Kan een keukenleverancier mij verplichten tot aankoop

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Moraalridder1990

Kan een keukenleverancier mij verplichten tot aankoop

Ongelezen bericht door Moraalridder1990 »

Hallo,

Ik heb een gesprek gehad met een keukenleverancier. Hij had aangegeven dat de prijzen vast staan en dat er geen verhoging zou zijn na X aantal jaar.

Bij de offerte/bespreken prijs vroegen ze voor hoeveel euro ik akkoord ga als ik nu wil tekenen voor de keuken.
Ik heb gezegd voor X euro wil ik vandaag wel tekenen (mits ik akkoord ga met de offerte/voorwaarden).

Hij heeft toen een orderbevestiging met de voorwaarden uitgeprint, ik heb het gelezen en daarin stond dat ze ieder jaar vanwege inflatie de prijzen met 6% mogen verhogen. Hij heeft dus tegen mij gelogen en omdat ik geen vertrouwen meer had heb ik aangegeven niet te tekenen en ben ik weggegaan.

Kunnen ze mij nu wel verplichten om de keuken te kopen omdat ik mondeling heb gezegd dat ik wel wil tekenen voor X euro? Ik heb overigens ook erbij gezegd MITS akkoord voorwaarden/offerte. Dat was ik dus niet en hierdoor uiteindelijk ook niet getekend.

Moneyman

Re: Kan een keukenleverancier mij verplichten tot aankoop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. Jullie hebben immers geen overeenstemming bereikt en er ligt geen overeenkomst.

Moraalridder1990

@Moneyman ze kunnen ook niet zeggen dat er een mondeling overeenkomst is geweest?
Ik heb wel aangegeven dat ik akkoord ga met de prijs en wil tekenen als het eens ben met de offerte/voorwaarden. Maar vanwege misleiding (verkoper zei prijs is vast, in de offerte staat van niet) ben ik dus niet akkoord gegaan met de voorwaarden en heb ik uiteindelijk ook niet getekend.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom laat u zich zo onder druk zetten om ergens mee akkoord te gaan terwijl u eigenlijk dus niet weet maarmee u akkoord gaat. U hebt dus een bedrag genoemd zonder ern gespecificeerde offertr te zien. Zo kan ik als verkoper ook wel naar dat bedrag rekenen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moraalridder1990 schreef:
20 mar 2025 18:24
Hij had aangegeven dat de prijzen vast staan en dat er geen verhoging zou zijn na X aantal jaar.
Daar zal de monteur blij mee zijn, als hij over een jaar of 10 voor hetzelfde uurloon die keuken bij jullie moet installeren. Geen idee wat er wel of niet gezegd is, feit is wel dat je enkel een offerte hebt gehad, en dat je geen contract hebt getekend. Niet te druk maken.

Moneyman

20 mar 2025 20:04
@Moneyman ze kunnen ook niet zeggen dat er een mondeling overeenkomst is geweest?
Ik heb wel aangegeven dat ik akkoord ga met de prijs en wil tekenen als het eens ben met de offerte/voorwaarden. Maar vanwege misleiding (verkoper zei prijs is vast, in de offerte staat van niet) ben ik dus niet akkoord gegaan met de voorwaarden en heb ik uiteindelijk ook niet getekend.
Nee. De overeenkomst is pas rond als je op alle essentiële punten overeenstemming hebt bereikt. Zo ver ben jij nooit gekomen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar vanwege misleiding (verkoper zei prijs is vast, in de offerte staat van niet) ben ik dus niet akkoord gegaan met de voorwaarden en heb ik uiteindelijk ook niet getekend.
Persoonlijk denk ik dat je er teveel van maakt. Ik vind het persoonlijk niet eens in de buurt komen van misleiding en ik vind 6% eigenlijk heel weinig als jaarlijkse toename (vergeet niet dat men de keuken al die tijd moet opslaan voor je en de lonen ook hoger worden). Wat ik veel vreemder is het feit dat je nu een offerte laat maken voor een keuken en die misschien pas over jaren wil afnemen.

Moraalridder1990

@Nijogeth Dus prijst vast en jaarlijks 6% is geen misleiding? Hij kan toch dan gelijk in het begin zeggen dat de prijzen ieder jaar zullen toenemen?

Overigens moet ik nu leidingwerk en tekeningen aanleveren. Anders had ik pas over 2 jaar gekeken.

Justmeagain

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Waarom een keuken zo ver vtv regelen? Misschien zijn er volgend jaar mooiere keukens te verkrijgen.
De keuken wordt niet duurder maar inflatiecorrectie en opslagkosten wel.

Nijogeth

21 mar 2025 00:06
@Nijogeth Dus prijst vast en jaarlijks 6% is geen misleiding? Hij kan toch dan gelijk in het begin zeggen dat de prijzen ieder jaar zullen toenemen?

Overigens moet ik nu leidingwerk en tekeningen aanleveren. Anders had ik pas over 2 jaar gekeken.
Nee, een renteopslag op een offerte die zo lang mee moet gaan, dat vind ik geen misleiding. De meeste offertes zijn niet eens zo lang geldig, juist omdat prijzen niet gegarandeerd kunnen worden. Zo zie je overal met langdurige contracten dat er een jaarlijkse renteopslag op kan komen (internet, telefoon om maar voorbeelden te noemen).

In mijn ogen klopt het dan ook dat ie zegt dat de prijs vast is. De prijs en de renteopslag staat vast, dus je weet precies wat je gaat betalen op het moment dat je de keuken laat leveren.

