Ohra stuurt mails met uiterlijk van phishing

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
16again

Re: Ohra stuurt mails met uiterlijk van phishing

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
06 jul 2026 20:10
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds het probleem niet. Ook via die link zal je gewoon in moeten loggen.
Een phishing mail stuurt je naar een andere site, met identieke login scherm. En speelt als doorgeefluik naar de echte site, en beschikt na login over je sessie cookie. Het crimineeltje kan daarmee alles op de legitieme site, wat je zelf ook zou kunnen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds het probleem niet. Ook via die link zal je gewoon in moeten loggen. Je komt niet direct in de beveiligde omgeving. Meestal is er zelfs een tweetrapsverificatie nodig. Als het pishing is zie je direct dat er iets niet klopt.

Er staat ook niet dat je die onderstaande link MOET gebruiken. Je kan het gebruiken, maar je kan er ook voor kiezen naar de site van Ohra te gaan en de boel daar te bekijken. Dat is dus wat ik zelf doe bij Proton en enkele anderen.
Het probleem ontstaat pas als de link die je hebt aangeklikt in de mail je naar een beveiligde omgeving leidt die niet die van Ohra is, maar van de zogenaamde oplichters en volledig nagemaakt. Daar ga je dan vrolijk jouw gegevens invullen en die weten die oplichters dan ook.

Dus zoals bijvoorbeeld de Rabobank doet: aangeven dat er iets staat en vooral geen link geven. Dan weet je zelf het pad dat je volgt en ben je minder vatbaar voor phishing.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

witte angora schreef:
06 jul 2026 16:04
Geen idee wat er mis mee zou moeten zijn. Er is ook helemaal niks mis mee.
Al leg je het tig keer uit, sommige mensen snappen het niet.

En dat probleem blijft bestaan, zo lang bedrijven als OHRA mails met links sturen.

Ik krijg de laatste weken allemaal aanbiedingen van ING vol links.
Terwijl ze ook gewoon kunnen verwijzen naar mijn mailbox bij ING zelf, want ik ben al zestig jaar klant.

Wat zegt ING daar zelf over?
Oplichters gebruiken phishing om je persoonlijke gegevens te achterhalen. Dit doen ze met valse e-mails of andere berichten en nepwebsites. Meld het als je zo'n bericht ontvangt uit naam van ING. Zo help je anderen te beschermen.

Heb je een verdacht bericht ontvangen?
  • Klik nooit op een link of bijlage in het bericht
    Reageer niet op het bericht
    Stuur de mail of sms door naar [email protected]
    Verwijder het bericht daarna
Heb je geklikt op een link, een bijlage geopend en/ of je gegevens ingevuld? Meld het dan direct via de Alarmlijn.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds het probleem niet. Ook via die link zal je gewoon in moeten loggen.
Het probleem is dus dat je moet inloggen en als de link een nagemaakte website laat zien geef je dus je gebruikersnaam en wachtwoord weg zonder dat je er erg in hebt.

Plaats reactie