Mag een verzekeraar zelf beslissen een totaal loss auto te herstellen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Laurent C

Mag een verzekeraar zelf beslissen een totaal loss auto te herstellen

Ongelezen bericht door Laurent C »

Op 4 mei 2025 tijdens een verblijf in Parijs mijn auto heeft zwaar hagelschade opgelopen.

Terug in Nederland neem ik contact met In Shared wie meldt mij dat mijn verzekering dekt de schade.
Ik mag kiezen tussen herstel bij ABS voor eigen risico van €135 of een een herstelbedrijf zelf uitzoeken met een eigen risico van €400.

Ik kies dus voor het eerst, breng mijn auto op 19 mei voor herstel en betaal €135. Dit na een afspraak op 06 mei waar ABS meldt telefonisch in mijn aanwezigheid dat de hagelschade is zwaar.

Op juni krijg ik het bericht dat In Shared maakt het schadebedrag naar mij over (€5410). Vreemd.... Zij zullen rechtstreeks betalen.
Ik wacht dus op de factuur van ABS. Deze krijg ik op 27 juli en het is €5801, €391 meer dan het ontvangen bedrag.
Ik vraag dus aan In Shared hoe het zit.
Vandaag 01/08 krijg ik het antwoord dat mijn auto werd totaal loss verklaard en zij keren uit de dagwaarde (€5410 dus).

Op geen enkel moment ben ik geïnformeerd dat de auto was totaal loss. Heb ik nooit de keuze gehad om het wel of niet laten herstellen, en nu moet ik een bedrag veel hoger dan €135 betalen zonder enige keuze. In Shared vertel mij trouwens ook niet welk bedrag moet ik betalen (wat met mijn €135 eigen risico)

Mijn vragen zijn: mogen zij beslissen zonder mijn toestemming om een totaal loss verklaard auto te laten herstellen? Hoef ik niet hierover informatie te krijgen?

Wat gebeurt mijn het betaald eigen risico? Wordt het afgetrokken van het totaal factuur bedrag?

Bedankt voor uw antwoord.

wikop

Re: Mag een verzekeraar zelf beslissen een totaal loss auto te herstellen

Ongelezen bericht door wikop »

Ja dat mag,als de schade ,als de schade zo groot is dat de kosten groter zijn als dat ze aan restwaarde moeten betalen

Speedy123

Re: Mag een verzekeraar zelf beslissen een totaal loss auto te herstellen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Een lastig probleem. Normaliter geeft een schadeherstelbedrijf een inschatting van de kosten door aan de verzekeraar. Is dat bedrag lager dan de dagwaarde van de auto, dan wordt de herstelopdracht goedgekeurd. Anders keert de verzekeraar de dagwaarde uit en wordt de auto verkocht aan een opkoper.

Hier is het uiteindelijk schadebedrag minder dan 10 procent boven de dagwaarde uitgekomen. Een schatting maken blijft altijd erg lastig en tien procent afwijking is mijn inziens niet heel onredelijk.

Bedenk ook dat de dagwaarde niet het bedrag is waarvoor u een gelijkwaardige auto koopt bij een verkoper. Normaliter schiet u er echt dik bij in als een auto total-loss verklaard wordt en u met het uitgekeerde verzekeringsbedrag een gelijkwaardige auto wil kopen.

Het eigen risico bent u kwijt, dat wordt afgetrokken van de dagwaarde indien u een eigen risico had van 135 euro. De dagwaarde zou dan 5535 euro geweest moeten zijn.

Plaats reactie