Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
MvZon
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2024 10:52

Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door MvZon »

Er zijn laatst zonnepanelen geinstaleerd waardoor er een lekkage is ontstaan. Daar zijn schade uit ontstaan die vergoed moet worden. Ze hebben het erkend dat het de schuld van hun was en hebben toen aangegeven dat ik het op m'n eigen inboedelverzekering kon verhalen.

Nu is het probleem dat ik op dat moment net even geen inboedelverzekering had en dus niet op hun kan verhalen. Wat is dan een beetje de normale gang van zaken? Zij weten namelijk 'geen raad' er mee en ik word daardoor steeds meer van het kastje naar de muur gestuurd.

Iemand ervaringen met zoiets of iemand die wel weer wat de normale gang van zaken is dan?

Moneyman
Berichten: 31053
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel simpel. Zij hebben schade veroorzaakt, zij moeten dat vergoeden. Of zij dat wel of niet via hun verzekering doen is hun probleem. Of jij wel of niet verzekerd bent, doet daar niets aan af. Al zou ik dat wel gauw even fixen - en gelijk je zonnepanelen meeverzekeren ;-)

MvZon
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2024 10:52

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door MvZon »

Dankjewel voor je reactie. Ja dat ze moeten vergoeden is een feit, alleen meer wie en hoe etc is gewoon heel onduidelijk. Ze verschaffen ook geen duidelijkheid naar mij toe.

Zonnepanelen mee verzekeren is dat nodig als het om een huurhuis gaat en de opdracht voor het plaatsen via de verhuurder gegaan is?

Speedy123
Berichten: 1696
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

MvZon schreef:
26 aug 2024 12:52
Dankjewel voor je reactie. Ja dat ze moeten vergoeden is een feit, alleen meer wie en hoe etc is gewoon heel onduidelijk. Ze verschaffen ook geen duidelijkheid naar mij toe.

Zonnepanelen mee verzekeren is dat nodig als het om een huurhuis gaat en de opdracht voor het plaatsen via de verhuurder gegaan is?
Dat is een lastige vraag. Normaliter vallen zonnepanelen onder de opstal verzekering, immers ze zitten vast aan het huis echter bij huren kan het onderdeel van de inboedel verzekering zijn. Zie onderstaande link:

https://www.consumentenbond.nl/opstalve ... nnepanelen

Moneyman
Berichten: 31053
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MvZon schreef:
26 aug 2024 12:52
Dankjewel voor je reactie. Ja dat ze moeten vergoeden is een feit, alleen meer wie en hoe etc is gewoon heel onduidelijk. Ze verschaffen ook geen duidelijkheid naar mij toe.
Stel ze dan schriftelijk in gebreke en geef ze een termijn om de schade te vergoeden.
MvZon schreef:
26 aug 2024 12:52
Zonnepanelen mee verzekeren is dat nodig als het om een huurhuis gaat en de opdracht voor het plaatsen via de verhuurder gegaan is?
Als het een huurhuis is en de panelen van de verhuurder zijn, waarom moet jij dan achter de schade aan? Dat mag de verhuurder dan toch gewoon regelen? Of heb jij zelf schade aan je eigen inboedel ofzo? Dan is de vraag sowieso nog of je bij de verhuurder of bij het bedrijf moet aankloppen.
Speedy123 schreef:
26 aug 2024 12:58
Dat is een lastige vraag. Normaliter vallen zonnepanelen onder de opstal verzekering, immers ze zitten vast aan het huis echter bij huren kan het onderdeel van de inboedel verzekering zijn.
Het hangt maar net van de situatie en de verzekeraar af. Panelen op schuine daken vallen meestal inderdaad onder de opstalverzekering, maar panelen op vlakke daken niet altijd. Dit staan in principe immers los en vallen daarom soms juist onder de inboedel.

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Speedy123 schreef:
26 aug 2024 12:58
MvZon schreef:
26 aug 2024 12:52
Dankjewel voor je reactie. Ja dat ze moeten vergoeden is een feit, alleen meer wie en hoe etc is gewoon heel onduidelijk. Ze verschaffen ook geen duidelijkheid naar mij toe.

