Ligbad lekt! Verzekerd of niet?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Dave2025

Ligbad lekt! Verzekerd of niet?

Ongelezen bericht door Dave2025 »

Goedendag ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Wij hebben onlangs een lekkage aan ons ligbad geconstateerd. het ligbed heeft hydrojet stralers maar het funcioneert niet. Wij hebben het huis jaar geleden gekocht. Onlangs hadden wij het bad gevuld met water en zagen per toeval door het luikje aan de zijkant van de ligbad dat 4 van de 6 hydrojets aan het lekken zijn! Het is geen grote lekkage, maar het drupt er langzaam uit, waardoor er enkele plasjes water ontstaan onder het bad. vooralsnog is er geen vloer/plafond schade, maar uiteraard gebruiken wij het ligbad nu niet meer totdat het is opgelost, om verdere schade te voorkomen. Dan nu enkele vragen. Kunnen wij de vorige eigenaar nog aansprakelijk stellen voor deze lekkage? ik denk zelf van niet, immers wisten wij het ook pas per toeval na een jaar. dan willen we kijken of we aanspraak kunnen maken op de inboedel of opstalverzekering. Maar wij hebben onlangs onze opstalverzekering opgezegd per 28 februari. Dus pas op 28 februari gaat onze nieuwe verzekering in. wij geven de voorkeur om te wachten en de claim in te dienen bij onze nieuwe verzekeraar, maar is dat ook verstandig? wat is jullie advies: kunnen we beter nog wel proberen bij de oude verzekering als daar niet lukt bij de nieuwe verzekeraar proberen? het kan ook zomaar zijn dat het onder de inboedelverzekering valt, of zelfs helemaal niet gedekt wordt door de verkeraar. al met al, Ik hoor graag jullie mening.

Speedy123

Re: Ligbad lekt! Verzekerd of niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dave2025 schreef:
16 feb 2025 12:01
Goedendag ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Wij hebben onlangs een lekkage aan ons ligbad geconstateerd. het ligbed heeft hydrojet stralers maar het funcioneert niet. Wij hebben het huis jaar geleden gekocht. Onlangs hadden wij het bad gevuld met water en zagen per toeval door het luikje aan de zijkant van de ligbad dat 4 van de 6 hydrojets aan het lekken zijn! Het is geen grote lekkage, maar het drupt er langzaam uit, waardoor er enkele plasjes water ontstaan onder het bad. vooralsnog is er geen vloer/plafond schade, maar uiteraard gebruiken wij het ligbad nu niet meer totdat het is opgelost, om verdere schade te voorkomen. Dan nu enkele vragen. Kunnen wij de vorige eigenaar nog aansprakelijk stellen voor deze lekkage? ik denk zelf van niet, immers wisten wij het ook pas per toeval na een jaar. dan willen we kijken of we aanspraak kunnen maken op de inboedel of opstalverzekering. Maar wij hebben onlangs onze opstalverzekering opgezegd per 28 februari. Dus pas op 28 februari gaat onze nieuwe verzekering in. wij geven de voorkeur om te wachten en de claim in te dienen bij onze nieuwe verzekeraar, maar is dat ook verstandig? wat is jullie advies: kunnen we beter nog wel proberen bij de oude verzekering als daar niet lukt bij de nieuwe verzekeraar proberen? het kan ook zomaar zijn dat het onder de inboedelverzekering valt, of zelfs helemaal niet gedekt wordt door de verkeraar. al met al, Ik hoor graag jullie mening.
Na een jaar een verborgen gebrek claimen is lastig. Het is bijna niet aan te tonen dat er een jaar geleden ook al sprake was van lekkende jets.

Opstalverzekering lijkt me niet van toepassing want er is nog geen vloer en/of plafond schade en u bent nu op de hoogte dus zelf verantwoordelijk om het bad niet lager te gebruiken,

Inboedelverzekering hetzelfde laken een pak, Er is geen schade veroorzaakt door de lekkende jets.

Dus rest m.i. niets anders dan het bad te vervangen dan wel te laten repareren op eigen kosten,

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Er is geen schade, dus een verzekering aanspreken..... waarvoor dan?

