ING zegt sorry
-
ING zegt sorry
In 2017 bleek uit onderzoek van Consumentenbond dat ING onduidelijk communiceert over het omzetten van jongerenrekeningen. Belangrijke info zit verstopt in digitale postvakken die veel mensen nauwelijks openen.
ING lijkt met deze onderzoeksresultaten niets te hebben gedaan, maar daar komt nu verandering in - signaleert een trotse moeder op Linkedin. Haar dochter heeft een klacht ingediend toen ING haar gratis jongerenrekening beëindigde.
▶Ze betaalde jarenlang voor een betaalpakket, terwijl ze recht had op een gratis studentenrekening.
▶De communicatie daarover was onduidelijk – alleen een melding in de app.
▶De rekening werd al kort na haar 19e verjaardag stilletjes omgezet, zonder duidelijke waarschuwing.
▶Dat ze studeerde, bleek later alsnog uit binnenkomende studiefinanciering. Maar ING deed daar niets mee.
Een klacht via de chat hielp niet.
Een brief aan de afdeling Klachten – Particulier hielp uiteindelijk wel. ING gaf haar gelijk, bood excuses aan en vergoedt de onterecht gemaakte kosten (€100). Inclusief een vergoeding omdat ze automatisch en onnodig een duurder betaalpakket kreeg.
Gaat ING nu beter opletten bij jongeren die gaan studeren? En meteen op signalen reageren?
ING lijkt met deze onderzoeksresultaten niets te hebben gedaan, maar daar komt nu verandering in - signaleert een trotse moeder op Linkedin. Haar dochter heeft een klacht ingediend toen ING haar gratis jongerenrekening beëindigde.
▶Ze betaalde jarenlang voor een betaalpakket, terwijl ze recht had op een gratis studentenrekening.
▶De communicatie daarover was onduidelijk – alleen een melding in de app.
▶De rekening werd al kort na haar 19e verjaardag stilletjes omgezet, zonder duidelijke waarschuwing.
▶Dat ze studeerde, bleek later alsnog uit binnenkomende studiefinanciering. Maar ING deed daar niets mee.
Een klacht via de chat hielp niet.
Een brief aan de afdeling Klachten – Particulier hielp uiteindelijk wel. ING gaf haar gelijk, bood excuses aan en vergoedt de onterecht gemaakte kosten (€100). Inclusief een vergoeding omdat ze automatisch en onnodig een duurder betaalpakket kreeg.
Gaat ING nu beter opletten bij jongeren die gaan studeren? En meteen op signalen reageren?
- Ron5300
Beste antwoord
Gekozen door Consumenneke
Re: ING zegt sorry
Ts geeft geen onderbouwing van de feiten maar die zijn er volgens Ts wel dus blijft er er maar één goed antwoord over.
De ING heeft in dit geval sorry gezegd en Ts benadrukt dat de ING in dit geval een fout heeft gemaakt en rest alleen Ts te bedanken dit specifieke geval ter waarschuwing onder de aandacht gebracht te hebben.
De ING heeft in dit geval sorry gezegd en Ts benadrukt dat de ING in dit geval een fout heeft gemaakt en rest alleen Ts te bedanken dit specifieke geval ter waarschuwing onder de aandacht gebracht te hebben.
Zonder bronvermelding heeft dit verhaal weinig waarde.
-
Kan het geen bijzonder spannend verhaal vinden, sorry. En over dat omzetten staat op de website:
Het zou kunnen dat het een heel oud verhaal is, maar dan kan niemand er wat mee. Daarbij: zoveel bedrijven reageren pas na een tweede klacht. Ook niks mis mee.Wordt je kind 18 jaar? Dan zetten wij de Jongerenrekening automatisch om naar een Studentenrekening.
bron: https://www.ing.nl/particulier/kind/pro ... enrekening
kuklos
vindt dit leuk
-
Ik heb niets met ING, maar hier zomaar een verhaal neerplempen zonder bronvermelding om een bedrijf negatief in beeld te brengen heeft als enige doel aandacht voor uzelf.
Hier heeft niemand iets aan, en erover gaan doorzagen is ook zinloos. De huiskamer is afgeschaft.