Zonnepanelen mee verzekeren is dat nodig als het om een huurhuis gaat en de opdracht voor het plaatsen via de verhuurder gegaan is?
Dat is een lastige vraag. Normaliter vallen zonnepanelen onder de opstal verzekering, immers ze zitten vast aan het huis echter bij huren kan het onderdeel van de inboedel verzekering zijn. Zie onderstaande link:

https://www.consumentenbond.nl/opstalve ... nnepanelen
Heb deze vraag bij mijn verzekeraar neergelegd en die geeft aan dat bij huurhuizen waarbij de verhuurder de panelen heeft laten plaatsen de huurder zijn/haar inboedelverzekering niet hoeft aan te passen, omdat dit onder de opstal van de verhuurder valt.

Moneyman
Berichten: 31053
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morgan le Fay schreef:
26 aug 2024 15:36
... omdat dit onder de opstal van de verhuurder valt.
Maar dat hangt dus nog wel van de plaatsing van die panelen af. Oftewel: zijn de panelen roerend of onroerend.

16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door 16again »

Sowieso zijn de panelen van de verhuurder. Wat valt er dan te verzekeren als huurder?

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Eres »

Zijn de panelen door bemiddeling/tussenkomst van de verhuurder geplaatst?
Een verhuurder plaatst in dat geval de panelen meestal onder het artikel zijnde roerende goederen.
Zonnepanelen kunnen onder huurdersbelang gesteld worden en de risico’s liggen daardoor bij de huurder.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... panelen%20(dat,huurdersbelanggedeelte%20van%20een%20inboedelverzekering%20vallen.

U geeft aan, er is nog geen inboedelverzekering, dus bij het aangaan van zo’n verzekering, dit wel melden.
Wanneer de woning al zonnepanelen bezat en spijkervast zaten etc, vallen ze voor de nieuwe huurder onder onroerende goederen en is de verhuurder hiervoor aansprakelijk.
Hemelwater lekkage wordt vaak door de verzekeraars onderling geregeld en bij de eigen verzekering ingediend.
Het installatie bedrijf ontrekt zich redelijk gemakkelijk aan de eigen verantwoordelijk, de lekkage is een zaak tussen hun en de verhuurder, u heeft eigenlijk slechts met hemelwater(neerslag) te maken en dit zou dus bij een eigen verzekering neergelegd moeten worden.
U heeft die niet en het lijkt mij, de verhuurder proberen aansprakelijk te houden en die moet het verhalen bij het installatie bedrijf.
Lees het contract goed door, die voor het plaatsen van de zonnepanelen zijn getekend.

rwolters
Berichten: 1800
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door rwolters »

Morgan le Fay schreef:
26 aug 2024 15:36
Speedy123 schreef:
26 aug 2024 12:58
MvZon schreef:
26 aug 2024 12:52
Dankjewel voor je reactie. Ja dat ze moeten vergoeden is een feit, alleen meer wie en hoe etc is gewoon heel onduidelijk. Ze verschaffen ook geen duidelijkheid naar mij toe.

Zonnepanelen mee verzekeren is dat nodig als het om een huurhuis gaat en de opdracht voor het plaatsen via de verhuurder gegaan is?
Dat is een lastige vraag. Normaliter vallen zonnepanelen onder de opstal verzekering, immers ze zitten vast aan het huis echter bij huren kan het onderdeel van de inboedel verzekering zijn. Zie onderstaande link:

https://www.consumentenbond.nl/opstalve ... nnepanelen
Heb deze vraag bij mijn verzekeraar neergelegd en die geeft aan dat bij huurhuizen waarbij de verhuurder de panelen heeft laten plaatsen de huurder zijn/haar inboedelverzekering niet hoeft aan te passen, omdat dit onder de opstal van de verhuurder valt.
Ook indirecte schade in de woning?

