Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
BramDo
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2024 10:40

Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door BramDo »

Hoi allen,
Ik wil met deze post een waarschuwing uitdoen naar de handelspraktijken van de Triodos bank.

Ik heb een aantal weken geleden een rekening geopend bij deze bank, ervanuitgaande dat dit wel kosjer zou zijn. Niets is minder waar, na een aantal overboekingen voor EK tickets van mijn vriend is mijn rekening geblokkeerd en zijn de tegoeden bevroren. Een enorm onderzoek waar ik verplicht aan moet meewerken is vereist om ons geld weer terug te krijgen.

Om een idee te geven wat er is gevraagd (het totaal bedrag valt onder de €5.000,-) sommeer ik hieronder hun verzoek:

"Om uit te sluiten dat de actieve rekening(en) voor de verkeerde (strafbare) doeleinden is geopend, zijn wij een aanvullend klantonderzoek gestart. Hiermee willen wij uw persoonsgegevens verder verifiëren, vaststellen dat er geen sprake is van derdenbeheer en het doel van uw rekening(en) vaststellen. Wij vragen u om uw medewerking hieraan te verlenen.



Graag ontvangen wij van u de volgende documenten (niet ouder dan 3 maanden):

• Een screenshot van de Basis Registratie Persoonsgegevens van www.mijnoverheid.nl (incl. naam, adres en datum van de screenshot erop);

• Een document waaruit uw woonadres blijkt (energierekening of waterrekening of belastingdienst, het zogeheten NUTS document);



Tevens zouden wij graag antwoord op onderstaande vragen willen:

• Wat is de reden dat u bij Triodos twee betaalrekeningen heeft geopend?

• Voor welke doeleinden gebruikt u deze betaalrekeningen?

• Heeft iemand anders behalve uzelf toegang tot deze betaalrekeningen?



Daarnaast ontvangen wij graag uw verklaring voor de betalingen die u vandaag op de rekening heeft ontvangen. Graag ontvangen wij ook ondersteunend bewijs, zoals een factuur, verzendbewijs of e-mails/chats met de tegenpartij. U kunt uw verklaring sturen als antwoord op deze e-mail.

• Wat is uw relatie met de betaalrelatie NAAM GECENSUREERD van wie u de betalingen heeft ontvangen?

• Wat is de aard en reden van deze betalingen?

• Wat is de reden dat u de bedragen direct wilt doorboeken naar andere tegenrekeningen?

• U bankiert bij verschillende banken. Wat is de reden dat de bedragen niet rechtstreeks op een van uw andere rekeningen zijn overgemaakt maar eerst op uw betaalrekening bij ons?"

#####
Mijn rekening was inmiddels 2 dagen geblokkeerd alvorens ik dit bericht heb ontvangen. De pas was onbruikbaar, telefonisch contact was nutteloos en terug overmaken was ook niet mogelijk. Ik heb netjes geantwoord op deze vragen en heb gezegd dat ik dit wel heel erg ver vind gaan. Desalniettemin heb ik het meeste beantwoord. Ik heb de bank verzocht het bedrag dan maar terug te storten naar mijn vriend. Hier wordt geen gehoor aan gegeven en tot op de dag van vandaag wordt ik genegeerd.

Er is geen Filiaal waar men langs kan komen, telefonische ondersteuning? Vergeet dat maar. Er wordt doodleuk verteld dat je maar moet afwachten. Wij zijn hierdoor onze tickets kwijt geraakt en iets wat een leuk uitje zou worden is compleet verwoest.

Triodos bank je word BEDANKT!

NeoDutchio
Berichten: 12470
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De wet op witwassen wordt streng op geacteerd. U opent een nieuwe bankrekening, laat daar geld op storten door derden en boekt u schijnbaar direct weer over. En dat meerdere keren. Geen wonder dat daar op aangeslagen word. Niet alleen door Triodos, elke bank zal hier op aanslaan.
Dat Triodos geen fysieke locaties heeft had u vooraf ook kunnen opzoeken, dat staat los van dit probleem.

