En toch kan ik gewoon een mail naar mensen sturen, waarbij het aan hun kant lijkt alsof het gestuurd is vanaf dat emailadres. Spoofen noemen ze dat. Gebeurt ook met telefoonnummers.
Katsjing! Mail van ING?
Re: Katsjing! Mail van ING?
Of ze nu door oplichters gemaakt zijn met of zonder AI maakt niet veel uit. Als je er maar vaak simpele termen als uniek aanbod, gratis en het hoofd van een BN'er inzet dan klikken mensen toch wel is de ervaring. Ik zie tegenwoordig wel steeds minder van deze mails. Mijn spamfilter werkt blijkbaar goed. Wil je nog wel unieke aanbiedingen krijgen ga dan even naar FacebookSpeedy123 schreef: ↑15 apr 2025 12:15Heel veel mensen snappen dat niet of zijn daar niet mee bezig. Het is opt-out, niet opt-in, standaard staat het dus gewoon aan.
Wat ING doet, is echt af te raden. Om hun klanten te beschermen zouden ze veel meer aandacht voor dit soort zaken moeten hebben, zeker nu de doorbraak van AI ervoor zorgt dat de phishing emails van steeds betere kwaliteit zijn.

Steeds vaker wordt sendgrid of een vergelijkbare dienst gebruik bij email campagnes. Dan ziet u alleen een url zoals https://u1323344.ct.sendgrid.net/ls/cli ... berskubflhxflorisx schreef: ↑15 apr 2025 12:22Ook dat is te zien. Gewoon met de cursor op de link gaan staan en je ziet waar je heen gaat als je er op zou klikken. Dan wordt het in twijfelgevallen helemaal duidelijk.
Let wel bovenstaand is een aangepaste link uit een bonafide reclame e-mailtje dat ik ontving van een bonafide bedrijf waar ik klant ben. Als ik over de link ga, zie ik dus een link naar sendgrid en niet naar de site erachter.
Het is heel vaak dus helemaal niet duidelijk waar de link uiteindelijk zal landen.
BL2
vindt dit leuk
Volgens mij doet u nu gewoon moeilijk omdat dat kan, terwijl het zo eenvoudig is.
https://www.ing.nl/particulier/klantens ... via-e-mail
En anders even ing bellen,dan weet je het helemaal zeker
Inderdaad, naar aanleiding van een reclame email in de wachtrij gaan staan bij ING om jezelf ervan te vergewissen dat het echt een bonafide email is waar je veilig op kunt klikken.
Is het gebruik van de eigen mailbox, die ze zelf ook propageren, niet gewoon een stuk logischer?
BL2
vindt dit leuk
De reclame e-mail is wel degelijk van ING afkomstig en zeker geen phishingmail mede omdat het e-mailadres gelijk is aan de verstuurde nieuwsbrieven.
Een phishingmail ziet er qua inhoud heel anders uit want in de aanhef wordt niet de naam van de klant gebruikt maar het e-mailadres.
De tekst komt ook veel dreigender over met daar bij een link om in te loggen in de hoop dat de ontvanger die gegevens ook verstrekt.
Over de inhoud van de ING reclame valt wel te twisten maar opvallen doet het op een niet al te serieuze manier wel.
Een phishingmail ziet er qua inhoud heel anders uit want in de aanhef wordt niet de naam van de klant gebruikt maar het e-mailadres.
De tekst komt ook veel dreigender over met daar bij een link om in te loggen in de hoop dat de ontvanger die gegevens ook verstrekt.
Over de inhoud van de ING reclame valt wel te twisten maar opvallen doet het op een niet al te serieuze manier wel.
-
Als de ING zo stom is klanten te spammen met dit soort onzin, dan kunnen ze niet moeilijk doen als een klant in een scam is getrapt en compensatie van de bank eist. Die idioten van ING bellen ook als het hen uitkomt, terwijl ze beweren dat de bank nooit belt.
