Vlucht geannuleerd door KLM; Geen reactie op claim

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Sokkenpop

Vlucht geannuleerd door KLM; Geen reactie op claim

Ongelezen bericht door Sokkenpop »

Beste leden,

Dit is mijn eerste topic op dit forum, dus corrigeer mij gerust als dit op een verkeerde plek staat :)

Op 18 augustus heb ik een vliegticket met KLM geboekt van Schiphol naar Londen op die op 24 september plaats zou vinden. De vertrektijd was 08:35, de aankomsttijd 09:00. Op 22 september heeft KLM deze vlucht geannuleerd met het volgende bericht:
Het spijt ons dat uw vlucht is geannuleerd vanwege een staking van een deel van het KLM-grondpersoneel. We begrijpen dat dit een grote impact heeft op uw reisplannen. Wij boeken u om en informeren u zo snel mogelijk.

De vlucht is vervolgens omgeboekt door KLM naar de eerstvolgende mogelijkheid: Dezelfde dag, vertrek om 13:25, aankomst om 13:50.

Conform de Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement zou ik daarbij recht hebben op een compensatie van €250:
c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, tenzij
i) de annulering hun tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of
ii) de annulering hun tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan vier uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt, of
iii) de annulering hun minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld en hun een andere vlucht naar hun bestemming wordt aangeboden die niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en hen minder dan twee uur later dan de geplande aankomsttijd op de eindbestemming brengt.

Artikel 7

Recht op compensatie
1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers compensatie ten belope van:
a) 250 EUR voor alle vluchten tot en met 1500 km;

Het gaat hier immers om een staking van het eigen grondpersoneel en dat valt dus niet onder de overmacht/uitsluitingen.

Op 30 september heb ik een claim ingediend bij KLM via hun website. Begin november heb ik met KLM gebeld, omdat er nog geen reactie op de claim gekomen was. Zij gaven aan dat alle informatie correct ontvangen was, dat ik niets meer hoefde te doen, maar dat het in verband met de drukte en vele stakingen langer dan de normale 6 weken kon duren. Ze gaven een schatting van een wachttijd 7-8 weken na het indienen van de claim.

Op 14 december heb ik KLM een sommatie gestuurd om de claim te behandelen. Daarop is geen reactie gekomen. Op 22 december heb ik per WhatsApp een bericht naar KLM gestuurd, maar op een bot die zegt: "U staat nu in de wachtrij en een van onze service agenten zal uw verzoek behandelen. Houd er rekening mee dat dit even kan duren." na heb ik ook daar geen enkele reactie ontvangen.

Inmiddels zijn we 3 maanden verder. In de EU-verordering wordt helaas geen "redelijke termijn" gesteld aan de behandeling van een claim. Ik lees op sommige plekken dat KLM een claim enkel in behandeling neemt wanneer er juridische druk wordt uitgeoefend en niet reageert wanneer je als consument zelf een claim indient. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring? En wat zijn handige vervolgstappen om te nemen? Naar een claimbureau gaan is een optie, maar eigenlijk vind ik het vrij flauw dat er een percentage afgestaan moet worden aan een claimbureau voor een volledig correct ingediende claim (aldus de KLM medewerker zelf).

Morgan le Fay

Re: Vlucht geannuleerd door KLM; Geen reactie op claim

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Er zijn forummers die de letter van de wet weten . Ik heb de mening u bent op de plaats van bestemming gekomen alleen iets later dan de oorspronkelijke tijd. Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
laat op een afspraak. Gaat de andere partij dan ook een claim indienen.
Weet het niet maar dit soort denken en handelen bezorgt uw medemens een berg werk, frustratie en allerhande peperdure diensten.
Herhaal contact werkt niet mbt snelheid afhandelen. Werkt eerder contraproductief.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Morgan le Fay schreef:
30 dec 2025 09:51
Er zijn forummers die de letter van de wet weten . Ik heb de mening u bent op de plaats van bestemming gekomen alleen iets later dan de oorspronkelijke tijd. Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
Weet het niet maar dit soort denken en handelen bezorgt uw medemens een berg werk, frustratie en allerhande peperdure diensten.
Herhaal contact werkt niet mbt snelheid afhandelen. Werkt eerder contraproductief.
Ben het net uw stelling eens, maar het is des Nederlander om als er wat te halen valt dit ook te doen. En als bedrijven zoals KLM zich zelf vast zetten in deze regels, waarom er dan geen gebruik van maken.
Maar zoals ik lees, is de claim niet afgewezen, dus vinger aan de pols houden en geduld hebben.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Resumerend: je vlucht is twee dagen voor vertrek geannuleerd en omgeboekt. De vertrek- en aankomsttijd zijn beiden bijna 4 uur later.