Tip voor de volgende keer: het geld direct naar de rekening laten overmaken waar het heen moet. Dat scheelt een hoop extra werk zoals het openen van een bankrekening en het weer overboeken.

kuklos
Berichten: 10016
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door kuklos »

Als ik het goed begrijp:

* Je opent twee betaalrekeningen;
* Gebruikt deze niet;
* Tot ineens de betalingen voor de EK tickets;
* Dan wordt er geld op gestort dat je doorstort;
* Terwijl je ook andere betaalrekeningen hebt die je daarvoor had kunnen gebruiken.

Klopt dit?
Indien ja, dan snap ik wel dat alle signalen voor een mogelijke fraude afgaan.

Onder de €5.000 maakt niet uit, dergelijke bedragen worden juist vaak door katvangers gestort.

Erthanax
Berichten: 9876
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of u de bank op al die vragen moet antwoorden, weet ik niet zeker; onlangs was nog in het nieuws dat banken wel verder gaan dan de wet voorschrijft. Toch kan ik me goed voorstellen dat de bank vragen stelt.

Uit uw bericht maak ik op dat u een tweede betaalrekening hebt geopend, waarop flinke bedragen binnenkwamen die u direct wil doorboeken naar andere rekeningen (meer dan één, kennelijk). Dat is ronduit verdacht, want het lijkt op het gedrag van een geldezel.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door henk51 »

HS schreef: Om een idee te geven wat er is gevraagd (het totaal bedrag valt onder de €5.000,-) sommeer ik hieronder hun verzoek:

De bank gaat onderzoeken of dit on het begrip smurfen valt dus steeds net onder de 5000.
Nieuwe rekening openen en meteen geld op storten en doorboeken gaan er heel veel bellen rinkelen

begrip smurfen
het witwassen van geld door de bedragen eenvoudig op te delen in kleinere bedragen die dan op afzonderlijke rekeningen worden overgemaakt of gestort of op verschillende werkdagen op dezelfde rekening; als tussenpersoon optreden in het zwartgeldcircuit.

Dit begrip bestaat al sinds vorige eeuw trouwens

Morgan le Fay
Berichten: 548
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

De hoogte van de bedragen is niet de issue maar de manier waarop er met deze bedragen is gehandeld.
Gewoon gevraagde stukken overleggen en verder gaan met leven.

witte angora
Berichten: 31385
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door witte angora »

BramDo schreef:
06 jun 2024 10:52
na een aantal overboekingen voor EK tickets van mijn vriend
Om hoeveel overboekingen gaat het? En waarom zoveel? Een doodgewone particulier heeft aan één overboeking voor een evenement op een bestaande rekening toch voldoende? En als je met een groep gaat komen de bedragen toch van meerdere mensen binnen? Waarom heb je hier apart twee rekeningen voor geopend? En die 5000 euro, is dat toevallig je startsaldo of zoiets?

16again
Berichten: 16248
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
10 jun 2024 13:05
Een doodgewone particulier heeft aan één overboeking voor een evenement op een bestaande rekening toch voldoende?
Het proeft alsof TS voor meerdere mensen de kaarten in een keer wilde kopen, om op de tribune bij elkaar te kunnen zitten.

witte angora
Berichten: 31385
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar daarvoor hoef je toch geen aparte rekening te openen?

NeoDutchio
Berichten: 12470
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
10 jun 2024 13:12
witte angora schreef:
10 jun 2024 13:05
Een doodgewone particulier heeft aan één overboeking voor een evenement op een bestaande rekening toch voldoende?
Het proeft alsof TS voor meerdere mensen de kaarten in een keer wilde kopen, om op de tribune bij elkaar te kunnen zitten.
Maar ja, waarom zou je dan een nieuwe bankrekening openen om daar het geld op te laten ontvangen om het daarna weer naar een andere rekening over te boeken?

Cro
Berichten: 2125
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
10 jun 2024 13:12
witte angora schreef:
10 jun 2024 13:05
Een doodgewone particulier heeft aan één overboeking voor een evenement op een bestaande rekening toch voldoende?
Het proeft alsof TS voor meerdere mensen de kaarten in een keer wilde kopen, om op de tribune bij elkaar te kunnen zitten.
Dat zal toch ook geen probleem zijn, dan betaal je dat voor mensen en daarna stuur je een tikkie of iets dergelijks naar de rest van de groep. Gebeurt in mijn vriendengroep ook zo vaak bij evenementen en andere zaken.

