Verwacht NIETS van Catawiki of Autosqore in Nijkerk

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
VCBritt

Re: Verwacht NIETS van Catawiki of Autosqore in Nijkerk

Ongelezen bericht door VCBritt »

De reactie van Anass van Autosquare doet mij denken aan Pontius Pilatus.

Treffender zou ik het niet kunnen zeggen :D

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

VCBritt schreef:
27 apr 2025 08:42
Het feit dat Autosquore zelfs de mogelijkheid van een aankoopkeuring geeft, wijst m.i. in die richting. Denk niet dat er veel keurmeesters aanwezig zijn om in een uur tijd meerdere klanten voor dezelfde auto te helpen. Het lijkt er op dat er voor de veiling voldoende gelegenheid was om de auto te bekijken en te (laten) keuren.

Dat klopt en dat was ook onze naïviteit. Wij hadden daar geen tijd meer voor en hebben toen dus domweg geloofd in de claims van Catawiki waarin zij zeggen kopersbescherming te bieden en alle objecten te controleren - dit topic was dan dus ook bedoelt als een waarschuwing: dat is niet waar.
Is dit dan de eerste gebruikte auto ooit die je in je leven gekocht hebt? Ik heb in het verleden honderden geadverteerde auto's op leeftijd bekeken. En werkelijk geen een beschrijving kwam overeen met de werkelijkheid.

VCBritt

Nee dit is niet de eerste auto en je hebt helemaal gelijk, maar ik ging er dus vanuit dat we op Catawiki konden vertrouwen wat dat betrof

witte angora

Ach, die 'experts' van Catawiki... zo heel enthousiast ben ik niet over hun expertise. Ook niet over 'experts' en 'taxateurs' van andere veilingmeesters trouwens.

Wat de hoedenplank betreft, dat was zo'n 30 jaar geleden trouwens standaard. Mensen bouwden zelf een radio/cassettespeler in, paar goede boxen er in, en bij verkoop werd alles er weer uitgehaald, want dat kon nog wel eens twee tientjes extra opleveren als ze dat los verkochten... Dat kan ik eerlijk gezegd niet als gebrek zien.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

witte angora schreef:
27 apr 2025 09:06
Ach, die 'experts' van Catawiki... zo heel enthousiast ben ik niet over hun expertise. Ook niet over 'experts' en 'taxateurs' van andere veilingmeesters trouwens.

Wat de hoedenplank betreft, dat was zo'n 30 jaar geleden trouwens standaard. Mensen bouwden zelf een radio/cassettespeler in, paar goede boxen er in, en bij verkoop werd alles er weer uitgehaald, want dat kon nog wel eens twee tientjes extra opleveren als ze dat los verkochten... Dat kan ik eerlijk gezegd niet als gebrek zien.
Precies boxen op of in de hoedenplank, draden onder de matten door naar voren
Heb wat TS is overkomen een keer meegemaakt met een oldtimer brommer bij Catawiki .
Bij ophalen klopte er niks van.
Was gelukkig niet zo’n hoog bedrag, heb het als leergeld gezien.
Wel mij toen uitgeschreven en app verwijderd.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De experts van Catawiki gaan niet bij de aanbieder op bezoek die bepalen de waarde virtueel op basis van de foto's en informatie die de aanbieder verstrekt.
Ook raden die experts aan de auto voor of bij het in ontvangst nemen zelf te onderzoeken of te laten keuren en als de auto niet aan het verwachte voldoet Catawiki op de hoogte te brengen.

U geeft zelf aan dat u geen gebruik van die mogelijkheden heeft gemaakt en de auto in de staat zoals die bij in ontvangst nemen was gekocht heeft.
M.i. is Catawiki in deze geen partij meer omdat het conflict tussen u en de aanbieder na aanschaf is ontstaan.

witte angora

Nog even naar het lijstje gekeken. Afstandsbediening werkt niet - vaak een lege batterij. Althans, bij mijn vorige auto. Zijn de kosten ook niet.