Dan zou je inderdaad denken dat je recht hebt op die compensatie.

We zijn vandaag exact drie maanden verder na het indienen van de claim. Deels snap ik het wel, want als alle passagiers die die dag vertraging hadden een claim in zouden dienen, dan ligt er natuurlijk een behoorlijke stapel. Ik zou het advies van sergio ter harte nemen: vinger aan de pols houden, en nog even geduld hebben. Je kan uiteraard ook eens langs het Juridisch Loket of je rechtsbijstandsverzekering, gewoon om even te polsen hoe zij er over denken. Wie weet hebben ze nog wel een achteringangetje om sneller geholpen te worden, wie zal het zeggen?

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Benieuwd of ze ook rente betalen....zal vast niet.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Je hebt best kans dat ze het in eerste instantie ook nog eens afwijzen. Ik heb dat ook een keer gehad. Ondanks het voldoen aan alle criteria voor compensatie, zelf volgens de gegevens op hun website, wijzen ze het eerst af. Komen ze met een of ander juridisch lariekoek verhaal in de hoop dat ze je daarmee afpoeieren. Ik vermoed dat het een strategie is om toch niet zoveel aan compensatie te hoeven betalen. Als ze 300 man 300 euro moeten betalen, dan draaien ze verlies op die vlucht. Kortom, als je recht hebt op compensatie laat je niet afpoeieren

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Sokkenpop schreef:
29 dec 2025 23:58
Ik lees op sommige plekken dat KLM een claim enkel in behandeling neemt wanneer er juridische druk wordt uitgeoefend en niet reageert wanneer je als consument zelf een claim indient. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring? En wat zijn handige vervolgstappen om te nemen? Naar een claimbureau gaan is een optie, maar eigenlijk vind ik het vrij flauw dat er een percentage afgestaan moet worden aan een claimbureau voor een volledig correct ingediende claim (aldus de KLM medewerker zelf).
Ik heb ooit een claim ingediend via een claimbureau nadat ik eerst de luchtvaartmaatschappij had benaderd. Ryanair zei tegen me dat het overmacht was en daarmee was voor hen de kous af zeker omdat ze een gratis kop koffie tijdens het wachten hadden verstrekt. Claimbureau ingeschakeld, twee jaar wachten en uiteindelijk ook nul op het rekest want overmacht.
Werkelijke reden is dat het aantal claims voor een specifieke vlucht niet al te hoog is bij een claimbureau en de luchtvaartmaatschappij zet de hakken in het zand ze geen moeite willen doen. Laaghangend fruit is veel makkelijker te oogsten en ze houden de luchtvaartmaatschappijen liever te vriend voor makkelijke grotere claims dan dure advocaten inzetten voor lastigere claims van enkele individuelen.
Morgan le Fay schreef:
Ik heb de mening u bent op de plaats van bestemming gekomen alleen iets later dan de oorspronkelijke tijd. Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
Je hebt een contract met een partij dat ze je op een afgesproken tijd naar een afgesproken plaats brengen.
Voldoen ze daar niet aan (afgesproken tijd) dan mogen ze daarvan de consequenties voelen. Anders wordt het wel heel makkelijk om zich maar niet aan afspraken te houden

Morgan le Fay

J. Deltoer schreef:
30 dec 2025 12:33
Sokkenpop schreef:
29 dec 2025 23:58
Ik lees op sommige plekken dat KLM een claim enkel in behandeling neemt wanneer er juridische druk wordt uitgeoefend en niet reageert wanneer je als consument zelf een claim indient. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring? En wat zijn handige vervolgstappen om te nemen? Naar een claimbureau gaan is een optie, maar eigenlijk vind ik het vrij flauw dat er een percentage afgestaan moet worden aan een claimbureau voor een volledig correct ingediende claim (aldus de KLM medewerker zelf).
Ik heb ooit een claim ingediend via een claimbureau nadat ik eerst de luchtvaartmaatschappij had benaderd. Ryanair zei tegen me dat het overmacht was en daarmee was voor hen de kous af zeker omdat ze een gratis kop koffie tijdens het wachten hadden verstrekt. Claimbureau ingeschakeld, twee jaar wachten en uiteindelijk ook nul op het rekest want overmacht.
Werkelijke reden is dat het aantal claims voor een specifieke vlucht niet al te hoog is bij een claimbureau en de luchtvaartmaatschappij zet de hakken in het zand ze geen moeite willen doen. Laaghangend fruit is veel makkelijker te oogsten en ze houden de luchtvaartmaatschappijen liever te vriend voor makkelijke grotere claims dan dure advocaten inzetten voor lastigere claims van enkele individuelen.
Morgan le Fay schreef:
Ik heb de mening u bent op de plaats van bestemming gekomen alleen iets later dan de oorspronkelijke tijd. Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
Je hebt een contract met een partij dat ze je op een afgesproken tijd naar een afgesproken plaats brengen.
Voldoen ze daar niet aan (afgesproken tijd) dan mogen ze daarvan de consequenties voelen. Anders wordt het wel heel makkelijk om zich maar niet aan afspraken te houden
Ga je dat ook doen als de bus 10 minuten te laat is? Terwijl de dienstregeling iets anders aan geeft.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Morgan le Fay schreef:
Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
Uiteraard draait een reiziger zelf op voor de kosten als die door eigen schuld te laat op de luchthaven arriveert.

