Ik zie het al voor me, een auto met een grote buitenunit op het dak en een binnenuit op de hoeden plank
Garantie op defecte airconditioner
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Garantie op defecte airconditioner
In de mail staat:
Forum: 'Garantie op defecte airconditioner in auto'
Hans4301 schrijft: "Onze airconditioner vertoont defecten die onder de fabrieksgarantie vallen. Mitsubishi weigert hem te repareren."
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 24 dec 2021 11:37
Re: Garantie op defecte airconditioner
Is de airco ook bij die installateur gekocht? Zoja, dan moet je toch echt bij hem zijn.
Je hoort nog wel eens dat mensen een airco kopen in bv Portugal of Spanje. En hem dan door een ander laten installeren. Tja, dan kun je in de problemen komen als er wat niet goed werkt!
Je hoort nog wel eens dat mensen een airco kopen in bv Portugal of Spanje. En hem dan door een ander laten installeren. Tja, dan kun je in de problemen komen als er wat niet goed werkt!
Re: Garantie op defecte airconditioner
Zo vreemd is dat niet. Als die auto een camper is, daar zit standaard al meestal een binnen en buiten unit airco in. In de meeste caravans ook.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Er zullen maar weinig mensen zijn die auto zeggen als het om een camper gaat. Theoretisch kan het natuurlijk maar ik denk dat niemand denkt dat iemand een camper bedoelt als hij auto zegt.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Juist door die binnen en buiten unit kwam ik op het idee dat het dan wel een camper of een busje zou moeten zijn om in auto te verklaren. Maar ik had het blijkbaar weer verzonnen. Dan heb je toch gelijk. Gefeliciteerd.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Volgens mijn factuur heb ik recht op 5 jaar fabrieksgarantie.
(Dit de garantie staat op de aankoopnota, trouwens daar adverteren ze Mitsubishi heavy industries ook mee)
Het gaslek bevindt zich in de binnenunit zelf, wat betekent dat het probleem niet veroorzaakt is door de installatie. ( dit is vastgesteld en gefilmd door een andere monteur)
Ik heb contact opgenomen met ConsuWijzer, en zij hebben bevestigd dat ik in dit geval rechtstreeks contact mag en kan opnemen met Mitsubishi Heavy Industries. Als dit geen oplossing biedt, kan ik mij beroepen op mijn recht op wettelijke garantie.
Het is onacceptabel dat bedrijven verantwoordelijkheid afschuiven naar de installateur, zeker wanneer het probleem duidelijk voortkomt uit een defect in het product zelf.
Zolang ik een aankoopbewijs en het serienummer kan overleggen, en het defect binnen de garantietermijn valt, heb ik recht op een degelijk product of herstel.
(Dit de garantie staat op de aankoopnota, trouwens daar adverteren ze Mitsubishi heavy industries ook mee)
Het gaslek bevindt zich in de binnenunit zelf, wat betekent dat het probleem niet veroorzaakt is door de installatie. ( dit is vastgesteld en gefilmd door een andere monteur)
Ik heb contact opgenomen met ConsuWijzer, en zij hebben bevestigd dat ik in dit geval rechtstreeks contact mag en kan opnemen met Mitsubishi Heavy Industries. Als dit geen oplossing biedt, kan ik mij beroepen op mijn recht op wettelijke garantie.
Het is onacceptabel dat bedrijven verantwoordelijkheid afschuiven naar de installateur, zeker wanneer het probleem duidelijk voortkomt uit een defect in het product zelf.
Zolang ik een aankoopbewijs en het serienummer kan overleggen, en het defect binnen de garantietermijn valt, heb ik recht op een degelijk product of herstel.
Laatst gewijzigd door Hans4301 op 20 nov 2024 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Dit klinkt wel heel erg als “ik haal van alles door elkaar”.Hans4301 schreef: ↑20 nov 2024 12:03Volgens mijn factuur heb ik recht op 5 jaar fabrieksgarantie. Het gaslek bevindt zich in de binnenunit zelf, wat betekent dat het probleem niet veroorzaakt is door de installatie.
Ik heb contact opgenomen met ConsuWijzer, en zij hebben bevestigd dat ik in dit geval rechtstreeks contact mag en kan opnemen met Mitsubishi Heavy Industries. Als dit geen oplossing biedt, kan ik mij beroepen op mijn recht op wettelijke garantie.
Het is onacceptabel dat bedrijven verantwoordelijkheid afschuiven naar de installateur, zeker wanneer het probleem duidelijk voortkomt uit een defect in het product zelf.
Zolang ik een aankoopbewijs en het serienummer kan overleggen, en het defect binnen de garantietermijn valt, heb ik recht op een degelijk product of herstel.
Juist voor hoe recht op een degelijk product of herstel (= de wettelijke garantie) moet je primair bij je verkoper zijn, niet bij de fabrikant. Die laatste levert immers (slechts) de aanvullende fabrieksgarantie.
Wat je nu dus doet, is het claimen van het recht op een conform product, maar je rammelt aan de verkeerde poort.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Het is geen aanvullende garantie dit is de garantie die, de fabrikant zelf geeft.
Daar adverteren bij Mitsubishi heavy Industries ook mee.
(Ik heb het nooit over aanvullende garantie gehad namelijk)
Wat ik al aangaf ik heb hiervoor vandaag contact gehad met Consuwijzer.
Daar adverteren bij Mitsubishi heavy Industries ook mee.
(Ik heb het nooit over aanvullende garantie gehad namelijk)
Wat ik al aangaf ik heb hiervoor vandaag contact gehad met Consuwijzer.
