Aanrechtblad met ernstige gebreken geleverd, geen passende oplossing

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Washna

Aanrechtblad met ernstige gebreken geleverd, geen passende oplossing

Ongelezen bericht door Washna »

Op 28/29 november 2024 werd mijn keuken geplaatst door Tinnemans te Ittervoort. De keuken zelf is mooi, maar ik ben zeer teleurgesteld over de kwaliteit van het geleverde Taj Mahal kwartsiet eiland aanrechtblad van Arte Groep.

Direct na plaatsing ontdekte ik meerdere ernstige gebreken aan het blad. Het ging om diepe gaten, zichtbare en voelbare oneffenheden, zoals talrijke krassen, en een grove afwerking van de buitenrand op verschillende plekken. Dit is absoluut niet wat ik verwachtte van een product van deze prijs (bijna €8k). Ik heb meteen telefonisch en per e-mail contact opgenomen met Tinnemans en de gebreken bevestigd met foto’s. Op de dag van de plaatsing zelf heb ik de monteurs gevraagd om het blad niet te plaatsen, aangezien ik niet tevreden was over de kwaliteit. Toch kregen de monteurs de opdracht van de service-afdeling van Tinnemans om het aanrechtblad alsnog te installeren.

Wat mij bijzonder stoort, is dat Tinnemans volledig achter Arte Groep staat, zonder enige onafhankelijke expertise in te schakelen. Arte Groep blijft stellen dat de gebreken inherent zijn aan het product zelf, terwijl er geen aandacht wordt besteed aan de manier waarop Arte Groep met mijn situatie is omgegaan. Verder heb ik zelf externe expertise ingeschakeld bij natuursteen deskundigen om te verifiëren of de argumentatie van Arte Groep inderdaad aannemelijk is. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat Tinnemans zelf ook een onpartijdige deskundige zou inschakelen om de claims van Arte te verifiëren, in plaats van alles klakkeloos over te nemen. Een van de deskundigen die ik raadpleegde, gaf aan dat de afwerking van het blad zeer ondermaats is. Arte Groep had dit blad nooit in de staat waarin het verkeerde mogen leveren bij een klant.

Daarnaast wil ik aangeven dat het proces van het kiezen van het blad zeer gehaast en onprofessioneel verliep. Nadat ik melding kreeg van Arte Groep dat er een productiefout is gemaakt is mij gevraagd om op basis van foto's en video's een keuze te maken uit de beschikbare platen. Door de beperkte visuele informatie was het bijna onmogelijk om de kwaliteit van het blad goed in te schatten. Uiteindelijk heb ik op hun aandringen een plaat goedgekeurd die blijkbaar ernstige gebreken vertoonde – iets waar ik niet van op de hoogte werd gebracht. De medewerker van Arte Groep gaf aan dat de kwaliteit van de plaat goed is.

Nu ik verder probeer te komen met Tinnemans om het blad te laten vervangen, blijft men volharden in de claim dat de gebreken inherent zijn aan het product. Arte Groep biedt slechts aan om de gaten te vullen en het blad te polijsten, maar niets wordt gezegd over de slechte afwerking en de grove kwaliteit van het blad zelf.

Dit is absoluut niet de service en kwaliteit die ik had verwacht van een bedrijf met deze reputatie en certificeringen. Voor de prijs die ik heb betaald, had ik een aanzienlijk beter product en betere service mogen verwachten. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in zowel Tinnemans als Arte Groep en raad iedereen aan om goed na te denken voordat ze voor deze bedrijven kiezen.

Heeft iemand anders ervaring met Arte Groep of Tinnemans in deze kwestie? Wat kan ik nog verder doen om dit probleem op te lossen?

