Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kees123567
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2024 22:30

Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ongelezen bericht door Kees123567 »

Mijn instelling had in juni 2023 de regeling terugkeer naar zelfstandig wonen aangevraagd, en die is toen toegekend door het CAK. Alleen is het mij niet in die 4 maanden niet gelukt om weer zelfstandig te gaan wonen, het schijnt zoals ik heb/had begrepen van het CAK dat je die tijdelijke verlaging van de eigen bijdrage niet terug hoeft te betalen.. Nu is het mij eind maart dit jaar wel gelukt om zelfstandig te wonen wel in een heel andere regio dan de instelling, ik heb hierdoor ook geen contact meer met de instelling. De instelling heeft zonder met mij te overleggen of dit goed uit te zoeken de regeling terugkeer naar zelfstandig wonen weer aangevraagd.. Wat nu de situatie is dat het CAK de regeling wil toekennen voor laatste 4 maanden van mijn verblijf in de instelling, alleen het probleem is dat mijn hoge eigen bijdrage in 2023 een stuk hoger is dan in 2024.. Waardoor ik over de 4 maanden lage eigen bijdrage van de regeling terugkeer naar zelfstandig wonen geld moet gaan bij betalen omdat ze een correctie uitvoeren over de terugkeer zelfstandig wonen die ik in 2023 heb gehad. Ik heb al contact gehad met het CAK en die wijzen naar de instelling, en dat er wel bezwaar mogelijk is maar dat zei die weinig kans vinden hebben.. Ik heb aangegeven dat de instelling dit buiten mijn weten om heeft aangevraagd, en niet goed uit heeft gezocht, en dat ik hierdoor nu financieel de dupe ben. De verhuizing naar een andere regio, naar een zelfstandige woning heeft mij al ontzettend veel gekost financieel. Hebben mensen hier misschien tips?

Lowieze
Berichten: 6725
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien kunt u eens advies vragen bij de Nationale ombudsman.
https://www.nationaleombudsman.nl/cak/eigen-bijdrage

witte angora
Berichten: 31200
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ongelezen bericht door witte angora »

Kees123567 schreef:
26 jun 2024 22:46
Ik heb al contact gehad met het CAK en die wijzen naar de instelling, en dat er wel bezwaar mogelijk is maar dat zei die weinig kans vinden hebben..
Misschien heeft het CAK gelijk dat een bezwaar weinig kans heeft, maar misschien zitten ze er naast. Het is de instelling die moet beslissen, niet het CAK. Toch? Ik zou gewoon een bezwaar indienen, desnoods met wat hulp. Je kunt altijd even bij de bibliotheek informeren of er daar vrijwilligers komen die je kunnen helpen, of dat ze weten waar je terecht kunt.

Morgan le Fay
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Zou zeer zeker bezwaar indienen. Er is wel een lange adem nodig CAK is niet echt vlot. Succes.

Kees123567
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2024 22:30

Re: Terugkeer naar zelfstandig wonen, CAK probleem

Ongelezen bericht door Kees123567 »

Ik ben gisteren al langs geweest bij het juridisch loket, ik moet wachten op de brief met het factuur/beslissing en daarmee samen met hun/advocaat bezwaar maken. En ja ik vind het CAK ook een hele trage moeilijke vage instelling, waar je eigenlijk nooit duidelijk antwoord krijgt.

Plaats reactie