Oled televisie heeft ingebrande superheld

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Speedy123

Re: Oled televisie heeft ingebrande superheld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
14 feb 2025 12:24
Dat noem ik dus Jureaucratie. Een combinatie van juristen en bureaucraten die alles dwarsbomen en overal bezwaar vinden tegen burger- en consumentenrechten. Op dit forum vind je bovendien middenstanders die klagen dat ze zo weinig verdienen.
Die had ik al eventjes van uw gemist, de middenstanders die rijk worden over de rug van de arme consument :D

Zoals ik destijds al zei, waarom gaan al die ketens dan achter elkaar failliet als de middenstand zulke gouden business is? Of zijn de marges sinds de opkomst van Internet voor de middenstand erg klein en is het helemaal geen vetpot?

Overigens dwarsboomt niemand iets. Het staat TS helemaal vrij om een procedure bij de geschillencommissie of bij een rechtbank te beginnen. Maar ik zou het niet aanraden met een zeven jaar oude televisie, de kans op succes is erg klein en er zijn (bij verlies) toch kosten aan verbonden, naast een hoop tijd en ergernis.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Linksom of rechtsom, als TS niet met die superheld in het beeld kan leven moet er een andere tv komen. Dan zou ik zeggen: koop dat ding, geniet van alle nieuwe snufjes die het ding ongetwijfeld heeft en laat het verder gewoon zitten.

De mijne zal heus nog een jaar of 15 mee kunnen, maar wie weet ga ik juist daarvoor: een hoop nieuwe snufjes die andere dingen weer wat makkelijker maken. Streamen met Odido of zoiets.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
14 feb 2025 12:46
Die had ik al eventjes van uw gemist, de middenstanders die rijk worden over de rug van de arme consument :D
Je hoort mij niet zeggen dat ze rijk worden. Middenstanders zijn al decennia aan de verliezende hand. Dat komt doordat hun leveranciers de marges afknijpen. Die verkopen liever direct aan grote discounters of via eigen kanalen online.

Natuurlijk is de consument een lastpak voor de doorsnee detaillist, zeker een consument die na de fabrieksgarantie komt zeuren. Maar krokodillentranen zijn veels te laat.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Consumenneke jij doet toch niks anders dan overal andere zaken gaan zoeken die je hier tussen kunt mixen om heel interessant over te komen als een soort alternatieve consumenten bond.

Speedy123

Consumenneke schreef:
14 feb 2025 13:09
Natuurlijk is de consument een lastpak voor de doorsnee detaillist, zeker een consument die na de fabrieksgarantie komt zeuren. Maar krokodillentranen zijn veels te laat.
De doorsnee detaillist heeft daar de klantenservice voor. Die zijn er zeer bedreven in vriendelijk te blijven tegen de zeurende consument die na zeven jaar een garantie claim komt indienen. Uiterst vriendelijk wordt de claim afgewezen.

Daarna zien we die consument hier terug op het Radarforum, om even zijn stoom af te blazen. Eenmalig, luchtte lekker op en weg is ie weer. Waarna u weer helemaal los kunt met al uw, ik zoek even een nette formulering, goedbedoelde adviezen waar die consument werkelijk helemaal niets aan heeft.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

witte angora schreef:
14 feb 2025 13:08
Linksom of rechtsom, als TS niet met die superheld in het beeld kan leven moet er een andere tv komen. Dan zou ik zeggen: koop dat ding, geniet van alle nieuwe snufjes die het ding ongetwijfeld heeft en laat het verder gewoon zitten.

De mijne zal heus nog een jaar of 15 mee kunnen, maar wie weet ga ik juist daarvoor: een hoop nieuwe snufjes die andere dingen weer wat makkelijker maken. Streamen met Odido of zoiets.
Om en nabij 1800 euro, de toenmalige aankoopprijs in 6,5 jaar volledig afschrijven en voor om en nabij de 1200 euro een nieuwe Oled tv aanschaffen is wel heel simpel gesteld.

