Marktplaats onlinebetaalplatform houdt geld vast

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
ryanryan

Marktplaats onlinebetaalplatform houdt geld vast

Ongelezen bericht door ryanryan »

Mijn zoontje van 13 heeft via Marktplaats een collectorsitem verkocht voor 565 euro
De koper maakte gebruik van koperbescherming waardoor het geld eerst op onlinebetaalpatform.nl wordt gestort.
De koper heeft het geld overgemaakt en zijn item ontvangen.
So far so good.

Plotseling wordt het account bij onlinebetaalpatform.nl grotendeels geblokkeerd (kan alleen de hoofdpagina zien maar geen enkele actie ondernemen)
reden: verificiatie.
Prima, heb al mijn gegevens ingevuld, tot aan kopie paspoort toe, en uiteindelijk (na 2 maanden) alles stond op groen.
Toen ik daarna vroeg om mijn account weer te deblokkeren kreeg ik als antwoord:
Bedankt voor je bericht.
Vanwege meerdere meldingen van kopers heeft Online Payment Platform (OPP) conform haar algemene voorwaarden en procedures gehandeld door jouw accounts te blokkeren.
Ik vertrouw erop dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Compleet nieuw, zonder enige uitleg over de meldingen.
Wat kan ik doen om mijn geld terug te vorderen?

Morgan le Fay

Re: Marktplaats onlinebetaalplatform houdt geld vast

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Graag het volledige verhaal dus ook die andere verkopen en de uitleg mbt je verkopende zoontje.
Ergens is er een Fiscaal alarmbelletje wat afgaat.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

En is er nergens iets te vinden over de procedure en vervolgstappen na zo’n blokkade?
Morgan le Fay schreef:
09 nov 2024 10:23
Graag het volledige verhaal dus ook die andere verkopen en de uitleg mbt je verkopende zoontje.
Ergens is er een Fiscaal alarmbelletje wat afgaat.
Waar haal jij “ andere verkopen” en “fiscaal alarmbelletje” vandaan? Ik lees dat niet. Ik zie alleen dat er meerderde meldingen door kopers zijn gedaan. Maar iedereen kan onderaan de advertentie op de meldknop drukken, dus er hoeven niet meer verkopen te zijn.

Bij een collectorsitem kan er bijvoorbeeld een vermoeden zijn dat het een namaakproduct is, waardoor meerdere geïnteresseerde kopers op de meldknop drukken. Maar goed, daar zou ik dan toelichting op verwachten van de kant van Marktplaats.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

13 jaar is handelsonbekwaam en mag niet zelfstandig verkopen doen. Dat is zelfs oplichterij omdat je geen rechtszaak kunt aanspannen tegen een minderjarige.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jouw geld? Van je zoontje toch? Heeft MP geen minimumleeftijd om te mogen handelen?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

geengast schreef:
09 nov 2024 15:20
13 jaar is handelsonbekwaam en mag niet zelfstandig verkopen doen. Dat is zelfs oplichterij omdat je geen rechtszaak kunt aanspannen tegen een minderjarige.
Volgens mij is dit niet helemaal correct. Minderjarigen mogen niet altijd zonder toestemming van hun ouders een overeenkomst sluiten. Ook zonder toestemming is die overeenkomst geldig, maar vernietigbaar.

Oplichting is een strafbaar feit, waarbij er sprake zijn van een valse hoedanigheid, listige kunstgrepen, of een samenweefsel van verdichtsels. Dat lijkt hier niet het geval. En al zou een dertienjarige die iemand opgelicht heeft niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden, eventuele schade kan wel op de ouders verhaald worden, volgens mij.

