Verzekeraars en andere instanties halen tweelingen door elkaar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Chayennevz

Verzekeraars en andere instanties halen tweelingen door elkaar

Ongelezen bericht door Chayennevz »

Goedendag,

Ik zoek advies voor het volgende probleem. Ik (v) heb een tweelingbroer, we hebben 1 overeenkomende voorletter, tweede voorletter is anders. Het probleem ondanks dat we een andere geslacht hebben en dus niet volledig dezelfde voorletters hebben, halen verscheidene instanties ons constant door elkaar. We zijn overigens beide volwassen en wonen niet op hetzelfde adres.

De instantie waar dit de laatste tijd de meeste problemen veroorzaakt is verzekeringsinstanties. Dit gaat om zowel autoverzekeringen als bv. reisverzekeringen.
Mijn broer heeft enkele jaren geleden een auto ongeval gehad waarbij hij strafrechtelijk vervolgd is, het gevolg is natuurlijk dat je niet zomaar meer een verzekering krijgt en je in veel gevallen direct geweigerd wordt. Bij het aanvragen van een verzekering checkt hun systeem automatisch of de aanvrager niet is opgenomen in verscheidene registers waaruit dus zou blijken dat je een aantekening van strafrechtelijke vervolging of negatieve schadevrije jaren hebt. Als ik online een verzekering probeer af te sluiten met mijn gegevens (eigen adres, eigen voorletter etc) wordt ik direct geweigerd. Dit is me overkomen bij zowel autoverzekeringen als een reisverzekering. Het aanvragen wordt je dan heel moeilijk gemaakt en omdat je ook aangeeft in je aanvraag dat je geen strafrechtelijke veroordeling hebt en hun systeem zegt van wel, wordt je ook neergezet als zijnde ‘fraudeur’ of bewust verstrekken van onjuiste gegevens waardoor het allemaal nog langer duurt. Waar de meeste een verzekering binnen 5 minuten in orde maken, duurt het voor mij gemiddeld 5 werkdagen en heel veel e-mails en telefoontjes. De laatste vervelende situatie was dat ik een auto gekocht had en overgeschreven, de verzekering in orde wil maken en geweigerd werd en dit vervolgens meerdere dagen duurde. Resultaat: onverzekerde auto. Ik heb er natuurlijk niet mee gereden, maar je auto moet ook zonder dat je erin rijdt verzekerd zijn.

Hoe dan ook, dit probleem zal me nog jaren achtervolgen met allerlei instanties. Of eigenlijk oneindig. Heeft iemand een idee hoe ik dit in ieder geval bij verzekeraars kan oplossen? Het is natuurlijk eigenlijk van der zotte dat ik gestraft wordt voor iets waar ik niets mee te maken heb.

Ik hoor graag jullie advies.

Morgan le Fay

Re: Verzekeraars en andere instanties halen tweelingen door elkaar

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Herkenbaar . Een beetje ouder had naar de wijze raad geluisterd mbt voorletters.
Heb ooit een verse pa aan de lijn gehad die een drieling kwam aangeven
Heb m even verteld wat de gevolgen waren van drie gelijk voorletters.
Enig advies is je voornaam officieel laten aanpassen.En ja dat kost een flink bedrag maar met deze ellende doorgaan is veel erger. (Mijn roepnaam en voornaam zijn niet gelijk aan elkaar).
Succes
Laatst gewijzigd door Morgan le Fay op 29 mar 2025 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Leg dit eens voor aan het Kifid met de vraag hoe compleet die automatische controles zijn?

Op mij komt dit over als slecht geprogrammeerde software, die niet alle beschikbare gegevens controleert, maar slechts een deel.

Andere route: via het contactformulier je casus bij de redactie van Radar onder de aandacht brengen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Jablan schreef:
29 mar 2025 17:33
Leg dit eens voor aan het Kifid met de vraag hoe compleet die automatische controles zijn?

