Statiegeld inleveren bij tankstations snelweg
Statiegeld inleveren bij tankstations snelweg
Voor zover ik weet zijn tankstations aan de snelweg verplicht om alle blikjes en lege flesjes die voorzien zijn van een statiegeldlogo aan te nemen, en dus het statiegeld uit te keren.
Daarbij maakt het dus niet uit waar het blikje of flesje gekocht is.
Nu heb ik al meerdere keren meegemaakt dat werd geweigerd om een blikje/flesje aan te nemen. Omdat deze bijvoorbeeld was gekocht bij de AH.
Mag het tankstation weigeren of zijn ze gewoon wettelijk verplicht het statiegeld uit te keren?
Daarbij maakt het dus niet uit waar het blikje of flesje gekocht is.
Nu heb ik al meerdere keren meegemaakt dat werd geweigerd om een blikje/flesje aan te nemen. Omdat deze bijvoorbeeld was gekocht bij de AH.
Mag het tankstation weigeren of zijn ze gewoon wettelijk verplicht het statiegeld uit te keren?
-
NeoDutchio
Re: Statiegeld inleveren bij tankstations snelweg
Je hebt theorie en je hebt praktijk. Ja, een tankstation zou volgens de regels van Statiegeld Nederland statiegeld moeten innemen. Maar, wat doe je als ondernemer als je meer ingeleverd krijgt dan dat je kan handelen? Of wat als iemand even een maandvoorraad komt inleveren?
Hetzelfde bij supermarkten, wat als het apparaat in storing staat?
Wat in uw verhaal niet staat is of het opzet is van de ondernemer, wellicht onwetendheid of dat er door overmacht geen (externe) statiegeld ingenomen word. Bij opzet zou je een klacht kunnen indienen, bij onwetendheid kan je uitleg geven en bij overmacht je statiegeld elders inleveren.
Hetzelfde bij supermarkten, wat als het apparaat in storing staat?
Wat in uw verhaal niet staat is of het opzet is van de ondernemer, wellicht onwetendheid of dat er door overmacht geen (externe) statiegeld ingenomen word. Bij opzet zou je een klacht kunnen indienen, bij onwetendheid kan je uitleg geven en bij overmacht je statiegeld elders inleveren.
Als een tankstation dat als service gaat aanbieden gok ik dat het meeste daar ingeleverd gaat worden. Het is immers veel makkelijk om de auto voor het winkeltje te zetten en met een paar zakken naar binnen te gaan dan deze meenemen in een supermarkt. Maar dat tankstation gaat er niets extra's door verkopen.. Dus zij zitten met de ellende en supermarkteigenaren lachen zich rot.
Het lijkt me beter dat we ons gaan richten op betere inlevermogelijkheiden in de buurt van winkels waar het in grote hoeveelheden verkocht wordt.
Het lijkt me beter dat we ons gaan richten op betere inlevermogelijkheiden in de buurt van winkels waar het in grote hoeveelheden verkocht wordt.
-
J. Deltoer
De benzineprijs aan de snelweg loopt op tot 35 cent meer dan de goedkopere pompen in de bebouwde kom. Als deze stations wat meer kosten kwijt zijn om aan hun inleverplicht te voldoen kan ik daar geen medelijden mee hebben.
Eigenlijk is het simpel. Verkoop je het, neem het dan ook retour. Anders stop je maar met verkopen.
Eigenlijk is het simpel. Verkoop je het, neem het dan ook retour. Anders stop je maar met verkopen.
-
NeoDutchio
En weet u ook de oorzaak van de hogere prijs aan de snelweg? Of denkt u echt dat ze tot 35 cent per liter meer winst maken?J. Deltoer schreef: ↑13 okt 2025 20:47De benzineprijs aan de snelweg loopt op tot 35 cent meer dan de goedkopere pompen in de bebouwde kom. Als deze stations wat meer kosten kwijt zijn om aan hun inleverplicht te voldoen kan ik daar geen medelijden mee hebben.
Dat was in Duitsland in het begintijdperk, innemen wat je zelf verkocht. Dat werd een ramp. Een kiosk op het perron, de Action, de frisdrankautomaat in gebouwen, de friettent, enz. Hoe gaat u dat voor u zien?J. Deltoer schreef: ↑13 okt 2025 20:47Eigenlijk is het simpel. Verkoop je het, neem het dan ook retour. Anders stop je maar met verkopen.
Maar ik kan dus concluderen dat een tankstation aan de snelweg wettelijk verplicht is om een blikje (bijv. AH-huismerk) in te nemen en het statiegeld uit te keren? Dat is mijn concrete vraag.
Dorfje
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
Volgens de regels van Statiegeld Nederland zouden ze dat inderdaad moeten doen. Maar, wat schiet u op met die kennis als het tankstation het niet wil of kan innemen?
rrustema
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
Bij ons zeggen ze altijd: Wil niet ligt op het kerkhof, Kan niet ligt ernaast.
Is best een inspirerende gedachte. Op mijn middelbare school was een post-fix frisdrankautomaat. Je duwde een bekertje tegen een armpje en het koolzuur werd met het zoete smaakje in je bekertje gespoten. In kleine hoeveelheden ging dat ook nog eens, zodat je niet meer kocht dan je ging drinken (of kon veroorloven).Eigenlijk is het simpel. Verkoop je het, neem het dan ook retour. Anders stop je maar met verkopen.
Installeer zo'n ding en verkoop duurzame bekers/flesjes voor onderweg. Met het logo en het adres van de verkoper als souvenir.