LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Misleiding mijntoeslagen.nl, zorgtoeslag.nl & huurtoeslag.nl
Misleiding mijntoeslagen.nl, zorgtoeslag.nl & huurtoeslag.nl
Omdat mijn dochter eerdaags 18 wordt en zij dus een eigen zorgverzekering moet aanvragen dacht ik gisteren even met haar de zorgtoeslag te regelen.
Nu meende ik me een radio en tv reclame van de belastingdienst te herinneren met de melding regel het zelf op mijntoeslagen punt nl.
Dus wij naar deze website en krijgen daar netjes de keuze voor zorgtoeslag en huurtoeslag voorgeschoteld.
Wij volgen de link voor de zorgtoeslag en komen op de beveiligde website zorgtoeslag.nl uit.
So far so good, zou je denken maar ...
Op deze zorgtoeslag.nl website wordt je netjes door de aanvraag van de zorgtoeslag heengeleid en kan je alles zoals burgerservicenummer, en IBAN ingeven.
Aan het einde van de aanvraag viel ons echter één ding op waardoor er bij mij bellen gingen rinkelen.
Naast een akkoord met de algemene voorwaarden moest ook worden aangevinkt dat je akkoord ging met het eenmalig afhouden van € 39.95 aan administratie kosten.
Vooral dat laatste kwam mij niet bekend voor.
Waar ging het fout?
De eerste website mijntoeslagen punt nl, maar ook zorgtoeslag punt nl (en huurtoeslag punt nl) zijn helemaal niet van de overheid maar van een intermediair die, tegen een vergoeding, belastingzaken voor je kan regelen.
De website van de belastingdienst is mijn.toeslagen.nl met een '.' (punt) tussen mijn en toeslagen.nl waar je alles gewoon gratis kan regelen.
Wij zijn niet akkoord gegaan met de voorwaarden en het afhouden en alles gratis via mijn.toeslagen.nl geregeld maar toch voelt het niet goed:
Waarom mag iemand zo'n website, mijntoeslagen, zorgtoeslag en huurtoeslag aanvragen en doen lijken alsof je rechtstreeks met de overheid zaken doet.
Ja, het is terug te vinden op de website dat het niet zo is maar het ligt niet meteen voor de hand.
Ook het idee dat je zaken als burgerservicenummer en IBAN ergens hebt achtergelaten waar je dat normaliter nooit zou doen.
Ik heb vandaag bij de belastingdienst navraag gedaan over deze websites maar kreeg daar te horen dat zij er bekend mee zijn en niets tegen kunnen (of willen maar dat weet ik niet zeker) doen. Het is verder legaal wat ze doen en begrijp ook dat er veel gebruik van wordt gemaakt.
Persoonlijk vind ik dit soort sites misleidend en hoop nu maar dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens die mijn dochter daar achtergelaten heeft.
Nu meende ik me een radio en tv reclame van de belastingdienst te herinneren met de melding regel het zelf op mijntoeslagen punt nl.
Dus wij naar deze website en krijgen daar netjes de keuze voor zorgtoeslag en huurtoeslag voorgeschoteld.
Wij volgen de link voor de zorgtoeslag en komen op de beveiligde website zorgtoeslag.nl uit.
Op deze zorgtoeslag.nl website wordt je netjes door de aanvraag van de zorgtoeslag heengeleid en kan je alles zoals burgerservicenummer, en IBAN ingeven.
Aan het einde van de aanvraag viel ons echter één ding op waardoor er bij mij bellen gingen rinkelen.
Naast een akkoord met de algemene voorwaarden moest ook worden aangevinkt dat je akkoord ging met het eenmalig afhouden van € 39.95 aan administratie kosten.
Waar ging het fout?
De eerste website mijntoeslagen punt nl, maar ook zorgtoeslag punt nl (en huurtoeslag punt nl) zijn helemaal niet van de overheid maar van een intermediair die, tegen een vergoeding, belastingzaken voor je kan regelen.
De website van de belastingdienst is mijn.toeslagen.nl met een '.' (punt) tussen mijn en toeslagen.nl waar je alles gewoon gratis kan regelen.
