in de winkel.
1
25%
Ik maak zelf vogelvoer zoals pindaslingers en vetbollen.
1
25%
Ik doe daar niet aan.
2
50%
Anders...
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Consumenneke

Vetbollen voor vogels: goed of niet goed?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

In de winter rijg ik graag pelpinda's aan een draad of doe ik zangzaad in opgelost vet in halve cocosnoten om de vogels buiten een plezier te doen. Nou las ik in de nieuwsbrief van Radar dat je moet oppassen met zulk vogelvoer. Daar zit vaak zaad in met pesticide-residu.

Hoe help je vogels de winter door? Dit is waarom je geen vetbollen voor vogels in je tuin moet hangen.

De nieuwsbrief verwijst wel naar een artikel van vorig jaar. Hergebruik is beter voor het milieu!

Hoe maken jullie vogels blij in je tuin of op je balkon?

Zal alvast verklappen: zelfgemaakte vetbollen zijn goed als je op de ingrediënten let. 8)

BL2

Re: Vetbollen voor vogels: goed of niet goed?

Ongelezen bericht door BL2 »

Consumenneke schreef:
28 dec 2025 16:07
Zal alvast verklappen: zelfgemaakte vetbollen zijn goed als je op de ingrediënten let.
Zo, dit probleem met vraag is ook weer opgelost.
Goed op de ingrediënten letten, maar dat geldt ook wat je zelf eet.
Fijne winter :P

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Wij doen niet aan vetbollen voor vogels. Vroegâh wel, maar tegenwoordig hebben we Herr Yuri Flick, meester in het vangen van alles wat vliegt of rent, zolang het maar klein is en een staart heeft. Zelfs al zouden we deze kater een koebel omdoen - het lukt hem.

Dus helaas, wij hangen niets op voor vogels, zodat ze niet het risico lopen voortijdig aan hun einde te komen.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De grotere vraag is eigenlijk wanneer het nodig is om vogels in de wintertijd bij te gaan voeren want zolang het niet echt vriest is er voedsel genoeg te vinden en kan het bijvoeren een averechts effect hebben.

Het uiteraard leuk om te zien dat er vogels in de tuin zijn die zich te goed doen aan de vetbollen maar vergeet niet dat roofvogels er ook op af komen en wat er dan gebeurt is minder maar hoort wel bij de natuur van eten en gegeten worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik hang een tekening van vogelzaad op het raam, speciaal door mij gemaakt voor de vogels. Ik verwacht dat ze daar heel blij mee zijn.

Plaats reactie