Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Methusalah

Re: Marktplaats faciliteert oplichters. Juridische aanpak mogelijk?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Even een toevoeging want ik heb bij Marktplaats gewerkt en dat ze niets doen is onzin. Ze verwijderen dagelijks honderden verdachte advertenties. Het probleem is dat de gebruikers er dagelijks duizenden plaatsen. Dat valt simpelweg niet bij te houden door mensen, tenzij je wil dat de dienst veel duurder gaat worden. De meeste mensen maken er gratis gebruik van. Daar ga je ook voor het gemak aan voorbij.

Er worden gemiddeld 350.000 advertenties per dag geplaatst. Ja, dat is een absurd hoog aantal. Ik geef het je te doen om deze allemaal te controleren.

Je moet dus wel een beetje realistisch blijven in je verwachtingen

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Feit is dat de vraag in de topictitel enkel met nee te beantwoorden is. Maar dat zal TS wel niet willen horen.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 16:25
Het verbaast me niets dat het wederom, zoals haast gewoonte op online fora, is: "shoot the messenger, ignore the message".

I groet u allen. ik ben wel weer klaar hier.
Als je op verschillende fora niet serieus genomen wordt dan moet je je denk ik is afvragen wat de oorzaak daarvan is (hint: dat ben jijzelf).

Wat een dom topic weer zeg.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 16:25
Het verbaast me niets dat het wederom, zoals haast gewoonte op online fora, is: "shoot the messenger, ignore the message".

I groet u allen. ik ben wel weer klaar hier.
Ah, de inhoudelijke argumenten zijn al op voordat je überhaupt de discussie écht gestart bent...? :roll:

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

witte angora schreef:
15 nov 2024 12:04
Zippy1970 schreef:
15 nov 2024 11:41
Uit frustratie besloot ik een nieuw account aan te maken met als doel deze oplichters te ontmaskeren. Ik plaatste exact dezelfde advertenties als die van de malafide verkopers, maar vermeldde expliciet in de beschrijving dat het om een nep product ging en waarschuwde kopers om deze producten, zowel bij mij als bij anderen op Marktplaats, niet te kopen. Binnen één dag werd mijn account geblokkeerd door Marktplaats, zonder opgaaf van reden. Ondertussen konden de verkopers van deze nepproducten ongestoord doorgaan.

Dit roept een cruciale vraag op: faciliteert Marktplaats willens en wetens malafide verkopers, terwijl ze juist optreden tegen gebruikers die anderen willen waarschuwen? Naar mijn mening zijn ze hierdoor medeplichtig aan strafbare feiten.
Wat denk je zelf? Je zet in de advertentie dat je nepproducten verkoopt, en staat vervolgens raar te kijken dat je account wordt geblokkeerd. En vervolgens klagen dat er niet wordt opgetreden tegen malafide verkopers...

De enige die m.i. strafbare feiten heeft begaan ben jezelf...
Welke strafbare feiten heeft TS dan begaan? TS zegt toch eerlijk dat zijn pruducten nep zijn.

Gertieebeuken1947

Ongelezen bericht door Gertieebeuken1947 »

Hallo,
Graag wil ik van jullie advies over het volgende.
Ik heb 3 weken geleden kleding besteld bij een zogenaamde winkel op internet.
Snap nog niet ,dat ik daar ingetrapt ben.Heb er voor €300
kleding besteld.
Het gaat om winkels die er mee stoppen,en alles verkopen voor weinig geld.
Wat dus niet waar is.Heb de reviews gelezen,en er waren nog heel veel mensen die er ook zijn ingetrapt.
Het gaat om de winkels Van der Maas mode,Van Leeuwen Mode.en Van der Horst mode.
Allemaal Nederlandse winkels.
De kleding die ik heb gekregen
komen allemaal uit China,en de kwaliteit is verschrikkelijk. De kleuren kloppen niet,en de maten zijn niet goed.Wil het graag retour sturen,maar er zat geen bon bij.Heb dus ook geen adres om terug te sturen.
Als het nou ging om €50 kon ik er nog mee leven.maar €,300 is toch wel heel veel.Heel graag advies,wat ik kan doen.
Bedankt alvast.
Gertie.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zijn ook allemaal Chinese bedrijven