VCBritt

Ik heb er nog even over nagedacht… als Anass gewoon in zijn advertentie had geschreven
- de multisnaar loopt verkeerd, dus let daar even op; potentieel gevaarlijk
- de sloten gaan niet open of op slot, niet met sleutel of vergrendeling
- De bekleding is kapot, ook het houtwerk binnen hangt los en de hele boel is nogal slordig dichtgekit
- de speakers zijn met geweld verwijderd en er steken draden door de achterbank
-ohja en de accu moet vervangen worden
- en al hetgeen er nu nog uit de technische keuring komt…

Dan hadden we de auto nog steeds willen kopen, maar gewoon voor wat minder geld. Dat is eerlijk zaken doen in mijn ogen, dit niet.

Nevyn

VCBritt schreef:
27 apr 2025 10:37
Ik heb er nog even over nagedacht… als Anass gewoon in zijn advertentie had geschreven
- de multisnaar loopt verkeerd, dus let daar even op; potentieel gevaarlijk
- de sloten gaan niet open of op slot, niet met sleutel of vergrendeling
- De bekleding is kapot, ook het houtwerk binnen hangt los en de hele boel is nogal slordig dichtgekit
- de speakers zijn met geweld verwijderd en er steken draden door de achterbank
-ohja en de accu moet vervangen worden
- en al hetgeen er nu nog uit de technische keuring komt…

Dan hadden we de auto nog steeds willen kopen, maar gewoon voor wat minder geld. Dat is eerlijk zaken doen in mijn ogen, dit niet.
Maar de manier van zaken doen die u graag wil, is naar een garage toe gaan, de staat bekijken en naar aanleiding hiervan uw prijs overeenkomen.
Nú koopt u (net als ik met de brommer deed) van foto’s en omschrijving.
Die bied knop heeft u ( en ik toen) toch zelf ingedrukt.
Daarom koop ik alleen nog maar nadat ik iets in echt heb gezien en beoordeeld.
En ik hoop echt voor u, als u de juridische procedure ingaat, dat u er wat uit kunt halen. Heb er echter geen vertrouwen in.
Hoop dat u ons op de hoogte houdt.

Nevyn

Dit zou nu eens een interessante zaak voor de rijdende rechter of meester Frank Visser zijn.

witte angora

M.i. is het verwachtingspatroon van de 'experts' te hoog. Heb er sowieso geen hoge dunk van, dat gaf ik al aan.

Ik beleg sinds kort wel eens iets via Collin, crowfunding. Je moet goed lezen wat er staat: de taxatie van onderliggend onroerend goed wordt vanachter een bureau gedaan. Er gaat dus niemand fysiek heen. Dan weet je dus dat zo'n taxatie wel iets zegt, maar toch ook weer niet zo heel veel. En dat speelt mee in mijn besluit wel of niet een investering te doen.

Hetzelfde als de taxateur/veilingmeester van de inboedel van mijn ouders en broer... je wil niet weten hoe die er naast kon zitten. Een 'televisiepersoonlijkheid' ook nog. Ben op de open dag geweest, je wil het niet weten. De helft van die veiling werd sowieso al niet verkocht. Zegt dat iets? Mijn inziens wel.

Dit soort experts zit er niet in de eerste plaats voor jou; ze zitten er in de eerste plaats om zelf een boterham te verdienen.

Zie het inderdaad als leergeld. Het leven zelf is een dure leerschool, maar als je ervoor open staat leer je snel, en kun je er prima je voordeel mee doen. Sterker nog: het kan alleen maar leuk worden.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

VCBritt schreef:
27 apr 2025 08:42
Dus voor alle mensen die net zo naïef zijn als wij: geloof niets van de claims van Catawiki en laat je niet misleiden door de kletspraatjes van autosqore.
Mijn advies zou toch echt zijn: koop nooit ongezien een auto.

kuklos

witte angora schreef:
27 apr 2025 11:33
Ik beleg sinds kort wel eens iets via Collin, crowfunding. Je moet goed lezen wat er staat: de taxatie van onderliggend onroerend goed wordt vanachter een bureau gedaan. Er gaat dus niemand fysiek heen. Dan weet je dus dat zo'n taxatie wel iets zegt, maar toch ook weer niet zo heel veel. En dat speelt mee in mijn besluit wel of niet een investering te doen.
Collin Crowdfund net als alle andere Crowdfunders, moet je enkel in investeren met hooguit een paar honderd euro per investering. En zelfs dan is het zeer verstandig om cijfers te snappen en de juridische stukken en structuur door te lezen.