Handelsonbekwaam is, dacht ik, geen bestaande juridische term, maar wel passend binnen de context van dit topic. 👌

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
09 nov 2024 16:47
Volgens mij is dit niet helemaal correct. Minderjarigen mogen niet altijd zonder toestemming van hun ouders een overeenkomst sluiten. Ook zonder toestemming is die overeenkomst geldig, maar vernietigbaar.
Eens met je gehele comment, maar wel met een kleine aanvulling/aanpassing. Minderjarigen mogen wel transacties doen die gebruikelijk zijn bij hun leeftijd. Dus een 13 jarige die in de supermarkt koopt is gebruikelijk, een 13 jarige die zelfstandig de nieuwste iPhone16 koopt is dan weer niet gebruikelijk.
Laatst gewijzigd door kuklos op 09 nov 2024 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit zijn de voorwaarden van OPP
Als je minderjarig bent heb je toestemming nodig van je ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s). Wij gaan ervan uit dat je toestemming hebt voor het kopen of verkoper van producten. Wij kunnen hier ook naar vragen. Je hebt altijd een bankrekening nodig voor het kopen of verkopen en daarvoor is ook toestemming verkregen.

Dit zijn de voorwaarden van MP
De diensten van Marktplaats zijn slechts toegankelijk voor minderjarige Gebruikers indien zij daarvoor toestemming hebben gekregen van hun wettelijke vertegenwoordiger of het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een bepaalde minderjarige van deze leeftijd de betreffende handeling zelfstandig verricht.

Moneyman

kuklos schreef:
09 nov 2024 16:53
Erthanax schreef:
Eens met je gehele comment, maar wel met een kleine aanvulling/aanpassing. Minderjarigen mogen wel transacties doen die gebruikelijk zijn bij hun leeftijd. Dus een 13 jarige die in de supermarkt koopt is gebruikelijk, een 13 jarige die zelfstandig de nieuwste iPhone16 koopt is dan weer niet gebruikelijk.
Met toestemming van de ouders mogen die minderjarigen dat gewoon doen. Niets aan de hand dus,

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
10 nov 2024 18:44
kuklos schreef:
Erthanax schreef:
Met toestemming van de ouders mogen die minderjarigen dat gewoon doen. Niets aan de hand dus,
Met toestemming van de ouders ja. Dus als die 13 jarige de winkel in gaat, een iPhone 16 wil kopen kan een winkel dit gewoon weigeren en verlangen dat die 13 jarige met zijn of haar ouders terugkomt. En tot die tijd de verkoop weigeren.

Moneyman

kuklos schreef:
10 nov 2024 18:55
Moneyman schreef:
10 nov 2024 18:44
kuklos schreef:

Met toestemming van de ouders ja. Dus als die 13 jarige de winkel in gaat, een iPhone 16 wil kopen kan een winkel dit gewoon weigeren en verlangen dat die 13 jarige met zijn of haar ouders terugkomt. En tot die tijd de verkoop weigeren.
Klopt. Maar aangezien de ouder hier een topic opent over de verkoop van zijn kind, mag je die toestemming natuurlijk gewoon veronderstellen.

TS spreekt in de openingspost over zijn account. Ik neem aan dat hij zijn kind via zijn account heeft laten verkopen. Daar ziet Marktplaats dus niets van. Als het anders is, moet TS het maar corrigeren ;-)

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ik begrijp dat ts haar gegevens heeft gedeeld,dus niet onder de naam van de 13 jarige

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Er spelen hier twee zaken door elkaar heen die u mijn inziens beter uit elkaar kunt halen.

1) Uw account(s) zijn geblokkeerd door onlinepaymentplatform.
Klachten die wij ontvangen over kopers of verkoper registeren wij en op basis daarvan kunnen wij besluiten (bij meerdere klachten) om de koper of verkoper te blokkeren voor gebruik van onze (betaal)diensten. Hiermee houden wij het gebruik van onze (betaal)diensten veilig en betrouwbaar.
2) U wilt u geld ontvangen dat momenteel nog in escrow staat bij onlinepaymentplatform op uw naam.

Hiervoor dient u een uitbetalingsverzoek in te dienen bij onlinepaymentplatform. Bijvoorbeeld via https://onlinebetaalplatform.nl/nl/publ ... ort/create. Indien zij weigeren tot uitbetaling over te gaan, dient u een klacht in te dienen bij onlinepaymentplatform.

Ontvangt u na het indienen van uw klacht nog altijd geen geld van het onlinepaymentplatform, dan kunt u de klacht indien bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (www.kifid.nl). Het KIFID doet een bindende uitspraak.

Plaats reactie