Als je een globaal beeld hebt van hoe de keuken moet worden (waar de wasbak komt, waar de kookplaat komt, dat soort dingen), dan kun je prima de leidingen doorgeven.

Toen ik mijn nieuwbouw appartement kocht, had ik geen keuze over hoe de leidingen kwamen. Dat stond vast. Al mocht ik het wel zelf aanpassen als ik wilde, maar dat bleek niet nodig.

Overigens was de bouw vertraagd en heeft men de keuken 6 maanden gratis opgeslagen. Was het anderhalve maand later geweest, dan had ik opslagkosten moeten betalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
21 mar 2025 08:06
Nee, een renteopslag op een offerte die zo lang mee moet gaan, dat vind ik geen misleiding.
De misleiding is dat mondeling wordt verkondigd dat de prijs vast staat, terwijl dat op papier niet het geval is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
20 mar 2025 23:05
Maar vanwege misleiding (verkoper zei prijs is vast, in de offerte staat van niet) ben ik dus niet akkoord gegaan met de voorwaarden en heb ik uiteindelijk ook niet getekend.
Persoonlijk denk ik dat je er teveel van maakt. Ik vind het persoonlijk niet eens in de buurt komen van misleiding en ik vind 6% eigenlijk heel weinig als jaarlijkse toename (vergeet niet dat men de keuken al die tijd moet opslaan voor je en de lonen ook hoger worden).
Je laat je oordeel over de vraag of het beding redelijk vindt meewegen in de vraag of er sprake is van misleiding. Van misleiding is sprake als er a) onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie wordt verstrekt waardoor b) een consument een besluit over een transactie kan nemen die hij anders niet genomen zou hebben. Er is aangegeven vaste prijs en TS krijgt een offerte waarbij de prijs ieder jaar hoger wordt en dan niet een inflatie correctie, maar een vast percentage van 6%.

Nijogeth

De prijs verandert toch niet? Er komt alleen rente over.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

20 mar 2025 18:24
......... en omdat ik geen vertrouwen meer had heb ik aangegeven niet te tekenen en ben ik weggegaan.

Kunnen ze mij nu wel verplichten om de keuken te kopen omdat ik mondeling heb gezegd dat ik wel wil tekenen voor X euro? Ik heb overigens ook erbij gezegd MITS akkoord voorwaarden/offerte. Dat was ik dus niet en hierdoor uiteindelijk ook niet getekend.
Nee, je zit nergens aan vast. Je bent weggegaan en hebt niet getekend.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
21 mar 2025 13:21
Er kan inderdaad sprake zijn met een krediet, maar TS heeft het expliciet over het jaarlijks verhogen van de prijs met 6%.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
Dat zal een beste rente zijn, 6% over geld dat het bedrijf niet heeft, voor spullen die nog besteld moeten worden. Denk dat ik ook maar ondernemer ga worden. Levert Ali ook keukens dat je weet?

DvdVK

Ongelezen bericht door DvdVK »

Het is geen krediet of rente want TS schrijft (=quote):
"Hij heeft toen een orderbevestiging met de voorwaarden uitgeprint, ik heb het gelezen en daarin stond dat ze ieder jaar vanwege inflatie de prijzen met 6% mogen verhogen".

Kan best aantikken:
Bijvoorbeeld nu 15.000
volgend jaar +6% over € 15.000= €15.900
het jaar daarna weer 6% maar dan over € 15.900= € 16.854

Nijogeth

witte angora schreef:
21 mar 2025 18:00
Nijogeth schreef:
Dat zal een beste rente zijn, 6% over geld dat het bedrijf niet heeft, voor spullen die nog besteld moeten worden. Denk dat ik ook maar ondernemer ga worden. Levert Ali ook keukens dat je weet?
Uhm, je weet dat ze zo'n keuken dan direct moeten bestellen? Het kan zomaar zijn dat ie volgend jaar niet meer leverbaar is. Meestal bestel je een keuken voor een bepaald moment, dan bestelt de keukenverkoper die bij hun leverancier en zorgen ze dat ie er in elk geval op tijd is. Volgend jaar is er weer een nieuw assortiment, dus moet deze keuken nu besteld worden en opgeslagen worden.

Moneyman

Nijogeth, je verzint er van alles bij. Het gaat hier helemaal niet om opslagkosten, maar om een hoge, gefixeerde inflatiecorrectie.

En voor de vraag van TS is het allemaal al helemaal niet relevant.

Nijogeth

Nee hoor, ik verzin er niks bij. Ik vind het gewoonweg geen misleiding. Voor mij staat vast dat de initiële prijs is zoals ie is. Die verandert niet. Dat er wat kosten aan zitten omdat iemand het schijnbaar normaal vindt om een keuken 2 of 3 jaar van tevoren te bestellen, vind ik niet meer dan normaal. Het maakt me dan niet uit hoe je die kosten noemt. 6% vind ik een prima prijs. Als ik nu een keuken vergelijkbaar met mijn huidige keuken ga kopen, dan ben ik 5 jaar na dato (mijn keuken is gekocht in maart 2020, was bij de keukenboer in juni 2020 en werd bij mij afgeleverd in november 2020) bijna de helft duurder uit (8000 en een beetje nu, vergeleken met net geen 5500 toen). En dan heb ik het zelf geplaatst (vriend van mijn vader is keukenzetter en heeft samen met mij in een uurtje of 2 de keuken geplaatst voor 250 euro), dus de duurdere lonen zijn niet eens meegenomen.

Plaats reactie