Hogere eigen bijdrage bij overstap naar PGB?
-
Hogere eigen bijdrage bij overstap naar PGB?
Ik ben op zoek naar een verklaring inzake het verschil in de hoogte van de eigen bijdrage aan het CAK, voor verleende zorg op basis van een PGB en een Modulair Pakket Thuis (MPT). Het betreft een WLZ indicatie.
Een cliënt van mij ontving eerst zorg op basis van een Modulair Pakket Thuis (minder dan 20u/maand). Cliënt, wilt graag de eigen regie hebben en is daarom overgestapt naar zorg op basis van een PGB. Het aantal uur zorg blijft gelijk en de zorgverleners blijven dezelfde.
Nu is het zo dat cliënt een veel hogere eigen bijdrage mag betalen aan het CAK dan voorheen. Nu is de eigen bijdrage ongeveer €114,-, terwijl die eerst ongeveer € 29,- was. Een aanmerkelijk groot verschil.
Ik heb contact opgenomen met het CAK, met de vraag, hoe komt dat? En kunt u mij en mijn cliënt uitleggen waar dit onderscheid vandaan komt. Daar heeft het CAK geen antwoord op en verwijst naar het ministerie van VWS.
Deze heb ik gebeld en konden mij geen antwoord geven op de vragen en verijzen in eerste instantie weer terug naar het CAK. Mijn vraag is wel verder doorgezet binnen het ministerie.
Mijn cliënt en ik vinden het verschil, in de vaststelling van de hoogte van de eigen bijdrage, een vorm van discriminatie. Er wordt immers onderscheid gemaakt tussen twee soorten zorg (PGB vs ZiN). Wij zijn van mening dat het keuzerecht van zorgverleners ernstig beknot wordt door deze regelgeving.
Zijn er meer casussen die hiermee te maken hebben?
En kan er iemand ons uitleggen waarop dit verschil is gebaseerd en waar wij dat terug kunnen vinden in de regelgeving van de overheid.
Alvast bedankt.
Een cliënt van mij ontving eerst zorg op basis van een Modulair Pakket Thuis (minder dan 20u/maand). Cliënt, wilt graag de eigen regie hebben en is daarom overgestapt naar zorg op basis van een PGB. Het aantal uur zorg blijft gelijk en de zorgverleners blijven dezelfde.
Nu is het zo dat cliënt een veel hogere eigen bijdrage mag betalen aan het CAK dan voorheen. Nu is de eigen bijdrage ongeveer €114,-, terwijl die eerst ongeveer € 29,- was. Een aanmerkelijk groot verschil.
Ik heb contact opgenomen met het CAK, met de vraag, hoe komt dat? En kunt u mij en mijn cliënt uitleggen waar dit onderscheid vandaan komt. Daar heeft het CAK geen antwoord op en verwijst naar het ministerie van VWS.
Deze heb ik gebeld en konden mij geen antwoord geven op de vragen en verijzen in eerste instantie weer terug naar het CAK. Mijn vraag is wel verder doorgezet binnen het ministerie.
Mijn cliënt en ik vinden het verschil, in de vaststelling van de hoogte van de eigen bijdrage, een vorm van discriminatie. Er wordt immers onderscheid gemaakt tussen twee soorten zorg (PGB vs ZiN). Wij zijn van mening dat het keuzerecht van zorgverleners ernstig beknot wordt door deze regelgeving.
Zijn er meer casussen die hiermee te maken hebben?
En kan er iemand ons uitleggen waarop dit verschil is gebaseerd en waar wij dat terug kunnen vinden in de regelgeving van de overheid.
Alvast bedankt.
-
Re: Hogere eigen bijdrage bij overstap naar PGB?
Geen idee hoe het bij jullie geregeld is. Ik krijg zelf hulp vanuit de WMO, maar hoef van de gemeente geen eigen bijdrage te betalen. Terwijl dat doorgaans 19 euro per maand is. De GAK zou normaal gesproken die eigen bijdrage incasseren.
Je zou de zorgverleners(s) of beslissers eens kunnen vragen hoe het zit.
Soms is het lezen van iemand die je negeert toch wel handig.witte angora schreef: ↑13 feb 2025 11:00Geen idee hoe het bij jullie geregeld is. Ik krijg zelf hulp vanuit de WMO, maar hoef van de gemeente geen eigen bijdrage te betalen. Terwijl dat doorgaans 19 euro per maand is. De GAK zou normaal gesproken die eigen bijdrage incasseren.
-
Stomme vraag, maar weet je client dat je info zoekt bij wat leken op een publiek forum?
Niet echt professioneel lijkt me.
Niet echt professioneel lijkt me.
-
Hetzelfde hier, ik krijg ook begeleiding vanuit de WMO. Echter betaal ik wel een eigen bijdrage. Deze is inmiddels verhoogd naar 21 euro per maand.witte angora schreef: ↑13 feb 2025 11:00Geen idee hoe het bij jullie geregeld is. Ik krijg zelf hulp vanuit de WMO, maar hoef van de gemeente geen eigen bijdrage te betalen. Terwijl dat doorgaans 19 euro per maand is. De GAK zou normaal gesproken die eigen bijdrage incasseren.
-
De eigen bijdrage is afhankelijk van meerdere factoren. Het kan ook zijn dat er wat in je situatie is veranderd. Dit kunnen wij dus niet beoordelen.
De gemeenten mogen maximaal € 21 per maand eigen bijdrage rekenen. Ze mogen wel beslissen om minder te vragen.
TS heeft het over een bijdrage PGB voor de WLZ. Daarvan is de eigen bijdrage veel hoger.
CAK: “Uw eigen bijdrage is in 2025 minimaal € 29,20 en maximaal € 900,80 per maand. In 2024 betaalde u minimaal € 28,60 en maximaal € 880,40 per maand.”
CAK: “Uw eigen bijdrage is in 2025 minimaal € 29,20 en maximaal € 900,80 per maand. In 2024 betaalde u minimaal € 28,60 en maximaal € 880,40 per maand.”
OK foutje van mij. Ik keek naar het verkeerde.
Lowieze
vindt dit leuk
-
komt de hogere eigen bijdrage niet voort uit een andere opbouw inkomen. PGB houder ?
Het is een vrij ingewikkelde berekening, voor een leek althans https://www.hetcak.nl/zorg-vanuit-de-wl ... e-pgb-wlz/Morgan le Fay schreef: ↑14 feb 2025 10:02komt de hogere eigen bijdrage niet voort uit een andere opbouw inkomen. PGB houder ?