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

peter17111962 schreef:
15 nov 2024 12:27
Op marktplaats worden wel meer zaken aangeboden wat beslist niet is toegestaan. In dit geval gaat het on nep geheugen kaarten, maar er worden ook zaken aangeboden die streng verboden zijn zoals Illegale zend apparatuur voor de FM of de Middengolf band. Dat soort zenders zijn de oorzaak dat piloten gestuurd worden met hun communicatie met de verkeerstoren en of dat de portofoons van de politie en brandweer worden verstoord met alle mogelijke gevolgen van dien. Zoek op marktplaats maar een op "FM zender" of op "middengolf zender" en U ziet meer dan 100 advertenties van dergelijke stoor apparaten. Gemeld aam Marktplaats, die doen daar niets aan. Gemeld bij de RDI, (voormalig agentschap telecom) en ook die doen daar niets aan. En steeds maar weer horen op net nieuws dat het politie communicatie verkeer wordt verstoord. Tja......
Die apparatuur is niet illegaal. Het gebruik er van is mogelijk illegaal.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Gertieebeuken1947 schreef:
15 nov 2024 22:25
Hallo,
Graag wil ik van jullie advies over het volgende.
Ik heb 3 weken geleden kleding besteld bij een zogenaamde winkel op internet.
Snap nog niet ,dat ik daar ingetrapt ben.Heb er voor €300
kleding besteld.
Het gaat om winkels die er mee stoppen,en alles verkopen voor weinig geld.
Wat dus niet waar is.Heb de reviews gelezen,en er waren nog heel veel mensen die er ook zijn ingetrapt.
Het gaat om de winkels Van der Maas mode,Van Leeuwen Mode.en Van der Horst mode.
komen allemaal uit China,en de kwaliteit is verschrikkelijk. De kleuren kloppen niet,en de maten zijn niet goed.Wil het graag retour sturen,maar er zat geen bon bij.Heb dus ook geen adres om terug te sturen.
Als het nou ging om €50 kon ik er nog mee leven.maar €,300 is toch wel heel veel.Heel graag advies,wat ik kan doen.
Bedankt alvast.
Gertie.
Stond vast op Tiktok Facebool of een andere sociale media.
Zoek maar eens op dropshipping, gaat een wereld voor u open.
300 euro is duur leergeld

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gertieebeuken1947 schreef:
15 nov 2024 22:25
Heb de reviews gelezen,en er waren nog heel veel mensen die er ook zijn ingetrapt.
Bedankt alvast.
Het kapen van een topic is niet netjes.
Laat mij raden, pas achteraf bent u reviews gaan lezen. Waarom niet vooraf als u bij een onbekende webwinkel uitkomt?
Van der Maas mode, is nu uit de lucht en is gemaakt met Shopify;
Van Leeuwen Mode, geen verplichte KVK, geen adres;
Van der Horst: niets van te vinden

Bij Van Leeuwen zijn er zat rode vlaggen waardoor iemand niet zou willen bestellen daar. Maar ja, men doet eerst en kijkt daarna pas.
Wat u kunt doen? Heel erg uzelf voor het hoofd slaan dat u het zelf verkeerd hebt aangepakt. De persoon achter een nepshop of malafide dropshipper vinden is haast onbegonnen werk.
Een hele dure en hopelijk wijze les voor de volgende keer. Een KVK en adres zijn verplichte zaken die vermeld moeten worden. Ook aan de levertijd kunt u zien of het een dropshipper is of niet. Bij Van Leeuwen is het gewoon 16 werkdagen, dus meer dan 3 weken. Welke normale webwinkel heeft dat? En het leuke is, bij Van Leeuwen Nijmegen is enkel het Belgische recht van toepassing. Weet u waar Nijmegen ligt?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijmegen? Dat ligt toch in Duitsland? Of was het nou onder Luik?

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In Duitsland heet het Nimwegen, dat heb ik wel eens gezien in Duitsland. Toch duidelijk anders geschreven. Of bedoel je Luttich, of Liège? Tien km verderop van hier ligt Aix la Chapelle, ook een grote stad in Duitsland. Wat is een naam?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Nijogeth schreef:
16 nov 2024 11:39
Veel drop shippers worden opgezet door Nederlandse ondernemers. Kijk bijvoorbeeld naar de domeinnaamstelling, dan vindt je Nederlanders terug. Er worden ook shops vanuit Zweden, Engeland en Oostenrijk aangestuurd. Bij dropshipping kun je vanuit de hele wereld aan de hele wereld verkopen, zolang consumenten op die bestel/betaalknop drukken zonder een beetje onderzoek te doen. En ja, er zijn nu ook Chinezen die (bv vanuit Hongkong) dropshipshops opzetten.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consumenneke schreef:
16 nov 2024 18:58
Nijogeth schreef:
16 nov 2024 11:39
Veel drop shippers worden opgezet door Nederlandse ondernemers. Kijk bijvoorbeeld naar de domeinnaamstelling, dan vindt je Nederlanders terug. Er worden ook shops vanuit Zweden, Engeland en Oostenrijk aangestuurd. Bij dropshipping kun je vanuit de hele wereld aan de hele wereld verkopen, zolang consumenten op die bestel/betaalknop drukken zonder een beetje onderzoek te doen. En ja, er zijn nu ook Chinezen die (bv vanuit Hongkong) dropshipshops opzetten.
Er zijn 2 soorten dropshippers. Inderdaad Nederlanders die via shopify een gratis webshopje aanmaken om snel te cashen en weer weg te lopen, maar er zijn ook een hoop Chinezen die verlopen webadressen opkopen. Want ze snappen dat een consument sneller bij een .nl winkel koopt dan bij een buitenlandse. Vandaar dat een aantal jaar geleden een hoop Nederlanders dachten merkkleding te kopen bij kledingwinkels als timmerbedrijfevers.nl, uitinhillegom.nl, discotheekbumpers.nl en parochiediessen.nl. Tja, als je daar al intrapt, dan moet je heel snel afgesloten worden van internet.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
16 nov 2024 18:58
Veel drop shippers worden opgezet door Nederlandse ondernemers.
Dat kan, maar in dit geval staat gewoon de identiteit van de ondernemer in de algemene voorwaarden en dat is een Chinees bedrijf.

Plaats reactie