Helemaal eens.
Ron5300 denkt dat-ie alle scams kan doorzien.Ron5300 schreef: ↑15 apr 2025 14:00De reclame e-mail is wel degelijk van ING afkomstig en zeker geen phishingmail mede omdat het e-mailadres gelijk is aan de verstuurde nieuwsbrieven. Een phishingmail ziet er qua inhoud heel anders uit want in de aanhef wordt niet de naam van de klant gebruikt maar het e-mailadres.

Nee, Speedy123 doet niet moeilijk. Hij heeft 100% gelijk. Voor een hele grote groep mensen is dit gewoon verwarrend en wennen ze aan dergelijke mails waardoor ze ook gemakkelijker in phishing trappen.Lowieze schreef: ↑15 apr 2025 12:55Volgens mij doet u nu gewoon moeilijk omdat dat kan, terwijl het zo eenvoudig is.
https://www.ing.nl/particulier/klantens ... via-e-mail
Consumenneke
vindt dit leuk
Het is geen spam maar een volgens sommigen een misplaatste reclame uiting die alleen aan ING klanten verzonden wordt en daarmee doel gerichte reclame is.
Die idioten van ING hebben mij als klant zijnde nog nooit gebeld voor een bepaalde actie dus waar u dat op baseert vraagt om een degelijke onderbouwing.
Een phishingmail herkennen is zo moeilijk niet dat weet u zelf ook wel.
Tot slot bent u klant van ING?
Die idioten van ING hebben mij als klant zijnde nog nooit gebeld voor een bepaalde actie dus waar u dat op baseert vraagt om een degelijke onderbouwing.
Een phishingmail herkennen is zo moeilijk niet dat weet u zelf ook wel.
Tot slot bent u klant van ING?
-
Sorry, ik wist niet dat u de maat van alle dingen was.
Desondanks snap ik niet waarom ik aan u verantwoording moet afleggen.
Als u het netjes vraagt, wil ik misschien wel een degelijke onderbouwing geven.
Maar dan wel aardig zijn!

@ consummeneke, mag ik u vragen waarop u het feit dat ING de klanten voor reclame uitingen telefonisch contacteert baseert ?
Zou u mijn vraag of u ook ING klant bent ook willen beantwoorden?
Zou u mijn vraag of u ook ING klant bent ook willen beantwoorden?
Ik ben klant van ING. Ik ontvang nooit mail van ING. Alleen berichten die in de berichtenbox via de app terechtkomen. Ik kan wel aangeven als ik van een belangrijk bericht een attentie via de mail wil ontvangen. Maar alleen een notificatie, geen berichten via de mail. Elk bericht in de inbox begint met Beste meneer Thijs124............
Ik wordt ook nooit gebeld door eender welke bank.
Ik wordt ook nooit gebeld door eender welke bank.
-
Heel fijn voor u.
Andere klanten hebben andere ervaringen. Er is geen reden om te twijfelen aan de melding van BL2, die al vele jaren lid is van dit forum. Met een beetje inspanning kun je vaststellen dat Katsjing! inderdaad een actie is van de ING die tegelijk waarschuwt voor phishingberichten.
Fijn dat u reeds vaststelt dat mijn ervaring een feit is. Ik beantwoord uw vraag pas als er netjes alstublieft bij staat. Hoewel het u eigenlijk niets aangaat bij welke banken ik allemaal klant ben.
Uw reactie typeert eigenlijk hoe u reageert als ik het niet met u eens ben want inhoudelijk voegt u niets toe en dacht u nu werkelijk dat ik nog alstublieft ga schrijven om alsnog in een oeverloze discussie te belanden.Fijn dat u reeds vaststelt dat mijn ervaring een feit is. Ik beantwoord uw vraag pas als er netjes alstublieft bij staat. Hoewel het u eigenlijk niets aangaat bij welke banken ik allemaal klant ben.
