Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Dagdosering
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58

Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Dagdosering »

Op basis van de vele klachten en reviews op verschillende fora en reviewsites ben ik schijnbaar niet het enige slachtoffer van een onterechte accountblokkering. Mijn account werd zo ook geblokkeerd zonder noemenswaardige grond.

Na de zoveelste onterechte 'tijdelijke blokkering vanwege verdachte activiteiten' (ondanks mijn positieve reviews en allemaal teruggedraaid) hadden ze me uiteindelijk verwijderd voor het 'verkopen van verboden artikelen', namelijk artikelen die te maken hebben met 'het namaken van valuta', zie screenshot.

Afbeelding

In de afbeelding kan je al zien dat er een speelgoedaccessoire werd verkocht en niet een nagemaakt vijf eurocent muntje. Op geen enkele wijze werd er dan ook een vijf eurocent muntje aangeboden ter verkoop. De enige reden waarom het werd afgebeeld was om te dienen als referentiekader voor de afmetingen van de speelgoedaccessoire, wat vrij gebruikelijk is.

Een vijf eurocent muntje kan sowieso niet dienen als een artikel voor het namaken van valuta. Tevens zou het wel heel bijzonder zijn om een zogenaamd 'nagemaakt' vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro, of 5 euro, of 15 euro (zoals bij mijn andere advertenties voor speelgoed). Daar hoef je geen 'namaak' vijf eurocent muntje voor te maken. Daar krijgen ze een echte voor terug. :lol: Maar zoals je kan verwachten, werd de beslissing toch gehandhaafd en het beroep weggewuifd zonder noemenswaardige reden.

Inmiddels heb ik de 'geschillenbeslechtingsmogelijkheden' van Vinted onderzocht, maar dit blijkt grotendeels een wassen neus te zijn. In de algemene voorwaarden wordt er doorverwezen naar de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie en nationale consumentenorganisaties. Maar als je klikt op de link van de 'nationale consumentenorganisaties' kom je weer terug bij de Online Klachtencommissie van de Europese Commissie.

Deze EU organisatie biedt helaas geen noemenswaardige geschillenbeslechtingsmogelijkheden voor de consument op dit gebied. Het geeft de gelegenheid om via het ODR-platform een klacht in te dienen bij Vinted, maar hier is Vinted niet verplicht om op te reageren. Daarnaast biedt het ODR-platform geen bindende geschillenbeslechtingsmogelijkheden via derde partijen. Vinted heeft zich namelijk niet ingeschreven bij de onafhankelijke derde partijen die aangesloten zijn bij het ODR-platform. Dit heb ik bevestigd via e-mails naar deze geschillenbeslechtingscommissies.

Op een e-mail van mij hierover, werd dit ook bevestigd door het ODR-platform, die mij weer doorverwees naar het ECC - het Europese Consumenten Centrum. Ik heb deze organisatie inmiddels een e-mail gestuurd, maar ik heb er geen hoge verwachting van dat het bij hun wel gaat lukken. Ik heb de procedure van het ODR-platform overigens nog niet afgewacht, want een 30 dagen responstijd voor Vinted is wel heel erg lang voor iets dat ze intern hadden moeten inzien.

Bovendien werd er weer op een andere pagina op Vinted (niet de algemene voorwaarden) verwezen naar de bemiddelingsservice van de Consumentenbond in Nederland voor geschillen tussen de gebruiker en Vinted. Wat ze niet vertellen is dat dit alleen voor leden is van de Consumentenbond en dat je bovendien 350 euro per bemiddelingspoging moet betalen bovenop de jaarlijkse lidmaatschap.

TLDR: Er wordt dus uiteindelijk doorverwezen naar al deze verschillende soorten internationale en 'nationale' geschillenbeslechtingsorganisaties, omdat de klantenservice medewerkers van Vinted niet het goede verstand hebben om in te zien dat ik niet 'namaak' vijf eurocent muntjes aan het verkopen ben op Vinted, maar in plaats daarvan speelgoed(accessoires) van de jaren tachtig en negentig (wat valt binnen de eigen regels van Vinted.)

Het komt wel allemaal heel merkwaardig over. Waar zou het überhaupt mogelijk zijn om een willekeurig vijf eurocent muntje aan te bieden voor 2,50 euro? :roll:

Moneyman
Berichten: 30379
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Duidelijk gevalletje van algoritme-failure. Volgende keer maar gewoon een lineaal gebruiken voor de schaal.