Maar hier lijkt wel wat meer aan de hand qua handelingen die gedaan zijn en dat zal vragen oproepen verwacht ik. Niet het feit dat iemand tickets wil kopen voor een groepje.

Speedy123
Berichten: 1525
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het Radar forum staat al sinds jaar en dag vol met reacties van mensen die opgelicht zijn. Een goedkope Playstation tegen Sinterklaastijd die nooit geleverd wordt. Mensen wiens Bunq bankrekening gepluderd is. Noem maar op.

De criminelen die erachter zitten hebben allemaal maar 1 echt probleem, de betalingen zijn digitaal. Ze komen binnen op een bankrekening waarvan de eigenaar bekend is.

Dit probleem lossen ze op door het werven van geldezels. Mensen met grote problemen die bankrekeningen openen op eigen naam en die vervolgens tegen een vergoeding beschikbaar stellen aan de criminelen.

De overheid eist van banken dat ze hier actief tegen optreden. Dat ze alle bankrekeningen in de gaten houden en meteen onderzoek doen naar verdachte activiteiten.

Dit is wat de Triodios bank dus bij OP doet. Onderzoek naar verdacht gedrag en blokkade van de gelden zolang het onderzoek loopt.

criticus2
Berichten: 1116
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door criticus2 »

Erthanax schreef:
10 jun 2024 12:14
Of u de bank op al die vragen moet antwoorden, weet ik niet zeker; onlangs was nog in het nieuws dat banken wel verder gaan dan de wet voorschrijft. Toch kan ik me goed voorstellen dat de bank vragen stelt.

Uit uw bericht maak ik op dat u een tweede betaalrekening hebt geopend, waarop flinke bedragen binnenkwamen die u direct wil doorboeken naar andere rekeningen (meer dan één, kennelijk). Dat is ronduit verdacht, want het lijkt op het gedrag van een geldezel.
ik doe dat al jaren... van zakelijke rekening waar betalingen vanuit bedrijf (maatschap) binnenkomen, vandaar verdeel ik naar meerdere rekeningen bij meerdere verschillende banken voor oa hypotheek en andere huisgerelateerde kosten, prive e/o, prive van mn echtgenote wanneer aan de orde ergens voor, en naar zakelijke Revolut rekening voor buitenlandse betalingen voor een andere bedrijf wanneer cashflow daar aanleiding toe geeft.
soms best een wir war van boekingen.
Overigens zou ik in geval TS gewoon aanleveren waar ze om vragen, bent u er in 1x waarschijnlijk vanaf. En ze zijn gerechtigd dit te vragen.

Erthanax
Berichten: 9876
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Triodos Bank GIJZELT tegoeden

Ongelezen bericht door Erthanax »

criticus2 schreef:
11 jun 2024 12:10
Erthanax schreef:
10 jun 2024 12:14
(…) Uit uw bericht maak ik op dat u een tweede betaalrekening hebt geopend, waarop flinke bedragen binnenkwamen die u direct wil doorboeken naar andere rekeningen (meer dan één, kennelijk). Dat is ronduit verdacht, want het lijkt op het gedrag van een geldezel.
ik doe dat al jaren... van zakelijke rekening waar betalingen vanuit bedrijf (maatschap) binnenkomen, vandaar verdeel ik naar meerdere rekeningen bij meerdere verschillende banken voor oa hypotheek en andere huisgerelateerde kosten, prive e/o, prive van mn echtgenote wanneer aan de orde ergens voor, en naar zakelijke Revolut rekening voor buitenlandse betalingen voor een andere bedrijf wanneer cashflow daar aanleiding toe geeft.
soms best een wir war van boekingen.
Overigens zou ik in geval TS gewoon aanleveren waar ze om vragen, bent u er in 1x waarschijnlijk vanaf. En ze zijn gerechtigd dit te vragen.
Het doen van veel betalingen is niet het probleem, zeker niet in een zakelijke omgeving. Het gaat in het geval van TS om de combinatie van het openen van een tweede particuliere betaalrekening, direct gevolgd door onduidelijke geldstromen. De vragen die de bank stelt zijn volgens mij dan ook terecht.

Plaats reactie