Upsalot schreef: ↑06 feb 2025 13:37
Kuklos dat begrijp ik en ik was nu over de betaling bezig. Ik zal nu voorlopig moeten betalen. Daar doe ik niks aan op dit moment en misschien wel helemaal niet. Maar nu gaat het er bij mij om of er gewoon geen nieuwe regeling mogelijk is dan max loonbeslag. Ik heb altijd het dubbele betaald van de mondelinge afspraak. En soms meer neem aan dat ik dan nog wel speling heb.
Wat is dit soort situatie vaak helpt is spiegelen.
Stelt u zich voor, u was de verkopende partij. U ontvangt biedingen op uw huis, uw accepteert een van de biedingen. De potentiële kopers worden op de hoogte gebracht en ze zijn blij dat ze het geworden zijn. Het bod blijft staan.
Enige tijd gaat voorbij, nu wordt de koopovereenkomst opgesteld met daarin de standaard 10 procent boete clausule. Spannende tijd, ze zullen toch wel tekenen? Want u bent al ver met de aankoop van uw nieuwe huis. Gelukkig, er is getekend, de twee dagen bedenk tijd gaat in. Drie dagen later belt u makelaar, goed nieuws, de verkoop gaat door! Nu kunt u de aankoop van uw nieuwe huis definitief maken.
Dan enige tijd later, de makelaar belt. De kopers liggen ineens in scheiding en zien af van de aankoop van het huis. De verkoop gaat niet door.
Paniek. Immers u was al bezig met de aankoop van uw nieuwe huis. Het oude huis moet nu met spoed verkocht worden. Snel weer op Funda, het hele proces begint weer van voren af aan. Uw zegt tegen u makelaar, snel verkopen, dan maar wat lagere opbrengst.
Wat een stress en gedoe allemaal. Gelukkig heeft u wel recht op de boeteclausule en krijgt u enige financiële compensatie. De boete clausule wordt schriftelijk opgeëist bij de in gebreken blijvende kopers.
Dan wacht u weerom een koude douche, de potentiële kopers blijken helemaal geen geld te hebben, ze weigeren te betalen. Uw makelaar kan niets meer voor u doen, u moet een advocaat in de arm nemen om de koper voor de rechter te dagen. U moet duizenden euro's extra uitgeven om de boete te innen. De advocaat sommeert de kopers om nu toch echt te betalen of een regeling te treffen, ze doen het niet.
De advocaat schakelt een deurwaarder in en levert een dagvaarding af. De kopers nemen nu hun eigen advocaten in de arm. Die zijn duidelijk, ze verwachten dat de verkoper de zaak gaat winnen. Voordat ze zaak daadwerkelijk bij de rechter afgerond is, wordt er overeenstemming bereid, de kopers beloven maandelijks een afgesproken deel af te lossen tot de hele schuld is afbetaald. Ze zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld.
Enige tijd gaat het goed maar dan komt er geen geld meer binnen. De deurwaarder wacht nog even met actie ondernemen maar als daarna weer geen geld binnenkomt is het mooi geweest. De deurwaarder belt u en vraagt, wilt u actie ondernemen en overgaan tot loonbeslag? U schreeuwt woedend door de telefoon, ja nu is het mooi geweest, alles z.s.m. incasseren van de h!@@##$ers. Alle stress van al dat gedoe die jaren komt eruit.
Dan belt uw deurwaarder weer. De afgehaakte kopers willen graag een nieuwe, lagere afbetalingsregeling. Ter vervanging van de ouden niet nagekomen regeling. U ontploft, u bent gekke Henkie niet. Gewoon alles nu incasseren!
Wellicht snapt u de verkopers en hun deurwaarder nu beter?