Post NL Inklaring

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
beerzoeper

Post NL Inklaring

Ongelezen bericht door beerzoeper »

Heb een handmatige espressomachine uit China besteld, van MHW-3Bomber, exc btw €545.- Ik heb regelmatig alle track and trace info bijhouden, en mijn spamfolder. 13 december was de laatste update: "bij de douane". Omdat ik het erg lang vond duren was ik vandaag verder gaan kijken. Bleek dat het bij Post NL was, en dat net enkele uren daarvoor de betaallink was verlopen. Het pakket gaat retour en ze doen niks. Maar ik heb nooit van hen informatie gehad! Ik gebruik de Post NL app dagelijks en zij hebben al mijn gegevens. Ik vind het schandalig dat ze mij niet via email (nee, ook niet spamfolder) of post op de hoogte hebben gebracht van de zending. Ik zou direct hebben betaald. Wat kan ik hieraan doen?

Thijs124
Waarschuwingen: 1
Beste antwoord
Gekozen door beerzoeper

Re: Post NL Inklaring

door Thijs124 » 04 jan 2025 16:26

Door schade en schande wordt men wijs. Dat geldt voor het hele leven.
DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Eerst dan maar een verklaring vragen wat er dan mis is gegaan want anders valt er niet zoveel anders te doen.

beerzoeper

Een bedrijf als Post NL is voor dit soort dingen onbenaderbaar. De klantenservice gaf aan dat ze niet kunnen zien hoe er bericht is uitgedaan naar mij, maar zeggen wel dat dat is gebeurd. Mij wordt verweten de track and trace niet tijdig te hebben geraadpleegd, maar ik kon helemaal niet weten dat het pakket door Post NL zou worden ingeklaard (had evengoed DHL of ander bedrijf kunnen zijn).

Post NL heeft kennelijk ook geen enkel proces ingericht om dit soort fouten af te vangen of op te lossen. Ze sturen je pakket doodleuk retour afzender, terwijl het gewoon hier in een depot ligt (en waarschijnlijk nog wel even blijft).

Ik kwam hier pas achter toen ik na twee weken stilte over te track and trace van Ali Express zelf, argwaan kreeg en bij Post NL ging kijken. Toen bleek ik net een paar uur te laat.

Post NL zal het niet deren, zij incasseren gewoon de kosten bij de verzender. Verzender en ontvanger worden opgezadeld met grote problemen omdat Post NL de ontvanger niet op de hoogte brengt van een mogelijkheid om douanekosten te betalen. Hun website vermeldt dat je altijd bericht krijgt per post of email. Dat ik dat niet heb gekregen is echt waardeloos, en dat de gevolgen zo makkelijk afgeschoven worden op mij vind ik ronduit schandalig. Het is het gevolg van 100% geautomatiseerde processen en een klantenservice die niets anders mag/kan dan informatie voorlezen die ik zelf ook in kan zien. De keuze om de klantenservice zo in te richten is laakbaar, de facto heeft dit bedrijf geen klantenservice, maar een informatievoorziening puur gericht op het afwimpelen van verzoeken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kortom, meer dan een niet ontvangen brief hoeft het niet te zijn. Of een van de vele andere dingen die er fout kunnen gaan. Het lijkt nu net alsof volgens jou de hele bedrijfsvoering erop gericht is jou te dwarsbomen.

Natuurlijk is het vervelend, daar gaat het niet om. Maar dit soort dingen gebeuren. Schakel gewoon met de verzender om te zorgen dat die alsnog levert.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

AliExpress heeft juist een heel goede track and trace. Ze hebben ook een goede chatmogelijkheid. Je hebt toch echt bij Ali bestelt, niet bij een vage dropshipper? Bij bestellingen via AliExpress hoef je toch al zeker twee jaar geen aparte douane betalingen meer te doen. Ik heb al vaker met de klantenservice van AliExpress een chat gehad. Zelfs artikel niet binnen op afgesproken datum. Binnen 2 minuten was de betaling terug op mijn creditcard. Twee weken later komt het duur artikel toch nog. Ik neem contact met de verkoper. Ik hoefde niet meer te betalen. Ik had mijn geld terug, de leverancier had ook zijn geld terug. Case closed. Jij bent niet de opdrachtgever van PostNL. Daarom kan PostNL niks voor je doen. Maar juist AliExpress, de opdrachtgever van PostNL, heeft een goede klantenservice waar je altijd in het Nederlands of Engels in contact met kunt komen.
Neem gewoon via de app contact met Ali en dan komt het zeker in orde.

beerzoeper

Ik verwacht inderdaad dat ik vanuit Ali wel geld terug kan krijgen. Daar gaat het alleen nu niet om: ik verwacht een pakket waarvoor inklaringskosten moeten worden betaald, en Post NL zendt het doodleuk terug zonder mij op de hoogte te hebben gesteld van de inklaring. Het gaat mij om dat laatste, en de totale onwil om dat te erkennen of er iets aan te doen nu het pakket nog gewoon in NL is.