Ik heb uw bericht maar gemeld.
Hier heeft niemand iets aan, en erover gaan doorzagen is ook zinloos. De huiskamer is afgeschaft.
Ik heb uw bericht maar gemeld.
kuklos
, witte angora
en Morgan le Fay
vinden dit leuk
Ik denk niet dat het de taak van de bank is om overschrijvingen op je priverekening op dit niveau te bekijken, laat staan daar maatregelen op te nemen.Consumenneke schreef: ↑19 jun 2025 05:15▶Dat ze studeerde, bleek later alsnog uit binnenkomende studiefinanciering. Maar ING deed daar niets mee.
-
Volgens mij zijn er dan ook andere en betere manieren om aan te tonen dat je studeert. Maar zoals op de website staat: een jongerenrekening wordt per definitie kort na het 18e jaar omgezet in een studentenrekening. Daar is niets 'stilletjes' aan, en het is al vóór het openen van de jongerenrekening aangekondigd.BL2 schreef: ↑19 jun 2025 09:21Ik denk niet dat het de taak van de bank is om overschrijvingen op je priverekening op dit niveau te bekijken, laat staan daar maatregelen op te nemen.Consumenneke schreef: ↑19 jun 2025 05:15▶Dat ze studeerde, bleek later alsnog uit binnenkomende studiefinanciering. Maar ING deed daar niets mee.
BL2
vindt dit leuk
In 2017 deed de Consumentenbond onderzoek, we zijn inmiddels 8 jaar verder en heel toevallig stond in een LinkedIn een bericht van iemand die een vergoeding heeft ontvangen.
Ten eerste is dat onderzoek niet meer te traceren en ten tweede betreft het een individueel geval waarin de omzetting verkeerd is gegaan.
Ten eerste is dat onderzoek niet meer te traceren en ten tweede betreft het een individueel geval waarin de omzetting verkeerd is gegaan.
Dus eigenlijk gewoon een sensatiebericht uit de oude doos, Consumenneke ?
Waarom daar een apart topic voor openen ?
Waarom daar een apart topic voor openen ?
Ik wacht nog steeds op de ontbrekende bron. Het openingsbericht staat vol aannames, ik voel er niet zoveel voor daar mijn eigen aannames aan toe te voegen.
-
Bronvermelding zou inbreuk zijn op persoonsgegevens, dus ik houd het op een algemene omschrijving van deze kwestie. Die van belang kan zijn voor veel jongeren die gaan studeren.
De moeder heeft me inmiddels gemeld dat haar dochter geen studiefinanciering kreeg. Dat ziet de bank als signaal/bewijs dat ze niet studeert. Toen er later wel studiefinanciering kwam en daarvan melding werd gedaan bij de bank, kreeg de dochter alsnog geen (goedkopere) studentenrekening.
Daar is dus excuus voor gemaakt.
Vraag aan @Kuklos: op welke wenken wilt u bediend worden om een topic voldoende waardevol te maken?
Ik zie het net als een restaurant. Als de ober de menukaart geeft, is het niet de bedoeling dat je alles bestelt. Je maakt een keuze en negeert de rest. Waarom jezelf druk maken over een gerecht dat je belangstelling niet trekt?
Terug naar ING. Kern van de klacht was eigenlijk dat ING niet adequaat reageert op signalen, dit keer via de chat die een van de laatste plekken is waar klanten hun signaal kunnen geven. Elke klacht is een kans, toch?
Een link naar een publiek beschikbare bron is geen inbreuk op persoonsgegevens. En het zorgt dat we concreet over de feitelijk weergave kunnen discussiëren, in plaats van over jouw versie ervan.
Los daarvan zie ik niet echt een probleem. ING communiceert hier gewoon openlijk over, zowel tijdens het afsluiten van de rekening als op het moment van omzetting als via haar website. Dat iemand dat allemaal niet leest, ligt wat mij betreft niet aan de ING.
De suggestie dat de ING pro-actief zou moeten acteren op basis van het gegeven dat er studiefinanciering op de rekening binnenkomt vind ik lachwekkend. Als ING dat daadwerkelijk zou doen, zou het forum volstaan met klachten daarover...
