Katsjing! Mail van ING?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
BL2

Katsjing! Mail van ING?

Ongelezen bericht door BL2 »

---------------------------
mail@ing.com
Katsjing! Tot 6x € 50 cadeau krijgen.

Tsja, wat doe je dan en wat vinden we er nou van.
Komt dit betrouwbaar over als je zo'n mail Katsjing in je spammap aantreft ?

Banken welke er terecht alles aan doen om hun klanten te waarschuwen tegen list en bedrog moeten toch niet dit soort wazige mailtjes verzenden.

Wat vinden jullie daarvan ?
Is dit echt of nep ?

Speedy123
Beste antwoord
Gekozen door BL2

Re: Katsjing! Mail van ING?

door Speedy123 » 15 apr 2025 21:39

BL2 schreef:
15 apr 2025 21:06
xflorisx schreef:
15 apr 2025 12:22
..,....Gewoon met de cursor op de link gaan staan en je ziet waar je heen gaat als je er op zou klikken. Dan wordt het in twijfelgevallen helemaal duidelijk.......
Nou helemaal duidelijk....
Dan zie je dus dit:

https://mailing.ing.com/api/query/Messe ... ktMA%3d%3d
Grappig link, eerst krijg je het plaatje met allerlei bonussen, dan klik je op de Creditcard, krijg je de pagina met Katching - deze actie loopt tot 3 mei 2025 en een knop Direct Aanvragen. En daar komt ie dan, de Log in to mijn ING .

Vanuit de email wordt je in drie klikken wel degelijk naar de ING login pagina geleidt, geheel in tegenspraak tot hun eigen anti phishing beleid. Hieruit kunnen we concluderen dat reclame emails van ING wel degelijk leiden tot een login pagina.

En dat is nu precies hoe phishing werkt, een malafie email leidt je tot een namaak ING omgeven waarna u naar de login geleidt wordt. Op die manieren krijgen de boeven toegang tot uw ING omgeving.

Omdat dit exact hetzelfde werkt hoe ING haar reclame campagnes voert, is het heel begrijpelijk dat klanten van ING erin blijven trappen, wat tot grote persoonlijke schade kan leiden. Niet meer dan terecht dat ING dan ook aansprakelijk voor phishing schade gesteld wordt die haar klanten ondervinden.
witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee of het wel of niet echt is. Ik heb deze in ieder geval nog niet gehad. Geeft dat voldoende antwoord op je vraag?

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, natuurlijk niet. Er wordt gevraagd naar een waardeoordeel van dit soort wazige mailtjes van ING.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik krijg nooit mail van ING. Berichten staan allemaal in de app. Daar staat geen katsjing bij.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik snap niet wat er wazig aan is, misschien de verkeerde bril op?
Als je geen mails wilt ontvangen, dan meld je je toch af.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

BL2 schreef:
14 apr 2025 23:35
mail@ing.com
Katsjing! Tot 6x € 50 cadeau krijgen.

Banken welke er terecht alles aan doen om hun klanten te waarschuwen tegen list en bedrog moeten toch niet dit soort wazige mailtjes verzenden.

Is dit echt of nep ?
Volgens mij geef je zelf het antwoord. Je denkt dat het echt is. Alleen is op basis van 2 regels uit een mail niet te bepalen of dit echt of nep is.
Toevallig heb ik zelf ook deze mail gehad. Daarom kon ik zelf aan de hand van de kenmerken in de volledige mail bepalen dat deze echt van de ING is. Wat je er mee doet moet je uiteraard zelf weten.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Als ik klant was van ING zou ik direct het antwoord weten. Nu ben ik dat niet. Om de vraag te beantwoorden hoef je alleen maar naar het echte afzender adres te kijken. Hier staat ing.com na de @. Je mag er van uitgaan dat ING wel het .com adres wel geregistreerd heeft.
Echte spam heeft soms iets wat er op lijkt, maar meestal staat er iets heel vreemds. Ik heb mijn mailreader zo ingesteld dat ik bij afzendadres niet alleen de naam van de afzender heb staan, maar ook tussen haakjes het echte afzendadres.
Ik heb Thunderbird.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
14 apr 2025 23:35

Is dit echt of nep ?
Ik snap werkelijk niet wat het probleem met deze mail zou zijn. De mail is in typische ING-stijl, de afzender klopt, de ingesloten hyperlinks kloppen en de actie staat met grote letters op de site van de ING...

Als je al twijfelt, dan valt dus binnen een paar seconden te zien dat dit gewoon een legitieme mail is.

De tekst in de mail is ook gewoon duidelijk en typisch ING:
Beste meneer Moneyman,

De beste deals scoor je straks niet alleen op de vrijmarkt, maar deze weken ook bij ons!

Je krijgt nu tijdelijk € 50 per product als je gaat beleggen, verzekeren of een creditcard aanvraagt. Verdien tot € 300 in totaal.

Dus heb je toch al een creditcard of een nieuwe verzekering nodig? Of is dit voor jou hét moment om te starten met beleggen? Laat dat voordeel niet liggen en krijg tot wel 6x € 50 van ons cadeau. Regel het tussen 14 april tot en met 3 mei 2025.

Katsjing! Fijne Koningsdag!
Wat mij betreft ligt het wazige vooral aan de bril van de ontvanger en niet aan de mail.

