Waarom is een nieuw paspoort zo duur?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Moneyman

Re: Waarom is een nieuw paspoort zo duur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom blijft een offtopic-discussie over een al ruim 10 jaar achterhaald onderwerp dooretteren? Zinloos.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
17 jun 2025 22:59
Waarom blijft een offtopic-discussie over een al ruim 10 jaar achterhaald onderwerp dooretteren? Zinloos.
De vraag betreft de prijs van een paspoort. De reacties verwijzen naar eerdere gedachtenwisselingen over dit onderwerp, in het bijzonder de kostprijsverlaging die ontstaan is toen de gebruiksduur verlengd werd van vijf naar tien jaar. Daardoor zijn veel kosten gehalveerd, simpelweg omdat het aantal aanvragen met 50% gedaald is. Dat verklaart ook waarom er een reservepot van inmiddels tientallen miljoenen is ontstaan uit de woekerwinsten op deze dienstverlening.

Woekerwinsten is ironisch bedoeld.

Het woord dooretteren is daarentegen een overbodige opmerking en valse flauwekul. We hebben een beschaafde gedachtenwisseling over een vraag die door de redactie van Radar gesteld is. Ik denk dat zij de verwijzingen naar eerder onderzoek best interessant vinden.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
17 jun 2025 16:40
Als 10 miljoen mensen elke tien jaar hun reisdocument vervangen is dat gemiddeld Y miljoen per jaar.
U snapt het blijkbaar even niet want als 10 miljoen mensen in één jaar tijd stel voor het gemak 2034 het reisdocument moeten laten vervangen ontstaan er rijen van hier tot Tokio voor de balies.
Het idee was dat u zelf X en Y zou invullen.

Ik doe het sommetje even voor: tien miljoen mensen in vijf jaar is X=2 miljoen per jaar. Tien miljoen mensen in tien jaar is Y=1 miljoen per jaar.

De rij is van hier tot Rome (waar alle wegen toe leiden), niet naar Tokio.
Ron5300 schreef:
17 jun 2025 16:40
Omdat de ambtenaren wegbezuinigd zijn duurt het een jaar of tien voordat de achterstanden zijn weggewerkt om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
Even wat feiten (met hulp van Perplexity, dus de verantwoording ligt bij AI), rekent u weer mee Ron?

We zien eerst een daling van 170.000 sinds de jaren tachtig en daarna weer een stijging met een slordige 100.000 nieuwe overheidsambtenaren. De omslag vindt plaats in dezelfde periode dat de geldigheid van een paspoort aangepast wordt van vijf naar tien jaar.

Van een achterstand was dus geen sprake, eerder van een voorsprong. Meer ambtenaren voor minder reisdocumenten!
In de periode 1981–2008 daalde het aantal ambtenaren in het openbaar bestuur van 549.200 naar 428.100, een afname van ongeveer 22% in bijna dertig jaar tijd. Tussen 2004 en 2014 was er opnieuw een daling van 11% (50.000 medewerkers minder), vooral bij gemeenten en provincies, die ruim 20% van hun personeel inleverden. Vanaf 2016 is het aantal banen bij de overheid weer fors toegenomen. Tussen 2016 en 2023 kwamen er bijna 100.000 banen bij, een groei van circa 21% bij gemeenten en 26% bij de rijksoverheid.
Meer mensen en toch winst oppotten!

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Het is geen winst. Het geld is uiteindelijk van ons allemaal.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is de kostprijs van de huidige paspoorten en id-kaarten ook een stuk hoger geworden met alle nieuwe eisen. Maar daar kan ik me in vergissen.

Moneyman

Consumenneke schreef:
18 jun 2025 13:42
Ik denk dat zij de verwijzingen naar eerder onderzoek best interessant vinden.
OK, als deze discussie dan zó ontopic is, zal ik er inhoudelijk op reageerden. Er ontbreekt nogal wat broodnodige nuance.
Consumenneke schreef:
Dat verklaart ook waarom er een reservepot van inmiddels tientallen miljoenen is ontstaan uit de woekerwinsten op deze dienstverlening.

Woekerwinsten is ironisch bedoeld.
Consumenneke schreef:
18 jun 2025 13:58
Meer mensen en toch winst oppotten!
Dit soort termen wekken de indruk dat er onoirbare of op z'n minst onwenselijke praktijk plaatsvinden. Niets is echter minder waar. Niet alleen omdat dat "meer mensen" helemaal niet ziet op de bij de paspoort-afhandeling betrokken ambtenaren, maar ook omdat het systeem best logisch is.

Het is eigenlijk vrij simpel:

• - de overheid mag onder de streep géén winst maken op de doorbelasting van individuele kosten;
    1) dat verbod geldt niet op productniveau, maar op (leges)verordening-niveau;
    2) de overheid mag dus het ene product boven kostprijs belasten, om zo een ander product goedkoper aan te kunnen bieden. Daarmee kan de overheid desgewenst een "luxe-product" duurder maken, om zo een basaal product goedkoper aan te bieden;
    3) er mag uiteraard met een (sorry voor de boekhoudkundige term) systeem van voorzieningen gewerkt worden. Hierbij wordt in goedkope jaren gereserveerd voor duurdere jaren, zodat het algehele prijspeil liefst gelijk blijft of met de indexering meestijgt;
    4) per saldo zijn dergelijke systemen dus meerjarig budgetneutraal.
    5) en dat is wat je wilt, omdat het daardoor in financiële zin niet veel uitmaakt wanneer je toevallig je paspoort moet verlengen.
De gesuggereerde conclusie, dat de paspoortprijzen dus flink naar beneden kunnen, is dus verre van logisch. Tenzij je graag wilt dat je paspoort bijvoorbeeld het ene jaar 40 euro kost, terwijl je het volgende jaar 120 euro af moet tikken.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

simpelweg omdat het aantal aanvragen met 50% gedaald is
Apert onjuist en dat weet u zelf ook want niet ieder reisdocument verloopt in hetzelfde jaar maar gefaseerd.
Wat u ook even vergeet is dat er per jaar een aantal kinderen geboren worden die pas als ze 12 jaar oud zijn een id kaart nodig hebben.

De cijfers die u noemt zijn van voor de in 2005 ingevoerde identificatieplicht en was een reisdocument alleen verplicht voor reizen naar het buitenland.

Het gros van de Nederlanders vroeg zo'n reisdocument niet eens aan behalve als ze op vakantie naar het buitenland gingen.

Vanaf 2005 tot 2008 is er wel toename naar ID bewijzen ontstaan maar die is inmiddels gestabiliseerd mede omdat een geldig rijbewijs ook als een geldig ID bewijs werd erkent.

Consumenneke

Nijogeth schreef:
18 jun 2025 14:03
Volgens mij is de kostprijs van de huidige paspoorten en id-kaarten ook een stuk hoger geworden met alle nieuwe eisen. Maar daar kan ik me in vergissen.
Best een interessant voorbeeld. Vroeger zaten er allemaal druktechnieken in die een paspoort moeilijk na te maken maakten. Nu zit er sinds 2006 een chip in.

Wat kost zo'n rfid-chip?

Je hebt ze al voor twee kwartjes, maar de biometrische chip in ons paspoort kost een euro of acht. Dat zijn extra kosten, maar de overheid kan nu besparen op andere namaakpreventieve technieken en controles. Koppel dat aan een halvering van de kosten van ambtelijke verwerking (door die dubbele looptijd) en een nieuw paspoort hoeft helemaal niet duur te zijn.

Mag er ook eens wat goedkoper worden? :mrgreen:

Moneyman

Consumenneke schreef:
18 jun 2025 16:13
Wat kost zo'n rfid-chip?

Je hebt ze al voor twee kwartjes, maar de biometrische chip in ons paspoort kost een euro of acht. Dat zijn extra kosten, maar de overheid kan nu besparen op andere namaakpreventieve technieken en controles. Koppel dat aan een halvering van de kosten van ambtelijke verwerking (door die dubbele looptijd) en een nieuw paspoort hoeft helemaal niet duur te zijn.

Je laat alle extra kosten die er bij het verwerken en beheren van (de database van) dergelijke bijzonder gevoelige persoonsgegevens bij komen dan maar even buiten beschouwing.

Ik vind die bierviltje-conclusies "het hoeft helemaal niet duur te zijn" van mensen die geen idee hebben van de feitelijke opbouw van de kostprijs zo ontzettend zinloos. En al helemaal omdat er helemaal geen causaal verband is (en ook niet hoeft te zijn) tussen de kostprijs en de in rekening gebrachte kosten.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
18 jun 2025 14:54
Wat u ook even vergeet is dat er per jaar een aantal kinderen geboren worden die pas als ze 12 jaar oud zijn een id kaart nodig hebben.
Inderdaad, u heeft gelijk.

Zegt het woord geboorteoverschot u iets? Dat mag u zelf opzoeken. Feit is dat er al enkele jaren minder nieuwe Nederlanders geboren worden dan er oude sterven. Dat noemen we een sterfteoverschot.

Aan de hemelpoort staat geen douane, dus daar mag je zonder paspoort in. Gevolg is dat de Nederlandse bevolking steeds minder paspoorten nodig heeft.

In de verte hoor ik al iemand buitenlanders roepen.

Goed gezien. De bevolking groeit door migratie. Willen al die migranten een Nederlands paspoort? Zeker niet. Bovendien moeten ze dan eerst Nederlander worden. In 2024 was het migratiesaldo bijna 110.000, maar in een doorsnee jaar willen slechts 50.000 migranten naturaliseren. Als die een paspoort aanvragen, is dat ook tien jaar geldig.