Buiten dat, als ik van Ali Express geld terug zou krijgen, betekent dat dat opnieuw aanschaffen van dit product nu €200 excl btw duurder is dan toen ik het kocht.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
03 jan 2025 00:46
Kortom, meer dan een niet ontvangen brief hoeft het niet te zijn. Of een van de vele andere dingen die er fout kunnen gaan. Het lijkt nu net alsof volgens jou de hele bedrijfsvoering erop gericht is jou te dwarsbomen.

Natuurlijk is het vervelend, daar gaat het niet om. Maar dit soort dingen gebeuren. Schakel gewoon met de verzender om te zorgen dat die alsnog levert.
De bedrijfsvoering is daar inderdaad op gericht. Ze zullen bijna nooit echt naar een oplossing werken.
Pakket is er nog. Even een stap terug zetten en weer een klant geholpen. Maar dat willen ze gewoon niet. Zo is postnl met alles wat mis gaat. Dat er 98% wel goed gaat maakt dit niet anders.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PGros schreef:
03 jan 2025 08:52
De bedrijfsvoering is daar inderdaad op gericht. Ze zullen bijna nooit echt naar een oplossing werken.
Pakket is er nog. Even een stap terug zetten en weer een klant geholpen. Maar dat willen ze gewoon niet. Zo is postnl met alles wat mis gaat. Dat er 98% wel goed gaat maakt dit niet anders.
De bedrijfsvoering is ingericht op processen. Hoe groter een bedrijf, hoe strakker de regels worden. Simpelweg even de loods binnenlopen om het pakje erbij te pakken is er niet meer bij. Omdat daar geen extra personeel voor is en omdat computersystemen daar niet op ingericht zijn. Elke stap buiten de gebaande paden is veroorzaken van grotere problemen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

beerzoeper schreef:
03 jan 2025 04:57
Buiten dat, als ik van Ali Express geld terug zou krijgen, betekent dat dat opnieuw aanschaffen van dit product nu €200 excl btw duurder is dan toen ik het kocht.
Je moet dus niet inzetten op "geld terug", maar op "opnieuw leveren". Oftewel: niet de overeenkomst ontbinden, maar juist nakoming vragen.

Of dat allemaal gaat lukken is de vraag, want net als PostNL heeft ook Ali gewoon standaard processen. Kan ook haast niet anders, gezien de hoeveelheden en de lage marges.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik vind het mysterieus dat er voor een pakket van Ali de ontvanger nog invoerrechten betaald moeten worden want dat regelt Ali al jaren zelf. Hoe zit dat dan?

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Pff die post.nl die doen gewoon echt wat ze willen,en voor iedereen over me heen valt,het is gewoon zo

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

DeZevendeHenk schreef:
03 jan 2025 10:23
Ik vind het mysterieus dat er voor een pakket van Ali de ontvanger nog invoerrechten betaald moeten worden want dat regelt Ali al jaren zelf. Hoe zit dat dan?
Normaal regelt Ali dit zelf, maar ook hier gaat het af en toe mis .
Kreeg laatst ook in mijn post.nl app de melding dat ik inklaringskosten moest betalen voor ze het pakket verder leverden.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

wikop schreef:
03 jan 2025 10:50
Pff die post.nl die doen gewoon echt wat ze willen,en voor iedereen over me heen valt,het is gewoon zo
Wat wordt post.nl er beter van om een pakket terug te sturen?
Als je iets online koopt, moet je ook zelf de track & trace goed in de gaten houden.
Heeft TS wel in de app aangevinkt dat hij/zij op de hoogte wil worden gehouden?

Thijs124

Volgens mij heb jij helemaal niet bij Ali maar een dropshipper gekocht. Iets klopt hier niet. Via AliExpress kan ik alleen maar losse onderdelen hiervoor vinden. Alle douane invoer wordt door Ali vooraf zonder extra kosten geregeld. Dat is al jaren zo.
@wikop, jij hebt blijkbaar pech met jouw PostNL bezorger. Mijn enigste klacht bij hun is dat soms pas de volgende dag wordt bezorgd. "We hebben het helaas niet gehaald vandaag" Dan komt het ook de volgende dag.

beerzoeper

Nee ik heb dit absoluut gewoon in de aliexpress app bij een erkende store van MHW-3Bomber gekocht. De reden dat ik achteraf inklaringskosten moet betalen zit in het verschuldigd bedrag: boven de €150,- loopt dit niet via ali-express maar via inklaring door het postbedrijf.