Ik heb nog nooit gehoord dat er een luchtvaartmaatschappij was die zei, geen probleem hoor dat u zich verslapen heeft, we boeken u wel kosteloos om naar de eerst volgende vlucht.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een staking lijkt me een duidelijk geval van overmacht. Ook al is dat het eigen grondpersoneel. Ik zou niet weten hoe dat opgelost kan worden, aangezien je geen ander personeel mag inhuren bij een wettelijke staking (wat natuurlijk op zichzelf een idiote regel is, want als dat zou kunnen dan bewijs je als bedrijf direct dat het personeel niet onvervangbaar is en dus wat moet indammen in hun claims voor meer loon/zekerheden).

Speedy123

Nijogeth schreef:
30 dec 2025 13:09
Een staking lijkt me een duidelijk geval van overmacht. Ook al is dat het eigen grondpersoneel. Ik zou niet weten hoe dat opgelost kan worden, aangezien je geen ander personeel mag inhuren bij een wettelijke staking (wat natuurlijk op zichzelf een idiote regel is, want als dat zou kunnen dan bewijs je als bedrijf direct dat het personeel niet onvervangbaar is en dus wat moet indammen in hun claims voor meer loon/zekerheden).
Een staking van het eigen personeel is geen overmacht. Het bedrijf laat zelf de CAO onderhandelingen vastlopen en als gevolg daarvan staakt het personeel waardoor het bedrijf niet aan zijn verplichtingen jegens haar klanten kan doen.

Vergelijkbaar met gebrekkig onderhoud aan de vliegtuigen, waardoor er een technisch mankement optreed. Dat valt niet onder overmacht.

Nijogeth

Dat is natuurlijk niet hoe onderhandelingen werken. Als beide partijen er niet uitkomen, dan ligt dat aan beide partijen. Misschien heeft KLM wel een deal aangeboden die men zelf al te goed vond en is men dus al verder tegemoet gekomen dan men wilde, maar wilde de andere kant van geen wijken weten.

CAO-onderhandelaars (FNV, CNV) staan er niets voor niets bekend om absurde eisen te stellen en de inflatie sneller te verhogen.

Morgan le Fay

Speedy123 schreef:
30 dec 2025 13:06
Morgan le Fay schreef:
Je kan natuurlijk ook andersom denken. Kom ik altijd op tijd ben ik nooit te
Uiteraard draait een reiziger zelf op voor de kosten als die door eigen schuld te laat op de luchthaven arriveert.

Ik heb nog nooit gehoord dat er een luchtvaartmaatschappij was die zei, geen probleem hoor dat u zich verslapen heeft, we boeken u wel kosteloos om naar de eerst volgende vlucht.
Even de nuancering, door overmacht is een vlucht geannuleerd en er wordt een schadeclaim ingediend. Iemand verslaapt zich voor een afspraak gaat de andere partij dan claimen vanwege een afspraak die niet doorgaat?

Speedy123

Nijogeth schreef:
30 dec 2025 13:21
Dat is natuurlijk niet hoe onderhandelingen werken. Als beide partijen er niet uitkomen, dan ligt dat aan beide partijen. Misschien heeft KLM wel een deal aangeboden die men zelf al te goed vond en is men dus al verder tegemoet gekomen dan men wilde, maar wilde de andere kant van geen wijken weten.

CAO-onderhandelaars (FNV, CNV) staan er niets voor niets bekend om absurde eisen te stellen en de inflatie sneller te verhogen.
KLM bood de nul-lijn aan de bagage afhandelaars. Dus zelfs geen inflatie compensatie. Daarop braken de bonden de onderhandelingen af en kondigde stakingen aan.