Dat je er bij dergelijke bedrijven niet doorheen komt is irritant, maar wel standaard bij gratis services.

16again
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door 16again »

Bij mijn weten verdient de "gratis" dienst verdient bij elke transactie

Moneyman
Berichten: 30379
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 jun 2024 10:09
Bij mijn weten verdient de "gratis" dienst verdient bij elke transactie
Wat zeg je?

witte angora
Berichten: 31086
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Of je gratis worst lust.

Dagdosering
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2024 10:58

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Dagdosering »

Moneyman schreef:
12 jun 2024 09:33
Duidelijk gevalletje van algoritme-failure. Volgende keer maar gewoon een lineaal gebruiken voor de schaal.

Dat je er bij dergelijke bedrijven niet doorheen komt is irritant, maar wel standaard bij gratis services.
Het was op het eerste gezicht een algoritme-falen, maar toen de klantendienst weigerde om mijn beroep te honoreren (dan wel te lezen), werd het een veel kwalijkere zaak. Niet alleen veroorzaken ze veel ergernis bij gebruikers (die feitelijk gedupeerd worden en aangetast worden in hun consumentenrechten), maar belasten ze andere organisaties met onnodig werk. Die hebben ook betere dingen te doen dan zich te bekommeren over dit soort overduidelijke tekortkomingen van de klantendienst. En dit zijn schijnbaar ook nog misstanden die routinematig worden gemaakt, als we de vele klachten over Vinted lezen.

En ze verdienen geld voor elke transactie. Ik had twee transacties lopen. Één verkoop en één koop. De gegevens voor beiden waren gelijk niet meer toegankelijk. Je kon ook niet meer communiceren met de wederpartijen. Het was dat je toevallig nog een e-mailtje had, want anders zou je het verloop van de pakketten ook niet meer kunnen volgen. En in het verleden was al gebleken dat er veel misging met de verzending via Vinted, waardoor je niet eens kon leren of er überhaupt een probleem was, want die status-updates liepen via de chat met de wederpartij.

J. Deltoer
Berichten: 3186
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kansloze zaak. Het is gratis en het bedrijf besteed haar geld aan reclame ipv klantsenservice. Die enkele die er zitten zijn afgestompte onderbetaalde uitzendkrachten die alles afhandelen op basis van een aantal standaardscripts.

16again
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door 16again »

TS als ervaringsdeskundige geeft aan dat Vinted verdient aan transacties. Dan is het moeilijk volhouden dat het gratis is.

DeZevendeHenk
Berichten: 822
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dus Vinted gooit iemand van het platform af, hebben ze dat recht niet?

16again
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door 16again »

De vraag is eigenlijk:
Heeft Vinted het recht om iemand ten onrechte van het platvorm te verwijderen?

DeZevendeHenk
Berichten: 822
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Hebben ze niet sowieso het recht iemand van het platform te verwijderen?

Arizonakid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ja natuurlijk hebben ze dat recht. Hun platform, hun regels.

kuklos
Berichten: 9891
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
13 jun 2024 15:26
De vraag is eigenlijk:
Heeft Vinted het recht om iemand ten onrechte van het platvorm te verwijderen?
Waarom zouden ze dat recht niet hebben?

rwolters
Berichten: 1654
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
13 jun 2024 15:26
De vraag is eigenlijk:
Heeft Vinted het recht om iemand ten onrechte van het platvorm te verwijderen?
Deze site mag toch ook gebruikers al dan niet tijdelijk blokkeren? Waarom zou vinted het dan niet mogen? Het is nou ook weer niet zo dat vinted essentieel is. Er zijn genoeg andere verkoopplatforms.

Erthanax
Berichten: 9800
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het sleutelwoord in de vraag van 16again is “ten onrechte”. In algemenere zin kun je je afvragen of Vinted het recht heeft zich niet aan de eigen voorwaarden en regels te houden.

Moneyman
Berichten: 30379
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geschillenbeslechtingsmogelijkheden Vinted: onterechte accountblokkering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het antwoord op op de vraag van 16again is natuurlijk "nee, Vinted heeft dat recht niet". Net als ieder ander heeft Vinted zich aan de spelregels te houden. Iemand die niets verkeerd doet verwijderen of blokkeren is gewoon onrechtmatig handelen en levert dus schadeplichtigheid op.

Plaats reactie