(Snel) opwarmen Siemens oven CM876G0B6/63 temperatuur onjuist.
(Snel) opwarmen Siemens oven CM876G0B6/63 temperatuur onjuist.
Sinds de display inclusief de computer van de IQ700 combi oven door een monteur is vervangen werkt het voorwarmen niet meer goed.
Wanneer ik bijvoorbeeld tot 200 graden wil voorverwarmen en de voortgangslijn in de display vol is dan klinkt het signaal dat de oven klaar is met opwarmen. Echter, blijkt nu middels een losse oventhermometer dat de werkelijke temperatuur in de oven dan slechts 150 graden is. Het duurt dan nog 10 minuten extra voordat de 200 graden werkelijk wordt weergegeven door de oventemperatuurmeter, die blijft dan ook constant. De temperatuursensor lijkt dus in orde. Overigens is de voorverwarm temperatuur op hogere temperaturen ook stelselmatig 50 graden lager.
Nu heb ik de Siemens klantenservice gebeld en uitgelegd dat tijdens het monteurs bezoek er geen kalibratie heeft plaatsgevonden na de vervangen hardware ten aanzien van de temperatuur. Zo’n kalibratie zou niet mogelijk zijn volgens de klantenservice. Overigens staat er in de gebruiksaanwijzing dat men op afstand (via internet) een analyse kan doen in mijn oven, ook dat werd niet overwogen. Herkent iemand dit probleem? Ik kan mij niet voorstellen dat de temperatuur niet gekalibreerd kan worden.
Wanneer ik bijvoorbeeld tot 200 graden wil voorverwarmen en de voortgangslijn in de display vol is dan klinkt het signaal dat de oven klaar is met opwarmen. Echter, blijkt nu middels een losse oventhermometer dat de werkelijke temperatuur in de oven dan slechts 150 graden is. Het duurt dan nog 10 minuten extra voordat de 200 graden werkelijk wordt weergegeven door de oventemperatuurmeter, die blijft dan ook constant. De temperatuursensor lijkt dus in orde. Overigens is de voorverwarm temperatuur op hogere temperaturen ook stelselmatig 50 graden lager.
Nu heb ik de Siemens klantenservice gebeld en uitgelegd dat tijdens het monteurs bezoek er geen kalibratie heeft plaatsgevonden na de vervangen hardware ten aanzien van de temperatuur. Zo’n kalibratie zou niet mogelijk zijn volgens de klantenservice. Overigens staat er in de gebruiksaanwijzing dat men op afstand (via internet) een analyse kan doen in mijn oven, ook dat werd niet overwogen. Herkent iemand dit probleem? Ik kan mij niet voorstellen dat de temperatuur niet gekalibreerd kan worden.
-
Re: (Snel) opwarmen Siemens oven CM876G0B6/63 temperatuur onjuist.
Ik heb om eerlijk te zijn aangeleerd om altijd een losse thermometer in de oven te plaatsen. Die van mij wijkt ongeveer 30-50 graden af.
Kan mij er verder niet druk om maken. Uiteindelijk doet het wat het moet doen en dat is mijn eten verwarmen. Aan de andere kant, ik heb niet de hoofdprijs betaald voor mijn oven dus ik kan er ook niet wakker van liggen.
Kan mij er verder niet druk om maken. Uiteindelijk doet het wat het moet doen en dat is mijn eten verwarmen. Aan de andere kant, ik heb niet de hoofdprijs betaald voor mijn oven dus ik kan er ook niet wakker van liggen.
De vraag is ook of de aanname dat “standje 200 graden” daadwerkelijk 1 op 1 betekent dat het in de oven 200 graden is.
Is dezelfde test ook eerder gedaan met de originele oven?
50 graden verschil is wel een hele forse exemplaarspreiding.
50 graden verschil is wel een hele forse exemplaarspreiding.
Typisch. Bij oven uit (=kamertemperatuur) zou je dan -30 graden meten. Ik zou eerder verwachten dat de afwijking bij hogere temperaturen nog groter wordt.
Al eens fabrieksinstellingen opnieuw geprobeerd?
-
Zie pagina 22 van de gebruikershandleiding, 15.4 Software-update:
Met de functie software-update wordt de software van uw apparaat bijgewerkt,
bijv. optimalisatie, verhelpen van fouten.
Met de functie software-update wordt de software van uw apparaat bijgewerkt,
bijv. optimalisatie, verhelpen van fouten.
Ik neem dan wel aan dat die losse thermometer wel geijkt is en dus de juiste temperatuur aangeeft.RuudPteA schreef: ↑19 dec 2024 16:50Sinds de display inclusief de computer van de IQ700 combi oven door een monteur is vervangen werkt het voorwarmen niet meer goed.
Wanneer ik bijvoorbeeld tot 200 graden wil voorverwarmen en de voortgangslijn in de display vol is dan klinkt het signaal dat de oven klaar is met opwarmen. Echter, blijkt nu middels een losse oventhermometer dat de werkelijke temperatuur in de oven dan slechts 150 graden is.
Is de oven dan geijkt?Dirkie schreef: ↑21 dec 2024 11:23Ik neem dan wel aan dat die losse thermometer wel geijkt is en dus de juiste temperatuur aangeeft.RuudPteA schreef: ↑19 dec 2024 16:50Sinds de display inclusief de computer van de IQ700 combi oven door een monteur is vervangen werkt het voorwarmen niet meer goed.
Wanneer ik bijvoorbeeld tot 200 graden wil voorverwarmen en de voortgangslijn in de display vol is dan klinkt het signaal dat de oven klaar is met opwarmen. Echter, blijkt nu middels een losse oventhermometer dat de werkelijke temperatuur in de oven dan slechts 150 graden is.
Wat geeft actuele temperatuur oven aan tov ingestelde temperatuur.
Waar zit die sensor, zit de losse thermometer daarnaast?
Wat is de vertraging van aangeven?
Merk je een duidelijk verschil tov voorheen?
Bijv diepvriespizza moet nu 2-3 minuten langer bakken na signaal snel opwarmen gereed.