Moneyman

Re: Aanrechtblad met ernstige gebreken geleverd, geen passende oplossing

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt of lid bent van VEH? Dat zou een logische eerste stap zijn. En zo niet, dan zul je andere juridische hulp in moeten schakelen. Het enige wat je zelf nog kan doen, is ze in gebreke stellen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Kwartsiet is een natuurlijk product. Het staat niet bekend om zijn krasvastheid.
– Kwartsiet is gevoelig voor krassen doordat het minder hard is dan veel metaalsoorten. Dit zorgt ervoor dat een mes voor krassen kan zorgen. Gebruik daarom altijd een snijplank en onderzetters.
– Kwartsiet is altijd enigszins poreus is rondom adertjes. Wilt u een volledig hygiënisch blad dan raden wij u aan om bijvoorbeeld keramiek of Dekton blad te kiezen.
Wat u kunt doen is uw leverancier schriftelijk in gebreke stellen en een oplossing verlangen. Mocht die er niet komen, dan kunt u terecht bij uw bijstandsverzekering of zelf een advocaat in de hand nemen.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kwartsiet(kwarts) heeft een hardheid van 7 op de schaal van Mohs, daarnaast is het een natuurlijk gesteente met oneffenheden en breukvlakken.
Dat krijg je nooit helemaal glad.

Moneyman

Helemaal glad is inderdaad niet te verwachten, maar "diepe gaten" lijkt me niet iets wat je hoeft te verwachten.

De vraag is ook wat de leverancier gezegd heeft over eventuele producteigenschappen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Polijsten zou dus in theorie een prima oplossing kunnen zijn om het vlak te maken.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zonder foto’s te zien is het onmogelijk een oordeel over dat blad te vellen.
Maar als je een bald van 8K koopt van een video, is dat misschien ook niet slim.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Heeft u ter voorbereiding van de koop van het aanrecht en het blad, een blad van hetzelfde materiaal gezien? Ik lees dat niet in uw verhaal. U schrijft namelijk "Dit is absoluut niet wat ik verwachtte van een product van deze prijs (bijna €8k)." Als u eenvoudig bij de leverancier kun laten zien dat het blad totaal niet te vergelijken is met het blad dat hij heeft staan, dan kunt u vergelijken. Vergelijken op basis van verwachtingen gebaseerd op hoogte van een bedrag is bij voorbaat kansloos.

Morgan le Fay

Janzegt schreef:
04 apr 2025 20:40
Heeft u ter voorbereiding van de koop van het aanrecht en het blad, een blad van hetzelfde materiaal gezien? Ik lees dat niet in uw verhaal. U schrijft namelijk "Dit is absoluut niet wat ik verwachtte van een product van deze prijs (bijna €8k)." Als u eenvoudig bij de leverancier kun laten zien dat het blad totaal niet te vergelijken is met het blad dat hij heeft staan, dan kunt u vergelijken. Vergelijken op basis van verwachtingen gebaseerd op hoogte van een bedrag is bij voorbaat kansloos.
https://www.spiritualgarden.nl/amethist ... googlebase

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
04 apr 2025 14:15
Polijsten zou dus in theorie een prima oplossing kunnen zijn om het vlak te maken.
Gaten stoppen en polijsten is wat de leveranvier wil doen.

TS wil dat niet, die wil een nieuw blad.

Washna

Moneyman schreef:
04 apr 2025 11:00
Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt of lid bent van VEH? Dat zou een logische eerste stap zijn. En zo niet, dan zul je andere juridische hulp in moeten schakelen. Het enige wat je zelf nog kan doen, is ze in gebreke stellen.
Dank voor uw reactie. Ik heb geen rechtbijstand, ik ben wel lid van VEH. Ik heb hen gevraagd om mij bij te staan voor een oplossing, echter zij hebben mij alleen een template toegestuurd om een ingebrekestelling brief te schrijven.

Een ingebrekestelling brief kan ik schrijven, echter kan ik hen hiermee afdwingen om het aanrechtblad te vervangen met een blad die ik zelf persoonlijk uitkies?

