Op zoek naar een goede robotstofzuiger met dweilfunctie.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
De Posthoorn

Op zoek naar een goede robotstofzuiger met dweilfunctie.

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Ik ben op zoek naar ervaringen met een goede robotstofzuiger met dweilfunctie, max. € 1.500,-. Heb al het één en ander afgestruind op het www, maar iedere keer als ik denk die wordt het, lees ik weer wat negatiefs over dat apparaat. Ga ik weer twijfelen.

Voordat ik schrijf wat mijn wensen/eisen zijn, wacht ik eerst even af of er hier mensen zijn die zo'n ding hebben en aan mij hun ervaringen kwijt willen.

J. Deltoer

Re: Op zoek naar een goede robotstofzuiger met dweilfunctie.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Neem een roze angora die het voor je doet.
Een witte of zwarte volstaan wellicht ook.

De Posthoorn

J. Deltoer schreef:
25 jan 2026 14:36
Neem een roze angora die het voor je doet.
Een witte of zwarte volstaan wellicht ook.
Nee joh, die moet ik dan na het dweilen in de wasmachine gooien. Kost allemaal extra stroom.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Over willekeurig welk apparaat is wel iets negatiefs te vinden. Probeer te objectieveren hoe vaak die klacht voorkomt en hoe concreet die negativiteit is. En natuurlijk: of een eventueel negatief punt ook voor jou relevant is. Mijn ervaring is dat je door even kritisch naar kritiek te kijken vaak heel makkelijk zelf je keuze kunt maken.

Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijk apparaat omdat mijn woning daar qua inrichting niet geschikt voor is.

De Posthoorn

Moneyman schreef:
25 jan 2026 14:40
Over willekeurig welk apparaat is wel iets negatiefs te vinden. Probeer te objectieveren hoe vaak die klacht voorkomt en hoe concreet die negativiteit is. En natuurlijk: of een eventueel negatief punt ook voor jou relevant is. Mijn ervaring is dat je door even kritisch naar kritiek te kijken vaak heel makkelijk zelf je keuze kunt maken.

Ik heb zelf geen ervaring met een dergelijk apparaat omdat mijn woning daar qua inrichting niet geschikt voor is.
Ja, dat klopt natuurlijk, ik probeer ook een inschatting te maken over de waarde van zo'n klacht en de impact van zo'n klacht voor mij. Ik heb mijn keuzes al weten te beperken tot een Roborock of een Dreame. Maar daar zijn er ook weer tig van, dus ik moet verder elimineren.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Er zijn een aantal zaken die u wel goed dient te beseffen. Een robotzuiger met dweil functie is voor het dagelijkse bijhouden, het is geen vervanging van het stofzuigen en dweilen van uw vloeren.

De reden is de beperkte zuigkracht, beperkte stofopslag capaciteit en qua dweilen, het minuscule opervlakte van de mini dweiltjes en het beperkte waterreservoir in de robotzuiger.

Het grootste probleem die dergelijke apparaten momenteel hebben is hun afhankelijkheid van de Cloud services. Er zijn bijna geen autonoom werkende Robotzuiger met dweil functie te koop.

https://itchannelpro.nl/en-weer-stoppen ... rsteuning/

https://www.galaxus.be/nl/page/robotsto ... -app-40136

https://www.bright.nl/nieuws/1708152/fa ... eling.html

De Posthoorn

Speedy123 schreef:
25 jan 2026 14:57
Er zijn een aantal zaken die u wel goed dient te beseffen. Een robotzuiger met dweil functie is voor het dagelijkse bijhouden, het is geen vervanging van het stofzuigen en dweilen van uw vloeren.

De reden is de beperkte zuigkracht, beperkte stofopslag capaciteit en qua dweilen, het minuscule opervlakte van de mini dweiltjes en het beperkte waterreservoir in de robotzuiger.