Re: Garantie op defecte airconditioner
TS kan aan beide poorten rammelen. Omdat de verkoper afschuift, danwel TS zich laat afschuiven, resteert de fabrikant.Moneyman schreef: ↑20 nov 2024 12:08Juist voor hoe recht op een degelijk product of herstel (= de wettelijke garantie) moet je primair bij je verkoper zijn, niet bij de fabrikant. Die laatste levert immers (slechts) de aanvullende fabrieksgarantie.
Wat je nu dus doet, is het claimen van het recht op een conform product, maar je rammelt aan de verkeerde poort.
Re: Garantie op defecte airconditioner
De fabrikant, Misubishi komt nooit zelf aan huis. De installateur kan wel bij de fabrikant de kosten voor de garantie indien mogelijk claimen. Denk aan voorrijkosten, werkloon etc
Re: Garantie op defecte airconditioner
Die garantie is wel degelijk aanvullend (want vult de wettelijke garantie aan). Als jij je naar de fabrikant laat sturen in plaats van naar de verkoper, doe je jezelf simpelweg tekort. De garantie van de fabriukant is immers beduidend beperkter dan de wettelijke garantie (die je sowieso hebt).Hans4301 schreef: ↑20 nov 2024 12:12Het is geen aanvullende garantie dit is de garantie die, de fabrikant zelf geeft.
Daar adverteren bij Mitsubishi heavy Industries ook mee.
(Ik heb het nooit over aanvullende garantie gehad namelijk)
Wat ik al aangaf ik heb hiervoor vandaag contact gehad met Consuwijzer.
Maar goed, als jij genoegen neemt met minder rechten dan je hebt: dat staat je vrij natuurlijk. En dat je een hoop extra discussie hebt omdat je aan de verkeerde deur staat neem je dan dus ook voor lief.
Maar zo werkt het natuurlijk niet. En dat blijkt wel uit dit topic16again schreef: ↑20 nov 2024 12:53TS kan aan beide poorten rammelen. Omdat de verkoper afschuift, danwel TS zich laat afschuiven, resteert de fabrikant.Moneyman schreef: ↑20 nov 2024 12:08Juist voor hoe recht op een degelijk product of herstel (= de wettelijke garantie) moet je primair bij je verkoper zijn, niet bij de fabrikant. Die laatste levert immers (slechts) de aanvullende fabrieksgarantie.
Wat je nu dus doet, is het claimen van het recht op een conform product, maar je rammelt aan de verkeerde poort.
TS rammelde al aan beide poorten, en beiden worden niet open gedaan. Dat betekent dat TS, als hij iets wil, verdere stappen moet zetten. En als je juridische stappen gaat zetten, moet je natuurlijk wél goed doen. Een nonconformiteitsclaim indienen bij de fabrikant is niet de juiste route.
Het wettelijke systeem is vrij duidelijk (en vrij logisch): voor claims die gebaseerd zijn op nonconformiteit/ wettelijke garantie moet je bij de verkoper zijn, voor claims die gebaseerd zijn op de aanvullende fabrieksgarantie moet je bij de fabrikant zijn.
Re: Garantie op defecte airconditioner
De defecte unit valt nog onder de fabrieksgarantie maar meer dan dat ook niet.
Het blijft wel onduidelijk waarom de installateur niets meer wil betekenen want die heeft de airco verkocht en kan namens Ts een reparatieverzoek bij de fabrikant doen maar alleen als de installateur zelf het defect heeft geconstateerd en in dit geval een interne lekkage die niet door de installateur zelf te herstellen is.
Kan het niet zo zijn dat de installateur voorrij en onderzoekskosten in rekening wilde brengen want zo te lezen is die niet ter plaatse geweest.
Het blijft wel onduidelijk waarom de installateur niets meer wil betekenen want die heeft de airco verkocht en kan namens Ts een reparatieverzoek bij de fabrikant doen maar alleen als de installateur zelf het defect heeft geconstateerd en in dit geval een interne lekkage die niet door de installateur zelf te herstellen is.
Kan het niet zo zijn dat de installateur voorrij en onderzoekskosten in rekening wilde brengen want zo te lezen is die niet ter plaatse geweest.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Mitsubishi is vrij duidelijk, ze geven vijf jaar lang omruil garantie op defecte onderdelen. Dus uw installateur kan het defecte onderdeel eruit halen en die gratis bij Mitsubishi omwisselen voor een goedwerkend onderdeel.Hans4301 schreef: ↑20 nov 2024 12:12Het is geen aanvullende garantie dit is de garantie die, de fabrikant zelf geeft.
Daar adverteren bij Mitsubishi heavy Industries ook mee.
(Ik heb het nooit over aanvullende garantie gehad namelijk)
Wat ik al aangaf ik heb hiervoor vandaag contact gehad met Consuwijzer.
Mitsubishi komt niet gratis bij u langs om zelf het defecte onderdeel uit uw airco te halen en er een goedwerkend onderdeel voor terug monteren. Dat moet uw installateur doen.
Re: Garantie op defecte airconditioner
Handelsgarantie kan zowel beperkter als uitgebreider zijn dan de wet en dat kan gelijkertijd. De bewijslast kan bijvoorbeeld opgerekt worden naar twee jaar maar je hebt geen keuze tussen herstel of vervanging of de fabrikant is aansprakelijk (handig met faillissementen). Ik zou handelsgarantie ook niet snel een aanvullende garantie noemen