Waarom is een nieuw paspoort zo duur?
Waarom is een nieuw paspoort zo duur?
Een nieuw paspoort aanvragen kost je in Nederland gemiddeld 83,85 euro. De prijzen kunnen per gemeente verschillen en liggen hoger dan in bijvoorbeeld België. Hoe denk jij hierover?
Lees hier ons volledige artikel: https://radar.avrotros.nl/artikel/waaro ... duur-61666
Lees hier ons volledige artikel: https://radar.avrotros.nl/artikel/waaro ... duur-61666
Consumenneke
vindt dit leuk
Re: Waarom is een nieuw paspoort zo duur?
Allereerst is de titel al erg sturend met "zo duur" terwijl in het artikel duidelijk staat dat Nederland qua kosten in de middenmoot valt.
Ten tweede is het 83,85 voor 10 jaar oftewel EUR 8,39 per jaar of 2,3 cent per dag, persoonlijk vind ik dat niet duur. Voor belgie is het trouwens omgerekend EUR 9,29 per jaar dus duurder dan in Nederland.
En ten derde: je hebt alleen een paspoort nodig als je naar een land buiten de EU, EER, Monaco, Montenegro, San Marino, Servië, Turkije en Zwitserland reist. Als je dat wilt, moet je die EUR 85 extra (eens in de 10 jaar) wat mij betreft maar voor lief nemen want de reis zelf is ook niet gratis.
Dus het argument dat "je dit basisdocument simpelweg nodig hebt om mee te doen in de samenleving" klopt niet want er is nog zoiets als de Identiteitskaart maar het hele artikel laat die buiten beschouwing. Als het de bedoeling was dat het hier gaat om zowel paspoort als identiteitskaart kan ik het argument nog wel begrijpen dat de kosten voor mensen met een laag inkomen omlaag zou moeten.
Ten tweede is het 83,85 voor 10 jaar oftewel EUR 8,39 per jaar of 2,3 cent per dag, persoonlijk vind ik dat niet duur. Voor belgie is het trouwens omgerekend EUR 9,29 per jaar dus duurder dan in Nederland.
En ten derde: je hebt alleen een paspoort nodig als je naar een land buiten de EU, EER, Monaco, Montenegro, San Marino, Servië, Turkije en Zwitserland reist. Als je dat wilt, moet je die EUR 85 extra (eens in de 10 jaar) wat mij betreft maar voor lief nemen want de reis zelf is ook niet gratis.
Dus het argument dat "je dit basisdocument simpelweg nodig hebt om mee te doen in de samenleving" klopt niet want er is nog zoiets als de Identiteitskaart maar het hele artikel laat die buiten beschouwing. Als het de bedoeling was dat het hier gaat om zowel paspoort als identiteitskaart kan ik het argument nog wel begrijpen dat de kosten voor mensen met een laag inkomen omlaag zou moeten.
-
Ik krijg een beetje het Vitens gevoel als ik lees op welke manier dit artikel is geschreven.
Ik vind 83,85 per 10 jaar niet duur. Een middagje terras met zijn tweeën is duurder, zeker als je er nog bitterballen bij bestelt.
Ik vind 83,85 per 10 jaar niet duur. Een middagje terras met zijn tweeën is duurder, zeker als je er nog bitterballen bij bestelt.
Een ID-kaart kost ook bijna 80 euro. Dus een identiteitsbewijs in Nederland is altijd ongeveer die prijs en dus verplicht.
Persoonlijk vind ik het niet duur (heb er dit jaar een paspoort bijgehaald, omdat Engeland dit jaar en Japan en VS 1 van de komende jaren in de planning staan), maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit inderdaad een dure verplichte uitgave kunnen vinden. Dat zullen dan mensen zijn die ook geen geld hebben voor een middagje op het terras.
Persoonlijk vind ik het niet duur (heb er dit jaar een paspoort bijgehaald, omdat Engeland dit jaar en Japan en VS 1 van de komende jaren in de planning staan), maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit inderdaad een dure verplichte uitgave kunnen vinden. Dat zullen dan mensen zijn die ook geen geld hebben voor een middagje op het terras.
Ik kom overal de prijs van € 86,85 tegen voor een paspoort en € 78,50 voor een ID. Beiden zijn tien jaar geldig. Het gaat om een prijsverschil van 10,6% of € 8,35, en dus € 0,835 per jaar.
Uit het artikel:
Ik ben meer te porren voor het vergoeden van de extra onderzoeken, die we opleggen in het kader van "de veiligheid" aan diverse groepen die een rijbewijs willen, terwijl later blijkt dat deze onderzoeken niet bijdragen aan de veiligheid maar voor de betrokkenen wel erg duur zijn.
Uit het artikel:
Ik zie daar geen heil in. Dan betalen we dat alsnog via de belastingen.De kosten kunnen dus wel omlaag, maar dat is een kwestie van politieke wil. Als de overheid besluit om de kosten deels uit algemene middelen te financieren, hoeft de burger minder te betalen aan de balie.