Het zou u maar gebeuren dan denkt u er heel anders over.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
14 feb 2025 13:23
De doorsnee detaillist heeft daar de klantenservice voor. Die zijn er zeer bedreven in vriendelijk te blijven tegen de zeurende consument die na zeven jaar een garantie claim komt indienen. Uiterst vriendelijk wordt de claim afgewezen.
U klinkt als een detaillist die na al die jaren van gedwongen klantvriendelijkheid nu hier stoom komt afblazen.

Fabrieksgarantie is een concurrentiefactor.

Afbeelding

Wettelijke garantie is een recht.
Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product.

Speedy123

Consumenneke schreef:
14 feb 2025 14:58
Wettelijke garantie is een recht.
Het speeldoosje heeft duidelijk slechts 1 tune. Elke keer dezelfde dus.

Wettelijke garantie is aan voorwaarden gebonden. En dat is nou precies het probleem waar TS tegen aanloopt met een zeven jaar oude televisie waarvan de Oledjes inmiddels aardig aan het slijten zijn.

Verkoper weigert de wettelijke garantie. Nu is het aan TS om bij de geschillen commissie dan wel bij de rechtbank een procedure te beginnen om daar aan te tonen dat hij wel recht heeft op wettelijke garantie op zijn 7 jaar oude televisie.

En dat is wat nu elke keer door iedereen gezegd wordt. Heeft het zin om daar aan te beginnen of is de kans op succes simpelweg te klein om daar geld, tijd en moeite in te steken?

Speedy123

Ron5300 schreef:
14 feb 2025 14:51
Het zou u maar gebeuren dan denkt u er heel anders over.
Het is me net gebeurt. Na twee jaar en vier maanden ineens een dikke verticale streep op 2/3 van het beeld. Garantie claim afgewezen op basis van diagnose 'Interne schermbreuk. Interne schermbreuk is altijd het gevold van invloeden van buiten af.'.

Dus heb ik een nieuw TV gekocht. Dit keer een OLED, met de BTW weg-er-mee actie en een 250 euro claim back erop van Samsung.

Hangt nu heerlijk aan de muur, een genot voor het oog, een van de allerbeste televisie van dit moment. Echt genieten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenneke schreef:
14 feb 2025 10:42
We zijn het er wel over eens dat de gebruiksduurlijst van Techniek Nederland vaak als startpunt dient, als basis waarop de rechter vervolgens naar de voorgelegde zaak zelf kijkt.
Nee. De vraag die de rechter moet beantwoorden is: "is dit product non-conform?" Dat wil zeggen had de televisie op het moment van afleveren erlen eigenschap die de consument niet hoefde te verwachten. Die vraag kan eigelijk niet beantwoord worden door te kijken naar hoe oud de televisie is op het moment dat deze defect raakte, maar als een rechter dat wel doet dan is de vraag niet, "hoe lang mag de consument verwachten dat een televisie meegaat?", maar "had de consument in dit geval moeten verwachten dat de televisie na 2,8 jaar defect raakte?".

Je hebt altijd met een spanningsveld te maken waarbij de verkopers voor een zo hoog mogelijke prijs zo min mogelijk willen leveren en koper precies het tegenovergestelde willen. Als volgens UNETO-VNI, de bond voor verkoper, dan vindt dat soortgelijke televisie langer had moeten meegaan, dan is de rechter klaar. De discussie of televisie 6 jaar of 10 jaar hoort mee te gaan is voor de beslechting van het geschil niet relevant. Immers, 2,8 jaar is minder dan beiden opgaven.

In de eerste uitspraak is er al het nodige aan de hand. De verkoper heeft immers een verkeerd model geleverd en dan vindt je een rechter die aan de kant van de consument staat en min of meer de bewijslast omdraait: "gesteld nog gebleken is dat [eiser] niet op normale wijze van de televisie gebruik heeft gemaakt".