Het grootste probleem die dergelijke apparaten momenteel hebben is hun afhankelijkheid van de Cloud services. Er zijn bijna geen autonoom werkende Robotzuiger met dweil functie te koop.

https://itchannelpro.nl/en-weer-stoppen ... rsteuning/

https://www.galaxus.be/nl/page/robotsto ... -app-40136

https://www.bright.nl/nieuws/1708152/fa ... eling.html
Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage. Ik denk wel dat een robotstofzuiger voor mij voldoende is. Geen kinderen, geen huisdieren en pvc vloeren. Dus echt goor worden mijn vloeren niet, hooguit in de hal en die kan mijn hulp extra schoonmaakbeurt geven. Voor tussendoor kan ik ook altijd nog even mijn steelstofzuiger gebruiken.

Wat de privacy en wegvallen van ondersteuning betreft, is wel een punt(je).

Het is niettemin de moeite waard om na de installatie alle cloud- en gegevensbeschermingsinstellingen in de instellingen te controleren. Bij de meeste fabrikanten kun je deze individueel en gedetailleerd aanpassen.

Dat is een handeling die ik sws altijd al doe, dus ook bij zo'n ding. Daarnaast ga ik mijn wifi gastnetwerk gebruiken.

Als ik zo het artikel op Galaxus.be lees, kan ik denk ik beter kiezen voor een Roborock (toch al als keuze geselecteerd) als voor een Dreame. Dus kan ik die weer elimineren.

Wat wegvallen cloud ondersteuning betreft, daar ontkom je vlg mij niet aan. Niets staat vast in het leven, ook dat niet. Met ondersteuning van een jaar of 5 na aanschaf kan ik tevreden zijn. En zo niet, blijven de basisfunctie iig behouden.
En het is natuurlijk ook nog maar de vraag of zo'n ding 5 jaar lang probleemloos blijft werken.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Kijk eerst ff wat voor soort dweil je wilt, er zijn verschillende manieren van dweilen.

De Posthoorn

Onkruid71 schreef:
25 jan 2026 15:55
Kijk eerst ff wat voor soort dweil je wilt, er zijn verschillende manieren van dweilen.
Die keuze had ik al gedaan, ronddraaiend. Die lijkt het beste te dweilen.

De Posthoorn

"Grappig" de zwarte uitvoering is € 300,- duurder dan de witte. Je zal een kleur maar belangrijk genoeg vinden om dat er voor over te hebben.
https://www.coolblue.nl/product/959386/ ... white.html

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ezel schreef:
25 jan 2026 22:19
Wat vindt u van deze keuze:

https://www.amazon.nl/roborock-Robotsto ... rce=1&th=1
Die heeft de verkeerde dweil..

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik gebruik de Medion x50 sw sinds 2 jaar. Hij werkt inderdaad via de cloud van de fabrikant wat verder ook geen probleem is. Soms verliest hij zijn wifi verbinding na langere tijd niet gebruikt te hebben, maar na uitschakeling en weer aan schakelen is hij weer meteen online. Vermoedelijk door een modemreset. Zonder gebruik te moeten maken van de cloud zou alle functionaliteit in het apparaat zelf ingebouwd moeten zijn met vermoedelijk minder update mogelijkheden en veel hogere aanschaf kosten. Het is een Duits merk, maar vermoedelijk is de electronica wel Chinees. Wel direct contact via de chat met Nederlandse of Duitse technici bij problemen. Hij draait de dweil niet rond maar sleept hem eigenlijk mee in een soort vis graat overlappende beweging heen en weer. Voor het laminaat en een paar matjes voldoet hij wel. Alleen als hij onderweg is als we niet thuis zijn koppelt hij soms zijn dweitank los als hij ongelukkig een stoelpoot raakt. Hij wacht dan op hulp tot we weer thuis zijn. Toch een handig hulpje voor destijds 400 euro. Alleen de watertank moet natuurlijk wel elke keer handmatig gevuld worden. Het stofreservoir een keer in een half jaar leegmaken. Het scheelt veel bukwerk en hij rijdt mooi onder het bankstel heen en weer en door het dweilen is er in geen stof onder de meubels .
Hier mag Robbie blijven!

Plaats reactie