Wat is de Woningborg Garantie- en waarborgregeling waard?
-
Wat is de Woningborg Garantie- en waarborgregeling waard?
Soms zijn er ervaringen die je moet delen, zodat ook anderen er lering uit kunnen trekken.
Kopers van een nieuwbouwwoning of appartement kampen met het probleem de kwaliteit van het werk van de aannemer op voldoende kwaliteit te borgen. Hiervoor biedt Woningborg de oplossing. In de aannemingsovereenkomst tussen het bouwbedrijf en de koper wordt opgenomen dat de Woningborg Garantie- en waarborgregeling van toepassing is. Naast een afbouwgarantie bij faillissement, pretendeert Woningborg ook de kwaliteit van het bouwbedrijf of aannemer te controleren. De garantie betreft uitsluitend de werkzaamheden van het bouwbedrijf of onderaannemers van het bouwbedrijf gedurende 6-10 jaar en niet op de toegeleverde materialen o.a. sanitair.
In 2018 kochten wij een nieuwbouwappartement met de Woningborg Garantie- en waarborgregeling. Het appartement is in november 2019 opgeleverd. De inrichting van de badkamer, inclusief dubbele wastafel is door een installateur aan het bouwbedrijf geleverd. De installateur heeft de materialen geleverd, maar ook de montage verzorgd. Voor zover ik kan inschatten worden voor de montage externe bouwvakkers ingehuurd, die vooral productie moeten maken en minder letten op de kwaliteit. De opzichter van het bouwbedrijf en de projectleider van de installateur dienen toezicht te houden op de kwaliteit van de werkzaamheden.
In maart 2025 constateerden we dat de wastafel aan het verzakken was. Ik heb dit gemeld bij het bouwbedrijf en een week later hebben twee monteurs van het installatiebedrijf de wastafel opnieuw aan de muur bevestigd. De monteur vertelde mij dat de pluggen niet of onvoldoende waren uitgezet, zodat de wastafel langzaam verzakte. Voor mij was duidelijk dat deze reparatie onder de garantie van Woningborg was uitgevoerd. Met verbazing ontving ik in mei 2025 een factuur voor de uitgevoerde werkzaamheden. De argumentatie van het bouwbedrijf is dat op sanitair slechts 2 jaar garantie wordt gegeven, maar volgens mij gaat het niet om sanitair. Het gaat over de bevestiging van de wastafel aan de muur, dus een bouwkundig aspect. Ook heeft het bouwbedrijf de procedure voor de klachtenregeling niet gevolgd. In geval van een dispuut bemiddelt Woningborg tussen het bouwbedrijf en de koper. Woningborg wilde niet bemiddelen. Hier wreekt zich het feit, dat Woningborg door het bouwbedrijf wordt betaald. Ik weiger de factuur te betalen, zodat de relatie met het bouwbedrijf is verbroken.
Na de reparatie van de bevestiging van de wastafel lekte de afvoer. Het bouwbedrijf nam de melding niet in behandeling. Eerst moest de factuur worden betaald.
Ik heb de namen van het bouwbedrijf en de installateur bewust niet vermeld. Niet alleen uit privacyoverwegingen, maar ook dat ik de indruk heb dat deze werkwijze door andere bedrijven in de bouw wordt toegepast. Tijdens de bouw kwalitatief slecht werk leveren en later de klant laten opdraaien voor de reparatiekosten.
Kopers van een nieuwbouwwoning of appartement kampen met het probleem de kwaliteit van het werk van de aannemer op voldoende kwaliteit te borgen. Hiervoor biedt Woningborg de oplossing. In de aannemingsovereenkomst tussen het bouwbedrijf en de koper wordt opgenomen dat de Woningborg Garantie- en waarborgregeling van toepassing is. Naast een afbouwgarantie bij faillissement, pretendeert Woningborg ook de kwaliteit van het bouwbedrijf of aannemer te controleren. De garantie betreft uitsluitend de werkzaamheden van het bouwbedrijf of onderaannemers van het bouwbedrijf gedurende 6-10 jaar en niet op de toegeleverde materialen o.a. sanitair.
