Waarom vraagt ABN AMRO €20 euro openingskosten voor alleen deze groep?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
PFFJF

Waarom vraagt ABN AMRO €20 euro openingskosten voor alleen deze groep?

Ongelezen bericht door PFFJF »

Beste leden,
In 2025 heb ik bewust gekozen om budgetbeheer in de hand te nemen. Dit is dus vrijwillig en geen bewind.
Het kantoor maakt gebruik van ABN AMRO en wat schetst mijn verbazing? Als ik uit het buitenland kom dan is een betaalrekening openen gratis. Als ik vreemde valuta heb? Dan is een betaalrekening openen gratis.
Een beheerrekening openen is de ENIGE rekening waarbij €20 euro administratiekosten in rekening worden gebracht naast de maandelijkse €3,70.

Ik heb inmiddels gebeld en uitgezocht en gebeld met abn dat zij vrijwel de enige bank is die dit toepast. Ik voel me een beetje dubbel hierin?

Immers zijn er ook veel administratieve handelingen als je uit het buitenland komt qua veiligheid.

Het is maar €20 euro maar het voelt vies.. het plukken van mensen die over het algemeen niet de grootste portemonnee hebben.

Groet jos

Ps. Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie hier tegenaan kijken? Iemand ervaring? Alvast bedankt

Moneyman
Beste antwoord
Gekozen door PFFJF

Re: Waarom vraagt ABN AMRO €20 euro openingskosten voor alleen deze groep?

door Moneyman » 19 feb 2025 16:08

De enige die een zinvol antwoord op deze vraag kan geven is ABN zelf. Zij weten immers waarom een product de bijbehorende prijs heeft. Alleen zal een gewone helpdeskmedewerkers dat inzicht ook niet hebben, en de kans dat ABN aan willekeurige derden inzicht geeft in hun pricingmodel is nihil. Waarom zouden ze ook...

Redeneringen op basis van aannames helpen je niets. Want wat voor jou vergelijkbaar lijkt, hoeft dat achter de schermen niet te zijn. Bij het verwerken van een beheerrekening komen logischerwijs werkzaamheden voor die bij een buitenlandse rekening niet aan de orde zijn.
Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

PFFJF schreef:
19 feb 2025 14:39
Beste leden,
In 2025 heb ik bewust gekozen om budgetbeheer in de hand te nemen. Dit is dus vrijwillig en geen bewind.
Het kantoor maakt gebruik van ABN AMRO en wat schetst mijn verbazing? Als ik uit het buitenland kom dan is een betaalrekening openen gratis. Als ik vreemde valuta heb? Dan is een betaalrekening openen gratis.
Een beheerrekening openen is de ENIGE rekening waarbij €20 euro administratiekosten in rekening worden gebracht naast de maandelijkse €3,70.

Ik heb inmiddels gebeld en uitgezocht en gebeld met abn dat zij vrijwel de enige bank is die dit toepast. Ik voel me een beetje dubbel hierin?

Immers zijn er ook veel administratieve handelingen als je uit het buitenland komt qua veiligheid.

Het is maar €20 euro maar het voelt vies.. het plukken van mensen die over het algemeen niet de grootste portemonnee hebben.

Groet jos

Ps. Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie hier tegenaan kijken? Iemand ervaring? Alvast bedankt
Persoonlijk vind ik dit zeuren. Er zijn genoeg aanbieders van bankrekeningen in Nederland. Vind u de kosten van ABNAMRO te hoog, neem dan de RABO of een andere bank.

Dat gedoe over uit het buitenland komen slaat al helemaal nergens op. Banken mogen geen onderscheid maken tussen nieuwe Nederlanders en oude Nederlanders. Elke Nederlander kan in gelijke gevallen tegen dezelfde voorwaarden een bankrekening openen.

Wat u bedoelt met: 'Immers zijn er ook veel administratieve handelingen als je uit het buitenland komt qua veiligheid.' is me totaal niet duidelijk.

Overigens brengt ABNAMRO voor allerlei rekening types maandelijks extra geld in rekening, zo kost een G-rekening al 9,90 per maand en een een zakelijke rekening in een hoog-risico sector zelfs 110 euro per maand.

