Afschrijving serredak

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
madfred

Afschrijving serredak

Ongelezen bericht door madfred »

Ik heb schade aan mijn serredak.
Er zijn twee platen beschadigd door vuurwerk. Ik heb dit opgegeven bij mijn verzekering, nu krijg ik bericht dat ze vanwege afschrijving alleen de "restwaarde" uitkeren, dus maar 15% van de schade.
Dat vind ik wel heel apart, bij bv apparatuur snap ik dat je afschrijving hebt, maar bij onroerende goederen?
Dat zou betekenen dat bij bv glasschade ook maar 15% wordt uitgekeerd.
Is dit een normale gang van zaken?

Nijogeth

Re: Afschrijving serredak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een serredak gaat geen eeuwigheid mee en moet op een bepaald moment vervangen worden. In het geval van een raam kan dat anders zijn.

Volgens mij speelt ook urgentie enigszins mee. Als er alleen visuele schade is, dan is dat anders dan een kapot raam of dak, dat zo snel mogelijk gemaakt moet worden.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer de serre volledig vervangen dient te worden zou het misschien beredeneerbaar zijn dat afschrijving een factor is. Wanneer het om 2 platen gaat natuurlijk niet. Ik zou niet akkoord gaan en ermee dreigen dat u de geschillencommissie gaat benaderen

Nijogeth

Zoals ik al zei is het belangrijk te weten wat de situatie is. Bij mijn ouders waren het zwarte puntjes in een paar platen van het dak. Wat mij betreft is het idioot dat een verzekering daar volledig nieuwe platen voor zou moeten betalen. Dan mag er best naar afschrijving gekeken worden. De platen hoeven namelijk niet vervangen te worden uit noodzaak,maar puur uit esthetisch oogpunt en kunnen ze gewoon nog blijven zitten (wat de meeste mensen ook nog eens doen).

Zitten er gaten in, dan vind ik het al een heel ander verhaal.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

En de vuurwerk gooiers zijn niet te achterhalen ? Dan kan u het via hun verzekering claimen.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Lijkt me niet heel vreemd, ik weet natuurlijk niet welke afschrijving ze hanteren op jaarbasis, maar als een serre dak bijv. een gemiddelde duur heeft voordat het dak vervangen moet worden en na 14 jaar gooit een onverlaat er wat vuurwerk op snap ik wel dat er geen volledige uitkering is, maar slecht een klein deel, immers had het gemiddeld genomen over een jaar toch volledig vervangen moeten worden.

madfred

De twee platen hebben beide gaten waardoor er water in de "kanalen" van de platen loopt. Hierdoor is er schimmelvorming in de platen. Ik heb (nog) geen lekkage.
Wel is de (oranje) schimmel heel goed te zien, en dat gaat natuurlijk erger worden.
En ook cosmetische schade is schade, anders zou een deuk in een auto ook niet hoeven te worden gerepareerd door de verzekering.
Achterhalen wie het vuurwerk heeft afgestoken is niet te doen. Er wordt hier niet al te ver vandaan door hangjeugd regelmatig vuurwerk afgestoken, maar het is natuurlijk niet te bewijzen dat hierdoor het dak is beschadigd. De restanten van de vuurpijl(en) lagen op het dak.
Er zitten ook wat schroeiplekken op de twee platen, en op één andere.
Die derde plaat kan wat mij betreft blijven zitten, die plek zie je vanuit de serre niet.

Wat betreft de levensduur, er wordt gesproken over een termijn van 30-50 jaar. Dat staat ook in de leveringsvoorwaarden van het bedrijf die de serre heeft geleverd en geplaatst. Dat bedrijf is helaas ter ziele gegaan, dus daar kan ik niet meer terecht.
De serre is 15 jaar geleden geplaatst.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is natuurlijk: wat staat hierover in de polis(voorwaarden)?

Wel vervelend altijd, als je compleet buiten je schuld wordt opgezadeld met kosten of consmetische ellende.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Nevyn schreef:
15 jun 2025 13:45
En de vuurwerk gooiers zijn niet te achterhalen ? Dan kan u het via hun verzekering claimen.
Dan kunnen de vuurwerkgooiers proberen dat via hun verzekering te ctaimen. Als gedupeerde heb je natuurlijk helemaal niets met hun verzekering te maken. Zij zijn gewoon verantwoordelijk voor de schade, dus moeten zij dat vergoeden. Ik hoop trouwens dat verzekeraars dit soort schade niet vergoeden want ik heb helemaal geen zin om daar aan mee te betalen.

Overigens geldt dat voor alle veroorzaakte schades. De schadeveroorzakers zijn aansprakelijk en zij kunnen mogelijk iets terugkrijgen van hun verzekering.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Begrijp niet veel van wat u schrijft, maar het zijn mooie plaatjes hoor!