In 2018 kochten wij een nieuwbouwappartement met de Woningborg Garantie- en waarborgregeling. Het appartement is in november 2019 opgeleverd. De inrichting van de badkamer, inclusief dubbele wastafel is door een installateur aan het bouwbedrijf geleverd. De installateur heeft de materialen geleverd, maar ook de montage verzorgd. Voor zover ik kan inschatten worden voor de montage externe bouwvakkers ingehuurd, die vooral productie moeten maken en minder letten op de kwaliteit. De opzichter van het bouwbedrijf en de projectleider van de installateur dienen toezicht te houden op de kwaliteit van de werkzaamheden.
In maart 2025 constateerden we dat de wastafel aan het verzakken was. Ik heb dit gemeld bij het bouwbedrijf en een week later hebben twee monteurs van het installatiebedrijf de wastafel opnieuw aan de muur bevestigd. De monteur vertelde mij dat de pluggen niet of onvoldoende waren uitgezet, zodat de wastafel langzaam verzakte. Voor mij was duidelijk dat deze reparatie onder de garantie van Woningborg was uitgevoerd. Met verbazing ontving ik in mei 2025 een factuur voor de uitgevoerde werkzaamheden. De argumentatie van het bouwbedrijf is dat op sanitair slechts 2 jaar garantie wordt gegeven, maar volgens mij gaat het niet om sanitair. Het gaat over de bevestiging van de wastafel aan de muur, dus een bouwkundig aspect. Ook heeft het bouwbedrijf de procedure voor de klachtenregeling niet gevolgd. In geval van een dispuut bemiddelt Woningborg tussen het bouwbedrijf en de koper. Woningborg wilde niet bemiddelen. Hier wreekt zich het feit, dat Woningborg door het bouwbedrijf wordt betaald. Ik weiger de factuur te betalen, zodat de relatie met het bouwbedrijf is verbroken.
Na de reparatie van de bevestiging van de wastafel lekte de afvoer. Het bouwbedrijf nam de melding niet in behandeling. Eerst moest de factuur worden betaald.
Ik heb de namen van het bouwbedrijf en de installateur bewust niet vermeld. Niet alleen uit privacyoverwegingen, maar ook dat ik de indruk heb dat deze werkwijze door andere bedrijven in de bouw wordt toegepast. Tijdens de bouw kwalitatief slecht werk leveren en later de klant laten opdraaien voor de reparatiekosten.
Re: Wat is de Woningborg Garantie- en waarborgregeling waard?
Lang verhaal, kort antwoord:
De garantietermijn is 1 jaar op sanitair, inclusief montagemiddelen.
De garantietermijn is 1 jaar op sanitair, inclusief montagemiddelen.
Het probleem hier is dat u de dekking van het waarborgfonds zelf invult. En dan conclusies trekt.
En verder zoals al gemeldt door BL2:
De vraag is: ligt er een vonnis van de Raad van Arbitrage inzake de gebrekkige montage van uw wastafel?Herstelwaarborg: het certificaat beschermt u tegen bouwtechnische onvolkomenheden. Het biedt u vanaf 3 maanden na oplevering een gewaarborgde garantie voor als uw contractspartij bouwtechnische onvolkomenheden niet kan (vanwege faillissement) of niet wil herstellen ondanks daartoe veroordeeld te zijn in een vonnis van de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen.
En verder zoals al gemeldt door BL2:
Dat staat in de dekkingsvoorwaarden.Sanitair
De garantietermijn is 1 jaar, inclusief montagemiddelen.
Dus het advies, lees de voorwaarden goed en betaal zeker ook netjes de rekening, voordat ze een incassobureau achter je aansturen.
-
Ik haal even de essentie uit je verhaal.
Dan moet de discussie er dus over gaan of deze beargumenteerde claim terecht is of niet. Ook is het de vraag wie verantwoordelijk is voor de vervolgschade, te weten de lekkende afvoer, en of het terecht is dat het bouwbedrijf eerst een betaling wil zien, en dan pas wat gaat oplossen.
Over welk bedrag hebben we het trouwens ongeveer? En wat mankeert er precies aan de afvoer? Lekkend rubbertje?
Als ik het goed begrijp doe je een beroep op de garantie inzake geleverde werkzaamheden in de periode 2018-2019. Heb ik dat goed? Dat is dan 6 à 7 jaar geleden.Paul Hovius schreef: ↑01 jun 2025 10:42De garantie betreft uitsluitend de werkzaamheden van het bouwbedrijf of onderaannemers van het bouwbedrijf gedurende 6-10 jaar en niet op de toegeleverde materialen o.a. sanitair.
[...]
In 2018 kochten wij een nieuwbouwappartement
[...]
In maart 2025 constateerden we dat de wastafel aan het verzakken was.
[...]
Dan moet de discussie er dus over gaan of deze beargumenteerde claim terecht is of niet. Ook is het de vraag wie verantwoordelijk is voor de vervolgschade, te weten de lekkende afvoer, en of het terecht is dat het bouwbedrijf eerst een betaling wil zien, en dan pas wat gaat oplossen.
Over welk bedrag hebben we het trouwens ongeveer? En wat mankeert er precies aan de afvoer? Lekkend rubbertje?
Die garantietermijn hier op is al lang voorbij
BL2
vindt dit leuk
Onnodig, de garantietermijn is immers al meerdere jaren verlopen.witte angora schreef: ↑01 jun 2025 18:22.....Dan moet de discussie er dus over gaan of deze beargumenteerde claim terecht is of niet......
Het goede antwoord was reeds gegeven WA.
-
Dit is het uitgangspunt van TS. Waarom is dit onjuist? Dat is de vraag waar het om gaat.
Paul Hovius schreef: ↑01 jun 2025 10:42De garantie betreft uitsluitend de werkzaamheden van het bouwbedrijf of onderaannemers van het bouwbedrijf gedurende 6-10 jaar en niet op de toegeleverde materialen o.a. sanitair.
Omdat de garantie expliciet stelt dat de garantie op sanitair en de montage middelen één jaar bedraagt. Paul rekt de garantie bepalingen eigenhandig op om om deze termijn heen te komen.witte angora schreef: ↑01 jun 2025 22:00Dit is het uitgangspunt van TS. Waarom is dit onjuist? Dat is de vraag waar het om gaat.Paul Hovius schreef: ↑01 jun 2025 10:42De garantie betreft uitsluitend de werkzaamheden van het bouwbedrijf of onderaannemers van het bouwbedrijf gedurende 6-10 jaar en niet op de toegeleverde materialen o.a. sanitair.
Zie bijlage A van de Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2016 regeling welke in 2018 van toepassing was.
Verder geldt:Bijlage A
(als bedoeld in artikel 9 van de Woningborg
Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2016)
Versie 01-01-2016
Voor de definitie van ‘Huis’, ‘Garantienormen’, ‘Gebouw’, ‘Gemeenschappelijke gedeelten’, ‘Ondernemer’,
‘Overeenkomst’, ‘Privé-gedeelte’ en ‘Regeling’ wordt verwezen naar de Woningborg Garantie- en waarborgregeling
Nieuwbouw 2016 (officiële tekst). Waar in deze Bijlage A geen beperkingen zijn opgenomen, geldt de inhoud van de
navolgende artikelen voor zowel Huizen als Privé-gedeelten en Gemeenschappelijke gedeelten van Gebouwen.
Garantietermijnen
Artikel 1
1.1 Met uitzondering van de in dit artikel onder 1.3 vermelde kortere termijnen, bedraagt de garantietermijn zes (6) jaar
...
1.3 m. Voor sanitair, tot één (1) jaar.
Dus TS moet ook eerst langs de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen.Herstelwaarborg: het certificaat beschermt u tegen bouwtechnische onvolkomenheden. Het biedt u vanaf 3 maanden na oplevering een gewaarborgde garantie voor als uw contractspartij bouwtechnische onvolkomenheden niet kan (vanwege faillissement) of niet wil herstellen ondanks daartoe veroordeeld te zijn in een vonnis van de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 01 jun 2025 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
BL2
vindt dit leuk
En dat dan voor het plaatsen van twee nieuwe pluggen in de muur en het terughangen van de wastafel.
Wat zal de rekening zijn ?
2x plug á 0.15 eurocent en euro 70,- voorrijkosten en half uurtje arbeidsloon.
Zelfs als je aan het kortste eind trekt, lijkt dat nog steeds een goede reden om de factuur niet te hoeven betalen.Paul Hovius schreef: ↑01 jun 2025 10:42Na de reparatie van de bevestiging van de wastafel lekte de afvoer
Ik ben geen loodgieter, maar het lijkt mij dat je checkt op lekkage zodra de wastafel bewogen is bij werkzaamheden.
