Incassokosten voor OV chipkaart?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JunaFlower
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2024 11:53

Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door JunaFlower »

Ik heb een ov chipkaart, die al jarenlang automatisch steeds opnieuw met 10 euro opgeladen word.
Dit ging altijd probleemloos tot nu toe.

Ergens in April lukte het OV chipkaart niet om de gebruikelijke 10 euro automatisch af te schrijven omdat mijn rekening tijdelijk rood stond (een dag ongeveer).
Normaal gezien word zo'n afschrijving gewoon automatisch nog een keer geprobeerd en loopt dat automatisch verder helemaal goed. Ik ging daar vanuit, mede omdat alle automatische afschrijvingen van OV chipkaart, die 'daarna' plaatsvonden.. gewoon automatisch doorliepen zonder problemen. Ik reis vrij vaak met de trein dus er waren meerdere momenten waarin de kaart gewoon opnieuw automatisch opgeladen werd en de 10 euros steeds opnieuw afgeschreven werden.
Ik was me van geen probleem bewust.

Nu kreeg ik vandaag ineens een mail van translink.
Ze sturen me een rekening van 50,- euro.
De 50 euro bestaat uit die 10 euro die niet goed afschreef, en 40 euro incassokosten!
Ik dacht eerst dat het geen echte mail was, maar een oplichter.. zo vreemd vond ik het.
Ik belde met ov chipkaart, met het reguliere nummer. De medewerker die me hielp zei dat ze geen probleme kon zien en dat mijn kaart gewoon normaal opgeladen was. Ze kon nergens een probleem ontdekken en zei dat het waarschijnlijk oplichting was.
Maar na een 2de telefoontje met OV chipkaart maar dan met de afdeling financiele administratie, blijkt dat er inderdaad 10 euro open staat waar ik niets van wist.
Ik kan nergens zien.. dat er een bedragje open staat zover ik weet.
Volgens de medewerker was er een mail over gestuurd in april en na wat zoeken vond ik deze in de spamfolder.
Ze zei ook dat er een brief was gestuurd.. maar ik heb nooit een brief gezien. Ik heb het idee dat er helemaal geen brief is, want die zou ik niet zomaar missen.

De 10 euro had met gemak automatisch afgeschreven kunnen worden net als álle andere afschrijvingen die sinds april zijn gedaan door ov chipkaart.
Ik vind de extra 40 euro die ik nu moet betalen, absurd veel gezien het feit dat het gewoon afgeschreven had kunnen worden.. en gezien het feit dat het om maar 10 euro gaat.
Ik had het ook gewoon handmatig over willen maken als ik had geweten dat er een rekening van 10 euro open stond.
Nu heb ik ineens een incassobureau achter me aan! En 40 euro extra kosten!

Ik vind dit een zeer onprettige situatie.
Ik kan best deze 50 euro betalen.
Maar .. wat nou als het nog een keer gebeurd zonder dat ik het weet? Ik heb bijna het gevoel dat ik m'n ov-chipkaart moet opzeggen om zeker te weten dat ze niet weer zomaar ongemerkt zoiets doen.

Ik vind dat de openstaande rekeningen, mochten die er zijn... 'veel' duidelijker zichtbaar moeten zijn voor de klanten.
Er zou een overzicht moeten zijn of iets dergelijks van nog te betalen bedragen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik voel me gedwongen om deze extra 40 euro te betalen.. want ja.. ze gooien er voor je het weet weer wat bovenop.
Ik heb het gevoel dat dit oneerlijk is.. maar waar kan je terecht?

NeoDutchio
Berichten: 12395
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waar u aan voorbij gaat is dat er een mail verstuurd is. En het is echt uw verantwoordelijkheid om uw eigen mail te lezen. Die mail zal de herinnering geweest zijn met het verzoek te betalen binnen 14 dagen om incassokosten te voorkomen.

U zegt dat het normaal is om een mislukte incasso nogmaals te incasseren. Zegt u dat omdat dit ook daadwerkelijk zo is, of omdat het al vaker voorkomen is bij u? Als inderdaad in de voorwaarden staat dat een mislukte incasso op een later moment alsnog geïncasseerd word kunt u vragen waarom dat niet gebeurd is.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het zal vast wel in de voorwaarden staan, maar het is vreemd dat er geen 10 euro op uw kaart is bijgeschreven (zo lijkt het, Ts schrijft niet dat de OV-kaart met 10 euro opgeladen is); de vraag is dan waar de "schuld" uit bestaat.
Als de kaart wel met 10 euro opgeladen is, dan is er wel een schuld.

Lowieze
Berichten: 6682
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Wat doe ik als er een incasso voor het automatisch opladen mislukt?
Wij doen één incassopoging. Zorg dus voor voldoende saldo op je rekening. Mislukt de incasso? Dan ontvang je een betaalherinnering per e-mail. Blijft het bedrag openstaan? Dan ontvang je een tweede herinnering per brief. Na dagtekening van deze brief heb je 15 dagen om te betalen. Betaal het openstaande bedrag dus zo snel mogelijk. Zo voorkom je dat de schuld wordt overgedragen aan incassobureau Intrum.
Heb je een e-mail of brief ontvangen van Administratie OV-chipkaart ([email protected])?
Neem dan contact op met Administratie OV-chipkaart op 0900-681 24 47 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een e-mail of brief ontvangen van incassobureau Intrum ([email protected])?
Dan zijn er één of meerdere automatische incasso(s) mislukt en is je schuld overgedragen aan incassobureau Intrum. Neem voor meer informatie contact op met Intrum op 088-020 17 00 (gebruikelijke belkosten). Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.”

Bron: ov-chipkaart.nl

Lapsang
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door Lapsang »

Het grootste probleem is dus het niet raadplegen van de spam-map. Doe dat gewoon elke dag.

Erthanax
Berichten: 9798
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een groter probleem lijkt me dat de brief nooit is aangekomen. Misschien biedt dat nog mogelijkheden om onder de incassokosten uit te komen, maar dat zal veel moeite kosten. Ik zou tandenknarsend betalen en in het vervolg beter opletten.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door PGros »

Waarom zou je een spammap hebben als je er elke dag in moet kijken? Laat alles binnenkomen en gooi de rotzooi weg

ZeerPrivé
Berichten: 5695
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
24 mei 2024 13:18
Een groter probleem lijkt me dat de brief nooit is aangekomen. Misschien biedt dat nog mogelijkheden om onder de incassokosten uit te komen, maar dat zal veel moeite kosten. Ik zou tandenknarsend betalen en in het vervolg beter opletten.
Het zou kunnen dat TS verhuisd is en vergeten is het nieuwe adres in te voeren. En veel briefpost komt ook vaak niet aan. Vraag me af of TS het wel in de Postnl app heeft zien staan.

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Incassokosten voor OV chipkaart?

Ongelezen bericht door Dirkie »

PGros schreef:
24 mei 2024 13:21
Waarom zou je een spammap hebben als je er elke dag in moet kijken? Laat alles binnenkomen en gooi de rotzooi weg
Omdat bij een spam map ook een spam filter hoort en dat filter kan soms zaken doorlaten ook al is het spam en dus ook soms zaken blokkeren terwijl het gewone mails zijn. Als iemand je aan mail stuurt dan weten ze niet wat de instellingen zijn van je mail provider en van je eventuele eigen spam filter. Vandaar dat je er regelmatig in moet kijken.

Plaats reactie