Nijogeth

Het heeft dan ook weinig te maken met het onderwerp.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

madfred schreef:
15 jun 2025 18:22
En ook cosmetische schade is schade, anders zou een deuk in een auto ook niet hoeven te worden gerepareerd door de verzekering.
In dat geval wordt evengoed de dagwaarde van de auto gebruikt als maximaal uit te keren schade bedrag.
madfred schreef:
15 jun 2025 18:22
Wat betreft de levensduur, er wordt gesproken over een termijn van 30-50 jaar. Dat staat ook in de leveringsvoorwaarden van het bedrijf die de serre heeft geleverd en geplaatst.
De serre is 15 jaar geleden geplaatst.
Met die leveringsvoorwaarden in de hand, kun je dus tegenwerpen dat gebruikte afschrijvingstermijn minimaal 30 jaar dient te zijn.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Beplating, zoals polycarbonaat, heeft inderdaad een afschrijving, glas daarentegen in veel mindere mate.
In de loop der jaren zal polycarbonaat verkleuren, verharden en mogelijk last krijgen van algengroei door de weersinvloeden.

Uw serre zal naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt zijn voor glas, want glas kan niet op iedere serre worden toegepast. Op een serre die aan de woning is geplaatst en niet deel uit maakt van de woonkamer volstaat enkel gelaagd veiligheidsglas, maar de dakliggers moeten wel dichter op elkaar zitten dan bij polycarbonaat. Je kunt niet dezelfde lengte en breedte overbruggen als met polycarbonaat. Dat betekent dat je minimaal een kunststof serre moet hebben, maar nog beter een aluminium serre die het gewicht van het glas kan dragen en minder werking heeft door het weer.

U kunt dus het beste weer polycarbonaat toepassen op de serre en dat is in aanschaf ook vele malen goedkoper dan zelfs enkel gelaagd veiligheidsglas. U zult vermoedelijk meer kwijt zijn aan de montage.
Vraag of de verzekering u daarin tegemoet kan komen. Als u glasbreuk heeft wordt aan de hand van de offerte de gehele factuur vergoed en of men nu glas of polycarbonaat moet plaatsen, maakt weinig verschil.
Aan de andere kant, hoeveel glasbreuk maakt een mens in zijn leven mee? Er zijn hele generaties groot geworden zonder glasbreuk (standaard enkel glas) en ook zonder glasverzekering.

Ik heb geen idee waar u woont, maar het enige grote en langst bestaande bedrijf op het gebied van kunststof beplatingen dat ik zakelijk kende is LQ Kunststoffen in Ede (voorheen Elektropa). Vraag daar de mogelijkheden en wat prijzen op.

Nijogeth

En volgens mij kan polycarbonaat gewoon gemaakt worden. Daar hoeft niet gelijk een nieuwe plaat op, dacht ik.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Nijogeth schreef:
17 jun 2025 18:20
En volgens mij kan polycarbonaat gewoon gemaakt worden. Daar hoeft niet gelijk een nieuwe plaat op, dacht ik.
Dat hangt er vanaf hoe oud de beplating is, hoe groot de schade is en hoeveel vocht er inmiddels in de kamers zit. Ik dacht gelezen te hebben dat er gaten en schroeiplekken in zaten. Dat wordt een kostbare aangelegenheid en zal nooit onzichtbaar gerepareerd kunnen worden, bij scheurtjes is dat wel mogelijk. De platen zullen er in ieder geval uitgehaald moeten worden om te repareren, maar ze moeten ook schoon en droog geblazen worden en er moet nieuw band op aangebracht worden. Ik verwacht dat 2 nieuwe platen in prijs niet veel zullen schelen dan wel voordeliger is, ook gezien het arbeidsloon.

De vraagsteller heeft het over een levensduur van 30 - 50 jaar en dat is bijzonder veel, misschien lukt het die levensduur te behalen, maar dan wel in de meest gunstige omstandigheden. De garantie op de serre zal max. 10 jaar geweest zijn.

Gebakkenlucht

Ongelezen bericht door Gebakkenlucht »

Wat zegt de verzekeringsmaatschappij?
Heeft u gelezen wat er in de polisvoorwaarden staan?
Ik wens u veel sterkte, en ik hoop dat u het voor weinig geld kan laten maken.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De beschadigde platen maken deel uit van het complete serre dak dus begrijp ik eigenlijk niet dat de verzekering de restwaarde van die platen hanteert.

Misschien bedoelt de verzekeraar de restwaarde van het complete serre dak en keert 15% van de aanschafwaarde uit en met dat bedrag kunt u de beschadigde platen laten vervangen.

madfred

De serre is van aluminium, dus glas zou kunnen.
Ik heb na wat rondzoeken vervangende platen (bij een faillissement verkoop) gevonden voor €70 per stuk. Deze zijn exact hetzelfde als de huidige platen, dus ik heb er twee gekocht met een optie voor nog eens vier, voor het geval dat ze toch afwijken.
Volgende week ga ik ze ophalen, ik probeer één van de defecte platen mee te nemen om te vergelijken. Dan moet het wel droog zijn anders moet ik waterschade claimen bij de verzekering :-)
Mijn tussenpersoon heeft me verzekerd dat de verzekering gelijk heeft volgens hun voorwaarden. Tenminste, de interpretatie kan hun gelijk geven.
Ik heb geen zin in veel gedoe. Er speelt in mijn privé leven ineens iets (de gezondheid van mijn vrouw) wat veel belangrijker is, en wat ook veel tijd en energie kost.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie