Waarom is een nieuw paspoort zo duur?
Re: Waarom is een nieuw paspoort zo duur?
Verhoudingsgewijs is een ID kaart veel duurder.
Zit hier bij mij, waar ik hem moet halen ongeveer 5 euro verschil tussen.
Zit hier bij mij, waar ik hem moet halen ongeveer 5 euro verschil tussen.
Ook daarvoor geldt dat veel van de onderdelen van de kostprijs identiek zijn. De kosten worden niet of nauwelijks beïnvloed door het feit dat het document in minder landen geldig is.
Dat zou best wel kunnen, dat het kostenplaatje voor die dingen ongeveer gelijk zijn, maar als de prijs bijna gelijk is, waarom dan niet alleen een paspoort, kan toch weer een hoop schelen om de ontwikkelkosten, omdat je die dan maar 1 keer hebt.
Een dan nog bent het niet weg, dat het dan verhoudingsgewijs duur is.
Simpel: voor velen is een ID-kaart (klein pasje) een betere optie dan een dik en onhandig paspoort.
Wat bedoel je?
Ik zie het.
En dan nog neemt het niet weg, dat het verhoudingsgewijs duur is.
En dan nog neemt het niet weg, dat het verhoudingsgewijs duur is.
Als je kijkt, wat er aan materiaal in verwerkt zit, en waar je er mee heen kunt.
Ik dacht zelf van, ik kan toch nergens heen, dus straks id kaart, maar het zal toch gewoon een paspoort worden. Voor het geval er ergens een behandeling is die wel werkt.
Een computerchip bevat ook maar 5 cent aan silicium en kan toch duizenden euro's kosten......
De kostprijs van de materialen in een paspoort is natuurlijk maar een heel klein onderdeel van de totale kostprijs. Naast materiaal moet je denken aan IT & administratie, Distributie & gemeentelijke afhandeling, Overhead & reserveringen.
En met een paspoort kan je naar 192 landen, ongeveer 150 meer dan met een identiteitskaart.
-
De makers van de podcast Alledaagse Vragen hebben in 2022 uitgezocht wat een paspoort kost en die kwamen tot de conclusie dat de rijksoverheid jaarlijks een slordige zes miljoen euro verdient aan 'reisdocumenten' ofwel paspoorten en id-kaarten. De winst gaat naar een reservepotje dat dient om kostenschommelingen te voorkomen.
Bij reisdocumenten met een geldigheid van vijf jaar, moeten er jaarlijks 3 miljoen nieuwe exemplaren verstrekt worden. Bij een geldigheid van tien jaar zou dat met 2,5 miljoen afnemen, volgens een berekening van iBestuur. De prijs per document zou dan 45 euro per stuk zijn.
Degene die dit in 2012 berekende hield al rekening met betweters en onzin-toeters, dus de onvermijdelijke kritiek kan zich op hem richten. Niet op mij. Ik ben maar een simpel menneke.
Bij reisdocumenten met een geldigheid van vijf jaar, moeten er jaarlijks 3 miljoen nieuwe exemplaren verstrekt worden. Bij een geldigheid van tien jaar zou dat met 2,5 miljoen afnemen, volgens een berekening van iBestuur. De prijs per document zou dan 45 euro per stuk zijn.
Degene die dit in 2012 berekende hield al rekening met betweters en onzin-toeters, dus de onvermijdelijke kritiek kan zich op hem richten. Niet op mij. Ik ben maar een simpel menneke.
Consumenneke schreef: ↑15 jun 2025 12:40Degene die dit in 2012 berekende hield al rekening met betweters en onzin-toeters, dus de onvermijdelijke kritiek kan zich op hem richten. Niet op mij. Ik ben maar een simpel menneke.
Los daarvan: ik ben niet onder de indruk van dat blogje. Het is heel makkelijk om in een blog een bierviltje-berekening te doen, zonder verantwoordelijk te zijn voor inhoud en uitvoering. Het is niet meer dan een beetje op basis van allerhande aannames en met slagen om de arm roepen “dat iets toch moet kunnen”. Ik heb dan toch iets meer vertrouwen in het oordeel van de Raad van State:
Als het zo makkelijk is, dan moet het vast niet moeilijk zijn om de RvS te overtuigen…De Raad van State is er niet van overtuigd dat een verlenging van de geldigheidsduur verantwoord is. Het adviesorgaan stelt dat het niet vaststaat dat eventuele beveiligingsproblemen gedurende de geldigheidsduur zijn op te lossen.
lordi
vindt dit leuk
-
Weer on-topic: in 2014 is de geldigheid inderdaad van vijf jaar aangepast naar tien jaar. Naar de Raad van Staten is geluisterd, maar de karavaan marcheerde gewoon door.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 15 jun 2025 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
We dwalen een beetje af. Ik geef toe dat je onzin-roepers zelden aantreft op fora waar de deelnemers elkaar met respect behandelen. Dat is echter niet op-de-man. Meer een kwestie van: wie de schoen past, trek hem aan. En prompt gebeurt dat ook. Vind ik voorspelbaar, komisch en triest tegelijk.
Ik had toch echt ook inhoudelijk iets toegevoegd. Zullen we ons daar op richten?
Ik had toch echt ook inhoudelijk iets toegevoegd. Zullen we ons daar op richten?
Practise what you preache.Consumenneke schreef: ↑15 jun 2025 14:25We dwalen een beetje af. Ik geef toe dat je onzin-roepers zelden aantreft op fora waar de deelnemers elkaar met respect behandelen. Dat is echter niet op-de-man. Meer een kwestie van: wie de schoen past, trek hem aan. En prompt gebeurt dat ook. Vind ik voorspelbaar, komisch en triest tegelijk.