De verzender kon ook niets uitrichten bij Post-NL, het product, een prachtige nieuwe espressomachine, zal worden vernietigd🤯.

Post NL beweert dat ik maar de track and trace had moeten bekijken. Ik vind dat ze me hadden moeten mailen of aanschrijven, dit is echt belachelijk. Ze stellen zelf op hun website dat je bij inklaring altijd wordt geïnformeerd per mail/post/sms. Ze negeren vooralsnog verzoeken om dit op te helderen of uit te zoeken.

Ik weet tot op nu niet wat de inklaringskosten waren. Er is geen mededeling over gedaan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

beerzoeper schreef:
03 jan 2025 11:12
Post NL beweert dat ik maar de track and trace had moeten bekijken. Ik vind dat ze me hadden moeten mailen of aanschrijven, dit is echt belachelijk. Ze stellen zelf op hun website dat je bij inklaring altijd wordt geïnformeerd per mail/post/sms. Ze negeren vooralsnog verzoeken om dit op te helderen of uit te zoeken.
Het welbekende probleem. U bent in deze geen klant van PostNL. Daar zit het hele probleem. U bent geen klant maar u verwacht wel gratis service van PostNL. En die levert PostNL niet, want u bent geen klant.

beerzoeper

@nevyn

Nee ik heb heel nauwlettend de track and trace op aliexpress in hun app in de gaten gehouden. Per 13 december stond daar “bij de douane”. Ik heb toen gewacht omdat ik dacht, het zal wel even duren. Toen ik op 2 januari nog geen betaalinformatie had gekregen kreeg ik argwaan. Toen heb ik contact opgenomen met Post NL en zeiden ze dat de betaallink was verlopen, net een paar uur daarvoor. En dat ik op 18 december zou zijn ingelicht ‘volgens het systeem’. Ze kunnen niet zeggen of het per brief, sms of email was.

Stel, ik had tussen 20 december en 2 januari de track and trace van aliexpress gecopycpasted in Post NL, dán was het niet gebeurd. Ik wou dat ik daaraan gedacht had, maar ik had geen idee bij welk postbedrijf het pakket überhaupt zou worden ingeklaard. Dat stond niet in de track and trace van global.cainiao.com

Het is toch bizar dat Post NL mij niet informeert en nu dat pakket laat vernietigen?

beerzoeper

@speedy123

Ik snap dat ik geen klant ben van Post NL. De verzender is klant van Post NL. Inklaring is deel van de opdracht. Betaling vorderen is deel van de inklaring. Om die betaling te krijgen, zal degene die dat verschuldigd is, de ontvanger, ook daadwerkelijk in de gelegenheid moet worden gesteld te betalen.

Een termijn van 14 dagen open stellen, maar géén berichten daarover sturen, dat kan toch niet.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

beerzoeper schreef:
03 jan 2025 11:31
@speedy123

Ik snap dat ik geen klant ben van Post NL. De verzender is klant van Post NL. Inklaring is deel van de opdracht. Betaling vorderen is deel van de inklaring. Om die betaling te krijgen, zal degene die dat verschuldigd is, de ontvanger, ook daadwerkelijk in de gelegenheid moet worden gesteld te betalen.

Een termijn van 14 dagen open stellen, maar géén berichten daarover sturen, dat kan toch niet.
Nee hoor, de verzender is geen klant vanPostNl in deze. De verzender is klant van Chinese Post. Daar begint het probleem.

PostNL krijgt bijna niets voor pakketjes die via Chinese Post verstuurt zijn want China is nog altijd een ontwikkelingsland en betaald daarom bij niets aan de posterijen van rijke landen wanneer er brieven en/of pakketjes verstuurd worden. Dus wil PostNL ook bijna geen kosten maken wanneer pakketjes via Chinese Post binnenkomen.

PostNL licht Chinese Post in over de status, die lichten op hun beurt vervolgens de verzender in en die moeten u inlichten.

Thijs124

Oke, als je dus echt bij AliExpress hebt gekocht, richt daar je pijlen op. Dat is de enigste die je kan helpen.

Plaats reactie