Ik ben meer te porren voor het vergoeden van de extra onderzoeken, die we opleggen in het kader van "de veiligheid" aan diverse groepen die een rijbewijs willen, terwijl later blijkt dat deze onderzoeken niet bijdragen aan de veiligheid maar voor de betrokkenen wel erg duur zijn.
Een identificatiebewijs is in Nederland verplicht en zou wat mij betreft gewoon gratis moeten zijn. Er is geen enkele reden om hier geld voor te vragen m.u.v. mensen die een geldig ID kwijt zijn en door eigen schuld een nieuwe moeten hebben. Deze kosten kunnen gewoon uit de algemene middelen betaald worden.Nijogeth schreef: ↑13 jun 2025 17:07Een ID-kaart kost ook bijna 80 euro. Dus een identiteitsbewijs in Nederland is altijd ongeveer die prijs en dus verplicht.
Een paspoort is extra en in feite luxe ( niet verplicht in Nederland en dus ook niet noodzakelijk ) en wil je naast een ID of in de plaats van een ID een paspoort, dan mogen hier best kosten voor gerekend worden, maar dat hoeft dan echt niet meer te zijn dan de kostprijs.
Consumenneke
vindt dit leuk
Wat mij betreft zou je dan de keuze moeten hebben tussen paspoort en id-kaart en voor de eerste 10 euro zelf bij leggen (aangezien het dat nu ook scheelt in de prijs).
Ik zie dan persoonlijk liever dat er wat striktere eisen gesteld worden aan het behalen van het rijbewijs. Bijvoorbeeld een parcours achteruit afleggen en een soort slipcursus. Er zijn hele hordes mensen die niet eens achteruit durven inparkeren, maar wel het rijbewijs krijgen.alfatrion schreef: ↑13 jun 2025 17:37Ik ben meer te porren voor het vergoeden van de extra onderzoeken, die we opleggen in het kader van "de veiligheid" aan diverse groepen die een rijbewijs willen, terwijl later blijkt dat deze onderzoeken niet bijdragen aan de veiligheid maar voor de betrokkenen wel erg duur zijn.
Onjuist. Je heb in bepaalde situaties een identificatiebewijs nodig, maar dat maakt niet dat het hebben van een identificatiebewijs in zijn algemeenheid verplicht is. Voor stemmen heb je bijvoorbeeld een identificatiebewijs nodig, maar dat mag wel tot vijf jaar verlopen zijn.
Je hebt in alle gevallen ( in ieder geval vanaf 14 jaar ) een geldig identiteitsbewijs nodig aangezien je deze op aanvraag moet kunnen tonen..alfatrion schreef: ↑13 jun 2025 18:47Onjuist. Je heb in bepaalde situaties een identificatiebewijs nodig, maar dat maakt niet dat het hebben van een identificatiebewijs in zijn algemeenheid verplicht is. Voor stemmen heb je bijvoorbeeld een identificatiebewijs nodig, maar dat mag wel tot vijf jaar verlopen zijn.
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren zoals boswachters en belastinginspecteurs kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplichtU heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Daarnaast is er ook een identificatieplicht in de zorg:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... 20koppelen.In de zorg geldt een identificatieplicht. Dat houdt in dat u een geldig identiteitsbewijs moet laten zien aan uw zorgaanbieder (zoals uw huisarts, tandarts, apotheek of ziekenhuis). In ieder geval bij het eerste bezoek, om het juiste burgerservicenummer (BSN) aan uw medische gegevens te koppelen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... licht-zorg
Die geldt ook voor jonger van 14 jaar..
Defacto geldt er voor iedereen in Nederland een identificatieplicht en aangezien een identiteitsbewijs ( in welke vorm dan ook ) als enig geldig document geldt is er dus wel degelijk een verplichting een identiteitsbewijs te hebben zodat je deze desgevraagd kan tonen.
Speedy123
, Francesco26
en rwolters
vinden dit leuk
Als er niet om een identiteitsbewijs wordt gevraagd, dan heb je deze niet nodig. De politie heeft overigens een reden nodig om er om te mogen vragen.
-
Ik vind het ook niet duur. Speciaal papier, ontwikkeling van technieken tegen vervalsingen, etc. Het is niet een a-4tje dat je even uitprint ofzo...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht
Aangezien er een toonplicht is, is het automatisch ook verplicht dat je er eentje bij je hebt. Bij een draagplicht is het alleen zo dat de politie geen specifieke reden hoeft te hebben om er naar te vragen.alfatrion schreef: ↑13 jun 2025 18:47Onjuist. Je heb in bepaalde situaties een identificatiebewijs nodig, maar dat maakt niet dat het hebben van een identificatiebewijs in zijn algemeenheid verplicht is. Voor stemmen heb je bijvoorbeeld een identificatiebewijs nodig, maar dat mag wel tot vijf jaar verlopen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht
Verwijzen naar de geldigheidstermijn verhult waar het m.i. echt om gaat: Wat zijn de werkelijk gemaakte kosten?
