Ohra stuurt mails met uiterlijk van phishing

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Plaats reactie
Rsolo

Ohra stuurt mails met uiterlijk van phishing

Bericht door Rsolo »

Ik wil dit toch even onder de aandacht brengen met de vraag of anderen er ook zo tegenaan kijken en/of soortgelijke mails ontvangen.

Ik krijg regelmatig mails van Ohra zorgverzekering waarin de aandacht wordt gevraagd voor een aanstaande betaling.

De inhoud van de mails hebben heel veel weg van een phishingmail. Toen ik die de eerste keer ontving dacht ik ook dat het een phishingmail betrof en heb even goed moeten speuren om te zien dat het toch een legale mail betrof.

Ik vind zelf dat ik phishingmails heel goed kan herkennen hoe sneaky ze ook zijn opgesteld. Dat heb ik ook in een mail aan Ohra laten weten. Ik heb gevraagd of de mail niet anders (lees:veiliger) opgesteld kon worden omdat ik vond dat deze teveel op een phishingmail leek. Het was geen klacht. Het was een voorstel.

In een reactie stuurde Ohra een mail met veel tekst waarin werd uitgelegd wat phishing was. En ze lieten weten dat ze het goed doen en dat ze niets gaan veranderen.

In de mail is de aanhef algemeen. Er wordt gevraagd snel te gaan kijken en er hangt een loei van een hyperlink onder.
Inmiddels ontvang ik de mails van Ohra in mijn spammap omdat het verschil te klein is met phishingmail.

Beoordeel zelf:
Schermafbeelding van de mail.
Schermafbeelding van de mail.
Scherm­afbeelding 2026-07-06.png (72.78 KiB) 315 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?

Ron5300

Re: Ohra stuurt mails met uiterlijk van phishing

Bericht door Ron5300 »

De mail komt niet van Ohra af want Ohra stuurt geen links in de e-mail mee.

Ohra verstuurt wel e-mails op naam van de verzekerde met daarin dat er een nieuw bericht klaar staat en om dat bericht te bekijken dien je op de website in te loggen om het bericht te bekijken.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Ron5300 schreef:
06 jul 2026 14:42
Als de mail wel van OHRA afkomstig is, klopt de stelling van Rsolo dus wel.

Ik_weet_niet_alles

Bericht door Ik_weet_niet_alles »

Bij mij zou deze gelijk de prullenbak in gaan zonder te kijken waar het over gaat of van wie deze afkomstig is. Als deze echt van Ohra is, slaan ze de plank finaal mis.

witte angora

Bericht door witte angora »

Geen idee wat er mis mee zou moeten zijn. Er is ook helemaal niks mis mee. Als je het niet vertrouwd maak je geen gebruik van die knop, maar log je gewoon rechtstreeks in bij Ohra. Zo doe ik het trouwens met al dit soort mails, gewoon voor de zekerheid, en omdat het gewoon kan.

Hoe moet Ohra het volgens jou anders doen dan?

Morgan le Fay

Bericht door Morgan le Fay »

Ik krijg van DSW ook emails met een melding van/voor betaling. Alleen ik kan daar niet mee doorlinken, moet zelf hun site benaderen, en zo hoort het ook. Je moet niet direkt kunnen doorlinken want dan is het spam.

Rsolo

Bericht door Rsolo »

Ron5300 schreef:
06 jul 2026 14:42

Ohra verstuurt wel e-mails op naam van de verzekerde met daarin dat er een nieuw bericht klaar staat en om dat bericht te bekijken dien je op de website in te loggen om het bericht te bekijken.
Volgens mij is dit een geldig afzenderadres van Ohra; <[email protected]>

Dus wel degelijk Ohra.

Rsolo

Bericht door Rsolo »

witte angora schreef:
06 jul 2026 16:04
Geen idee wat er mis mee zou moeten zijn. Er is ook helemaal niks mis mee. Als je het niet vertrouwd maak je geen gebruik van die knop, maar log je gewoon rechtstreeks in bij Ohra. Zo doe ik het trouwens met al dit soort mails, gewoon voor de zekerheid, en omdat het gewoon kan.

Hoe moet Ohra het volgens jou anders doen dan?
Als ik zo'n mail krijg ga ik ook direct naar Ohra website en log daar in. Daar staat ook een bevestiging dat er idd een bericht is geplaatst.
Dat is het probleem niet. Ik heb ook zowel het afzendadres als de knop (link) geprobeerd. Geen gekke dingen gezien.
Maar waarom het niet gewoon goed doen?

