In de winter rijg ik graag pelpinda's aan een draad of doe ik zangzaad in opgelost vet in halve cocosnoten om de vogels buiten een plezier te doen. Nou las ik in de nieuwsbrief van Radar dat je moet oppassen met zulk vogelvoer. Daar zit vaak zaad in met pesticide-residu.
Wij doen niet aan vetbollen voor vogels. Vroegâh wel, maar tegenwoordig hebben we Herr Yuri Flick, meester in het vangen van alles wat vliegt of rent, zolang het maar klein is en een staart heeft. Zelfs al zouden we deze kater een koebel omdoen - het lukt hem.
Dus helaas, wij hangen niets op voor vogels, zodat ze niet het risico lopen voortijdig aan hun einde te komen.
De grotere vraag is eigenlijk wanneer het nodig is om vogels in de wintertijd bij te gaan voeren want zolang het niet echt vriest is er voedsel genoeg te vinden en kan het bijvoeren een averechts effect hebben.
Het uiteraard leuk om te zien dat er vogels in de tuin zijn die zich te goed doen aan de vetbollen maar vergeet niet dat roofvogels er ook op af komen en wat er dan gebeurt is minder maar hoort wel bij de natuur van eten en gegeten worden.