Washna

Arizonakid schreef:
04 apr 2025 20:28
Zonder foto’s te zien is het onmogelijk een oordeel over dat blad te vellen.
Maar als je een bald van 8K koopt van een video, is dat misschien ook niet slim.
Bijgaand een aantal foto's van het aanrechtblad en de gaten

Arte groep beweert dat zij alleen werken met premium kwaliteit natuursteen (staat ook op hun website en ze verzekerden mij dat het blad van goede kwaliteit was. Zij hebben nagelaten eerlijk en transparant te melden dat het blad diepe gaten heeft en veel oneffenheden. Als ik hiervan op de hoogte was gesteld had ik nooit op basis van foto's en een video akkoord gegeven.
Bijlagen
Aanrechtblad Taj Mahal 3a.jpg
Aanrechtblad Taj Mahal 3a.jpg (43.78 KiB) 3659 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
Aanrechtblad Taj Mahal 2a.jpg
Aanrechtblad Taj Mahal 2a.jpg (43.37 KiB) 3659 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
Aanrechtblad Taj Mahal 4a.jpg
Aanrechtblad Taj Mahal 4a.jpg (39.8 KiB) 3659 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?

Washna

Moneyman schreef:
04 apr 2025 12:24
Helemaal glad is inderdaad niet te verwachten, maar "diepe gaten" lijkt me niet iets wat je hoeft te verwachten.

De vraag is ook wat de leverancier gezegd heeft over eventuele producteigenschappen.
Arte Groep heeft helemaal niets gezegd over de diepe gaten en grove oneffenheden op het blad, terwijl ik wel expliciet heb gevraagd naar de kwaliteit van het blad. Zij hebben mij dus misleid door een blad die zij achter in het magazijn hadden staan bij mij te leveren. Ik snap nu ook waarom het blad achter in hun magazijn stond, deze hebben ze uiteraard nooit aan klanten laten zien in persoon.
Het blad die ik zelf persoonlijk had gekozen was door een productiefout aan hun zijde niet meer beschikbaar, ik moest dus met spoed een keuze maken volgens de medewerker van Arte Groep anders kon de keuken niet geleverd worden.
Ik heb zelf 80m2 Taj Mahal platen uit Spanje laten overkomen en ik kan u vertellen dat geen van deze platen gaten heeft en grove oneffenheden. Het ligt nu op de vloer en het ziet er prachtig uit in vergelijking tot het aanrechtblad van 1x3m

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik heb geen verstand van aanrechtbladen, maar deze zaak is wel CBW erkend, misschien kunt u daarmee verder komen met uw klacht.
https://www.cbw-erkend.nl/klachten-en-geschillen-wonen

Moneyman

Ik zou vooralsnog het standpunt innemen dat dit aanrechtblad nonconform is. Hebt door iets wat in hun risicosfeer ligt sowieso niet gekregen wat je besteld had, en de vervanging is geen gelijkwaardige vervanging. Ik zou dus de nonconformiteit inroepen en ze de gelegenheid geven om het blad te vervangen door een vergelijkbaar blad met wat je besteld hebt, en als ze dat niet willen de koop ontbinden.

Garanties op winst heb je niet, maar het bedrag is het wel waard om wat risico te nemen. Mijn inschatting op basis van wat je hier laat zien is dat je een dergelijke zaak gaat winnen.

Jij hebt immers expliciete vragen gesteld, waarbij zij de issues van dit blad hadden moeten melden. En al helemaal als het blad wat je initieel had uitgekozen helemaal niet dergelijke issues had.

Morgan le Fay

Ik wil de reactie van de verkopende partij wel eens lezen mbt de oneffenheden.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Morgan le Fay schreef:
06 apr 2025 10:21
Wat let u om contact op te nemen met de verkoper om zijn mening met u te delen zodat u de casus objectief kunt beoordelen?

Morgan le Fay

J. Deltoer schreef:
06 apr 2025 12:04
Morgan le Fay schreef:
Wat let u om contact op te nemen met de verkoper om zijn mening met u te delen zodat u de casus objectief kunt beoordelen?
Mind your own business.

Moneyman

Morgan le Fay schreef:
Die kennen we al: die zegt gewoon “producteigenschap, mij niet bellen”.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Die gaatjes kunnen natuurlijk niet om hygiënische redenen. Als je akkoord hebt gegeven en het is nu maatwerk (ga ik van uit), kun je niet meer gaan ruilen. Die gaatjes hoef je niet te accepteren. Die kunnen prima gevuld worden met een 2K vulmiddel op kleur.

Plaats reactie