Wij zijn niet akkoord gegaan met de voorwaarden en het afhouden en alles gratis via mijn.toeslagen.nl geregeld maar toch voelt het niet goed:
Waarom mag iemand zo'n website, mijntoeslagen, zorgtoeslag en huurtoeslag aanvragen en doen lijken alsof je rechtstreeks met de overheid zaken doet.
Ja, het is terug te vinden op de website dat het niet zo is maar het ligt niet meteen voor de hand.
Ook het idee dat je zaken als burgerservicenummer en IBAN ergens hebt achtergelaten waar je dat normaliter nooit zou doen.
Ik heb vandaag bij de belastingdienst navraag gedaan over deze websites maar kreeg daar te horen dat zij er bekend mee zijn en niets tegen kunnen (of willen maar dat weet ik niet zeker) doen. Het is verder legaal wat ze doen en begrijp ook dat er veel gebruik van wordt gemaakt.
Persoonlijk vind ik dit soort sites misleidend en hoop nu maar dat er geen misbruik wordt gemaakt van de gegevens die mijn dochter daar achtergelaten heeft.
Re: Misleiding mijntoeslagen.nl, zorgtoeslag.nl & huurtoeslag.nl
Wat is nou precies je klacht?Fungeltje schreef:Omdat mijn dochter eerdaags 18 wordt en zij dus een eigen zorgverzekering moet aanvragen dacht ik gisteren even met haar de zorgtoeslag te regelen.
Waar ging het fout?
Dit zijn gewoon dienstverleners die geld proberen te verdienen. je HOEFT het niet bij hun te regelen.
Dan ga je gewoon naar toeslagen.nl
en misleiding? als je het verschil tussen de genoemde sites, en toeslagen.nl niet ziet, dan is een bezoekje aan de Pearle wel aan te raden...
Klopt dit zijn inderdaad slimme dienstverleners die geld proberen te verdienen.
Mijn klacht is dat de overheid reclame maakt (radio en tv) dat je jouw toeslagen kan regelen via mijntoeslagen punt nl en als je dat dus intypt bij een slimme dienstverlener uitkomt in plaats van een site van de overheid (omdat je dan toeslagen punt nl of mijn punt toeslagen punt nl in had moeten typen).
Pas als je verder kijkt kom je daar achter.
Zo heeft deze zelfde slimme dienstverlener uit Oud-Beijerland ook zorgtoeslag punt nl en huurtoeslag punt nl in handen.
Ik vind het met name vreemd dat dit soort domeinnamen niet beschermd dan wel door de overheid gereserveerd zijn.
Verder vind ik het misleidend dat het op de genoemde sites gewoon niet vermeld wordt dat je bij een dienstverlener, deze zal ook vast een naam hebben, bent uitgekomen en NIET op een site van de overheid.
Laat deze dienstverlener gewoon prominent op zijn site aangeven wat zijn naam is en aangeven hoe hij werkt.
Ben benieuwd hoeveel mensen dit niet door hebben en op deze manier € 39.95 betalen voor iets wat je op de juiste site en op vrijwel dezelfde manier gratis kan doen. Deze mensen kunnen die € 39.95 hard gebruiken voor hun bezoek aan Pearle.
Mijn klacht is dat de overheid reclame maakt (radio en tv) dat je jouw toeslagen kan regelen via mijntoeslagen punt nl en als je dat dus intypt bij een slimme dienstverlener uitkomt in plaats van een site van de overheid (omdat je dan toeslagen punt nl of mijn punt toeslagen punt nl in had moeten typen).
Zo heeft deze zelfde slimme dienstverlener uit Oud-Beijerland ook zorgtoeslag punt nl en huurtoeslag punt nl in handen.
Ik vind het met name vreemd dat dit soort domeinnamen niet beschermd dan wel door de overheid gereserveerd zijn.
Verder vind ik het misleidend dat het op de genoemde sites gewoon niet vermeld wordt dat je bij een dienstverlener, deze zal ook vast een naam hebben, bent uitgekomen en NIET op een site van de overheid.