VCBritt

Zie het inderdaad als leergeld. Het leven zelf is een dure leerschool, maar als je ervoor open staat leer je snel, en kun je er prima je voordeel mee doen.

Inderdaad, maar ik wil andere mensen die te snel op koop drukken uit enthousiasme met dit topic waarschuwen voor de oplichterij door zowel Autosqore als Catawiki - met name de combi.

De subtiele dreigementen van Anass, het mij steeds weer willen duidelijk maken dat hij ‘weet wie ik ben’ (who cares?) en het feit dat hij creatieve TikTok video’s creëert waarin hij mij/al zijn klagende klanten (? geen idee en ik zal ze ook nooit zien) belachelijk gaat maken
zegt m.i. genoeg over deze verkoper. Ik zal hier verder niet meer reageren tot de rechtszaak geweest is, tot dan!

kuklos

VCBritt schreef:
27 apr 2025 14:03
....... maar ik wil andere mensen die te snel op koop drukken uit enthousiasme met dit topic waarschuwen voor de oplichterij door zowel Autosqore als Catawiki - met name de combi.
Neehee, koop nooit ongezien een auto of een ander duur object dat je niet eerst hebt kunnen zien.

Ongeacht de aanbieder en het veilingplatform. Als jij ongezien dergelijke objecten koopt ben je aan de goden overgeleverd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
27 apr 2025 08:28
Als TS dat inderdaad allemaal gemist heeft, en pas tijdens de veiling voor het eerst die auto zag, sja... dat kun je zowel Catawiki als Autosqore natuurlijk niet kwalijk nemen.
Het punt is natuurlijk dat, ook als TS geen invulling heeft gegeven aan de onderzoekspicht, de gedane aanprijzingen nog steeds gewoon juist moeten zijn en de advertentie correct moet zijn. Als dat niet het geval is, is dat zowel Autosqore als Catawiki aan te rekenen.
Ron5300 schreef:
27 apr 2025 10:20
U geeft zelf aan dat u geen gebruik van die mogelijkheden heeft gemaakt en de auto in de staat zoals die bij in ontvangst nemen was gekocht heeft.
M.i. is Catawiki in deze geen partij meer omdat het conflict tussen u en de aanbieder na aanschaf is ontstaan.
Onjuist, natuurlijk. Het conflict gaat immers juist over de aanschaf, en de aanwijzingen die daarover onder andere door Catawiki over zijn gedaan.
kuklos schreef:
27 apr 2025 13:59
Mijn advies zou toch echt zijn: koop nooit ongezien een auto.
Volledig eens. Tenzij de prijs dusdanig is dat je je er hoe dan ook geen buil aan kunt vallen. Maar dat is zelden het geval.
kuklos schreef:
27 apr 2025 14:01
Collin Crowdfund net als alle andere Crowdfunders, moet je enkel in investeren met hooguit een paar honderd euro per investering. En zelfs dan is het zeer verstandig om cijfers te snappen en de juridische stukken en structuur door te lezen.
Hoewel dit volledig offtopic is: je eerste zin is niet waar. Je kunt hier prima (veel) grotere bedragen investeren. Maar uiteraard wel met inachtneming van je tweede zin, die ik volledig onderschrijf.
VCBritt schreef:
27 apr 2025 14:03
Ik zal hier verder niet meer reageren tot de rechtszaak geweest is, tot dan!
Verstandig. Laat je ons tzt de uitkomst (of je besluit als je niet verder gaat) nog wel weten? Succes!

