risico-opslag Hypotheken
Re: risico-opslag Hypotheken
Wij hebben in 2007 een hypotheek afgesloten ing bank, na jullie uitzending gebeld om de risico opslag te vragen.
Ik zou 8,99 euro per maand lager uitkomen. Dit betalen we dus al geruime 17 jaar. niet met terugwerkende kracht kon dit terug betaald worden, en slechts 9 euro per maand. belachelijk,
Ik zou 8,99 euro per maand lager uitkomen. Dit betalen we dus al geruime 17 jaar. niet met terugwerkende kracht kon dit terug betaald worden, en slechts 9 euro per maand. belachelijk,
Wat is belachelijk?
Men ( uitzending) heeft je een vette worst voorgehouden en een cocktailprikker is nog te groot om hem op te pakken?
9,- is ook nog eens bruto.
Of je ltv was destijds al niet hoog en niets afgelost, of de schuldenberg is met de jaren ook meegegroeid, of je hypotheek is gewoon erg laag en 9,- = 10% van maandbedrag.
Zoveel mogelijkheden; maar ik ga ervan uit dat een nieuwe beoordeling risicoklasse gewoon klopt.
Met terugwerkende kracht zal een ander verhaal worden.
Men ( uitzending) heeft je een vette worst voorgehouden en een cocktailprikker is nog te groot om hem op te pakken?
9,- is ook nog eens bruto.
Of je ltv was destijds al niet hoog en niets afgelost, of de schuldenberg is met de jaren ook meegegroeid, of je hypotheek is gewoon erg laag en 9,- = 10% van maandbedrag.
Zoveel mogelijkheden; maar ik ga ervan uit dat een nieuwe beoordeling risicoklasse gewoon klopt.
Met terugwerkende kracht zal een ander verhaal worden.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er belachelijk is.Greta8802 schreef: ↑27 nov 2024 17:29Wij hebben in 2007 een hypotheek afgesloten ing bank, na jullie uitzending gebeld om de risico opslag te vragen.
U deelt geen gegevens, niet welke hypotheek vorm u heeft noch wat verhouding van de lening t.o.v. van de waarde van het onderpand al die jaren geweest zou zijn.
Na controle van de bank zou u nu 9 euro lager per maand bruto uitkomen. Dat is 6 euro netto per maand want u heeft immers hypotheek aftrek.
-
Inzake Voorbeeldbrief Risico-opslag Terugeisen.
Deze brief gaat uit van aflossingen op de desbetreffende hypotheek, maar zou ook van toepassing moeten zijn bij waardevermeerdering van onderliggende zekerheid/pand? Dit heeft toch ook effect op het risico van de geldverstrekker? Wellicht kan de voorbeeldbrief aangepast worden, zodat deze op elke wijze van risicovermindering voor de geldverstrekker van toepassing is?
Deze brief gaat uit van aflossingen op de desbetreffende hypotheek, maar zou ook van toepassing moeten zijn bij waardevermeerdering van onderliggende zekerheid/pand? Dit heeft toch ook effect op het risico van de geldverstrekker? Wellicht kan de voorbeeldbrief aangepast worden, zodat deze op elke wijze van risicovermindering voor de geldverstrekker van toepassing is?
-
Het kenmerk van een spaarhypotheek is dat je hetzelfde rentepercentage over het gespaarde bedrag ontvangt als het percentage dat je betaalt over de hoofdsom.wenm schreef: ↑26 nov 2024 18:56Zoals Speedy 123 hier plaatst dat het niet voor een spaarhypotheek van toepassing is. En daar ga ik maar vanuit, heb er geen verstand van.
Hebben in 1992 een nieuw huis gekocht, en de hypotheker heeft voor ons de beste hypotheek uitgezocht. Van 1992 t/m eind 2017 met de Direkt bank, en toen ging het over naar Floris bank.
Aangezien tegen het einde van de looptijd een aanzienlijk bedrag (met rente over rente) in de hypotheek zal zijn gespaard, ontvang je dus veel rente (elk jaar meer en belastingvrij). Waarschijnlijk veel meer dan de rente die je betaalt (en die waarschijnlijk aftrekbaar is).
Dat is het rekenkundige en fiscale foefje achter een spaarhypotheek.