Het is je blijkbaar ontgaan dat mijn weerlegging van dat blogje volledig inhoudelijk was, en bovendien ook de spijker op de kop was nu ruim 11 jaar geleden (!) de RvS zich door betere argumenten heeft laten overtuigen.
Overigens is het maar de vraag wat een discussie over de situatie qua geldigheidsduur van 13 jaar geleden, die al sinds 11 jaar achterhaald is, nu precies voor toegevoegde waarde heeft voor dit topic.
-
Dan zou ik daar niet zo uitgebreid op in gaan, als ik u was. U wrijft in de vlek die u stoort.
Overigens...
Overigens begon ik mijn bijdrage aan dit topic met een verwijzing naar een podcast uit 2022, waarin iemand aan het woord is die berekend heeft wat de overheid verdient aan reisdocumenten. Dat maakt die oudere berekening weer relevant, want nu kunnen we immers nagaan of de rekensom destijds enig hout sneed.
Als ik flauw zou willen zijn, kon ik zeggen dat uw verwijzing naar een reactie van de Raad van State totaal niet relevant is. De geldigheid van paspoorten is immers al meer dan tien jaar veranderd van 5 jaar na 10 jaar. Maar ik doe niet flauw.
Kunnen we nu weer op-topic?
Sorry, ik geef het op. De logica die hier tentoon wordt verspreid is onnavolgbaar en de discussie offtopic.
Nijogeth
en Consumenneke
vinden dit leuk
Was het maar zo simpel.Nijogeth schreef: ↑15 jun 2025 18:07Voor Long Covid is het hypnose, althans dat is wat wielrenster Marlen Reusser heeft gedaan, die vorig jaar aan de kant stond en vandaag de ronde van Zwitserland. Wie weet helpt het ook bij jou. Hoef je geen paspoort voor te hebben.
In de podcast gaat het om winst maken op een reisdocument maar dat blijkt niet zo te zijn omdat het genoemde bedrag gereserveerd wordt en dus niet voor de algemene middelen wordt gebruikt.
De andere link stamt uit 2012 nog voor de ingang van de tien jaar geldigheid en is meer een beredenering want als een reisdocument van vijf jaar naar tien jaar geldigheid zou gaan zouden er minder ambtenaren noodzakelijk zijn maar dat is wel heel kort door de bocht omdat de geldigheid van tien jaar pas in 2014 is doorgevoerd.
Reisdocumenten die voor de doorvoering zijn uitgegeven worden pas in het jaar van aflopen verlengt totdat in 2018 alle reisdocumenten tien jaar geldig zijn.
De inzet van minder ambtenaren gaat niet op want de mensen die in 2014 en daarna een reisdocument aanvroegen moeten die in de komende jaren weer laten verlengen.
In 2014 kostte een paspoort nog 66,96 euro en is in 2025 om en nabij de 20 euro duurder geworden maar de loonkosten van ambtenaren en de maakkosten van een paspoort zijn ook gestegen en ook het inkomen van de burgers is hoger geworden.
De andere link stamt uit 2012 nog voor de ingang van de tien jaar geldigheid en is meer een beredenering want als een reisdocument van vijf jaar naar tien jaar geldigheid zou gaan zouden er minder ambtenaren noodzakelijk zijn maar dat is wel heel kort door de bocht omdat de geldigheid van tien jaar pas in 2014 is doorgevoerd.
Reisdocumenten die voor de doorvoering zijn uitgegeven worden pas in het jaar van aflopen verlengt totdat in 2018 alle reisdocumenten tien jaar geldig zijn.
De inzet van minder ambtenaren gaat niet op want de mensen die in 2014 en daarna een reisdocument aanvroegen moeten die in de komende jaren weer laten verlengen.
In 2014 kostte een paspoort nog 66,96 euro en is in 2025 om en nabij de 20 euro duurder geworden maar de loonkosten van ambtenaren en de maakkosten van een paspoort zijn ook gestegen en ook het inkomen van de burgers is hoger geworden.
Iedereen kan in een situatie terechtkomen waarbij de politie het recht heeft om naar een identiteitsbewijs te vragen. En iedereen vanaf 14 jaar heeft een toonplicht.
-
Even een kleine rekensom. Als 10 miljoen mensen elke vijf jaar hun reisdocument vervangen is dat gemiddeld X miljoen per jaar. Als 10 miljoen mensen elke tien jaar hun reisdocument vervangen is dat gemiddeld Y miljoen per jaar.
Ik zal de uitkomst nog niet verklappen, maar het halveert zo'n beetje.
Natuurlijk kan dat geen reden zijn om ambtenaren te ontslaan.
Maar door technische vooruitgang heb je steeds minder manuren nodig voor reisdocumenten. Het aantal ambtenaren op de burgerlijke stand is daardoor sterk gedaald, terwijl er meer adviseurs en interim IT-mensen worden ingehuurd.
Tenslotte: ook als het rijk de winsten jaar op jaar oppot, betaalt de consument meer voor zijn reisdocument dan het kost. Een overheid maakt geen winst, zo staat het in het handboek. Maar een overheid maakt wel reservepotjes.
U snapt het blijkbaar even niet want als 10 miljoen mensen in één jaar tijd stel voor het gemak 2034 het reisdocument moeten laten vervangen ontstaan er rijen van hier tot Tokio voor de balies.Als 10 miljoen mensen elke tien jaar hun reisdocument vervangen is dat gemiddeld Y miljoen per jaar.
Omdat de ambtenaren wegbezuinigd zijn duurt het een jaar of tien voordat de achterstanden zijn weggewerkt om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
Even een toevoeging ambtenaren op de burgerlijke stand voeren andere taken uit dan de ambtenaren die u als u aan de balie komt voor het aanvragen van een reisdocument of het doorgeven van een verhuizing en hebben dus een heel andere taakstelling.