Laat deze dienstverlener gewoon prominent op zijn site aangeven wat zijn naam is en aangeven hoe hij werkt.
Ben benieuwd hoeveel mensen dit niet door hebben en op deze manier € 39.95 betalen voor iets wat je op de juiste site en op vrijwel dezelfde manier gratis kan doen. Deze mensen kunnen die € 39.95 hard gebruiken voor hun bezoek aan Pearle.
U meent U te herinneren dat er een reclame van de belastingdienst was. Waarom dan niet gewoon naar www.belastingdienst.nl gaan en daar klikken op Toeslagen. Simpeler kunnen ze het echt niet maken.Fungeltje schreef:Omdat mijn dochter eerdaags 18 wordt en zij dus een eigen zorgverzekering moet aanvragen dacht ik gisteren even met haar de zorgtoeslag te regelen.
En voor iedereen die dit echt niet snapt zijn er slimme dienstverleners die dit voor U doen en daar uiteraard kosten voor in rekening brengen. Daar is niets mis mee volgens mij. Ergens in dit forum loopt een soortgelijk topic over rijbewijs theorie aanvragen. Mensen gaan naar Google en worden dan naar een site van een dienstverlener gestuurd. Terwijl alles met rijbewijzen via het CBR loopt en laat die nu ook een eigen website hebben.
Hiermee heeft u redelijk de kenmerken van een commerciele dienstverlener samengevat. Ze verdienen geld met iets wat een mens vaak zelf ook kan, maar te lui voor is om te doenFungeltje schreef:Klopt dit zijn inderdaad slimme dienstverleners die geld proberen te verdienen.
wat je je eerst "meende te herinneren" worden nu opeens feiten?Fungeltje schreef:Nu meende ik me een radio en tv reclame van de belastingdienst te herinneren met de melding regel het zelf op mijntoeslagen punt nl.
De overheid maakt geen reclame met mijntoeslagen.nl, dat heeft u er wellicht van gemaakt, net nog even de reclame teruggeluisterd (ja dat kan) en er wordt geadverteerd met "mijn toeslagen" die .nl heeft u er zelf in uw gedachten bij achter geplakt.Fungeltje schreef:Mijn klacht is dat de overheid reclame maakt (radio en tv) dat je jouw toeslagen kan regelen via mijntoeslagen punt nl en als je dat dus intypt bij een slimme dienstverlener uitkomt in plaats van een site van de overheid
even kijken wat er op de site staat als ik naar mijntoeslagen.nl ga, ik zie links en rechts een grote afbeelding, de ene leidt mij naar zorgtoeslag.nl de andere naar huurtoeslag.nl. Bij beide staat het volgende:Fungeltje schreef:Ik vind het met name vreemd dat dit soort domeinnamen niet beschermd dan wel door de overheid gereserveerd zijn.
Dit staat direct op de pagina, als ik de pagina open. Hoe helder wil je het in vredesnaam hebben?Zorgtoeslag(Huurtoeslag).nl is de intermediair voor het optimaal regelen van zorgtoeslagen.
En het grappige is dat zo'n beetje de meeste Nederlanders tegenwoordig hun geld verdienen door bij een dienstverlener te werken en dingen doet die de meeste mensen best wel zelf kunnen doen....berndv schreef:Hiermee heeft u redelijk de kenmerken van een commerciele dienstverlener samengevat. Ze verdienen geld met iets wat een mens vaak zelf ook kan, maar te lui voor is om te doenFungeltje schreef:Klopt dit zijn inderdaad slimme dienstverleners die geld proberen te verdienen.
Ben heel blij dat er toch nog mensen zijn die wel goed lezen
Volgens de overheid zelf https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nummer-bsn mogen organisaties buiten de overheid het BSN alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald.Fungeltje schreef: Ik heb vandaag bij de belastingdienst navraag gedaan over deze websites maar kreeg daar te horen dat zij er bekend mee zijn en niets tegen kunnen (of willen maar dat weet ik niet zeker) doen. Het is verder legaal wat ze doen en begrijp ook dat er veel gebruik van wordt gemaakt.