Omdat wij hier niet jouw persoonlijke situatie kennen, geef ik je mee: Laat je onafhankelijk en betrouwbaar voorlichten voordat je probeert de rente op een spaarhypotheek omlaag te krijgen.
-
Of dat belachelijk is, laat ik even in het midden. Je weet ook niet sinds wanneer de waarde van het huis hoog genoeg was om de risico-opslag te verlagen. Dat is waarschijnlijk niet sinds 2007.Greta8802 schreef: ↑27 nov 2024 17:29Wij hebben in 2007 een hypotheek afgesloten ing bank, na jullie uitzending gebeld om de risico opslag te vragen.
En zit je in je maag met die 9 euro per maand, dan mag je dat elke maand op mijn rekening overmaken. Ik ben blij met alles.
100.000,- spaarhypotheek en 5% rente.AxBeer123987 schreef: ↑28 nov 2024 19:33
Het kenmerk van een spaarhypotheek is dat je hetzelfde rentepercentage over het gespaarde bedrag ontvangt als het percentage dat je betaalt over de hoofdsom.
Aangezien tegen het einde van de looptijd een aanzienlijk bedrag (met rente over rente) in de hypotheek zal zijn gespaard, ontvang je dus veel rente (elk jaar meer en belastingvrij). Waarschijnlijk veel meer dan de rente die je betaalt (en die waarschijnlijk aftrekbaar is).
Dat is het rekenkundige en fiscale foefje achter een spaarhypotheek.
Omdat wij hier niet jouw persoonlijke situatie kennen, geef ik je mee: Laat je onafhankelijk en betrouwbaar voorlichten voordat je probeert de rente op een spaarhypotheek omlaag te krijgen.
Je betaalt de bank ieder jaar 5.000,- bruto 30 jaar lang.
Je ontvangt van de bank vanaf jaar 1 t/m 30 : een bedrag variërend van zo'n 30,- oplopend naar 4.000,-
Hooguit laatste enkele jaren netto meer krijgen dan betalen ivm waardestijging bezit en beperking aftrek.
De fiscale vriendelijkheid is meer gedacht tov andere hypotheekvormen.
-
Ik lees veel verschillende antwoorden, hier mijn ervaring.
Ik heb mijn hypotheek in 1997 afgesloten bij de Regiobank.
Tegen een relatief hoge rente,ik had toen geen vaste baan.
Het betrof een spaarhypotheek.
Kort daarna kreeg ik een vast contract en de huizenprijzen gingen in rap tempo omhoog.
Nog steeds peanuts vergeleken met nu,maar toch.
Mijn eerste verzoek om renteverlaging werd direct gehonoreerd en het woz verslag was voldoende.
Kort daarna kreeg ik een vast contract en de huizenprijzen gingen in rap tempo omhoog.
Mijn eerste verzoek om renteverlaging werd direct gehonoreerd en het woz verslag was voldoende.
Bij je spaarhypotheek is een lagere rente niet meteen ook in je voordeel. Je spaarpremie wordt nl hoger.
Rente= bruto /netto , premie niet.
Bij de spaarhypotheek is een 0,2% wijziging van risikoklasse, net zo spannend als een pot pindakaas wijzigen bij de Jumbo of de plus halen.
Rente= bruto /netto , premie niet.
Bij de spaarhypotheek is een 0,2% wijziging van risikoklasse, net zo spannend als een pot pindakaas wijzigen bij de Jumbo of de plus halen.
De vraag bij uw spaarhypotheek is: was u, na de belastingaftrek, maandelijks goedkoper uit en werd hetzelfde doelkapitaal bereikt na verlaging van de risico opslag?simonswald schreef: ↑03 dec 2024 13:31Ik lees veel verschillende antwoorden, hier mijn ervaring.
De vraag is nog eerder op basis waarvan de rente is verlaagd?Speedy123 schreef: ↑03 dec 2024 14:42De vraag bij uw spaarhypotheek is: was u, na de belastingaftrek, maandelijks goedkoper uit en werd hetzelfde doelkapitaal bereikt na verlaging van de risico opslag?simonswald schreef: ↑03 dec 2024 13:31Ik lees veel verschillende antwoorden, hier mijn ervaring.
Indertijd had men veelal duaal rentebeleid en bij verstrijken/openbreken rentevastperiode periode kon je ook woz geven.
Woz heeft men mij ook wel eens naar gevraagd terwijl ik gewoon nhg heb.