PFFJF

Het feit is dat ik geen keuze heb in dit geheel. Ik heb gekozen voor een budgetbeheerder die gebruik maakt van ABN AMRO en ik snap dat het als zeuren overkomt . Het is immers 'maar' €20,-

De openingskosten worden uitgelegd als extra administratieve handelingen door ABN AMRO. Het gaat me niet om dat 'gedoe' over het buitenland. Helemaal niet zelfs maar de ABN medewerker begreep mijn vergelijking omdat er extra controle regels zijn bij iemand die vanuit het buitenland een rekening opent. Het is allemaal wel uit te leggen maar dan is de vraag;

Een beheerrekening heeft niet meer handelings kosten dan bijv. Die buitenlandse rekening. Waarom ik wel dan €20 euro en de andere doelgroepen allemaal niet ?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

PFFJF schreef:
19 feb 2025 15:15
Het feit is dat ik geen keuze heb in dit geheel. Ik heb gekozen voor een budgetbeheerder die gebruik maakt van ABN AMRO en ik snap dat het als zeuren overkomt . Het is immers 'maar' €20,-
U zegt het zelf al, u kiest voor een budgetbeheerder die alleen met ABNAMRO werkt omdat die beheerder dat erg fijn vind. ABNAMRO staat geheel buiten deze keuze.
PFFJF schreef:
19 feb 2025 15:15
De openingskosten worden uitgelegd als extra administratieve handelingen door ABN AMRO. Het gaat me niet om dat 'gedoe' over het buitenland. Helemaal niet zelfs maar de ABN medewerker begreep mijn vergelijking omdat er extra controle regels zijn bij iemand die vanuit het buitenland een rekening opent. Het is allemaal wel uit te leggen maar dan is de vraag;

Een beheerrekening heeft niet meer handelings kosten dan bijv. Die buitenlandse rekening. Waarom ik wel dan €20 euro en de andere doelgroepen allemaal niet ?
Die andere doelgroepen niet? Elke niet ingezetende betaald maandelijks extra voor zijn rekening. Dit kan oplopen tot 15 euro per maand, Een zakelijke rekening als niet ingezetende kan zelfs meer dan 500 euro per maand extra kosten.

Maar nogmaals, wat het buitenland te doen heeft met uw vrijwillige bewindvoering is mij een raadsel.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een beheersrekening kost vermoedelijk iets meer moeite om te openen qua administratie, dat zal de 20 euro verklaren.

PFFJF

Ik heb het nogmaals niet over de maandelijkse kosten maar de openingskosten .
Mijn doelgroep heeft als enige binnen ABN €20 euro openingskosten.

Voor alle andere betaalrekeningen is de start dus gratis.

Zeuren? Wellicht ...
En toch? Waarom doet ABN dit terwijl ze zelf ook aangeven dat de administratieve inspanning geen extreme extra inspanning vergt tov andere 'bijzondere doelgroepen'

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De enige die een zinvol antwoord op deze vraag kan geven is ABN zelf. Zij weten immers waarom een product de bijbehorende prijs heeft. Alleen zal een gewone helpdeskmedewerkers dat inzicht ook niet hebben, en de kans dat ABN aan willekeurige derden inzicht geeft in hun pricingmodel is nihil. Waarom zouden ze ook...

Redeneringen op basis van aannames helpen je niets. Want wat voor jou vergelijkbaar lijkt, hoeft dat achter de schermen niet te zijn. Bij het verwerken van een beheerrekening komen logischerwijs werkzaamheden voor die bij een buitenlandse rekening niet aan de orde zijn.

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste PFFJF,

Ik kan me voorstellen dat u liever geen openingskosten wil betalen. ABN AMRO heeft er in haar prijsbeleid voor gekozen om openingskosten te berekenen voor de Leefgeldrekening.

Als ik uw berichten zo lees wil u vooral weten hoe andere forumleden hierover denken en heeft u al uitleg gehad van ABN AMRO, namelijk dat we openingskosten berekenen vanwege de extra administratieve handelingen die ervoor nodig zijn om deze rekeningvorm te openen en aan te houden. Denk dan aan klantonderzoek, koppeling met de rekeningen van de budgetbeheerder, uitzonderingen die voor de Leefgeldrekening gelden ten opzichte van andere betaalrekeningen, etc. Voor andere rekeningvormen zijn in ons prijsbeleid andere kosten bepaald. Zo gelden voor de door u genoemde Vreemde Valuta Rekening bijvoorbeeld geen openingskosten, maar wel hogere maandkosten van EUR 5,- per maand.

U lijkt zich niet te kunnen vinden in onze beslissing om openingskosten te rekenen voor een Leefgeldrekening. Dat vinden we uiteraard jammer. U kunt er eventueel voor kiezen om hierover een klacht bij ons in te dienen. Ik verwacht niet dat hiermee de openingskosten vervallen, maar uw onvrede over ons beleid leggen we hiermee wel vast in ons systeem. Hier leest u hoe u een klacht indient: https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro ... index.html

Met vriendelijke groet,

L. Verbruggen
ABN AMRO Webcare

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo, da's een reactie waar veel andere webcare-afdelingen een voorbeeld aan kunnen nemen. Luid en duidelijk, en keurig netjes.

Plaats reactie