Hoe kan het dat Thuisbatterij weet dat op mijn adres zonnepanelen liggen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Job1968

Hoe kan het dat Thuisbatterij weet dat op mijn adres zonnepanelen liggen?

Ongelezen bericht door Job1968 »

Wordt nu al diverse dagen steeds gebeld door diverse bedrijven, of het is een energieleverancier.... welke me een contract wil aanpraten of en batterij, en daar wringt de schoen, hoe weten ze dat ik zonnepanelen op me dak heb en tevens mijn privé mobiel nummer.

Zou haast zeggen dat mijn huidige energieleverancier mijn info heeft door verkocht.

Iemand info hier over b.v.b.

Arizonakid

Re: Hoe kan het dat Thuisbatterij weet dat op mijn adres zonnepanelen liggen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ja, natuurlijk is je adres doorverkocht. Of door je energieleverancier, of door het bedrijf wat je panelen heeft geplaatst, of door een bedrijf met een slim algoritme op Google maps.
Lees de voorwaarden van je leverancier eerst een door, grote kans dat daar keurig netjes staat dat je gegevens doorverkocht mogen worden.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Job1968 schreef:
11 dec 2024 19:38
Wordt nu al diverse dagen steeds gebeld door diverse bedrijven,
"geen interesse"

*klik* (direct ophangen)

Dat is het enige dat werkt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Job1968 schreef:
11 dec 2024 19:38
....... en tevens mijn privé mobiel nummer.....
Wij weten zelfs je geboortejaar, niets is geheim......

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En je voornaam, daar hebben we ook zo een vermoeden van...

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
12 dec 2024 08:46
En je voornaam, daar hebben we ook zo een vermoeden van...
En in 1968 zijn er maar 18 Jobs geboren. Het net sluit zich....

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
11 dec 2024 19:42
Lees de voorwaarden van je leverancier eerst een door, grote kans dat daar keurig netjes staat dat je gegevens doorverkocht mogen worden.
En dat is niet zo netjes.
Voor toestemmingsgrondslag om gegevens door te verkopen moet er sprake zijn van een duidelijke actieve handeling om toestemming te geven. Bijvoorbeeld een vinkje zetten bij het sluiten van de overeenkomst.
Enkel een regeltje in de algemene voorwaarden is onvoldoende.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
14 dec 2024 23:35
Arizonakid schreef:
11 dec 2024 19:42
En dat is niet zo netjes.
Voor toestemmingsgrondslag om gegevens door te verkopen moet er sprake zijn van een duidelijke actieve handeling om toestemming te geven. Bijvoorbeeld een vinkje zetten bij het sluiten van de overeenkomst.
Enkel een regeltje in de algemene voorwaarden is onvoldoende.
En waarom denk je dat TO daar geen goedkeuring voor heeft gegeven? De kans dat alle vinkjes zijn gezet is groter dan dat mensen bewust afstand hebben genomen van bepaalde voorwaarden nadat ze de voorwaarden hebben gelezen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
15 dec 2024 12:45
En waarom denk je dat TO daar geen goedkeuring voor heeft gegeven? De kans dat alle vinkjes zijn gezet is groter dan dat mensen bewust afstand hebben genomen van bepaalde voorwaarden nadat ze de voorwaarden hebben gelezen.
Beter lezen, ik verkondigde enkel het standpunt , dat een dergelijke bepaling in de voorwaarden volgens de AVG ontoereikend is als zijnde toestemming om persoonsgegevens aan derden te verstrekken.

Wat dus inhoudt dat of TS wel expliciete toestemming heeft gegeven, of een bedrijf lapt de AVG regels aan zijn laars.
Op grond van de openingspost lijkt het tweede het meest waarschijnlijk.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Net eens even gekeken wat mijn eigen energieleverancier hierover zegt. Verkoop van de gegevens aan andere bedrijven voor commerciële doeleinden valt daar (uiteraard) niet onder. Kan me ook niet voorstellen dat dat bij andere energieleverancier, zelfs de prijsvechters, wél zo zou zijn.
Marketing. Vandebron gebruikt verzamelde gegevens om gepersonaliseerde aanbiedingen en
relevantere advertenties te kunnen laten zien op onze eigen Website en sites van derden.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Met jouw toestemming gebruiken we je e-mailadres om je nieuwsbrieven te kunnen sturen,
waarin we je op de hoogte houden van onze (nieuwe) plannen, producentendagen, etc.
- We gebruiken cookiegegevens om op websites van andere partijen advertenties van
Vandebron te laten zien. Het doel is om je alleen advertenties te laten zien die relevant zijn
voor jouw situatie. Zo wordt bijvoorbeeld je locatie gebruikt om je advertenties van
producenten uit jouw omgeving te laten zien. Als je geen toestemming geeft voor het gebruik
van de cookies, of deze verwijdert in je browser, zul je dit soort advertenties niet zien.
- Wij gebruiken jouw gegevens om een (geaggregeerd) profiel op te stellen. We gebruiken
deze profielen om interesses van klanten te voorspellen, meer gerichte online advertenties te
plaatsen en onze klanten relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen te doen voor onze
Diensten.
- Wij gebruiken jouw gegevens ook om commerciële berichten gericht op klanten van aan
Vandebron gelieerde ondernemingen met een vergelijkbare dienstverlening te beperken.
Overigens is het natuurlijk verre van zeker dat de informatie in de case van TS überhaupt bij de energieleverancier vandaan komt. Er zijn legio mogelijkheden.

Paulus67

Ongelezen bericht door Paulus67 »

Misschien een rare vraag, maar waarom geef je überhaupt toestemming om cookies te laten plaatsen? Dat is toch het laatste wat je moet doen?

Senso

Ongelezen bericht door Senso »

Als je op Facebook of één van de andere sociale media zit en daar gegevens over jezelf hebt ingevuld, is het al te laat. Dan worden die al jaren aan geïnteresseerde bedrijven doorgegeven. Google en andere zoekmachines zijn daar ook niet vies van, vandaar dat ik DuckDuckGo gebruik. Vaak sturen bedrijven ook lukraak emails naar adressen. Vandaar dat ik ook aanbiedingen van zonnepanelen krijg hoewel ik in een huurwoning van een corporatie zit en ze niet eens mag plaatsen.
Altijd alle cookies weigeren behalve de noodzakelijke. En op de website van bedrijven kun je het sturen van mail stopzetten.
Wat ongevraagde telefoontjes betreft, schrijf je in bij het belmeniet register. Vanaf 4 weken daarna zijn zulke telefoontjes illegaal en kun je zo'n bedrijf melden, hetgeen ze een boete kan opleveren.

Plaats reactie