Maar wat is er verkeerd aan als zij een persoonlijke aanhef plaatsen. Geen tijdsdruk plaatsen en geen link maar een advies om naar de website of app te gaan? Zoals de meeste ondernemingen tegenwoordig doen.
Het is toch heel normaal tegenwoordig dat je voorzichtig bent met de inhoud van e-mails?
Radar besteed hier ook vaak aandacht aan.

witte angora

Rsolo schreef:
06 jul 2026 16:33
- Maar wat is er verkeerd aan als zij een persoonlijke aanhef plaatsen.
- Geen tijdsdruk plaatsen en
- geen link maar
- een advies om naar de website of app te gaan?
- Wat is er verkeerd aan er een algemene mail van te maken?
Waarom denk je dat er sprake is van tijdsdruk? Een mail verdwijnt snel naar de achtergrond en wordt vergeten. Dát is, vermoed ik, de reden om te vragen 'snel' te kijken.
- Wat is er mis met die link? je komt toch gewoon op de juiste plek op de site uit?
- Waarom een advies om naar de website te gaan? Er is een bericht waar nu eenmaal op gereageerd moet worden.

Hoe wil je dit allemaal vormgeven? 'Zou u heel misschien alstublieft, als u nog een keer tijd en zin hebt, naar de website willen gaan om te zien welk bericht we voor u klaar hebben staan?'

De huidige vorm is wat mij betreft prima.

Rsolo

Bericht door Rsolo »

Het sarcasme druipt eraf Witte Angora. Ik weet niet of je ooit een mail van de overheid hebt gehad, maar zo kan het ook.

witte angora

Ik krijg genoeg mails van de overheid. Maar ook van andere organisaties. Dat is dan exact hetzelfde. Maar wat is nou precies je probleem? Het is nu eenmaal een mail van Ohra zelf, en duidelijk herkenbaar aan het mailadres.

Rsolo

Bericht door Rsolo »

Het is geen probleem. Mijn uitleg kun je lezen in de topicstart

StevieNL81

Bericht door StevieNL81 »

Heb even mn berichtenbox van den overheid gechecked en ook belastingdienst heeft gewoon als aanhef "geachte heer, mevrouw" terwijl zij ook best weten hoe ik heet.

Nix mis mee.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Rsolo schreef:
06 jul 2026 17:09
Het is geen probleem. Mijn uitleg kun je lezen in de topicstart
Advies is zulke reacties gewoon te negeren. 8)

16again

Bericht door 16again »

Rsolo schreef:
06 jul 2026 16:28
Volgens mij is dit een geldig afzenderadres van Ohra; <[email protected]>
Dus wel degelijk Ohra.
Wat zegt dat adres? Onderstaande domein namen zijn ongebruikt, die kun je dus zo registreren, en dan kun je daar vandaan naar hartelust dit soort mails versturen:
ohra-ziektekosten.nl
ohraziektekosten.nl
ohraziektekostenapp.nl
uwohraziektekosten.nl
uwohra-zorg.nl

Domeingegevens opvragen leert me CZ zorgverzekeraar de houder van domein ohra-zorg.nl is :lol:

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Ik vind deze mail nu niet bepaald een schoolvoorbeeld van hoe het (in deze tijd) hoort. Ik zou ook direct "phishing" denken, want de mail voldoet aan heel wat van de bekende rode vlaggen.

En het is ook helemaal niet moeilijk, want je kunt gewoon keurig (al dan niet op naam, dat vind ik niet zo spannend) aangeven dat er een bericht klaar staat in de mijn-omgeving en dat je 't daar kunt bekijken.

Moeilijker is het niet.

witte angora

Moneyman schreef:
06 jul 2026 19:51
En het is ook helemaal niet moeilijk, want je kunt gewoon keurig (al dan niet op naam, dat vind ik niet zo spannend) aangeven dat er een bericht klaar staat in de mijn-omgeving en dat je 't daar kunt bekijken.

Moeilijker is het niet.
Maar dat is toch precies wat er staat? Ja, er zit een link bij. Maar dat zie ik ook als ik in Gmail een bericht krijg dat er een of meer berichten in Proton staan. Dat kan ik geen rode vlag noemen. Sterker nog: bij alle nieuwsbrieven die ik krijg sterft het van de links. Of het nu reclame voor kleding is of iets van natuur of wat dan ook.

Plaats reactie