Mag u uitrekenen hoe het aantal aanvragen over tien jaar gaat groeien. Ik denk trapsgewijs!

Nijogeth

Consumenneke schreef:
18 jun 2025 16:13
Nijogeth schreef:
18 jun 2025 14:03
Best een interessant voorbeeld. Vroeger zaten er allemaal druktechnieken in die een paspoort moeilijk na te maken maakten. Nu zit er sinds 2006 een chip in.

Wat kost zo'n rfid-chip?

Het personeel om die kaarten met chips te maken verdienen 3x zoveel dan voorheen. Een bierviltje berekening levert mij dan 35 euro extra kosten op.

Oja, volgens bronnen is er wel degelijk een douane bij de hemelpoort. Petrus is de manager van dat groepje.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Consumenneke schreef:
De reacties verwijzen naar eerdere gedachtenwisselingen over dit onderwerp, in het bijzonder de kostprijsverlaging die ontstaan is toen de gebruiksduur verlengd werd van vijf naar tien jaar. Daardoor zijn veel kosten gehalveerd, simpelweg omdat het aantal aanvragen met 50% gedaald is. Dat verklaart ook waarom er een reservepot van inmiddels tientallen miljoenen is ontstaan uit de woekerwinsten op deze dienstverlening.
Een paspoort kosten in 1980 66,96 gulden en de inflatie maakt dat we met het geld van nu toen 92,77 euro hadden moeten neerleggen. Een paspoort kost nu daadwerkelijk 86,85 euro en dat blijft dan ook nog eens twee keer zo lang goed.

Consumenneke

Moneyman schreef:
18 jun 2025 16:48
Je laat alle extra kosten die er bij het verwerken en beheren van (de database van) dergelijke bijzonder gevoelige persoonsgegevens bij komen dan maar even buiten beschouwing.
Er zitten vast mensen op dit forum die verstand hebben van databases en de voor/nadelen qua kosten, bv bij een bank.

Mijn vader moest als jongste bediende eens per maand op de fiets om honderden loonzakjes op te halen bij de bank. Dat proces is nu volledig geautomatiseerd. De IT vergt een fikse investering en dan krijg je nog wat kosten voor beheer, maar in vergelijking met de traditionele processen kost het nu geen fluitje van een stuiver meer.

Waarom dacht je dat de banken de afgelopen decennia de helft van hun medewerkers afgestoten hebben?
Moneyman schreef:
Ik vind die bierviltje-conclusies "het hoeft helemaal niet duur te zijn" van mensen die geen idee hebben van de feitelijke opbouw van de kostprijs zo ontzettend zinloos. En al helemaal omdat er helemaal geen causaal verband is (en ook niet hoeft te zijn) tussen de kostprijs en de in rekening gebrachte kosten.
Dat is het leuke van zo'n debat. Je ziet dat deelnemers steeds nieuwe feiten en inzichten aandragen. De discussie over kosten is best interessant, ware het niet dat al bekend is dat er jaarlijks een miljoen of zes overblijft en opgepot wordt in het speciale paspoortpotje.

Combineer die wetenschap met ongefundeerde tegenwerpingen en rare rekensommetjes, dan is zo'n debat voor de meelezers vermoeiend. Daarom zet ik mijn inhoudelijke bijdrage nu even op de handrem.

Moneyman

Consumenneke schreef:
18 jun 2025 19:54
Moneyman schreef:
Er zitten vast mensen op dit forum die verstand hebben van databases en de voor/nadelen qua kosten, bv bij een bank.

Mijn vader moest als jongste bediende eens per maand op de fiets om honderden loonzakjes op te halen bij de bank. Dat proces is nu volledig geautomatiseerd. De IT vergt een fikse investering en dan krijg je nog wat kosten voor beheer, maar in vergelijking met de traditionele processen kost het nu geen fluitje van een stuiver meer.

Waarom dacht je dat de banken de afgelopen decennia de helft van hun medewerkers afgestoten hebben?
De aanname dat het nu goedkoper is dan vroeger doet natuurlijk helemaal niets af aan het feit dat je de bewuste -hoge- kosten überhaupt compleet buiten beschouwing liet.
Consumenneke schreef:
18 jun 2025 19:54
Moneyman schreef:
Dat is het leuke van zo'n debat. Je ziet dat deelnemers steeds nieuwe feiten en inzichten aandragen. De discussie over kosten is best interessant, ware het niet dat al bekend is dat er jaarlijks een miljoen of zes overblijft en opgepot wordt in het speciale paspoortpotje.