-
Maar dan zit je nog met het volgende, en ik snap de redenatie wel: het gaat niet om het sanitair, maar om het bevestigen van het sanitair.
Paul Hovius schreef: ↑01 jun 2025 10:42De argumentatie van het bouwbedrijf is dat op sanitair slechts 2 jaar garantie wordt gegeven, maar volgens mij gaat het niet om sanitair. Het gaat over de bevestiging van de wastafel aan de muur, dus een bouwkundig aspect. Ook heeft het bouwbedrijf de procedure voor de klachtenregeling niet gevolgd. In geval van een dispuut bemiddelt Woningborg tussen het bouwbedrijf en de koper. Woningborg wilde niet bemiddelen.
Maar ook de bevestiging van het sanitair is expliciet uitgesloten van garantie, zie eerdere post van Speedy.
-
Eerlijk gezegd zie ik dat er niet in. Er staat alleen: 1.3 sanitair. Dus het materiaal.
Niettemin: de lange garantietermijn is dus 6 jaar, en geen 6-10 zoals TS stelt. Aangezien de woning in 2019 is opgeleverd valt hij vermoedelijk sowieso al buiten de garantie.
En inderdaad, wat ik al eerder vroeg: over welke bedragen hebben we het hier? Twee pluggen vervangen, en klaar. Maar wel slordig dat er als gevolg van het herstel een lekkage is ontstaan.
Niettemin: de lange garantietermijn is dus 6 jaar, en geen 6-10 zoals TS stelt. Aangezien de woning in 2019 is opgeleverd valt hij vermoedelijk sowieso al buiten de garantie.
En inderdaad, wat ik al eerder vroeg: over welke bedragen hebben we het hier? Twee pluggen vervangen, en klaar. Maar wel slordig dat er als gevolg van het herstel een lekkage is ontstaan.
Het staat er echt, kijk maar.witte angora schreef: ↑02 jun 2025 09:32Eerlijk gezegd zie ik dat er niet in. Er staat alleen: 1.3 sanitair. Dus het materiaal.
En dat was wat BL2 al in het allereerste antwoord in dit topic citeerde.De garantietermijn is 1 jaar, inclusief montagemiddelen.
BL2
vindt dit leuk
-
Even opgezocht, inclusief de bijlage. https://www.woningborg.nl/downloads/
De termijn van 10 jaar die TS noemt is nu ook duidelijk:
Maar 1.3 in de versie van 2016, die bij TS van toepassing is, noemt slechts:
De termijn van 10 jaar die TS noemt is nu ook duidelijk:
Dat is dus duidelijk niet van toepassing.1.2 In het geval er zich ernstige gebreken voordoen, geldt er een termijn van tien (10) jaar. Een ernstig gebrek is slechts
als ernstig aan te merken, indien het de hechtheid van de constructie of een wezenlijk onderdeel daarvan aantast of in
gevaar brengt, hetzij het Huis, het Privé-gedeelte en/of het Gebouw ongeschikt maakt voor zijn bestemming.
Maar 1.3 in de versie van 2016, die bij TS van toepassing is, noemt slechts:
Opvallend is dat in de hele lijst enkel de materialen worden genoemd, maar niet de werkzaamheden. Kan het zijn dat dit in latere versies is aangepast?m. Voor sanitair, tot één (1) jaar
1.3 De duur van de garantie is voor de onderstaande onderdelen beperkt:
a. Voor zowel dakbedekkingen als goten, indien niet aantoonbaar is dat het door de Ondernemer voorgeschreven
onderhoud is uitgevoerd, tot drie (3) jaar.
b. Tegen het kromtrekken van beweegbare delen in binnen- en buitenkozijnen voor zover er van meer dan tien (10)
mm verschil ten opzichte van de loodlijn sprake is, tot één (1) jaar, welke termijn ingaat één (1) jaar na ingang van
de garantietermijn.
c. Voor het schilderwerk (keimwerk daaronder begrepen) tot één (1) jaar na ingang van de garantietermijn c.q. één (1)
jaar na voltooiing van het schilderwerk.
d. Voor hang- en sluitwerk, inclusief rol- en/of schuifmechanismen, tochtstrippen en/of -borstels, brievenbussen,
postkasten en soortgelijke materialen in het Huis c.q. Privé-gedeelte, tot één (1) jaar.