De lekkende jets zijn waarschijnlijk eenvoudig te repareren met een paar nieuwe afdichtingen, eurotjewerk.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Op hoeveel plekken ga je deze vraag nog stellen?
Is dit in de hoop ergens een antwoord te krijgen wat je wilt horen?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dave2025 schreef:
16 feb 2025 12:01
ik denk zelf van niet, immers wisten wij het ook pas per toeval na een jaar. dan willen we kijken of we aanspraak kunnen maken op de inboedel of opstalverzekering. Maar wij hebben onlangs onze opstalverzekering opgezegd per 28 februari. Dus pas op 28 februari gaat onze nieuwe verzekering in. wij geven de voorkeur om te wachten en de claim in te dienen bij onze nieuwe verzekeraar, maar is dat ook verstandig?.
Claimen bij de huidige verzekeraar heeft geen zin (er immers geen schade). En claimen bij de nieuwe verzekeraar om dezelfde reden ook niet. Het meest eenvoudige is om het geconstateerde gebrek (op eigen kosten) te laten verhelpen zodat er geen schade gaat optreden. Om iets op de vorige bewoner te kunnen verhalen zult U moeten gaan bewijzen dat het mankement al bestond tijdens de koop wat na een jaar wel heel lastig wordt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Simpel, gewoon een defect aan de afdichting. Dit valt natuurlijk niet onder welke verzekering dan ook, laat staan de eigenaren van een jaar geleden.
Dus heel eenvoudig, zelf maken of laten maken.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De verzekering dekt alleen de gevolgen van een plotselinge optredende gebeurtenis, nooit de schade zelf. Waarbij alle maatregelen genomen dienen te worden om de schade te beperken. Bij mijn verzekering expliciet vermeld: Schade ontstaan door lekkage langs kieren of kitnaden worden alleen vergoed als de oorzaak van de schade in een andere woning gelegen is niet indien de lekkage uit de eigen woning komt.
Maar, lees je eigen voorwaarden in de opstal en inboedel verzekering zelf eens. Het moet daar ook instaan. Kleine moeite, groot effect.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lijkt mij dat er geen verzekering uitkeert voor achterstallig onderhoud, en daar lijkt dit sterk op.
Even zes nieuwe pakkingen tussen de jets en klaar.

BL2

Denk dat de topicstarter het nu wel weet.....

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Simpel, gewoon een defect aan de afdichting. Dit valt natuurlijk niet onder welke verzekering dan ook, laat staan de eigenaren van een jaar geleden.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

J. Deltoer schreef:
17 feb 2025 14:14
Ik sluit mij hierbij aan. Dit valt zeker niet onder de verzekering. Ook de vorige eigenaren zullen niet aansprakelijk zijn. Zelf maken of laten maken dus.

BL2

BL2 schreef:
17 feb 2025 12:10
Denk dat de topicstarter het nu wel weet.....
Ik denk het ook........

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Triforce schreef:
17 feb 2025 14:27
J. Deltoer schreef:
Ik sluit mij hierbij aan. Dit valt zeker niet onder de verzekering. Ook de vorige eigenaren zullen niet aansprakelijk zijn. Zelf maken of laten maken dus.
Eensch. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Triforce

Ongelezen bericht door Triforce »

J. Deltoer schreef:
17 feb 2025 17:12
Triforce schreef:
17 feb 2025 14:27
J. Deltoer schreef:
Eensch. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
+1 voor deze post.

Dave2025

Ongelezen bericht door Dave2025 »

Hartelijk dank allen voor jullie tijd en inzet om mijn vragen te beantwoorden. Ik ben hier enorm mee geholpen!
De eerste keer dat ik hier een post plaats, volgens mij zelfs per ongeluk dubbel geplaatst volgens een zeer opmerkzame deelnemer van deze topic.
Ik ga eens kijken of ik vooruit kan met het advies om de jets af te dichten. Eventjes uitzoeken.
Nogmaals dank, prettige avond.

BL2

Dave2025 schreef:
17 feb 2025 20:09
..... Ik ben hier enorm mee geholpen!.....
Graag gedaan namens allen. Bedankt voor de reactie. Hopelijk gaat het plaatsen van wat nieuwe afdichtingen lukken, anders horen we het wel.

Plaats reactie