De getoonde afbeelding is te vinden op de home pagina van ING en is daarmee voor iedereen te vinden.
Ts, vindt de reclame e-mail niet grappig dat kan gebeuren maar dat wil nog niet zeggen dat alle klanten van ING zich er aan storen.
Daarbij is in eerdere reacties al bekend geworden dat het geen phishingmail betreft hooguit wat te spontaan middels de afbeeldingen maar daar houdt het ook mee op.
-
Speedy123
vindt dit leuk
Iets beter lezen dan maar, want wat jij ervan maakt staat er nu juist niet.Speedy123 schreef: ↑15 apr 2025 12:23Ter aanvulling, ING stelt alleen belangrijke berichten per email te versturen die naar hun eigen inbox verwijzen.
Een reclame uiting lijkt mij toch niet in de categorie belangrijk te vallen?Wij sturen je nooit een link om direct in te loggen in Mijn ING. Berichten die je ontvangt in de ING-app of via Mijn ING zijn betrouwbaar, want je ontvangt ze in je beveiligde omgeving. Staat er een belangrijk bericht klaar in de Mobiel Bankieren App of Mijn ING? Dan ontvang je soms een e-mail, pushbericht of sms om je erop te wijzen dat je het bericht in je beveiligde omgeving kan lezen. In deze berichten staat nooit een link naar de login pagina van Mijn ING of de app.
-
Waarom zou je bankieren bij ING?!
Arrogant bedrijf met slechte voorwaarden, slechte kosten en slechte rente. Ik ben zelf een jaar of twintig geleden overgestapt van voormalige Postbank (John Cleese: 'Say yes, or I 'll break your arm) naar ASN. Daar ben ik zeer tevreden over. Mijn spaargeld en beleggingen regel ik via degiro en Raisin. Veel efficiënter en profijtelijker dan de ouderwetse en belachelijk dure ING.
Overbodig bedrijf.
Arrogant bedrijf met slechte voorwaarden, slechte kosten en slechte rente. Ik ben zelf een jaar of twintig geleden overgestapt van voormalige Postbank (John Cleese: 'Say yes, or I 'll break your arm) naar ASN. Daar ben ik zeer tevreden over. Mijn spaargeld en beleggingen regel ik via degiro en Raisin. Veel efficiënter en profijtelijker dan de ouderwetse en belachelijk dure ING.
Overbodig bedrijf.
Consumenneke
vindt dit leuk
Nou helemaal duidelijk....
Dan zie je dus dit:
https://mailing.ing.com/api/query/Messe ... ktMA%3d%3d
Consumenneke
vindt dit leuk
Grappig link, eerst krijg je het plaatje met allerlei bonussen, dan klik je op de Creditcard, krijg je de pagina met Katching - deze actie loopt tot 3 mei 2025 en een knop Direct Aanvragen. En daar komt ie dan, de Log in to mijn ING .BL2 schreef: ↑15 apr 2025 21:06Nou helemaal duidelijk....
Dan zie je dus dit:
https://mailing.ing.com/api/query/Messe ... ktMA%3d%3d
Vanuit de email wordt je in drie klikken wel degelijk naar de ING login pagina geleidt, geheel in tegenspraak tot hun eigen anti phishing beleid. Hieruit kunnen we concluderen dat reclame emails van ING wel degelijk leiden tot een login pagina.
En dat is nu precies hoe phishing werkt, een malafie email leidt je tot een namaak ING omgeven waarna u naar de login geleidt wordt. Op die manieren krijgen de boeven toegang tot uw ING omgeving.
Omdat dit exact hetzelfde werkt hoe ING haar reclame campagnes voert, is het heel begrijpelijk dat klanten van ING erin blijven trappen, wat tot grote persoonlijke schade kan leiden. Niet meer dan terecht dat ING dan ook aansprakelijk voor phishing schade gesteld wordt die haar klanten ondervinden.
Consumenneke
vindt dit leuk