Via de rechter wist de KLM diverse stakingen te verbieden tijdens het hoogseizoen. Echter eind september mocht er van de rechter wel gestaakt worden.

Omdat het de KLM niet lukte alle stakingen te verbieden via de rechter, hebben ze alsnog met de bonden onderhandeld en zijn ze een loonsverhoging van 3,25 procent overeengekomen.

https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... personeel/

Speedy123

Morgan le Fay schreef:
30 dec 2025 13:30
Even de nuancering, door overmacht is een vlucht geannuleerd en er wordt een schadeclaim ingediend. Iemand verslaapt zich voor een afspraak gaat de andere partij dan claimen vanwege een afspraak die niet doorgaat?
Er hoeft niet geclaimd te worden door de KLM als de reiziger zich verslaapt. De kosten zijn dan gewoon per definitie voor de reiziger.

Een reiziger die zich verslaapt, of die lang in de file staat of die in een trein naar Schiphol zit die onderweg stuk gaat, is gewoon de klos. Bij te laat aankomen op Schiphol, zijn de kosten voor de reiziger. Zo eenvoudig is het.

De KLM boekt je niet kosteloos om naar de volgende vlucht.

En nee, een staking is geen overmacht. De KLM bood nul salaris verhoging, zelfs geen inflatie compensatie. De KLM heeft notabene diverse stakingen via de rechter weten af te wenden. Tot eind september, toen mocht het wel van de rechter.

En na de staking bood de KLM ineens wel een salarisverhoging. Zo zijn toekomstige stakingen afgewend.

Nijogeth

Is dat verplicht dan? Salaris verhoging bieden. Mogelijk is men er achter gekomen dat er genoeg mensen voor minder hetzelfde werk willen doen of dat men meer betaalde dan de rest in dezelfde markt. Het staat werknemers alsnog vrij zelf te onderhandelen.

Sokkenpop

Ongelezen bericht door Sokkenpop »

Dank voor al jullie reacties!

Over het stukje: Je bent op de plaats van bestemming aangekomen, maar iets later dan gepland, waarom dan een claim indienen? Ik had er niet veel moeite mee als ik alsnog voor de lunch geland was, maar ik had een restaurant reservering voor de lunch aanbetaald, die niet doorging door de vertraging. Het restaurant boodt de optie aan om deze te verzetten naar een andere dag, maar dat was geen optie omdat we niet meer in Londen waren na de eerste dag. Die kosten (schade) krijg ik van KLM niet vergoed (en ook niet van een verzekering overigens, want die keren pas na 8 uur uit). De EU-compensatie is daarom in zoverre voor mij de dekking van de aanbetaling.

Over het stukje: Wel of geen recht bij staking van het eigen personeel: Zie https://www.rechtenvanvliegtuigpassagie ... atschappij.
Als het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij aangekondigd heeft te gaan staken heeft u wel recht op een vergoeding. Er wordt dan niet gesproken van een buitengewone omstandigheid, omdat het tevreden houden van het eigen personeel behoort tot de werkzaamheden van een luchtvaartmaatschappij.

Ik probeer KLM telefonisch te bereiken om het nogmaals bij hen aan te geven, maar ik sta inmiddels 1 uur en 16 minuten in de wacht. Er lijkt dus (flinke) onderbezetting te zijn, want ook te merken was aan het niet krijgen van een reactie via WhatsApp.

Speedy123

Nijogeth schreef:
30 dec 2025 13:52
Is dat verplicht dan? Salaris verhoging bieden. Mogelijk is men er achter gekomen dat er genoeg mensen voor minder hetzelfde werk willen doen of dat men meer betaalde dan de rest in dezelfde markt. Het staat werknemers alsnog vrij zelf te onderhandelen.
Het staat de werknemers niet vrij zelf te onderhandelen als er sprake is van een bedrijfs CAO.

Het staat werknemers wel vrij om te staken na een oproep van de vakbond als een bedrijf ze zelfs geen inflatie compensatie biedt. Wat de werknemers van de KLM dan ook deden.

En dat valt niet onder overmacht. De staking was een direct gevolg van de weigering van de KLM om inflatie compensatie te bieden. Maar ja, de KLM ging liever naar de rechter om de staking te verbieden in plaats van opnieuw te onderhandelen.

Uiteindelijk leidde dat tot een staking in september waarna de KLM alsnog salarisverhoging bood.

De kern is en blijft, de KLM had de staking aan zichzelf te wijten. Het was geen overmacht.

Plaats reactie