Je claimt dat de moeder in kwestie zelf op Linkedin gepost heeft. Op een openbaar social netwerk dus.
-
Kan het ook zonder de gebruikelijke sneer?
ING zet pro-actief jongerenrekeningen om naar studentenrekeningen als klanten 18 worden, daar is niks lachwekkends aan. Pas als er geen studiefinanciering binnenkomt, maakt de bank er een gewone rekening van. Met een ander prijskaartje. Toen de klant in kwestie meldde dat ze wel degelijk studeerde, kwam er aanvankelijk geen reactie. Later wel.
Voor die vertraagde reactie heeft de bank zich verexcuseerd. Netjes toch?Als je een Jongerenrekening hebt, dan passen we die automatisch voor je aan naar een Studentenrekening als je 18 jaar wordt.
Dat is interessant voor studenten in een vergelijkbare situatie.

Tsja, dat jij iedere weerlegging als een sneer ziet, kan ik weinig aan veranderen.
Ts geeft geen onderbouwing van de feiten maar die zijn er volgens Ts wel dus blijft er er maar één goed antwoord over.
-
Ervan uitgaande dat het verhaal klopt (waarom niet, zou ik zeggen): de jongerenrekening wordt automatisch omgezet in een studentenrekening, en als iemand geen studiefinanciering krijgt dan wordt dit (ook automatisch neem ik aan) omgezet in een gewone rekening waarvoor betaald moet worden.
De processen zijn dus zodanig ingericht dat het ontvangen van stufi wordt gecontroleerd; als dit niet het geval is dan wordt de studentenrekening omgezet. Dus waarom zou het WEL ontvangen van stufi dan geen aanpassing van de ING-rekening kunnen genereren?
Excuses zijn mooi, maar dat verandert niets voor studenten die om wat voor reden dan ook pas later stufi ontvangen (bijvoorbeeld omdat zij die laten ingaan als zij een kamer gevonden hebben - dan is de stufi hoger). "Dan moet je maar beter opletten" is geen argument; de ING moet duidelijk communiceren dat en waarom de rekening wordt veranderd en dan kan je reageren als je wel degelijk studeert.
De processen zijn dus zodanig ingericht dat het ontvangen van stufi wordt gecontroleerd; als dit niet het geval is dan wordt de studentenrekening omgezet. Dus waarom zou het WEL ontvangen van stufi dan geen aanpassing van de ING-rekening kunnen genereren?
Excuses zijn mooi, maar dat verandert niets voor studenten die om wat voor reden dan ook pas later stufi ontvangen (bijvoorbeeld omdat zij die laten ingaan als zij een kamer gevonden hebben - dan is de stufi hoger). "Dan moet je maar beter opletten" is geen argument; de ING moet duidelijk communiceren dat en waarom de rekening wordt veranderd en dan kan je reageren als je wel degelijk studeert.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
De trotse moeder, die in het dagelijks leven bij de Consumentenbond ontwikkelingen in schadeverzekeringen volgt, erkende later dat haar dochter niet actief had gemeld dat ze alsnog studiefinanciering kreeg. Op het eerste signaal reageerde ING niet, op de tweede klacht wel. Het gaat dus maar een klein groepje aan.HandigeHarrie schreef: ↑20 jun 2025 10:41Excuses zijn mooi, maar dat verandert niets voor studenten die om wat voor reden dan ook pas later stufi ontvangen (bijvoorbeeld omdat zij die laten ingaan als zij een kamer gevonden hebben - dan is de stufi hoger). "Dan moet je maar beter opletten" is geen argument; de ING moet duidelijk communiceren dat en waarom de rekening wordt veranderd en dan kan je reageren als je wel degelijk studeert.
Suggestie is wat actiever de bank te informeren, dan hoeven er achteraf geen klachten ingediend te worden.
Dat is een suggestie die, als je "de bank" vervangt door elk ander bedrijf of organisatie, heel veel problemen als sneeuw voor de zon zou laten verdwijnen.Consumenneke schreef: ↑20 jun 2025 11:40Suggestie is wat actiever de bank te informeren, dan hoeven er achteraf geen klachten ingediend te worden.
Consumenneke
vindt dit leuk