In deze zaak heeft de verkoper de UNETO-VNI lijst in gebracht en van de zijde van de consument lees ik niet dat hij een andere lijst heeft ingebracht of daar argumenten tegen heeft ingebracht.
Consumenneke schreef:
14 feb 2025 10:42
Het College van Beroep betreft de reclamecodecommissie, een zelfregulerings-initiatief. Je kan uitspraken van de reclamecodecommissie meenemen naar de rechter en die neemt ze doorgaans wel serieus. Maar het is geen rechtscollege.
Dat is de geschillencommissie ook niet. De uitspraken van de Stichting Reclamecode worden gemotiveerd op een wijze die door de Rechtbank wordt gehanteerd. En het is mogelijk om in beroep te gaan, terwijl dat bij de geschillencommissie meestal niet mogelijk is. In de uitspraak tegen Scheer en Foppen heeft de klager eerst van de voorzitter ongelijk gekregen, vervolgens heeft de commissie zich achter het oordeel van de voorzitter geschaard en het college maakte er gehakt van.

alfatrion

JozJan schreef:
14 feb 2025 11:41
Ik blijf erbij dat de wetgever steken heeft laten vallen. Doel was om wettelijke garantie niet te beperken tot 2 jaar (en dus soms langer zekerheid af te dwingen).
De Nederlandse wetgever neemt principele standpunten in:
1. partijen moeten overeenkomsten nakomen;
2. het verloop van tijd maakt op zichzelf niet dat partijen overeenkomsten niet hoeven na te komen;
3. een partij die zich beroept op een rechtsgevolg moet de feiten stellen en bij betwisting bewijzen die daarvoor nodig zijn.

Ik zie het laten vallen van steken niet. En denk niet dat het in de meeste andere EU landen beter is. De meeste andere landen kiezen er voor om de aansprakelijkheid van de verkoper te beperken is duur, dan moet de consument dus binnen die periode ontdekken dat de verkoper tekortgeschoten is én moet hij dat kunnen bewijzen.

In de EU geld dat lidstaten kunnen kiezen voor één of twee jaar omgekeerde bewijslast. En daarnaast kunnen landen de aansprakelijkheid beperken in duur. Iets anders kan niet.
Speedy123 schreef:
14 feb 2025 15:28
Het is me net gebeurt. Na twee jaar en vier maanden ineens een dikke verticale streep op 2/3 van het beeld. Garantie claim afgewezen op basis van diagnose 'Interne schermbreuk. Interne schermbreuk is altijd het gevold van invloeden van buiten af.'.
Het kan veroorzaakt worden doordat het scherm onder te veel spanning staat van het frame.

Speedy123

alfatrion schreef:
14 feb 2025 15:46
Het kan veroorzaakt worden doordat het scherm onder te veel spanning staat van het frame.
De TV stond op zijn voet. Oorzaak kan zijn mijn kleine neefje die een volle sprint trok om de TV met uitgestoken armen lachend omver te duwen. TV klapte tegen de muur en kwam weer terug. Gelukkig hield de stevige voet de TV in bedwang dus viel niet op de grond. Alleen deed TV het daarna nog bijna een jaar prima. Geen enkele uitwendige schade te zien maar ja, inwendig zie je niet alles.

Dat is het enige incident dat ik heb meegemaakt met die TV. Mijn vrouw en ik zaten verleden maand gewoon TV te kijken en ik dacht eerst dat er in pilaar in beeld stond, zoals je bij Feyenoord altijd hebt met die stangen die de netten ophouden. Maar de pilaar bleef maar in beeld, ook bij andere scenes. Bleek er een heel klein breukje in het binnenscherm te zitten, net bij de bezel. En dan loopt de vloeistof uit de column.

Maar goed, garantie afgewezen op basis van de foto's. Niemand aan huis gehad om de schade te controleren. Dus nieuwe gekocht en daar ben ik heel tevreden over.

De reden dat ik verder het heb laten lopen, de vorige had ik al met dikke korting gekocht dus was onder de 1300 euro. Meer dan twee jaar op afgeschreven, dus wat valt er dan nog te halen? Een paar honderd euro max en daarvoor moet je dan aardig wat moeite doen. Dus gewoon HelloTV op de zwarte lijst gezet daar koop ik niet meer. Reparatie is het ook gewoon niet waard en je zit dan ook een tijdje zonder TV.

