Oplichtingspraktijken van Cv ketel bedrijf Daadklimaat

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
StopDaadklimaat

Oplichtingspraktijken van Cv ketel bedrijf Daadklimaat

Ongelezen bericht door StopDaadklimaat »

De verwarmingsketel was uitgevallen. Op woensdag 31 januari 2024 heb ik via op Google gezocht naar een cv ketel monteur. Ik vond het bedrijf Daad Klimaat. Ik heb telefonisch contact gezocht , waarna de monteur kwam.

De man bekeek de cv ketel. Ik kreeg van hem drie opties. Ik heb gekozen voor een geheel nieuwe ketel. Dit gezien de leeftijd van de ketel die beweerd werd door de monteur. Ik hoorde dat de monteur zei dat de cv ketel uit het jaar 2012 zou zijn.

Ik moest een aanbetaling doen van 955,00 euro. De nieuwe cv ketel zou ongeveer 3000,00 euro kosten. Ik probeerde het bedrag te pinnen, maar dit lukte niet. De man deed via zijn telefoon een ING betaalverzoek. Dit lukte wel.
Toen de man weg was bedacht ik dat de cv ketel helemaal niet zo oud was. Ik heb dit opgezocht en zag dat de cv ketel uit 2021 was.
Ik heb Daadklimaat gebeld, want ik wilde de aankoop annuleren. Ik kreeg een man aan de lijn. Ik hoorde dat de man het over annuleringskosten had. Ik zou die kosten moeten betalen. Ik zei tegen de man dat ik die nergens had zien staan. Ik hoorde dat de man de aankoop van de cv ketel zou gaan annuleren.
Ik zag dat het bedrag niet werd teruggestort naar mijn bankrekening. Ik heb toen vele malen het telefoonnummer gebeld, maar er werd niet opgenomen. Ik heb ook het 06 nummer gebeld. Er werd toen één keer opgenomen. De man zei dat hij het zou doorgeven aan zijn baas. Ik heb naar het bedrijf gemaild, maar er werd niet op gereageerd.

Op 2 februari 2024 is er een monteur van een ander bedrijf gekomen. Hij constateerde dat de ketel niet lek was. Hij zag dat er een bout was losgedraaid die nooit los gedraaid had mogen worden. Die monteur zei ook dat de cv ketel uit 2021 is.
Hij heeft de ketel in orde gemaakt.
Ik zag heel slechte reviews over het bedrijf Daad Klimaat. Toen besefte ik dat ik was opgelicht. Ik ben meerdere malen naar het adres gegaan. Ik zag dat er geen licht brandde. Ik zag dat er geen firmanaam op de deur stond Alles leek er op of er geen bedrijf was op die locatie.

Ik zag dat op de factuur van Daad Klimaat een andere bankrekeningnummer stond dan waar ik het geld naar toe heb overgemaakt.
Dit maakt dat een rechtszaak beginnen lastig is.

Ik heb vele stappen ondernomen, maar geen enkel met succes. Politie, Kassa, FraudeForum, InternetFraude, ConsuWijzer.

Alleen als ik meerdere gedupeerde weet te bereiken die ook een zaak willen starten , is er een goede kans dat te gaan winnen en mijn geld terug te krijgen.

Moneyman

Re: Oplichtingspraktijken van Cv ketel bedrijf Daadklimaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

StopDaadklimaat schreef:
27 dec 2024 09:08
Alleen als ik meerdere gedupeerde weet te bereiken die ook een zaak willen starten , is er een goede kans dat te gaan winnen en mijn geld terug te krijgen.
Nee, helaas. Strafrechtelijk helpt het als je meerdere aangevers hebt, maar civielrechtelijk heb je daar niets aan. Iedere zaak staat op zichzelf en wordt door de rechter apart beoordeeld.

Wel een dure les zo...

