Kan niet meer inloggen bij ASN als ik mijn telefoon kwijt ben

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Plaats reactie
Rsolo

Kan niet meer inloggen bij ASN als ik mijn telefoon kwijt ben

Bericht door Rsolo »

Ik ben klant bij de ASN bank en ga binnenkort op vakantie.

Als voorbereiding op mogelijke problemen bij verlies van mij telefoon tijdens mijn vakantie in buitenland heb ik uitgezocht hoe ik nog kan inloggen bij "mijn" bank om de boel te blokkeren.
Helaas, als ik mijn smartphone kwijt ben kan ik niet meer inloggen. Ook niet vanaf een ander apparaat omdat alle inlogmogelijkheden via de smartphone gaan.

ASN biedt vier inlogmogelijkheden:

1. inloggen dmv QR-code in je app
2. Wachtwoord en beveiligingscode (op je telefoon)
3. Digipas. Die wordt niet meer verstrekt aan particulieren.
4. Browsercode (hoe werkt dat via een vreemde computer in het buitenland?)

Ik heb hierover contact gehad met ASN maar ze hadden geen mogelijkheden. Alleen bellen. Zonder telefoon?

Werkt dit bij andere banken ook zo? Is er een bank die wel gebruik maakt van een losse Fido autorisatiesleutel? Want dat is de oplossing.

Ik plaats deze topic ook omdat het m.i. best wel goed is om hier voor de vakantie al over na te denken.

Ron5300
Beste antwoord
Gekozen door Rsolo

Re: Kan niet meer inloggen bij ASN als ik mijn telefoon kwijt ben

door Ron5300 » 31 aug 2026 13:48

ASN adviseert wel om bij verlies van de telefoon de app te blokkeren en dat kan met een omweg door op een pc in te loggen of wat op vakantie veel gemakkelijker is het betreffende telefoonnummer te bellen.
Het is sowieso aan te raden om voordat de vakantie gaat beginnen een lijst met belangrijke telefoonnummers te maken omdat een telefoon ook kapot kan gaan en die telefoonnummers niet meer voorhanden zijn.

Op vrijwel alle vakantiebestemmingen zijn moderne communicatie middelen zoals telefoons wel beschikbaar en dat maakt dat bij verlies of diefstal de ASN bank gebeld kan worden.

Edoch bij diefstal van de telefoon met een contactloze betaalmogelijkheid blijft de schade beperkt omdat er naar een paar keer kleine betalingen gedaan te hebben om de pincode gevraagd wordt en die heeft de dief niet.
J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Goed issue. Als ik op vakantie ga neem ik als rabo klant de rabo random reader mee zodat ik in noodgevallen kan inloggen in internetbankieren op een pc.
Maar die wordt door Rabo ook steeds meer ontmoetigd en dus zal dat dan ook wel het begin van het einde van dat systeem zijn.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Rsolo schreef:
31 aug 2026 10:59
Helaas, als ik mijn smartphone kwijt ben kan ik niet meer inloggen. Ook niet vanaf een ander apparaat omdat alle inlogmogelijkheden via de smartphone gaan.
Je kunt de app toch ook (vooraf) op een ander toestel (bijvoorbeeld een tablet) zetten?

riddert

Bericht door riddert »

Waarom zou je je bankpassen blokkeren bij verlies van je telefoon?

Rsolo

Bericht door Rsolo »

Dat is een mogelijkheid en dat stelde de medewerker ook voor. Maar ik vind dit geen goede oplossing voor het inlog probleem bij verlies.

Omdat er geen alternatieve (externe) inlog mogelijkheid is moet ik een voor de zekerheid een tweede apparaat meenemen op vakantie.
Dat doe ik al maar ik ben daar niet blij mee.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

riddert schreef:
31 aug 2026 11:37
Goeie vraag... mijn aanname was dat in het telefoonhoesje ook de bankpas zit.
Rsolo schreef:
31 aug 2026 11:40
Omdat er geen alternatieve (externe) inlog mogelijkheid is moet ik een voor de zekerheid een tweede apparaat meenemen op vakantie.
Dat doe ik al maar ik ben daar niet blij mee.
Oftewel: er is een oplossing voor je veronderstelde probleem, en die oplossing hanteer je al. Dan is er toch niets meer dan een theoretisch probleem?

De Posthoorn

Bericht door De Posthoorn »

riddert schreef:
Waar staat / wie zegt dat dan? Ik zie dat nergens staan?

riddert

Bericht door riddert »

De Posthoorn schreef:
31 aug 2026 12:14
riddert schreef:
In antwoord op uw vragen;
De topic starter schreef dit in de openingspost, tweede zin.

De Posthoorn

riddert schreef:
31 aug 2026 12:19
De Posthoorn schreef:
31 aug 2026 12:14
riddert schreef:
In antwoord op uw vragen;
De topic starter schreef dit in de openingspost, tweede zin.
Dank. Tot 3x toe overheen gelezen. :oops:

Rsolo

Bericht door Rsolo »

Op mijn telefoon staat de bankapp. Ik weet niet zeker of een eventuele dief in kan breken op mijn telefoon en misschien ook in de bank app.
Mijn bankpas bewaar ik in een rfid hoesje op een andere plaats.

Voorkomen is beter dan blussen zei de brandweer. En zo bedoel ik het ook. Als je wist dat er niets kan gebeuren op vakantie heb je ook geen reisverzekering nodig.

Daarom wil ik weten wat ik kan doen bij verlies / diefstal van mijn telefoon.