Lowieze

Ik zou me als klant van ING hier drukker om maken:
“ING verlaagt de spaarrente“
https://nieuws.ing.nl/nl-NL/248826-ing- ... spaarsaldo.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
15 apr 2025 10:21
........De mail is in typische ING-stijl, de afzender klopt, de ingesloten hyperlinks kloppen ........
Ik zie als enigszins argwanend iemand bij mailtjes van "banken" een mooi nagemaakte mail, met een knop waarop je kan drukken.......
Waar die knop mij naar toe brengt is dan nog compleet onduidelijk.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U heeft gelijk argwanend te zijn. Zou ik ook zijn. Je kunt het luchtig oppakken zoals moneyman, maar dan kom je jezelf misschien nog een keer tegen.
Zelf heb ik te vaak fouten gemaakt om niet argwanend te zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, argwanend... ik zou liever zeggen: voorzichtig. Juist omdat die rekeningzuigers steeds beter worden in hun 'vak'.

Maar de oplossing is simpel: gewoon even naar de site van ING (of welk bedrijf dan ook), en dan weet je in no time hoe of wat.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Check uw berichtenbox bij ING. Als daar geen bericht met deze inhoud staat, lijkt mij enige achterdocht wel op zijn plaats.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

@BL2

Ik kan me er wel in vinden dat u het een zeer onhandige email vind. Andere banken zijn inmiddels overgestapt op reclame via een berichten box in de app of via de Internet site i.p.v. per email. Zo leert men klanten af om te klikken op afbeeldingen in e-mailtjes.

Doordat ING email met geïntegreerde linkjes blijft gebruiken, blijft het lastig voor hun klanten onderscheid te maken tussen phishing emails en legitieme emails.

Lowieze

ING stuurt zeer geregeld zulke emails, ook om klanten attent te maken op nieuwe spullen die je kunt bestellen met je punten. Ook emails over verzekeringen, beleggen, creditcards etc.
Als je dat niet wilt, is het heel eenvoudig om je daarvoor af te melden. Ik begrijp het probleem niet zo.
Het is niet dat er om je inloggegevens wordt gevraagd.

Speedy123

Lowieze schreef:
15 apr 2025 12:08
ING stuurt zeer geregeld zulke emails, ook om klanten attent te maken op nieuwe spullen die je kunt bestellen met je punten. Ook emails over verzekeringen, beleggen, creditcards etc.
Als je dat niet wilt, is het heel eenvoudig om je daarvoor af te melden. Ik begrijp het probleem niet zo.
Het probleem zit hem in de gewenning dat je emails ontvangt van ING per normale email. Dat maakt de kans groter dat de klant in een phishing email zal trappen.

Als de klant gewend is de emails alleen in de bankomgeving te ontvangen, dan zal die mindere snel slachtoffer worden van phishing emails.

Na het klikken op de links kan er alsnog om inloggegevens gevraagd worden. Ook wanneer er sprake is van valide emails.

Lowieze

Speedy123 schreef:
15 apr 2025 12:11
Lowieze schreef:
15 apr 2025 12:08
Het probleem zit hem in de gewenning dat je emails ontvangt van ING per normale email. Dat maakt de kans groter dat de klant in een phishing email zal trappen.

Als de klant gewend is de emails alleen in de bankomgeving te ontvangen, dan zal die mindere snel slachtoffer worden van phishing emails.

Na het klikken op de links kan er alsnog om inloggegevens gevraagd worden. Ook wanneer er sprake is van valide emails.
Dan meld je je toch af voor zulke emails (voor de derde keer)

Speedy123

Lowieze schreef:
15 apr 2025 12:13
Dan meld je je toch af voor zulke emails (voor de derde keer)
Heel veel mensen snappen dat niet of zijn daar niet mee bezig. Het is opt-out, niet opt-in, standaard staat het dus gewoon aan.

Wat ING doet, is echt af te raden. Om hun klanten te beschermen zouden ze veel meer aandacht voor dit soort zaken moeten hebben, zeker nu de doorbraak van AI ervoor zorgt dat de phishing emails van steeds betere kwaliteit zijn.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

BL2 schreef:
15 apr 2025 10:53
Moneyman schreef:
15 apr 2025 10:21
........De mail is in typische ING-stijl, de afzender klopt, de ingesloten hyperlinks kloppen ........
Ik zie als enigszins argwanend iemand bij mailtjes van "banken" een mooi nagemaakte mail, met een knop waarop je kan drukken.......
Waar die knop mij naar toe brengt is dan nog compleet onduidelijk.
Ook dat is te zien. Gewoon met de cursor op de link gaan staan en je ziet waar je heen gaat als je er op zou klikken. Dan wordt het in twijfelgevallen helemaal duidelijk.

Speedy123

Ter aanvulling, ING stelt alleen belangrijke berichten per email te versturen die naar hun eigen inbox verwijzen.
Wij sturen je nooit een link om direct in te loggen in Mijn ING. Berichten die je ontvangt in de ING-app of via Mijn ING zijn betrouwbaar, want je ontvangt ze in je beveiligde omgeving. Staat er een belangrijk bericht klaar in de Mobiel Bankieren App of Mijn ING? Dan ontvang je soms een e-mail, pushbericht of sms om je erop te wijzen dat je het bericht in je beveiligde omgeving kan lezen. In deze berichten staat nooit een link naar de login pagina van Mijn ING of de app.
Een reclame uiting lijkt mij toch niet in de categorie belangrijk te vallen?

Plaats reactie