Nieuwe TV is een Oled met geweldig anti reflectie scherm. Min oude had al een goede anti-reflectie maar dit slaat echt alles. Je kan in de volle zon gewoon TV kijken. Nu wel op de muur laten hangen want de TV heeft een break-out box dus alles kan ik in het dressoir aansluiten.

En zo draai je een negatieve ervaring om in een positieve ervaring.

alfatrion

Speedy123 schreef:
13 feb 2025 15:06
alfatrion schreef:
13 feb 2025 14:21
Hier staat de OLED televisie centraal. Dan begin je dus over dat je op het moment van kopen niet hoefde te verwachten dat er een televisie zou worden geleverd die kan inbranden en waarom. Dat het een producteigenschap is maakt nog niet dat je het ook moest verwachten.
Juist wel, Organische LED's slijten. Vanaf het moment dat u de televisie voor het eerst gebruikt neemt de helderheid van de oledjes af. En die slijtage is niet gelijkmatig.
Dat zal allemaal wel, maar dat maakt nog niet dat dat ook verwacht moet worden. De overeenkomst moet niet aan het product beantwoorden, maar het product moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Deze zaak draait om een vloer die consumenten hebben gekocht. De deskundige gaf aan dat de vloer als een goed product aangemerkt met de opmerking dat de vloer de familie tegen viel. De geschillencommissie onderschreef het rapport van de deskundige, omdat er niet iets in technische zit fout was aan de vloer. In hoger beroep wordt de uitspraak van geschillencommissie op basis van de marginale toets vernietigd en het hof oordeelt dat de vloer niet aan de overeenkomst beantwoord. De vloer heeft namelijk als producteigenschap dat deze snel krast, terwijl de koper een vloer mocht verwachten die niet krast en slijtvast is. Het lopen met schoenen op een vloer, schuiven met stoelen en spelen met speelgoed is normaal gebruik, maar veroorzaakte al kassen. Het hof oordeelde dat de vloer non-conform was en dit dus ondanks dat het niet krasbestendig zijn een producteigenschap is van deze vloer.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 006:AY8747

Het gaat hier om een OLED televisie, dan ga je dus kijken naar wat er op het moment van de koop bekend was over de OLED televisies. De stand van de techniek was dat inbranden bij CRT producten als fors van teruggedrongen en dit probleem zich niet voordeed bij de moderne beeldschermen, waarop de OLED beeldschermen de uitzonderingen zijn. Dan maakt het dus uit of de koper het product als een van de eerste is gekocht of dat de koper het product heeft gekocht op het moment dat de problemen met de OLED schermen bekend waren. Dat zal bepalend zijn voor wat er van verwacht mag worden.
Speedy123 schreef:
14 feb 2025 17:31
De reden dat ik verder het heb laten lopen, de vorige had ik al met dikke korting gekocht dus was onder de 1300 euro. Meer dan twee jaar op afgeschreven, dus wat valt er dan nog te halen? Een paar honderd euro max en daarvoor moet je dan aardig wat moeite doen. Dus gewoon HelloTV op de zwarte lijst gezet daar koop ik niet meer. Reparatie is het ook gewoon niet waard en je zit dan ook een tijdje zonder TV.
De volledige aankoopsom en huurkosten zijn te winnen en het aanbod is te verliezen. Op zichzelf klinkt het aanbod niet onredelijk en iets waar ik zelf ook voor zou gaan.

Speedy123

De consument heeft om zijn gelijk te halen over en pas opgeleverde parket vloer dus eerst een procedure doorlopen bij de geschillen commissie. Na verlies een procedure doorlopen bij de rechtbank en ook die verloren om uiteindelijk in hoger beroep het oordeel van de onafhankelijk adviseur vernietigend te krijgen waarna een comparitie gelast is ter vaststelling van schade en beproeven van schikking.

Hoe dit uiteindelijk verder afgelopen is, weten we niet. Al dit was nodig om het bindend oordeel van de geschillen commissie van tafel te krijgen.

Met televisies kennen we dit probleem niet zo. Over het algemeen wordt er in de eerste jaar na aankoop altijd garantie verleent. Bij mijn laatste aankoop werd me op het hart gedrukt de originele doos minmaal 30 dagen te bewaren. Bij problemen de eerste weken zou de televisie meteen omgewisseld worden voor een nieuwe.