kuklos

Moneyman schreef:
27 apr 2025 20:31
kuklos schreef:
27 apr 2025 14:01
Hoewel dit volledig offtopic is: je eerste zin is niet waar. Je kunt hier prima (veel) grotere bedragen investeren. Maar uiteraard wel met inachtneming van je tweede zin, die ik volledig onderschrijf.
Ik zeg moet, niet kan. Je kan meer investeren, maar aangezien de meeste mensen die hier zullen lezen op zijn best hobby beleggers zullen zijn moeten die echt niet meer dan een paar honderd euro investeren per investering.
Voor professionele beleggers geldt dat uiteraard niet, maar ik ga er met mijn opmerkingen gewoonweg vanuit dat die niet in dit topic hun beleggingsinformatie komen halen.

witte angora

Zullen we die discussie in dit - net geopende - topic verder voeren? Dan houden we het hier bij Catawiki en Autosqore.

overig-juridisch-financieel-f93/belegge ... 03259.html

simonswald

Ongelezen bericht door simonswald »

Zo herkenbaar.
Ik koop gemiddeld 2X per jaar iets op Catawiki, verzamel dingetjes.
Dat gaat op zich wel goed,al wilde onlangs een verkoper niet leveren,omdat de opbrengst te laag was.
En Catawiki gaat/kan hem niet dwingen,zelfde geldt voor eBay.
Maar het probleem is, Catawiki beweert dingen die helemaal niet waar zijn.
Er staat o.a. dat alle advertenties worden gecontroleerd door een "expert".
Dat is aantoonbaar niet het geval.
Kan ook niet met zoveel advertenties per week.
Puur bedrog.
Ik zie elke week meerdere advertenties met fouten in de omschrijving.
Als deze advertenties gecontroleerd waren door een expert,dan waren die fouten wel ontdekt.
Ook hebben grote verkopers meer rechten dan de kleine man die eens een keer iets wil aanbieden.
Die laatste categorie krijgt vaak te horen,dat de geschatte opbrengst,die je moet aangeven,te hoog is en dat je zonder minimumprijs moet aanbieden.
Dit is interessant voor Catawiki,want dan weten ze zeker dat het verkocht wordt en ze ruim 21% provisie in de zak kunnen steken, 12% van de verkoper en 9% plus 3 euro van de koper.
Overigens betalen grote verkopers geen of minder provisie,dat weet iedere insider.
Dat is op zich nog daar aan toe,maar uiteraard niet heel transparant.
Tip voor iedere verkoper: wil je een keer iets duurs verkopen,bijvoorbeeld een exclusieve auto of zeldzaam verzamelobject,waarbij je zeker weet dat het verkocht wordt,beding dan,dat je als verkoper geen provisie hoeft te betalen.
Dit doen ze zonder probleem,als ze duizenden euro's provisie van de koper krijgen, maar je moet er wel zelf om vragen.
Advertenties van grote verkopers worden zonder enige controle geplaatst en deze mogen zelf de waarde bepalen.
De waarde wordt klakkeloos overgenomen door de "expert".
In werkelijkheid komt er vaak helemaal geen expert aan te pas.
Ook mag je alleen een artikel aanbieden met een minimale waarde van 50 euro,maar grote verkopers bieden producten aan die nog geen tientje waard zijn en ook niet meer opleveren.
Ook mag je alleen een artikel met een minimumprijs aanbieden, als de "expert" de waarde op minimaal 200 euro schat.
Omdat advertenties van grote verkopers niet gecontroleerd worden,kunnen zij dit omzeilen, door gewoon de verwachte opbrengst op 300 te zetten met een startprijs van 100,als de reële waarde 100 is.
Zo heeft de verkoper geen risico op een te lage opbrengst.
Iets wat Jan met de pet wel heeft.
Catawiki moet gewoon eens stoppen met keihard aantoonbaar liegen.

kuklos

En hoe stop je iets? Door massaal met je voeten te stemmen. Dus stoppen met kopen op dergelijke sites. Zodra hun markt instort zullen ze vanzelf gedwongen worden te veranderen.

Plaats reactie