Op mij komt dit over als slecht geprogrammeerde software, die niet alle beschikbare gegevens controleert, maar slechts een deel.

Andere route: via het contactformulier je casus bij de redactie van Radar onder de aandacht brengen.
De enige gegevens waar ze iets mee kunnen is de naam en geboortedatum. Adres zegt niet zoveel als het om iets gaat wat een tijdje terug is gebeurd. Je kunt natuurlijk de BSN toevoegen bij een aanvraag, maar dan krijgen we ongetwijfeld heel veel vragen en klachten op dit forum. Maar hoe ver wil je gaan met automatisering? Dit is 1 uitzonderlijk geval maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer. En iedere softwarewijziging kost gewoon heel veel geld (niet die regels code aanpassen of toevoegen maar wel alles wat verder nodig is van code via een OTA-omgeving naar productieomgeving.
Laatst gewijzigd door rwolters op 29 mar 2025 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Chayennevz schreef:
29 mar 2025 13:35
Waar de meeste een verzekering binnen 5 minuten in orde maken, duurt het voor mij gemiddeld 5 werkdagen en heel veel e-mails en telefoontjes.
Niet leuk, maar misschien is het in deze situatie het meest praktisch om verzekeringen via een verzekeringsadviseur te regelen. Die kan je 1 keer uitleggen hoe het precies zit en dan kan hij/zij dat vervolgens direct uitleggen aan de verzekeraar. Adviseurs hebben meestal andere ingangen bij een verzekeraar dan consumenten. Het is denk ik niet realistisch om te verwachten dat verzekeraars voor deze uitzonderlijke situaties hun processen gaan aanpassen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zou met een inzage verzoek kunnen proberen uit te zoek of een bron foute gegevens van je heeft. Als daar jouw gegevens zijn gebruikt dan blijven de systemen afgaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Chayennevz schreef:
29 mar 2025 13:35
Als ik online een verzekering probeer af te sluiten

[..]

Ik hoor graag jullie advies.
Het advies wat ik je zou willen geven is al genoemd: laat dit door een verzekeringsadviseur regelen die je op kantoor/in de winkel kan bezoeken. Leg daar de situatie uit. Waarschijnlijk kom je daar verder mee.

bupaul

Ongelezen bericht door bupaul »

Wanneer je al een auto in bezit hebt gehad, waarom niet bellen met de verzekering wat je al bent om te zeggen dat je een nieuwe auto hebt gekocht. Ik doe dit altijd al zo en het is in een paar minuten gebeurd. Je hebt dan ook niet te maken met gegevens van je broer.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
29 mar 2025 17:46
Je zou met een inzage verzoek kunnen proberen uit te zoek of een bron foute gegevens van je heeft. Als daar jouw gegevens zijn gebruikt dan blijven de systemen afgaan.
Ik ben bang dat voorletter, achternaam en geboortedatum het probleem is.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Zaken als leningen/hypotheek geven ook echt problemen.
Instanties beropen zich vaak op de AVG(gloeiende) en heus ik zuig dit niet uit mijn duim.
Dat drieling verhaal stamt uit mijn Achmea tijd.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik geloof je morgan,mijn man en zijn broer schelen 9 jaar,precies dezelfde voorletters,en dat gaat nog mis,en elke keer lopen wij ook tegen problemen aan,nu zijn die nog makkelijk op te lossen,maar dan had broertje weer wat uitgespookt,stond politie weer hier,wij hebben helemaal geen kontakt met dat broertje trouwens

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik maakte dit wel eens mij toen ik nog bij de zorgverzekering werkte. Waarschijnlijk vindt je het als ouders wel grappig maar je maakt het leven van je kinderen een nachtmerrie door ze de zelfde initialen te geven.

Nota's hebben vaak niet meer dan naam, adres en geboortedatum. Nou, succes met je tweeling. Dat gaat gegarandeerd fout en er is niet echt een oplossing voor.

Wees niet grappig, wees wijs.

Plaats reactie