e. Voor de buitenriolering (in de regel vanaf vijftig (50) cm buiten de gevellijn; bepalend is de NEN 3215), tot twee (2) jaar.
f. Voor liften, tot twee (2) jaar, indien en voor zover in deze garantieperiode het voor liftinstallaties noodzakelijke
onderhoud (de verplichte periodieke keuringen daaronder begrepen) is uitgevoerd.
g. Voor de huistelefoon annex videofooninstallatie, belinstallatie, deuropener en alarminstallatie, tot zes (6) maanden.
h. Alle overige installatietechnische voorzieningen, inclusief leidingwerk en tappunten maar met uitzondering van de
binnenriolering, tot twee (2) jaar.
Bijlage A
(als bedoeld in artikel 9 van de Woningborg
Garantie- en waarborgregeling Nieuwbouw 2016)
Versie 01-01-2016
i. Voor aanrechtbladen, tot één (1) jaar.
j. Voor de voorziening(en) voor natuurlijke en/of mechanische luchtverversing, tot twee (2) jaar.
k. Voor de isolerende werking van dubbelglas, indien niet aantoonbaar is dat het door de Ondernemer voorgeschreven
onderhoud is uitgevoerd, tot drie (3) jaar.
l. Voor meer dan normale verkleuring van stukadoor- en spuitwerk, tot zes (6) maanden.
m. Voor sanitair, tot één (1) jaar.
n. Voor de hechting van behang in het Huis c.q. Privé-gedeelte, tot één (1) jaar.
o. Voor wand-, vloer-, trap- en plafondafwerkingen binnen het Gebouw welke geen constructieve functie hebben en
behoren tot de Gemeenschappelijke gedeelten, tot twee (2) jaar, indien en voor zover niet uitgezonderd in de
garantie-uitsluitingen dan wel zoveel korter als geldt ingevolge artikel 1.3 letters c. en l. van de garantietermijnen.
p. Voor garagedeuren, garage-afsluitbomen en (toegangs)hekken, trap-, balkon- en galerijhekken en soortgelijke
materialen behorend tot de Gemeenschappelijke gedeelten, tot twee (2) jaar.
q. Voor zonweringen, tot twee (2) jaar (tot aan een maximale windsnelheid van 8m/sec)
In de uitsluitingslijst worden onderdelen genoemd. Dat is iets anders dan materialen.
Paul wil dat graag lezen als zijnde materiaal alleen en daarmee de montage bestempelen als zijnde een bouwkundig aspect wat niet nader genoemd is in de uitsluitingslijst om zo alsnog zes jaar garantie te claimen.
De installateur weigert, die geeft slechts twee jaar garantie op het sanitair. Woningborg Garantie- en waarborgregeling weigert verder te bemiddelen, die sluiten sanitair na een jaar uit conform hun voorwaarden.
Nu heeft Paul een probleem, wil hij zijn zienswijze afdwingen dan moet hij of naar de Raad van Arbitrage of een gang naar de rechter maken. Aan beiden zijn kosten verbonden al is een gang naar de rechter uiteraard stukken duurder.
Dan kom je op het punt, hoe zeker ben je van je zienswijze? Ga je er kosten voor maken want je kan niet verliezen of is de onderbouwing van de zienswijze zeer matig en is er een redelijke kans op verlies van de procedure?
Dus het onderdeel Sanitair heeft een garantie van een enkel jaar.De duur van de garantie is voor de onderstaande onderdelen beperkt
Paul wil dat graag lezen als zijnde materiaal alleen en daarmee de montage bestempelen als zijnde een bouwkundig aspect wat niet nader genoemd is in de uitsluitingslijst om zo alsnog zes jaar garantie te claimen.
De installateur weigert, die geeft slechts twee jaar garantie op het sanitair. Woningborg Garantie- en waarborgregeling weigert verder te bemiddelen, die sluiten sanitair na een jaar uit conform hun voorwaarden.
Nu heeft Paul een probleem, wil hij zijn zienswijze afdwingen dan moet hij of naar de Raad van Arbitrage of een gang naar de rechter maken. Aan beiden zijn kosten verbonden al is een gang naar de rechter uiteraard stukken duurder.