Combineer die wetenschap met ongefundeerde tegenwerpingen en rare rekensommetjes, dan is zo'n debat voor de meelezers vermoeiend. Daarom zet ik mijn inhoudelijke bijdrage nu even op de handrem.
Je blijft de tendentieuze weergave van de werkelijkheid maar hanteren. Nut en noodzaak van jouw zogenaamde “oppotpotje” is al lang duidelijk gemaakt.

Dat jij concreet onderbouwde reacties afdoet als “ongefundeerde tegenwerpingen en rare rekensommetjes”, terwijl je je eigen bijdragen waardeert als “beschaafde gedachtewisselingen”, zegt alles. Dan kan je inderdaad maar beter op de handrem.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In de gemeente Duiven Gelderland is er 40.000 euro bezuinigd op mede de afgifte van paspoorten met als resultaat een wachttijd van zes weken en daar zijn de inwoners niet echt blij mee.
https://www.gld.nl/nieuws/8326360/onaan ... ezuiniging
Dit voorbeeld toont aan wat er gebeurt als er op ambtenaren bezuinigd wordt en toont ook aan dat of een paspoort 5 of 10 jaar geldig is, het aantal afgegeven nieuwe/verlengde paspoorten niet afneemt.

De gestelde theorie dat het aantal aanvragen zou verminderen en een paspoort daarmee goedkoper zou kunnen worden gaat in de praktijk niet op want deze inwoners merken nu wat de gevolgen zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ron5300 schreef:
19 jun 2025 14:01
In de gemeente Duiven Gelderland is er 40.000 euro bezuinigd op mede de afgifte van paspoorten met als resultaat een wachttijd van zes weken en daar zijn de inwoners niet echt blij mee.
Dit voorbeeld toont aan wat er gebeurt als er op ambtenaren bezuinigd wordt en toont ook aan dat of een paspoort 5 of 10 jaar geldig is, het aantal afgegeven nieuwe/verlengde paspoorten niet afneemt.
Dat laatste is onzin en dat eerste is onvolledig. Als een paspoort tien jaar geldig is, dan hoeven mensen deze niet iedere vijf te verlengen. Het aantal afgeven paspoorten daalt dan in beginsel met 50%. Dan kan er dus bezuinigd worden op personeel. Afgeven paspoorten vanaf 9 maart 2014 zijn tien jaar geldig. De bezuiniging van november 2024 heeft daar niets mee te maken. Deze gemeente heeft kennelijk besloten om daar bovenop nog meer te bezuinigen.

Consumenneke

alfatrion schreef:
19 jun 2025 15:05
Dat laatste is onzin en dat eerste is onvolledig. Als een paspoort tien jaar geldig is, dan hoeven mensen deze niet iedere vijf te verlengen.
Het is wel een illustratie dat niet iedereen op dezelfde manier rekent. Wat voor de een logisch is (paspoort gaat twee keer zo lang mee, dus aantal aanvragen halveert) is voor de ander lariekoek. Ik probeer de Ronlogica te begrijpen, maar we zijn er nog niet uit. Het effect van immigranten is een puzzel, want dan krijg je een zaagtand. Dus dat zal ik beter niet opnieuw opwerpen.

Zo'n debat is toch ook amusant. Je weet wat er gaat gebeuren als je woekerwinst noemt. Heel vermakelijk.

Wie weet hoe grote instellingen en bedrijven rekenen, beseft dat er aannames zitten in de kostenstructuur. Dat is geen exacte wetenschap. Je kan consultants inhuren die activity based costing onderzoeken, maar zelfs dan blijven er aannames inzitten. De prijs van een paspoort wordt net als die van een pakje margarine en een auto redelijk willekeurig vastgesteld. De berekening op een bierviltje is het privilege van de verkoper, bovendien is er in de paspoortenhandel geen concurrentie.

Al hebben sommige mensen liever een paspoort van Monaco.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 19 jun 2025 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Consumenneke schreef:
19 jun 2025 15:24
Wie weet hoe grote instellingen en bedrijven rekenen, beseft dat er aannames zitten in de kostenstructuur. Dat is geen exacte wetenschap. Je kan consultants inhuren die activity based costing onderzoeken, maar zelfs dan blijven er aannames inzitten.
En dat is nu juist één van de redenen waarom dat door jou zo verguisde oppotpotje in werkelijkheid heel nuttig is.

Nijogeth

alfatrion schreef:
19 jun 2025 15:05
Dat laatste is onzin en dat eerste is onvolledig. Als een paspoort tien jaar geldig is, dan hoeven mensen deze niet iedere vijf te verlengen.
Het gekke is dat er wel landen die eisen dat je een paspoort hebt dat minimaal nog een bepaalde tijd geldig is. Is die periode 1 jaar, dan moeten ze na 9 jaar vernieuwen als ze daar heen willen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
19 jun 2025 14:01
Hadden die ambtenaren het nu echt zo druk, of is dit een verkapte sabotage actie van ze om een punt te maken?

Plaats reactie