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Waarmee ben je dan opgelicht? Je bestelt zelf een nieuwe ketel. Dan moet je die ook betalen. Daar is geen 14 dagen op zicht bij. Als je er met annuleringskosten vanaf komt heb je nog geluk gehad. Als er geen annuleringsmogelijkheid met de daarbij behorende annuleringskosten op de factuur staan is er geen annuleringsmogelijkheid. Hoe oud een verwarmingsketel is moet je als eigenaar toch weten. Minder dan drie jaar geleden laten installeren of een huis gekocht met een vrijwel nieuwe verwarmingsketel. Bij de verkoop van een huis staat er altijd de leeftijd bij van de belangrijkste onderdelen, zeker ook van de verwarmingsketel. Waaruit bestaat de oplichting dan? Dat de monteur het verkeerde bouwjaar van de huidige ketel noemt of dat een concurrerende bedrijf beweerd dat er een schroef is losgedraaid? Dat zijn dan de bewijzen voor de oplichting waar een rechtszaak over moet gaan.
Misschien heb je helemaal gelijk maar oplichting bewijzen bij de rechtbank is niet eenvoudig.

Moneyman

In principe is die betaling wel terug te vorderen. Er is immers geen ketel geleverd en de algemene voorwaarden waarop de annuleringskosten zijn gebaseerd zijn ongetwijfeld niet aantoonbaar correct ter hand gesteld.

TS staat alleen tot nu toe aan het verkeerde loket, want de genoemde partijen (Politie, Kassa, FraudeForum, InternetFraude, ConsuWijzer) helpen hem hierbij niet verder.

Het is, er vanuit gaande dat TS geen rechtsbijstandsverzekering heeft of lid van VEH is, gewoon een kwestie van een jurist zoeken die de zaak voor hem kan behandelen. Dat er op een ander rekeningnummer is betaald, is geen beletsel, maar hooguit een complicerende factor.

De vraag is natuurlijk alleen of het uiteindelijk allemaal wat oplevert, want de vraag is maar of een toewijzend vonnis ook tot betaling zal leiden.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ben maar een simpele huurster van een sociale huurwoning maar in mijn stoppenkast liggen de papieren en telefoonnummers van diverse (nuts)bedrijven. Mijn cv ketel papieren liggen op zolder op de plank boven mijn wasmachine.
Daarop staan de noodzakelijke telefoonummers, aanschafdata en onderhoudspapieren.
U bent zelf zo slim geweest om de eerste de beste installateur te bellen die op Goegel stond(bij ons thuis krijg je dan de opmerking blond!!).
Nu gaat u hier hoog van de toren blazen want u bent zo snugger geweest om de monteur op zijn blauwe ogen te geloven.
Dure les voor de volgende keer. Je spullen op orde houden, scheelt een berg geld.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

StopDaadklimaat schreef:

Als je in de VS zou wonen zou dat kunnen. Hier niet. Maar is ook helemaal niet nodig. Als jij een case hebt tegen dit bedrijf kan je gewoon naar de rechter. Daar heb je geen anderen bij nodig.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

StopDaadklimaat schreef:
Ik zag heel slechte reviews over het bedrijf Daad Klimaat. Toen besefte ik dat ik was opgelicht. Ik ben meerdere malen naar het adres gegaan. Ik zag dat er geen licht brandde. Ik zag dat er geen firmanaam op de deur stond Alles leek er op of er geen bedrijf was op die locatie.
En waar blijkt die oplichting dan uit? Het is een hele zware beschuldiging, die verdiend wel een gedegen onderbouwing,

Een heel klein installatie en reparatie bedrijfje zal voornamelijk met het busje langsrijden bij klanten om daar installaties en reparaties uit te voeren. Langsrijden het het registratie adres waar de administratie zich bevindt, zal zelden veel nut hebben bij dergelijke bedrijfjes.

Als ik de registratie naloop bij de KvK dan lijkt daar alles prima in orde te zijn. Ook op hun website valt weinig aan te merken.

Trustpilot is een heel ander verhaal. Veel ontevreden klanten. Maar ja, slechts 33 waarderingen, 12% tevreden, 88% ontevreden.

Voor de rest geldt eigenlijk, normaliter is de ketel in onderhoud bij het bedrijf dat hem destijds installeerde. Met hun sluit je een meerjaars onderhoudscontract af. Die bel je indien er problemen zijn en dan komen ze 'gratis' langs om de problemen op te lossen (niet echt gratis, je hebt er een onderhoudscontract voor afgesloten).