Er zit overigens nogal een verschil tussen een dure parket vloer die al na twee weken al krassen vertoond en een Oled televisie die na zeven jaar inbrand verschijnselen begint te vertonen.

Maar goed, ik laat het hier bij. TS heeft allang advies gehad en is zelf nimmer meer online geweest.

alfatrion

Het punt dat ik maak is dat het feit dat het een producteigenschap is niet maakt dat die eigenschap ook door de koper verwacht moet worden.
alfatrion schreef:
13 feb 2025 14:21
Hier staat de OLED televisie centraal. Dan begin je dus over dat je op het moment van kopen niet hoefde te verwachten dat er een televisie zou worden geleverd die kan inbranden en waarom. Dat het een producteigenschap is maakt nog niet dat je het ook moest verwachten.
Je begint gewoon bij de overeenkomst. Wat waren de mededelingen van de verkoper en de fabrikant? Wat was er algemeen bekend over de stand van de techniek? Ect. En daar kan dan uitrollen dat de koper mocht te verwachten dat de televisie de geen eigenschappen heeft waardoor inbranden een risico is. Dat resulteert vervolgens in het oordeel dat de televisie non-conform is, omdat de geleverde televisie die eigenschap wel heeft. De lijst van UNETO-VNI kan dat niet anders maken.
LG schreef:
02 okt 2018 02:00
OLED is een self-emissive technologie die vele voordelen biedt inzake beeldkwaliteit en performance. Zoals bij elke self-emissive technologie, kunnen OLED TV’s tijdelijke image retention ondervinden onder bepaalde condities. Echter permanente image retention of burn-in, zijn eerder zeldzaam onder normaal gebruik. Met onze 5de generatie OLED panelen, blijft LG een leider in het marktsegment van grote TV’s. Deze schermen ondergaan strenge qualiteitscontroles, zodat de duurzaamheid, betrouwbaarheid en klanttevredenheid gegarandeerd is.

Als resultaat: vandaag de dag zijn er miljoenen tevreden LG OLED gebruikers die nog nooit een issue van permanente image retention gerapporteerd hebben.

Naast de strenge kwaliteitscontroles, blijft LG technologieën ontwikkelen om image retention te voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn de pixel refresher, die automatisch geactiveerd wordt om de LG OLED TV’s in de beste condities te houden.

Bron: https://fwd.nl/beeld/achtergrond-hoe-gr ... -bij-oled/
TS geeft aan dat de LG televisie gekocht is 13 juli 2018 en zal kort daarna geleverd zijn. De verkoper wil niets doen, omdat de televisie meer dan zes jaar oud is. Dat zal ongetwijfeld ingegeven zijn door de lijst van UNETO-VNI.

Consumenneke

alfatrion schreef:
15 feb 2025 14:41
TS geeft aan dat de LG televisie gekocht is 13 juli 2018 en zal kort daarna geleverd zijn. De verkoper wil niets doen, omdat de televisie meer dan zes jaar oud is. Dat zal ongetwijfeld ingegeven zijn door de lijst van UNETO-VNI.
De lijst geeft voor tv-toestellen boven de duizend euro een levensduurverwachting van tenminste zes jaar. Dit toestel was bijna tweeduizend euro. 8)

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit toestel was
Ton Habets schreef:
10 feb 2025 18:53
€ 1799,00 ,

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb in oktober 2018 ook een nieuwe LG gekocht na veel ellende met een Samsung tv. Vanwege de perikelen destijds over OLED had ik besloten absoluut geen OLED maar een 55" (139 cm) SUPER UHD TV SK8500 | α7 Intelligent Processor | Nano Cell Display Pro | Full Array LED voor ca 800 euro na extra korting via LG. (Eventjes gegevens gekopieerd)
De verkoper bestreed fel dat er nog problemen konden zijn met OLED maar als ik iets niet wil dan blijft dat zo.
De TV werkt nog steeds prima.

Plaats reactie