Zielktekostenverzekerin accepteert geen rekening in Portugees.

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
Sannie70

Zielktekostenverzekerin accepteert geen rekening in Portugees.

Ongelezen bericht door Sannie70 »

Ik had tot een paar jaar geleden nooit problemen met het indienen van rekeningen van ziektekosten in Portugal. De laatste jaren wordt door IZZ een officieële vertaling vereist van elke rekening, Die moet je laten maken waar je natuurlijk flink voor moet betalen.
Er is in het Portugees eigenlijk maar een soort officiële rekening, die, zoals die verplicht is door het belastingkantoor en niemand wil een rekening uitschrijven in het engels....
Rekeningen in het Engaels, Spaans, Frans, Duits enz. kunnen allemaal wel worden ingediend bij IZZ.
Met een systeem van Deepl og Google translate moet het toch niet heel moeilijk zijn voor IZZ om zelf een rekening te vertalen... Lezen ze wel Spaans. Dit voelt als discriminatie, Porugees is een wereldtaal en wordt in heel Brazilië gesproken, een land groter dan heel Europa...
Mijn vraag: mag IZZ voor de wet rekeningen in de Portugese taal wiegeren? Of kun je dit zien als discriminatie op bv Spaans... Klopt het dat je wettelijk altijd een vertaling uit hetPortugees moet laten maken om te kunnen declareren?
Is dat vreemd?

Methusalah

Re: Zielktekostenverzekerin accepteert geen rekening in Portugees.

Ongelezen bericht door Methusalah »

Voor zo ver ik weet is dat altijd noodzakelijk geweest. Helemaal logisch want als je tien jaar terug gaat en er nog geen chatgtp of andere goede vertaal systemen bestonden.

Ik weet zeker dat Unive dit verplichtte en zilveren kruis ook.

En vergeet niet dat ook nu vertalen niet altijd makkelijk is ivm de noodzakelijke Optical Character Recognition in combinatie met handgeschreven facturen en dokters handschriften. Dat kost tijd en dus geld.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat ze ook in heel Brazilië Portugees spreken zegt natuurlijk niets. Ergens moet er een grens getrokken worden. IZZ zou ook kunnen zeggen dat ze enkel Nederlandstalige facturen willen hebben, dan ben je meteen van elke discussie af. Het is al heel netjes dat er buitenlandse talen geaccepteerd word. Iets dat bij veel meer zorgverzekeraars gebeurd. Er is in ieder geval geen wet die verplicht dat ze elke taal moeten accepteren. En gelukkig worden medische zaken ook niet via Google translate of Deepl vertaald. Als ik al zie wat voor rare zinnen er tevoorschijn komen bij dagelijks gebruik....

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

En het Chinese Manderijns wordt nog veel meer gesproken in de wereld dan Portugees. Om over Hindi maar niet te spreken,

Werkelijk te schandalig voor worden dat een Nederlandse zorgverzekeraar geen declaraties in het Chinese Manderijns of Hindi accepteren.

Pure discriminatie. Ik zou zeggen, klacht indienen bij het college van de rechten van de mens.

Tot zover mijn poging om Consumeneke voor te zijn.

Het lijkt me vrij evident dat een declaratie die ingediend wordt bij een Nederlandse Zorgverzekeraar gewoon in het Nederlands vertaald moet zijn indien het geen gangbare taal betreft die de medewerkers van de zorgverzekering kunnen begrijpen.

Dat het een officieel vertaling moet zijn, is om fraude te voorkomen. Anders kan iemand die tracht te frauderen zich altijd verschuilen achter het argument dat de vertaling niet correct is. Het kost wat meer, dat is juist.

En nee, het is geen discriminatie als een bepaalde taal niet door de zorgverzekeraar ondersteund wordt.

Plaats reactie