Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
peter17111962
Berichten: 648
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier een vraag waarop ik een antwoord kreeg waar ik grote vraagtekens bij zet.
Omdat ik SMS-jes kreeg van mijn telefoonprovider KPN dat ik nog een 2G telefoon gebruik heb ik
een nieuwe telefoon gekocht bij hun. Een Nokia 4G 2023 samen met een nieuw abonnement met
onbeperkt bellen erbij. Mijn oude simkaart is in hun winkel door een vriendelijke medewerker uitgedrukt
tot het goede formaat en geplaatst in dat toestel. verder dus niets geinstalleerd, wat ook niet kan en ook
niet hoeft voor een alleen bellen en SMS-en telefoonm Een week of 5 later kreeg ik de eerste factuur.
Het bedrag klopte exact, maar ik had wel ongeveer 90 Kbyte aan data verbruikt??? weliswaar zonder kosten
maar vroeg me toch af van hoe dat zo?? Hun helpdesk vertelde mij dat de oorzaak van dat verbruik komt
als gevolg van locatie updates als gevolg van het feit dat als U binnen bereik komt van een andere telefoon
mast. Verder vertelde zij van: U hoeft zich geen zorgen te maken over de kosten daarvan want als U data
verbruikt buiten uw data bundel, in uw geval dus NUL, dat de boel zonder extra kosten blijft werken echter
met een zeer beperkte snelheid van 64K. Ik heb een vermoeden dat die uitleg klopt want dat voor mij
vreemde data verbruik gebeurde inderdaad op dagen dat ik in een andere plaats was als waar ik woon.
Dit wil dus volgens mij zeggen dat iedereen die een dergelijk soort toestel koopt hier dus ook mee te maken
gaat krijgen, en dus mogelijk bij een andere provider mogelijk wel een rekening gaat krijgen voor onbekend
data verbruik?? Of is er iets anders aan de hand?

Methusalah
Berichten: 1278
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dit is bij de meeste mensen gewoon een bekend feit omdat zij wel up to date zijn gebleven. Je moet je realiseren dat jij de persoon bent bij wie de kennis achterloopt ;)

En aangezien praktisch iedereen wel een databundel heeft, loopt niemand een risico dat hij kosten maakt voor het verbruik van 90kbyte. Dat is minder dan een zandkorrel in de woestijn. Een gemiddelde databundel is ongeveer 5 Gb dus dat is dan 0.0018% van het totaal wat je verbruikt.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hoe je voorkomt dat het systeem een automatische update maakt of een antivirus update.
Nog veel gelegenheid om kennis te maken met het wereldwijde web in al zijn facetten.
Veel plezier met je cursus.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Methusalah schreef:
27 jul 2024 13:49
Dit is bij de meeste mensen gewoon een bekend feit omdat zij wel up to date zijn gebleven. Je moet je realiseren dat jij de persoon bent bij wie de kennis achterloopt ;)

En aangezien praktisch iedereen wel een databundel heeft, loopt niemand een risico dat hij kosten maakt voor het verbruik van 90kbyte. Dat is minder dan een zandkorrel in de woestijn. Een gemiddelde databundel is ongeveer 5 Gb dus dat is dan 0.0018% van het totaal wat je verbruikt.
Nou als hij deze heeft Nokia 110 4G, is een internetverbinding niet eens mogelijk (TS schrijft ook mobiel zonder internet), dus waarom zou hij dan een databundel nemen?

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Thijs124 schreef:
27 jul 2024 13:54
Hoe je voorkomt dat het systeem een automatische update maakt of een antivirus update.
Nog veel gelegenheid om kennis te maken met het wereldwijde web in al zijn facetten.
Veel plezier met je cursus.
Denk dat iedereen heel snel klaar is met een cursus over een simpele gsm. Duur cursus: 5 minuten voor beginners.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 14:06
Nou als hij deze heeft Nokia 110 4G, is een internetverbinding niet eens mogelijk (TS schrijft ook mobiel zonder internet), dus waarom zou hij dan een databundel nemen?
En hoe zou een telefoon waarbij een internetverbinding niet mogelijk is, dan toch dataverbruik kunnen hebben…?

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:16
ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 14:06
Nou als hij deze heeft Nokia 110 4G, is een internetverbinding niet eens mogelijk (TS schrijft ook mobiel zonder internet), dus waarom zou hij dan een databundel nemen?
En hoe zou een telefoon waarbij een internetverbinding niet mogelijk is, dan toch dataverbruik kunnen hebben…?
Vlg mij is dat dus de vraag van TS. Maar het zou een stuk handiger zijn als hij schrijft welke Nokia hij precies heeft. De 110 gok ik omdat dat ding door KPN als vervanger van 2G mobieltjes werd aangeboden.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als TS een telefoon zonder mogelijkheid tot internet heeft, kán hij geen dataverbruik hebben.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:23
Als TS een telefoon zonder mogelijkheid tot internet heeft, kán hij geen dataverbruik hebben.
Maar dat is wel wat hij schrijft. Als hij daarmee bedoelt dat hij geen data abo heeft, is het een heel ander verhaal.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
Nou als hij deze heeft Nokia 110 4G, is een internetverbinding niet eens mogelijk (TS schrijft ook mobiel zonder internet), dus waarom zou hij dan een databundel nemen?
Dat heeft KPN toch prima uitgelegd? Ook de Nokia 4G 2023 verbruikt wel een beetje data.