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Thijs124 schreef:
27 dec 2024 12:42
Waarmee ben je dan opgelicht? Je bestelt zelf een nieuwe ketel.
Volgens OP is er wel een onjuiste voorstelling van zaken gedaan over zowel de leeftijd van de oude ketel als ook de staat daarvan.
Dit met het doel om TS een nieuwe ketel aan te smeren.

Moneyman

16again schreef:
28 dec 2024 08:47
Thijs124 schreef:
27 dec 2024 12:42
Waarmee ben je dan opgelicht? Je bestelt zelf een nieuwe ketel.
Volgens OP is er wel een onjuiste voorstelling van zaken gedaan over zowel de leeftijd van de oude ketel als ook de staat daarvan.
Dit met het doel om TS een nieuwe ketel aan te smeren.
Ik lees niet dat er gelogen is over de staat van de ketel, uitsluitend de leeftijd klopt niet. En dat maakt het sowieso tot een heel vreemd verhaal, want als huiseigenaar zou je het verschil tussen 12 jaar oud en 3 jaar oud normaal gesproken gewoon weten.

16again

Moneyman schreef:
28 dec 2024 10:48
Ik lees niet dat er gelogen is over de staat van de ketel, uitsluitend de leeftijd klopt niet.
[/quote]
erger...het leest zelfs als bewuste sabotage.
Op 2 februari 2024 is er een monteur van een ander bedrijf gekomen. Hij constateerde dat de ketel niet lek was. Hij zag dat er een bout was losgedraaid die nooit los gedraaid had mogen worden.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Het is een bekende scam. Er zijn bedrijven die veel geld uitgeven om hoog te scoren in zoekmachines. Ze verdienen dat terug door onwetende consumenten iets aan te smeren - zie dit artikel van Radar.

Dat andere mensen op dit forum heel anders omgaan met deze zaken (door bijvoorbeeld een onderhoudscontract af te sluiten) zegt alleen maar dat zij anders omgaan met deze zaken. Het is net alsof je mensen met autopech uitlacht omdat die van jou gewoon rijdt. Dat heet victim blaming.

Je kan uiteraard op alle mogelijke plekken je beklag doen, maar ga zeker ook langs bij het Juridisch Loket om te vragen of die overeenkomst rechtsgeldig is. Je kan een overeenkomst vernietigen op grond van dwaling of bedrog. Dwaling ontstaat bijvoorbeeld wanneer de verkoper een verkeerde voorstelling van zaken geeft. Was er een getuige bij?

Als je nog niet betaald hebt, zou je (na advies van het loket) de overeenkomst kunnen vernietigen op grond van dwaling, en dan moeten zij naar de rechter om hun geld op te eisen. Menig scammer durft dat niet.

Op fora wordt termen als bedrog en oplichting nogal snel gebruikt. Daar heeft de rechter zich al eens over uitgesproken, in een zaak tegen Avrotros en toen werd het toegestaan. Het is wel zaak om even goed na te gaan wat het verschil is tussen dwaling en oplichting. Het Juridisch Loket kan dat uitleggen.

Ik vind het wel een goede zaak om contact te zoeken met andere gedupeerden, dan kun je immers ervaringen vergelijken. :wink:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 28 dec 2024 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wat mij het meest aan dit topic verbaast, dat TS niet weet hoe oud zijn ketel is.

Consumenneke

Als je een aanbetaling gedaan hebt naar een afwijkende bankrekening krijg je toch de naam te zien van degene die het bedrag heeft ontvangen?

Speedy123

Consumenneke schreef:
28 dec 2024 14:41
Als je een aanbetaling gedaan hebt naar een afwijkende bankrekening krijg je toch de naam te zien van degene die het bedrag heeft ontvangen?

Let maar niet op al die zuurpieten die de schuld bij jou leggen. :lol: Er zijn ook enkele mensen die wel willen helpen.
Als de afwijkende bankrekening niet op naam van het CV ketel bedrijf daadklimaat staat maar op naam van een andere bedrijf of op naam van een particulier, dan is het nog niet zo eenvoudig.