Lijkt mij dus dat dit illegaal is en ze er in dit geval wel degelijk iets aan kunnen doen.
Het staat duidelijk aangegeven. Ook leuk, bij "Wat is dit?" staat het volgende:
Kortom, via Zorgtoeslag.nl vraagt u sneller, eenvoudiger en leuker uw zorgtoeslag aan dan via de Belastingdienst.
Leuker?? Vertellen ze je een mop bij het aanvragen of zo...
Echt he? Dikke humor voor maar €39,95
-
Dat is dan nietmijnhumor.nl en mijteduur.nl.
-
Omdat de domeinnamen gewoon algemene termen zijn, waarom zou www.toeslagen.nl iets met de overheid te maken hebben als ze er geen reclame voor maakte. Je kunt je beter afvragen waarom moet de overheid een losse website voor dit soort zaken maken. www,belastingdienst.nl is veel duidelijker en wel een beschermde website.Fungeltje schreef:Klopt dit zijn inderdaad slimme dienstverleners die geld proberen te verdienen.
Zo heeft deze zelfde slimme dienstverlener uit Oud-Beijerland ook zorgtoeslag punt nl en huurtoeslag punt nl in handen. Ik vind het met name vreemd dat dit soort domeinnamen niet beschermd dan wel door de overheid gereserveerd zijn.
Fungeltje schreef: Verder vind ik het misleidend dat het op de genoemde sites gewoon niet vermeld wordt dat je bij een dienstverlener, deze zal ook vast een naam hebben, bent uitgekomen en NIET op een site van de overheid.
Op de begin pagina staat met grote letters "Zorgtoeslag.nl is de intermediair voor het optimaal regelen van zorgtoeslagen". Zodra je naar aanvragen gaat staat met normale letter ook nog een keer een uitleg wat ze doen. Op de hoofdpagina staat ook een verhaal dat je ook rechtstreeks kunt aanvragen via de belastingdienst. Ze verlenen je voor die € 39,95 een dienst. De juiste website waar de belastingdienst reclame voor maakte is www.toeslagen.nl en mijn toeslagen.nl is de portal naar deze pagina.
Natuurlijk maakt deze ondernemer gebruik van de naam om klanten te werven maar de site is erg duidelijk en wekt nergens de indruk dat het de belastingdienst zelf is.
Het vragen van een BNS nummer is aan regels gebonden, maar mag gevraagd worden wanneer deze noodzakelijk zijn voor het verzorgen van de dienst. Voor een dergelijke dienst is het noodzakelijk.
Helaas kun je weinig aan dit soort websites doen, ik zie het ook niet als misleiding o.i.d.
-
Altijd weer grappig om te zien hoe mensen helemaal boos worden op een ander door hun eigen ( domme ) fouten !MichielFRL schreef:Dezelfde websites zijn er voor het bestellen van een IB60.
Gratis bij de belastingdienst, bij die websites €10.
Opletten waar je bent op internet!
Je komt ze hier op radar overal tegen
Net zoals mensen die een brief kregen waarin staat dat ze 1 miljoen hebben gewonnen , maar ze moeten
wel eerst even lid worden van een boekenclub , dat doen ze vervolgens , en dan moord en brand gillen
en schreeuwen , dat ze zijn opgelicht !
Ik vind dit altijd weer heerlijke kost Dank u radar !
Dr. Fusion schreef:Altijd weer grappig om te zien hoe mensen helemaal boos worden op een ander door hun eigen ( domme ) fouten !MichielFRL schreef:Dezelfde websites zijn er voor het bestellen van een IB60.
Gratis bij de belastingdienst, bij die websites €10.
Opletten waar je bent op internet!
Je komt ze hier op radar overal tegen
Net zoals mensen die een brief kregen waarin staat dat ze 1 miljoen hebben gewonnen , maar ze moeten
wel eerst even lid worden van een boekenclub , dat doen ze vervolgens , en dan moord en brand gillen
en schreeuwen , dat ze zijn opgelicht !
Ik vind dit altijd weer heerlijke kost Dank u radar !
Fijn, dat je nog een keer aandacht schenkt op een bericht van twee maanden geleden.