Krijg je die gratis, heel mooi maar er zijn ook aanbieders waar je bij overschrijding van de bundel moet betalen.

peter17111962
Berichten: 648
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Welke mobiel?? Sorry stukje tekst weg gevallen, betreft inderdaad een Nokia 110 4G 2023
Automatische antivirus update voor een telefoon zonder browser en internet??
Kennis achterloopt??? Wat is er dan voor kennis nodig om wel te snappen dat een 4G telefoon
zonder browser toch data verbruikt terwijl je alleen maar naar de stad geweest bent voor
boodschappen en dat ik dat ding helemaal niet gebruikt heb daar.
Gelukkig gaat KPN in dit geval goed om met data verbruik buiten de bundel maar ik
kan me voorstellen dat er bij een andere provider wel eens een niet te begrijpen
rekening kan komen wegens Data buiten de bundel.
Data bundel erbij kopen dan voor een browserloos toestel???
Mijn oude telefoon was ook een Nokia 110, maar dan de oude 2G versie
en daar had ik dat nooit.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 14:25
Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:23
Als TS een telefoon zonder mogelijkheid tot internet heeft, kán hij geen dataverbruik hebben.
Maar dat is wel wat hij schrijft. Als hij daarmee bedoelt dat hij geen data abo heeft, is het een heel ander verhaal.
Aangezien het één feitelijk onmogelijk is, moet het wel het ander zijn… :wink:

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

peter17111962 schreef:
27 jul 2024 14:45
Data bundel erbij kopen dan voor een browserloos toestel???
Mijn oude telefoon was ook een Nokia 110, maar dan de oude 2G versie
en daar had ik dat nooit.
De 2G standaard dateert van 1991. Die is dus 33 jaar oud en wordt inmiddels nauwelijks meer gebruikt en wordt in april 2025 definitief ontmantelt. Dan bestaat 2G niet meer.

De huidige standaarden 4G en hoger verbruiken een beetje data wanneer ze contact maken met een andere zendmast. U hebt dus een beetje data nodig om mobiel te kunnen bellen. KPN legde het prima uit.

Alleen een mobiele telefoon gebruiken om te bellen zonder data verbruik kan dus niet meer met de huidige standaarden.

Het voelt een beetje zoals ik destijds mijn moeder uit moest leggen dat haar telefoon met draaischijf niet langer ondersteunt werd en ze toch echt over moest op een toestel met drukknopjes. De telefoon met draaischijf had het altijd prima gedaan, waarom moest die nu vervangen worden?

Arizonakid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ook een telefoon die niet geschikt is voor internet gebruik, maar wel 4G verbinding heeft zal data verbruiken, locatie updates klinkt plausibel, maar ook een update oid zou gepushd kunnen worden.

Internet en data is echt iets anders.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:54
ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 14:25
Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:23
Als TS een telefoon zonder mogelijkheid tot internet heeft, kán hij geen dataverbruik hebben.
Maar dat is wel wat hij schrijft. Als hij daarmee bedoelt dat hij geen data abo heeft, is het een heel ander verhaal.
Aangezien het één feitelijk onmogelijk is, moet het wel het ander zijn… :wink:
Niet een ander dus :wink: , maar wel degelijk de Nokia 110 4G waarvan KPN op hun site zet dat er geen internetverbinding mogelijk is https://www.kpn.com/shop/mobiel/nokia/1 ... blue-128mb

Methusalah
Berichten: 1278
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Arizonakid schreef:
27 jul 2024 15:12
Ook een telefoon die niet geschikt is voor internet gebruik, maar wel 4G verbinding heeft zal data verbruiken, locatie updates klinkt plausibel, maar ook een update oid zou gepushd kunnen worden.

Internet en data is echt iets anders.
Al het internet is data maar niet alle data is internet :wink:

Nijogeth
Berichten: 10465
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je belt, dan gaat er toch ook data over en weer?

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
27 jul 2024 16:58
Als je belt, dan gaat er toch ook data over en weer?
Jazeker, ook dan gaat er data over de lijn. Alleen via een andere protocol. Die data wordt niet in grootte maar in tijdsduur gemeten. De welbekende belminuten.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 15:14
Moneyman schreef:
27 jul 2024 14:54
ZeerPrivé schreef:
27 jul 2024 14:25


Maar dat is wel wat hij schrijft. Als hij daarmee bedoelt dat hij geen data abo heeft, is het een heel ander verhaal.
Aangezien het één feitelijk onmogelijk is, moet het wel het ander zijn… :wink:
Niet een ander dus :wink: , maar wel degelijk de Nokia 110 4G waarvan KPN op hun site zet dat er geen internetverbinding mogelijk is https://www.kpn.com/shop/mobiel/nokia/1 ... blue-128mb
Maar wel degelijk een dataverbinding - anders hadden we dit topic niet gehad.

rwolters
Berichten: 1780
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Dataverbruik op telefoon zonder internet?

Ongelezen bericht door rwolters »

Speedy123 schreef:
27 jul 2024 17:08
Nijogeth schreef:
27 jul 2024 16:58
Als je belt, dan gaat er toch ook data over en weer?
Jazeker, ook dan gaat er data over de lijn. Alleen via een andere protocol. Die data wordt niet in grootte maar in tijdsduur gemeten. De welbekende belminuten.
VoLTE gaat gewoon over IP. Alleen layer 7 is deels anders dan bij andere IP diensten. Maar als je bijvoorbeeld call forwardings instelt, dan gaat dat gewoon via https. Dat het in tijdsduur wordt gemeten is een keuze van de provider die het vergelijkbaar wil houden met het hoe het was. Het maakt VoLTE daardoor relatief ingewikkeld. Ipv bytes tellen moet er gedurende het telefoongesprek regelmatig CDRs worden verstuurd met timestamps die dan weer verwerkt moeten worden.

Plaats reactie