Dan kom je op het punt, hoe zeker ben je van je zienswijze? Ga je er kosten voor maken want je kan niet verliezen of is de onderbouwing van de zienswijze zeer matig en is er een redelijke kans op verlies van de procedure?
We kunnen nog veel tekst typen, maar welk nut heeft het.Moneyman schreef: ↑02 jun 2025 09:53Het staat er echt, kijk maar.witte angora schreef: ↑02 jun 2025 09:32Eerlijk gezegd zie ik dat er niet in. Er staat alleen: 1.3 sanitair. Dus het materiaal.En dat was wat BL2 al in het allereerste antwoord in dit topic citeerde.De garantietermijn is 1 jaar, inclusief montagemiddelen.
Misschien kan TS, welke meeleest, nog even aangeven dat hij de garantievoorwaarden nu snapt......
-
BL2 vroeg of ik nog even kon aangeven of ik de garantievoorwaarden nu snap. Voor diegenen die discussiëren over wel of geen garantie hebben de kern van mijn boodschap NIET begrepen. Het onderwerp van de topic is: Wat is de Woningborg Garantie- en waarborgregeling waard? Als het dus geen garantie is, is de Woningborg garantieregeling NIETS waard. Tijdens de bouw is in mijn optiek een wanprestatie geleverd, waarvoor de garantieregeling juist is bedoeld. Het bouwbedrijf heeft niet aangetoond dat een degelijke constructie is geleverd.
WA en BL2 de garantietermijn van 6 jaar is NIET verlopen. Goed lezen, want het appartement is in november 2019 opgeleverd. Na 3 maanden gaat de garantie in, dus februari 2020. De garantie loopt dus tot februari 2026, dus vanaf eind maart 2025 nog bijna een jaar.
Volgens de regeling van Woningborg moet het bouwbedrijf eerst een inspectie uitvoeren, maar is gelukkig direct begonnen met de herstelwerkzaamheden. Anders was er een andere discussie geweest en had ik, beste Speedy123, naar de rechter of de RvA moeten gaan. Persoonlijk had ik dit graag gedaan, om duidelijkheid te krijgen, maar het bouwbedrijf ziet hiervan af. Dus BL2 er volgt helaas geen incassoprocedure.
De opmerking van BL2 over de kosten:
En dat dan voor het plaatsen van twee nieuwe pluggen in de muur en het terughangen van de wastafel.
Wat zal de rekening zijn?
Vreemde opmerking als je niet weet waarover het gaat. Het is een hele zware wastafel, die niet met 2 plugjes kan worden bevestigd. Daarom is de wastafel ook langzaam verzakt. De wastafel is ook niet door één monteur te hanteren, zodat twee monteurs 2 uur bezig zijn geweest. Een factuur van meer dan €400,=.
Het was een lang verhaal, maar blijkbaar is begrijpend lezen erg moeilijk.
WA en BL2 de garantietermijn van 6 jaar is NIET verlopen. Goed lezen, want het appartement is in november 2019 opgeleverd. Na 3 maanden gaat de garantie in, dus februari 2020. De garantie loopt dus tot februari 2026, dus vanaf eind maart 2025 nog bijna een jaar.
Volgens de regeling van Woningborg moet het bouwbedrijf eerst een inspectie uitvoeren, maar is gelukkig direct begonnen met de herstelwerkzaamheden. Anders was er een andere discussie geweest en had ik, beste Speedy123, naar de rechter of de RvA moeten gaan. Persoonlijk had ik dit graag gedaan, om duidelijkheid te krijgen, maar het bouwbedrijf ziet hiervan af. Dus BL2 er volgt helaas geen incassoprocedure.
De opmerking van BL2 over de kosten:
Wat zal de rekening zijn?
Vreemde opmerking als je niet weet waarover het gaat. Het is een hele zware wastafel, die niet met 2 plugjes kan worden bevestigd. Daarom is de wastafel ook langzaam verzakt. De wastafel is ook niet door één monteur te hanteren, zodat twee monteurs 2 uur bezig zijn geweest. Een factuur van meer dan €400,=.
Het was een lang verhaal, maar blijkbaar is begrijpend lezen erg moeilijk.
-
Het probleem is niet zozeer begrijpend lezen, maar een gebrekkige informatie.

Overigens geldt de garantietermijn van 6 jaar dus niet voor sanitair. Dat is denk ik wel voldoende aangetoond in dit topic.