Har45
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Har45 »

Ik zelf heb gebruik gemaakt van een inboedelverzekering waarin de clausule verwerkt is om het huurdersbelang af te dekken.

Met huurdersbelang bedoelen wij de verbeteringen, veranderingen en uitbreidingen
die u of de vorige huurder op eigen kosten heeft aangebracht aan het woonhuis dat u
huurt; of die u volgens de huurovereenkomst zelf moet betalen.

- Met eigenarenbelang bedoelen wij de verbeteringen en uitbreidingen die u of de vorige
eigenaar heeft aangebracht aan uw appartement. We bedoelen het eigenarenbelang
dat niet verzekerd is op de verzekering van de Vereniging van Eigenaren.

Dit zijn: betimmeringen, parketvloeren, behang-, schilder-, wit- en metselwerk,
verwarmings- en airconditioningsinstallaties, sanitaire apparaten, keukenapparatuur en
beveiligingsinstallaties. Maar ook: erfafscheidingen (hagen, planten en bomen vallen
hier niet onder), schuren, garages, afdaken, overkappingen, zonnepanelen, screens,
zonneschermen, rolluiken, (schotel) antennes en laadpalen voor een elektrische auto die
zich bevinden op het terrein dat hoort bij uw woonhuis of appartement.

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

rwolters schreef:
26 aug 2024 19:36
Morgan le Fay schreef:
26 aug 2024 15:36
Speedy123 schreef:
26 aug 2024 12:58


Dat is een lastige vraag. Normaliter vallen zonnepanelen onder de opstal verzekering, immers ze zitten vast aan het huis echter bij huren kan het onderdeel van de inboedel verzekering zijn. Zie onderstaande link:

https://www.consumentenbond.nl/opstalve ... nnepanelen
Heb deze vraag bij mijn verzekeraar neergelegd en die geeft aan dat bij huurhuizen waarbij de verhuurder de panelen heeft laten plaatsen de huurder zijn/haar inboedelverzekering niet hoeft aan te passen, omdat dit onder de opstal van de verhuurder valt.
Ook indirecte schade in de woning?
Ja dan ook is dat rekening verhuurder. Mijn buren hadden na plaatsing een gigantische lekkage en dat is geheel door de verhuurder vergoed(ook het ER)

Eres
Berichten: 299
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Eres »

Bij een huurwoning mag je er vanuit gaan, dat de verhuurder de zonnepanelen laat plaatsen.
De huurder gaat dan iets van een contract aan, hoe het wordt verrekend en andere verplichtingen.
De verhuurder verklaart de zonnepanelen dan bijna altijd als roerende goederen en daarmee vervallen ze onder verantwoording van de huurder door huurdersbelang.
Of dat juridisch wel of niet geoorloofd is, zal via een juridische procedure moeten blijken.
Daarom ook mijn reactie, lees het contract goed door, er zijn nog heel veel meer vaagstukken die misschien niet duidelijk in het contract omschreven staan.
De totale afschrijvingsduur, kan je de boel stopzetten, servicekosten mogen gemakkelijk verhoogd worden etc.
Heeft voor TS nu niet veel meer effect, de zonnepanelen zijn al geplaatst en aannemelijk met een contract, dus slechts schade afhandeling en een inboedelverzekering afsluiten met melding zonnepanelen (huurdersbelang|)|

Senso
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: Schade lekkage verhalen op bedrijf?

Ongelezen bericht door Senso »

Bij zonnepanelen die door de verhuurder geplaatst zijn wordt dat normaal gesproken verwerkt in een verhoging van de maandelijkse huur, bestaande uit de door hen gepleegde investering + de kosten voor onderhoud. Als dat doorberekend wordt in de huur, dan is de verhuurder ook volledig verantwoordelijk voor de kosten. Die zal dus moeten zorgen voor herstel en de schade claimen bij de installateur of diens verzekering. Of ook slechte arbeid vergoed wordt is een zaak tussen die twee.

Plaats reactie