Stel dat de rekening op naam van goedkopeketels.nl staat, wat een ander bedrijf is dan daadklimaat. Wie gaat TS dan aanklagen? Goedkopeketels.nl kan stellen, we hebben niets van TS vernomen, pas toen we de ketel wilde gaan leveren, wilde TS de ketel niet meer. Conform onze algemene voorwaarden, de tijd die al verstreken was en de kosten die we hebben gemaakt en brengen wij een bedrag ter hoogte van de aanbetaling in rekening.

Het is allemaal niet zo eenvoudig, wie klaag je aan en wat is de onderbouwing van de aanklacht?

Linksom of rechtsom, TS zal kosten juridische moeten maken en goed in moeten schatten of de juridische procedure geld gaat opleveren of tot een nog hoger verlies zal leiden.

Moneyman

16again schreef:
28 dec 2024 11:35
Moneyman schreef:
28 dec 2024 10:48

Ik lees niet dat er gelogen is over de staat van de ketel, uitsluitend de leeftijd klopt niet.
erger...het leest zelfs als bewuste sabotage.
Op 2 februari 2024 is er een monteur van een ander bedrijf gekomen. Hij constateerde dat de ketel niet lek was. Hij zag dat er een bout was losgedraaid die nooit los gedraaid had mogen worden.
Aannames en invullingen. Er staat niet dat de eerste monteur gezegd zou hebben dat de ketel lek was, en er staat evenmin dat er enige vorm van schade is ontstaan door die losgedraaide bout. En bovendien is het ook slechts een opmerking van een concurrent.

16again

Moneyman schreef:
28 dec 2024 17:11
Aannames en invullingen. .....
Ook gewoon in lijn met de topic titel.
Geeft te denken dat de 2e monteur de ketel eenvoudig kon fiksen.
Als er staat dat 2e monteur beweert dat de ketel niet lek is, staat het er niet expliciet dat de 1e monteur gezegd heeft van wel. Maar het impliceert dat natuurlijk wel.

Speedy123

16again schreef:
28 dec 2024 18:07
Moneyman schreef:
28 dec 2024 17:11
Aannames en invullingen. .....
Ook gewoon in lijn met de topic titel.
Geeft te denken dat de 2e monteur de ketel eenvoudig kon fiksen.
Als er staat dat 2e monteur beweert dat de ketel niet lek is, staat het er niet expliciet dat de 1e monteur gezegd heeft van wel. Maar het impliceert dat natuurlijk wel.
Dan is er sprake van twee verschillende inzichten van twee verschillende monteurs. Wie heeft er dan gelijk?

TS belde überhaupt een monteur omdat zijn ketel het niet deed. Dat op zich is bijzonder te noemen als de ketel pas twee jaar eerder nieuw aangeschaft en geïnstalleerd is. Er was dus wel iets aan de hand, relatief nieuwe ketels vallen niet zomaar uit.

Maar zelfs al heeft de tweede monteur gelijk, dan is het werk van de eerste monteur wellicht een wanprestatie maar dat is nog geen oplichting. Er is echt een betere onderbouwing nodig wilt u een bedrijf van oplichting betichten.

Thijs124

Ik vermoed dat meneer stopdaadklimaat blij is dat hij zijn rancunes in een kwartiertje van zich af heeft geschreven maar hier verder niet meer zal reageren.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
28 dec 2024 18:20
Maar zelfs al heeft de tweede monteur gelijk, dan is het werk van de eerste monteur wellicht een wanprestatie maar dat is nog geen oplichting. Er is echt een betere onderbouwing nodig wilt u een bedrijf van oplichting betichten.
Hij heeft de beschuldiging oplichting niet nodig om de overeenkomst te vernietigen op grond van dwaling.

U vangt een nieuwkomer nu op woorden, terwijl u ook tussen de regels door kan lezen dat het een boze klant betreft die een nieuwe ketel is aangesmeerd met valse voorwendselen. Ook wel benoembaar als listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels, wanneer we wat archaïsche taal mogen gebruiken. Als dan ook nog eens blijkt dat de hoedanigheid van de monteur die het aanbod heeft gedaan afwijkt van de hoedanigheid waar aan betaald is, kom je toch al zeer dichtbij oplichting.
"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Maar zoals gezegd, we hebben het strafrecht niet nodig als we de overeenkomst kunnen vernietigen. :mrgreen:

Thijs124

Maak er maar wat van. Veel plezier.

Plaats reactie