Organisatie maken je steeds afhankelijker van een smartphone. Niet altijd met een voorziening in geval van verlies of diefstal.
Bij de meeste is dat geen probleem maar in geval van een bank vind ik wel belangrijk dat er een achtervang is.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

De ASN bank heeft al een oplossing voor dit probleem. Alleen moet iemand dan wel toegang hebben tot een alternatieve telefoon bijvoorbeeld die van een partner of een openbare telefoon.
Telefonisch blokkeren

Heb je geen toegang tot de app of internetbankieren? Bel dan direct met de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335 (vanuit het buitenland: +31 70 35 69 335)
Blokkeren via de app of via Internet bankieren is geen vereiste bij ASN, het kan dus ook telefonisch.

De Posthoorn

Rsolo schreef:
31 aug 2026 12:24
Op mijn telefoon staat de bankapp. Ik weet niet zeker of een eventuele dief in kan breken op mijn telefoon en misschien ook in de bank app.
Mijn bankpas bewaar ik in een rfid hoesje op een andere plaats.

Voorkomen is beter dan blussen zei de brandweer. En zo bedoel ik het ook. Als je wist dat er niets kan gebeuren op vakantie heb je ook geen reisverzekering nodig.

Daarom wil ik weten wat ik kan doen bij verlies / diefstal van mijn telefoon.

Organisatie maken je steeds afhankelijker van een smartphone. Niet altijd met een voorziening in geval van verlies of diefstal.
Bij de meeste is dat geen probleem maar in geval van een bank vind ik wel belangrijk dat er een achtervang is.
Wel, dat weet je toch? Een 2e device meenemen waar je de ASN app ook op zet. Als je vroeger je portemonnee verloor tijdens vakantie, had je een groter probleem dan nu.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
31 aug 2026 12:25
De ASN bank heeft al een oplossing voor dit probleem. Alleen moet iemand dan wel toegang hebben tot een alternatieve telefoon bijvoorbeeld die van een partner of een openbare telefoon.
Telefonisch blokkeren

Heb je geen toegang tot de app of internetbankieren? Bel dan direct met de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335 (vanuit het buitenland: +31 70 35 69 335)
Blokkeren via de app of via Internet bankieren is geen vereiste bij ASN, het kan dus ook telefonisch.
Dat gaat over het blokkeren van de betaalpas, maar TS wil zijn bank-app blokkeren.

En de oplossing daarvoor is simpel: het tweede device met bank-app gebruiken.

wikop

Bericht door wikop »

Moneyman schreef:
31 aug 2026 11:14
Rsolo schreef:
Je kunt de app toch ook (vooraf) op een ander toestel (bijvoorbeeld een tablet) zetten?
Dat werkt ook niet bij alle banken

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
31 aug 2026 12:54
Speedy123 schreef:
31 aug 2026 12:25
Telefonisch blokkeren

Dat gaat over het blokkeren van de betaalpas, maar TS wil zijn bank-app blokkeren.

En de oplossing daarvoor is simpel: het tweede device met bank-app gebruiken.
De ASN klantenservice kan alles blokkeren, ook de banken app. Dus als iemand zijn telefoon kwijt is in het buitenland en zich zorgen maakt, gewoon even de klanten service bellen.

De Posthoorn

wikop schreef:
31 aug 2026 12:58
Moneyman schreef:
31 aug 2026 11:14
Rsolo schreef:
Dat werkt ook niet bij alle banken
Bij welke bank(en) dan niet? Bij de ASN in ieder geval wel en daar gaat het om in dit topic.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

ASN adviseert wel om bij verlies van de telefoon de app te blokkeren en dat kan met een omweg door op een pc in te loggen of wat op vakantie veel gemakkelijker is het betreffende telefoonnummer te bellen.
Het is sowieso aan te raden om voordat de vakantie gaat beginnen een lijst met belangrijke telefoonnummers te maken omdat een telefoon ook kapot kan gaan en die telefoonnummers niet meer voorhanden zijn.

Op vrijwel alle vakantiebestemmingen zijn moderne communicatie middelen zoals telefoons wel beschikbaar en dat maakt dat bij verlies of diefstal de ASN bank gebeld kan worden.

Edoch bij diefstal van de telefoon met een contactloze betaalmogelijkheid blijft de schade beperkt omdat er naar een paar keer kleine betalingen gedaan te hebben om de pincode gevraagd wordt en die heeft de dief niet.

Nijogeth

Bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
31 aug 2026 11:04
Goed issue. Als ik op vakantie ga neem ik als rabo klant de rabo random reader mee zodat ik in noodgevallen kan inloggen in internetbankieren op een pc.
Maar die wordt door Rabo ook steeds meer ontmoetigd en dus zal dat dan ook wel het begin van het einde van dat systeem zijn.
Ze zijn dan ook al jaren overgestapt op de Rabo scanner.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

Okay, u heeft gelijk, die bedoelde ik.
Mae Culpa.

Consumenneke

Bericht door Consumenneke »

Ron5300 schreef:
31 aug 2026 13:48
ASN adviseert wel om bij verlies van de telefoon de app te blokkeren en dat kan met een omweg door op een pc in te loggen....
Het idee van 2FA is dat je jezelf op twee manieren bekend maakt, bijvoorbeeld door een bevestiging via je mobieltje...
Rsolo schreef:
Helaas, als ik mijn smartphone kwijt ben kan ik niet meer inloggen.

Plaats reactie