Overigens, je kunt ipv per dag ook eens kijken hoe vaak je het document gebruik, en dan uitrekenen wat dat per keer kost.
Consumenneke
vindt dit leuk
Hoe bepaal je hoevaak een doorsnee persoon een kaart nodig heeft? Sommige gaan twee keer per jaar op vakantie en de ander nooit. De boetes voor het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs wordt voornamelijk aan jongeren gegeven.
-
Een paspoort is een luxeartikel want je hebt het alleen nodig als je gaat reizen buiten de eerder door mij genoemde gebieden. Binnen die gebieden kan je toe met een identiteitskaart maar daar gaat dit artikel en de vraag van Radar niet over.
Wat de werkelijke kosten betreft:
-Het rijksdeel van een paspoort is EUR 48,65 en het totale maximale tarief is EUR 86,65
Vanuit die EUR 48,65 moet alle kosten van het rijk worden betaald: productie, personalisatie, distributie, administratie, etc.
-Voor de gemeente blijft er dus max. EUR 38,20 over.
De Rekenkamer van de gemeente Amsterdam heeft in 2012 berekend dat de directe personeelskosten van verstrekken van een paspoort +/- EUR 30,30 zijn. Dat zal inmiddels ook flink gestegen zijn en als je alle kosten bij elkaar optelt die direct en indirect samenhangen met het verstrekken van een paspoort door de gemeente is het niet kostendekkend.
Misschien dat er een hele kleine marge is maar de overheid (rijk en/of gemeente) wordt hier niet rijk van.
Zo duur is een Nederlands paspoort ook weer niet want die valt qua prijs in de middenmoot, in België is een paspoort met een prijs van 65 euro goedkoper maar wel 7 jaar geldig.
65 euro voor een paspoort die 7 jaar geldig is zou omgerekend naar 10 jaar geldigheid 92,86 euro kosten en is dus duurder dan een Nederlands paspoort.
Gezien de werkzaamheden die vanaf het aanvragen van een nieuw paspoort tot de uitgifte gedaan worden lijkt mij de prijs net kostendekkend want er komt veel meer zoals al geschreven is bij kijken dan twee keer een bezoek aan de gemeente brengen.
Voor fotografen die erkende pasfoto's mogen maken is het wel een soort van verdienmodel want er is er maar 1 pasfoto noodzakelijk maar je moet er 2 of meer afnemen waar je wel voor betaald maar verder niets meer mee kunt.
In een grijs verleden opperden verschillende gemeenten om door een baliemedewerker een pasfoto te maken maar dat ging niet door want dat zou concurrentievervalsing zijn waardoor de fotografen omzetschade zouden lijden.
Ik zie wel iets in een goedkopere variant die alleen in Nederland als legitimatiebewijs geldig is of een korting voor mensen met een aantoonbaar laag inkomen.
65 euro voor een paspoort die 7 jaar geldig is zou omgerekend naar 10 jaar geldigheid 92,86 euro kosten en is dus duurder dan een Nederlands paspoort.
Gezien de werkzaamheden die vanaf het aanvragen van een nieuw paspoort tot de uitgifte gedaan worden lijkt mij de prijs net kostendekkend want er komt veel meer zoals al geschreven is bij kijken dan twee keer een bezoek aan de gemeente brengen.
Voor fotografen die erkende pasfoto's mogen maken is het wel een soort van verdienmodel want er is er maar 1 pasfoto noodzakelijk maar je moet er 2 of meer afnemen waar je wel voor betaald maar verder niets meer mee kunt.
In een grijs verleden opperden verschillende gemeenten om door een baliemedewerker een pasfoto te maken maar dat ging niet door want dat zou concurrentievervalsing zijn waardoor de fotografen omzetschade zouden lijden.
Ik zie wel iets in een goedkopere variant die alleen in Nederland als legitimatiebewijs geldig is of een korting voor mensen met een aantoonbaar laag inkomen.
Het wordt echt niet goedkoper als ze er slechts 1 printen. In die printjes zitten de kosten niet.
lordi
vindt dit leuk
-
Goed gezien Ron. Net als die foto-hokjes op het station. Waarom elke keer voor 4 pasfoto's betalen als 1 volstaat? Kan een kwart goedkoper!
Natuurlijk niet. De kostprijs van 1 foto in plaats van 4 foto’s is nauwelijks lager - vrijwel alle kosten moeten immers ook voor één foto gemaakt worden.Consumenneke schreef: ↑14 jun 2025 14:07Goed gezien Ron. Net als die foto-hokjes op het station. Waarom elke keer voor 4 pasfoto's betalen als 1 volstaat? Kan een kwart goedkoper!